Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Guadalajara Mexico

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 03 Aug 2010, 7:22    Post subject: Guadalajara Mexico
Hoi BP-ers,

Moet mid-October voor mijn werk naar Guadalajara Mexico en wil mijn spullen iig meenemen om als ik tijd heb nog even te fotograferen. Weet iemand misschien leuke vogelplekken in de stad of in de buurt van Guadalajara. Verder ben ik benieuwd naar ervaringen van jullie wat betreft veiligheid. Kan ik daar over straat lopen met een mark3/500mm combo zonder aangevallen te worden. Misschien kent iemand een lokale gids die ik kan inhuren?

Feedback welkom en alvast bedankt!

Gr. Wilfred

temmie

PostPosted: Tue 03 Aug 2010, 9:09    Post subject:
De paradox is dat je in de stad meer kans maakt om beroofd te worden, en op het platteland meer kans om aangevallen te worden.

Wat ik doe is hetvolgende:
In de stad gaan lens en body in de rugzak. Er valt toch niets te fotograferen. Ook mijn verrekijker gaat dan in de rugzak. In landen in ZO-Azië durf ik wel alles uit te halen, ook in de stad.

Op het platteland komt alles uit de rugzak. Maar ook hier niet om het even wanneer; op een bus bvb. niet. In een dorp niet. Wel in het bos e.d., of aan een meertje, of...

Het ergste wat er (meestal) kan gebeuren is een pistool tegen je kop of een mes tegen je keel en dan moet je alles afgeven. Uitzonderlijk (één iemand die ik ken) wordt je zomaar fysiek aangevallen (in dit geval met machetes en baseballknuppels), maar die jongen had helemaal geen lens (zag er gewoon rijk genoeg uit). Pepperspray heeft op dat moment zijn leven gered (dat was in Chiapas).

Dus gebruik je gezond verstand en stop ook alles niet in de meest opzichtige fotorugzak als je een uitstap maakt. Mits goede planning en vermijden/korte doortocht op risicovolle plekken (overal waar veel mensen verzameld zijn, achterbuurten, busstations) zou ik die lens+body dus gewoon meenemen.
Back to top
Reply with quote

JMKimstra

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 03 Aug 2010, 11:56    Post subject:
Hoi Wilfred,

Voor een gids kun je misschien eens kijken op http://www.birdingpal.org/ . Ik heb zelf nog nooit gebruik gemaakt van de site, maar wie weet of het wat oplevert. Wat veiligheid betreft zou ik 't niet weten wat wijsheid is. Lijkt me inderdaad wel het verstandigst om zo onopvallend mogelijk te doen, en niet midden in de stad met je spullen te gaan lopen 'showen'.
Ik hoop dat je een beetje tijd hebt en niet alles voor niks meezeult.

Janneke
Back to top
Reply with quote

Wilfred Marissen

PostPosted: Tue 03 Aug 2010, 22:18    Post subject:
Bedankt beide voor de reacties. Klinkt enigszins huiveringwekkend maar zal de website eens bekijken, Janneke.

Gr. Wilfred

PS, meerder tips welkom

Michiel Janssen

PostPosted: Tue 03 Aug 2010, 23:05    Post subject:
Ik ben daar in december 1997 geweest, dat is al een paar jaartjes geleden en in de tussentijd lijkt er het een en ander te zijn veranderd in Mexico. Ik weet niet of het voor toeristen gevaarlijker is geworden dan toen. Ik heb in ieder geval geen problemen gehad, maar liep dan ook niet te zwaaien met dure spullen, ik was nog student. Voordat ik in Guadalajara kwam, was ik in San Blas aan de kust ten westen van Tepic. Dat is (was) een mooi moerasgebied/mangrovegebied met kraakheldere riviertjes waar de vissen en schildpadden onder de boot zwommen. Het is zo'n 250-300 km reizen, busvervoer is echter goed te doen in Mexico. Als je Googlet op San Blas birding krijg je een aardige indruk van de mogelijkheden denk ik. Deze pagina vertelt ook over een aantal interessante sites.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote

Wilfred Marissen

PostPosted: Thu 05 Aug 2010, 19:26    Post subject:
Hi Michiel, ook bedankt voor de info!

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to: