Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Hoeveel kilo's in de hand??

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 26 Jul 2010, 19:29    Post subject: Hoeveel kilo's in de hand??
De 400mm en 500mm objectieven zijn nou niet bepaald licht in de hand. Ik vraag me dus ook af of jullie die alleen gebruiken op statief of rijstzak. Of maken jullie daarmee ook wel foto's uit de hand? (Hoe lang is dat vol te houden, zonder aan intensieve krachttraining te moeten doen?)
Ik probeer een beetje een maat te vinden..wil niet altijd statief of rijstzak gebruiken. Maar een beetje telelens moet toch wel dit formaat hebben.
Wat is jullie ervaring?

Last edited by Gerda.. on Mon 26 Jul 2010, 20:31; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

ErikV

PostPosted: Mon 26 Jul 2010, 20:13    Post subject:
Ik gebruik meestal een beanbag omdat ik voornamelijk vanuit een vogelkijkhut of auto fotografereer met de 500mm. Heel af en toe uit de hand als ik snel moet handelen maar liever niet, dat is me te zwaar om de combinatie goed stil te houden.

Het statief gebruik ik altijd voor de 300mm F4 die ik gebruik voor macro (libellen enzo).

Hendrik

PostPosted: Mon 26 Jul 2010, 20:17    Post subject:
Ik ben maar een mannetje van 65kg. Doe al jarenlang niet meer aan sport of wat dan ook. Met 500mm uit de hand schieten vind ik geen enkel probleem. Een 400mm? Ha ha, een eitje natuurlijk, Behalve de 2,8 dan. Ook al is hij 50gram lichter dan de 600mm. Ik vond hem een stuk onhandelbaarder.
De 500mm lange tijd voor je uit houden is wel wat minder. Dan moet ik toch wel eens steun zoeken. Tijdens het wandelen afwisselend dragen of over het schouder gooien. Test het eens uit zou ik zeggen. Loop eens heen en weer door de winkel met dat ding, hou hem geruime tijd voor je uit. Ik ken mensen die het totaal niet kunnen. Ik heb echter jarenlang met een 600mm geschoten dus alles is een verademing na dat ding.

Veel suc6
Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

PostPosted: Mon 26 Jul 2010, 20:44    Post subject:
Het is ook zo dat je aan een lens moet wennen. Als je hem vaak genoeg meeneemt gaat het uit de hand fotograferen ook steeds gemakkelijker. Wat je in de winkel nog niet lukt, luk mogelijk wel na een maandje intensief fotograferen.
Op IJsland heb ik erg veel foto's uit de hand met de 600mm gemaakt, al is het met de 200-400mm een stukje makkelijker maar voor mij met beide (toen tenminste wel) uit te houden voor enkele uren.

Gr. Michel
Reply with quote

Kees de Jager

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 26 Jul 2010, 20:49    Post subject:
Vanuit de hand fotograferen met de 500 mm lukt mij meestal wel (als het niet al te duister is). Langere tijd omhoog houden ga je zeker merken in je armen. Het langste is dit vol te houden door afwisselend omhoog te houden (dus fotograferen) en aan de beugel naar beneden (dus niet fotograferen). Niet ideaal dus ....

Ik heb dan ook bijna altijd een eenpoot bij me (bij lopen of fietsen). Als ik met de auto ben komen daar nog rijstzak en stevige driepoot bij.

Groet,
Kees
Back to top
Reply with quote

Gerda..

PostPosted: Mon 26 Jul 2010, 21:08    Post subject:
Bedankt voor jullie snelle antwoorden!
Ik ben zo bang dat ik in de winkel sta en het probeer: Dat lukt me wel...en vervolgens in de praktijk tot de ontdekking kom dat het toch een te grote krachtsinspanning is later. (Waardoor die lens enorm gaat bewegen en je alleen maar onscherpe foto's krijgt)
Ik ga nogal eens weg, maak wandelingen en zie (hoop ik) erg veel onderweg en wil/kan dan eigenlijk geen statief meenemen. Andere reden is ook dat de gelegenheid er vaak niet is om eerst een statief op te zetten en dan te gaan fotograferen.

Wie loopt, kijkt en fotografeert wel eens met een 400mm of 500mm een paar uur? En is dat dan te doen?
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Mon 26 Jul 2010, 21:20    Post subject:
Meerdere uren, met cameratas, kijker en nog een 2e camera met 300 F4 bijvoorbeeld. Geen probleem. Ook niet met de 600mm op statief over het schouder.
Back to top
Reply with quote

dick hoogenboom

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 26 Jul 2010, 21:48    Post subject:
Als je geen statief gebruikt, kom je je vanzelf in de loop van een dag fotograferen wel tegen. Bovendien kan je los uit de hand je compositie moeilijker bepalen. Maar ik ben van de oude stempel hoor. Er zijn hier kanjers die alles uit de hand doen.....

Groet Dick.
Back to top
Reply with quote

urbanguard

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 26 Jul 2010, 22:28    Post subject:
Je hebt voor een zware lens geen krachttraining nodig, het dragen van zo'n lens is een krachttraining op zich.
Ik schiet bijna alles uit de hand, maar moest de eerste weken wel even wennen. Na een paar dagen nekpijn ging het al een stuk beter.
Ik draag de hele combi dan om mijn nek aan de draagband.

Je kan natuurlijk een monopod gebruiken, maar als je wandelt, moet je die ook meesjouwen.

Onderweg gebruik maken van bomen, struiken, graspollen en andere steunpunten, bevalt mij het beste.
Back to top
Reply with quote

Misja

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 26 Jul 2010, 23:00    Post subject:
Uren lopen met de 500 zonder dat deze in een goede rugtas zit is mij te lastig. In rugzak goed te doen. Ook met monopod eraan over de schouder is goed te doen maar niet enkele uren (last van je schouder).

Uit de hand wil goed maar wel oefenen en nog eens oefenen. Als je het geregeld doet gaat het vanzelf goed. De IS van 500 werkt zeer goed en ik heb zelf wel scherpe platen gemaakt met 1/80 uit de hand. De houding en hoe je de lens vast hebt, ademhaling is een techniek op zich, dat moet je gewoon even doorhebben. Echt veel kracht hoef je niet te hebben.

Dag huren is een veel gehoord advies, kost niet veel en weet je meteen of je denkt het onder de knie te krijgen.

Vr gr Misja
Back to top
Reply with quote

Natuurplaten
Guest

PostPosted: Mon 26 Jul 2010, 23:25    Post subject:
-verwijderd-

Last edited by Natuurplaten on Wed 17 Feb 2016, 16:47; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

fgbd70

PostPosted: Tue 27 Jul 2010, 1:17    Post subject:
Met de sigma 50-500 OS heb ik laatst 5 uur gewandeld, de combi met de d300s weegt ongeveer 3 kilo. Ik maak gebruik van de sigma draagriem welke aan de statiefgondel zit en dit geheel draag ik als een soort heuptas waardoor je ook snel de camera/lens kan pakken als je wat moois ziet vliegen. Door de beeldstabilisatie kan ik probleemloos tot 1/125 gaan voor scherpe platen (moet de vogel wel stil zitten natuurlijk... Razz).

groet, Frank

jonky

PostPosted: Tue 27 Jul 2010, 8:09    Post subject:
Ik heb geen 400 of 500, maar wel de canon 100-400. ik kan er redelijk goed mee uit de hand fotograferen en zoals eerder gezegd moet de vogel wel stilzitten. Ik hou het eerlijk gezegd niet erg lang vol om de lens in zijn uiterste stand te gebruiken. Tijdens het wandelen neem ik soms mijn monopod mee en leg de apparatuur over mijn schouder. Ik heb daarvoor de lichtste carbon monopod gekocht en ik loop dan zeker een uurtje of 5 zonder problemen.
Back to top
Reply with quote

temmie

PostPosted: Tue 27 Jul 2010, 8:43    Post subject:
Voor kortere lenzen heb je ook devolgende techniek:
Leg jouw linkerhand op je rechterschouder. Hou je linkerelleboog in hetzelfde vlak als je hand en je schouder. Nu heb je een mooie driehoek waarop je de lens kan leggen. Zo hou je het langer vol dan puur met de linkerhand ondersteunen.

Verder zijn er nog monopods die je aan je gordel kan bevestigen. Zo steunt de lens op je middel en niet op je schouders/armen.
Back to top
Reply with quote

Arno ten Hoeve
PixPas Pro

PostPosted: Tue 27 Jul 2010, 12:57    Post subject:
Dag Cheetah

bekijk deze eens:
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=6510&highlight=struinen

succes en groeten
Arno
Reply with quote

h.reulen

PostPosted: Tue 27 Jul 2010, 19:14    Post subject:
wat betreft "dragen" heb ik een inklapbaar karretje met rubberen bandjes gekocht bij een winkel voor visbenodigheden. Gekocht omdat ik speling bemerkte tussen camera (nikon D90) en sigma 50-500 waardoor camera vaak op "F" komt te staan hetgeen ik toch wijt aan het feit dat de spullen onbewust teveel "meemaken" tijdens het dragen.
Alhoewel uit de hand fotograferen goed gaat, geef ik toch de voorkeur voor het statief. Ook die laatste neem ik nu vaker mee nu ik het karretje heb.
Back to top
Reply with quote

Gerda..

PostPosted: Tue 27 Jul 2010, 20:03    Post subject:
Geweldig bedankt voor jullie tips en adviezen!

Een statief heeft natuurlijk altijd de voorkeur, maar het is in bepaalde gevallen niet altijd even handig en slagvaardig.

@Hendrik
Je zegt over de schouder gooien... Wat bedoel je daarmee?

@Kees
Ja, ik ga me ook eens orienteren of zo'n eenpoot (lichtgewicht) niet een handig hulpmiddel is.

@Urbanguard en @Frank
Goede suggestie om me eens te gaan verdiepen in een draagband.

@Misja
Dat ga ik zeker doen, een dag zo'n kanon huren. Had ik eerlijk gezegd nog helemaal niet bij stilgestaan.

@Temmie en
Jouw techniek ga ik zeker uitproberen als ik een dag een zware lens huur.

@ Arno
Ik geloof niet dat ik hier thuis toestemming krijg om zo het huis te verlaten Confused Misschien, als ik wat verder gevorderd ben kan ik dat eens stiekem, als de rest hier nog slaapt, voor zonsopgang eens proberen Wink
Back to top
Reply with quote

Wim Bloemink

PostPosted: Tue 27 Jul 2010, 20:08    Post subject:
Hallo Hendrik,
ik heb een handvat aan mijn statiefgondel gemaakt.
En dan draag ik de camera als een soort tas.
Als je er een foto van wil zien kijk dan maar eens op mijn site bij mijn apparatuur.

Groetjes
wim
Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6
Canon Extender EF 1,4
Lowepro Slingshot 200 AW
Brenner Birdwatching schuiltent

Manfrotto 680B monopod B1

www.vogelsinnederland.weebly.com
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Thu 29 Jul 2010, 11:59    Post subject:
Cheetah wrote:
Geweldig bedankt voor jullie tips en adviezen!
@Hendrik
Je zegt over de schouder gooien... Wat bedoel je daarmee?

De lens gewoon op je schouder leggen, zonnekap naar achteren. Je pakt de lens dan bij de "hals" beet. Dus vlak achter het punt waar de camera aan vast zit.

Beetje wisselen van schouder, dan weer eens in de linker en dan weer in de rechter hand normaal dragen. Gisteren weer uren gelopen met de 500mm.
Maar, ik kan me wel voorstellen dat dit voor een aantal mensen te zwaar is om uren vol te houden

Wat ik in principe een betere methode vond: Lens op statief zetten en het statief over je schouder hangen met de lens naar achteren.
Back to top
Reply with quote

Gerda..

PostPosted: Fri 20 Aug 2010, 20:43    Post subject:
Na lang wikken en wegen heb ik gekozen voor de Canon 300mm F4 met 1.4 converter. Die van Kenko is momenteel nergens in voorraad, dus ik heb de extender van Canon zelf gekocht.

Mijn keuze is ingegeven door het gewicht: Dit is niet te zwaar uit de hand en ik heb met die converter best een heel goed, en ook scherp bereik.

Over al de foto's, die ik tot nu toe gemaakt heb met de Sigma 70-300 F5.6 heb ik een teleurstellend gevoel. Ik kan niet zeggen dat het een slechte lens is, maar ik heb er zelden mee gezoomd. De lens stond altijd op maximale afstand, want die heb je echt nodig. Maar het resultaat is, vergeleken nu bij Canon, wel een wereld van verschil. Prijskaartje ook, trouwens.

Blijft dan toch de vraag waar je als beginnend vogelfotograaf, niet wetend of je het leuk blijft vinden, mee wilt beginnen.
Heb niet echt spijt van de Sigma toch, want ik weet nu het betere te waarderen. En zo'n Sigma is best een hele goede lens om te starten en ervan te leren. Je vraagt je immers voortdurend af: Ligt dit tegenvallende resultaat aan die lens of aan mij? En dat stimuleert je toch om je eigen techniek met de apparatuur, die je beschikbaar heb, steed meer te willen verbeteren. En daar is denk ik, niets mis mee.
Back to top
Reply with quote

Arno ten Hoeve
PixPas Pro

PostPosted: Fri 20 Aug 2010, 22:32    Post subject:
Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Het lijkt mij een goede keuze. (Ik ben zelf ook met deze set gestart en nooit spijt gehad.)

groeten
Arno
Reply with quote

Bendiks Westerink

PostPosted: Mon 23 Aug 2010, 19:07    Post subject:
Hoi,

300 mm + 1.4 TC lijkt me een prima keuze.
De 70-300 ben ik ook mee begonnen (van Nikon dan), maar al snel kwam ik erachter dat het voor vogels niet echt een geschikte lens is. Nu werk ik al een paar jaar met een 300 mm F4 en 1.4 TC (van Nikon) en dat bevalt me uitstekend. Meestal wel vanaf de rijstzak of statief. Zo uit de hand lukt alleen bij veel licht. Maar je kunt ook liggend op de grond steun zoeken door je ellebogen op de grond te houden.
Als je een 300 mm + 1.4TC succesvol wil gebruiken moet je denk ik wel aan schuilplekken gaan denken. Bij zomaar wat rondlopen of rijden zal er niet vaak wat mooi voor de lens komen, vrees ik.

Bendiks

Speedy B

PostPosted: Tue 24 Aug 2010, 11:17    Post subject:
@bwesterink

Ben ik niet helemaal mee eens. Kwam laatst een IJsvogel in het vrije veld tegen die gewoon met mijn 300F4 + TC1.4 heb kunnen fotograferen. Besef dat ik geluk had maar toch het kan wel. Embarassed
Back to top
Reply with quote

Marcel van Kammen

PostPosted: Thu 26 Aug 2010, 18:43    Post subject:
Noouuu Bendriks, zal er wel een beetje vanaf hangen waar je bent.
Bij de Waddenkust kun je genoeg vogeltjes tegenkomen tijdens een wandeling die wel mee willen werken(als je gaat sluipen). Ben het wel met je eens dat je vanuit schuilhut meer kans op succes hebt,maar dat is ook met een 500mm zo! Wink

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum