Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Nikon D200: een nieuwe zeer goede camera?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 31 Oct 2005, 17:16    Post subject: Nikon D200: een nieuwe zeer goede camera?
hi lui,

Men kondigt aan dat morgen (avond) ook via de inca site (www.incabv.nl) door nikon de d200 wordt aangekondigd. Nu staat deze in italie al aangekondigd, voor wie het kan lezen.
Het is de opvolger van de d100 met natuurlijk een hoop extra pixels (10M), naar het schijnt een aanzienlijk groter zoekerbeeld (0,91/1,5 is zelfs beter dan de d2x heeft), een zeer korte ontspanvertraging (50 ms), prima autofocussysteem en -meetpunten ten opzichte van d100 en d70 en last but not least getest op 100.000 opnamen en met een magnesium body. Voor wie zijn d70 wel eens zachtjes tegen een steen heeft gestoten is dat laatste meer dan goed nieuws.

Het lijkt of de d200 tov d2x een beetje wordt zoals de F100 tov de F5 was: erg veel camera voor veel minder geld.

Ik ben benieuwd hoe goed de foto's zullen zijn... Mensen die een d70 willen kopen: het lijkt mij het overwegen waard om een half jaar te wachten (en door te sparen).

motto: droom rustig verder...
Back to top
Reply with quote

PeterH

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Nov 2005, 9:57    Post subject:
Hij staat inmiddels op DPreview.com

Ziet er mooi uit hoor. Daar kun je mee uit de voeten.

Peter
Reply with quote

Peter van Rij

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 01 Nov 2005, 18:45    Post subject:
Ik heb ook even gekeken op dpreview en gezien dat de D200 ook de oude
ai- en ais-lenzen kan gebruiken,dus het laten inbouwen van een cpu is niet meer nodig.Dus wie nog oude ai- of ais-lenzen heeft ,niet wegdoen,ze zijn straks gewoon weer te gebruiken.

Hans van Agen

PostPosted: Tue 01 Nov 2005, 23:48    Post subject:
Nu ook op de Nikon-site in ons eigen taaltje!
http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryId=5&languageId=5&prodId=1100&catId=91

Vét! Maar heeft iemand al een prijsindicatie kunnen ontcijferen?
Hans
Back to top
Reply with quote

Fred

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 02 Nov 2005, 1:06    Post subject:
test in het nederlands http://www.letsgodigital.org/html/review/nikon/d200/dslr_NL1.html

prijs zo ongeveer 17.00,- euro

Peter van der Wijst

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Nov 2005, 17:45    Post subject:
Ik zie de camera nu bij Konijnenberg staan voor 1849 euro en wordt verwacht in december of januari leverbaar te zijn.

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 03 Nov 2005, 19:25    Post subject:
Ik ben al bij de Media Markt geweest (daar woon ik zowat naast) Ze verwachten hem ook in december, konden nog niet met zekerheid een prijs geven, maar verwachten rond de 1700 euro uit te komen.

Jacob

PostPosted: Tue 08 Nov 2005, 23:06    Post subject:
Misschien een beetje ten overvloede maar wat ik hier allemaal lees is dat toch wel een heel erg goede camera!! Watertanden hoor.

Ard

PostPosted: Wed 09 Nov 2005, 9:20    Post subject: Re: d200: een nieuwe zeer goede camera?
peter wijn wrote:
Het lijkt of de d200 tov d2x een beetje wordt zoals de F100 tov de F5 was: erg veel camera voor veel minder geld.

Het lijkt er sterk op, ik ben erg benieuwd naar de eerste reviews.
Als het zo is heeft Nikon eindelijk weer eens wat voor op Canon. Ik had op de 3D gewacht (1D techniek met 1,6 cropfactor was het gerucht), werd het de 5D. Geen 1D techniek en geen gratis tele Sad.

Jaap Schelvis

PostPosted: Wed 09 Nov 2005, 11:12    Post subject: Re: d200: een nieuwe zeer goede camera?
Ard wrote:
peter wijn wrote:

Het lijkt er sterk op, ik ben erg benieuwd naar de eerste reviews.
Als het zo is heeft Nikon eindelijk weer eens wat voor op Canon. Ik had op de 3D gewacht (1D techniek met 1,6 cropfactor was het gerucht), werd het de 5D. Geen 1D techniek en geen gratis tele Sad.

Ard, je kan nog gaan voor de 1D mark II N, krijg je 1D techniek, 1,3 cropfactor, waanzinnige 8.5 fps en dat voor 2000 Euro minder dan de full frame 1D. Zijn er al gebruikers op Birdpix die deze camera bezitten, kennen of afgekeurd hebben?
Groet,
Jaap

Joost Schamp

PostPosted: Wed 09 Nov 2005, 12:04    Post subject:
Back to top
Reply with quote

Ard

PostPosted: Wed 09 Nov 2005, 16:19    Post subject: Re: d200: een nieuwe zeer goede camera?
Jaap Schelvis wrote:
Ard, je kan nog gaan voor de 1D mark II N, krijg je 1D techniek, 1,3 cropfactor, waanzinnige 8.5 fps en dat voor 2000 Euro minder dan de full frame 1D. Zijn er al gebruikers op Birdpix die deze camera bezitten, kennen of afgekeurd hebben?
Groet,
Jaap

[patsmode aan]Ik heb twee 1 D Mark II's zonder N Wink. Maar ik had graag één 1D MKII en een camera met canonmount als de D200 willen hebben (2e 1D gebruikt gekocht toen bleek dat de 3D de 5D werd).
[/patsmode uit]
Maar wat ik bedoel is dat de D200 nu (voorlopig op papier) mooi het gat vult tussen de D70 en de D2x.

Ard

PostPosted: Wed 09 Nov 2005, 20:01    Post subject:
Daniel1975 wrote:
Wat moet je eigenlijk met 2 1D's?

Foto's maken ?

Je bent een stuk sneller met 2 bodies, te veel gemist met lenzen wisselen....

peter wijn

PostPosted: Wed 09 Nov 2005, 20:12    Post subject:
ook ik heb het liefst op elke lens een eigen body, maar dan is die 1D wel een beetje zwaar :)

(dit ging over D200. deze vergelijken met de 20d is een optie - maar ik heb nog geen vergelijking van beeldkwaliteit gezien -. vergelijken met de 1D lijkt me niet zo zinnig, daar heb je de d2x voor).
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 12 Dec 2005, 15:28    Post subject:
Voor de mensen die op zoek zijn: in europa heb ik geen goedkopere gevonden dan deze: http://www.isarfoto.com/DE/produkt_set.php? (je ziet canon, eerst even nikon opzoeken bovenin)

vandaag 1649 euro. (Het lijkt erop dat het een typefout is, gelet op hun andere prijzen)
Back to top
Reply with quote

Remmelzwaal

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 12 Dec 2005, 19:22    Post subject:
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 12 Dec 2005, 21:31    Post subject:
goede zaak remmelzwaal

ga nog even door op deze manier... Very Happy
Back to top
Reply with quote

Tom van Hell
Guest

PostPosted: Mon 12 Dec 2005, 23:10    Post subject:
is er iemand bekent met aankopen bij Rembrand in Belgie Het prijsverschil is nogal aardig met bv kameraexpress. Ik vind het n.l wel fijn als je voor garantie bij inca in haarlem terecht kan, wat b.v niet mogelijk is met parrallelimportproducten, het gevolg is dan dat je je spullen dan vaak erg lang kwijt bent.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 10 Apr 2006, 8:05    Post subject: subjectieve feiten
Hi lui,

Sinterklaas kwam recent langs, en mijn verjaardag kwam circa 3/4 jaar eerder dit jaar dan normaal:

De d200 is
1 een echte camera en geen plastic. WOW wat ligt ie mooi in de hand en wat zijn de bedieningsfuncties goed overdacht en geplaatst! Wel stevig van gewicht. Voelt robuust aan, en kan duidelijk tegen een stootje;
2 veel stabieler en sneller bij afdrukken (korte reactie-tijd, geen trillingen)
3 aanzienlijk groter zoekerbeeld (makkelijker handmatig scherpstellen dan met bv d100 / d70, gewoon heel fijn als je aan het werk bent);
4 behoorlijk snelle en slimme autofocus, die je ook heel makkelijk van bv enkel selectie-veld naar dichtstbijzijnde onderwerp kan zetten (als er opeens een vogel overvliegt terwijl je met een zittend beest bezig bent).
5 Meer pixels = meer kwaliteit na een beetje croppen (niet heel belangrijk). Hele mooie zachte kwaliteit trouwens. (Dit is niet de verbetering tov de d70 die voor birdpix iets uitmaakt.)
6 Het batterij-verbruik staat gerapporteerd als slecht, maar dit valt nog wel mee bij mijn gebruik. Ik kan geloof ik wel een vogelrijke ochtend toe met 1 accu. Ik heb wel 2 reserve-accu's besteld om de batterijen helemaal leeg te kunnen trekken en dan ook op de meest dolle dagen nog een reserve te hebben.
7 Dat grote scherm achterop is leuk om je foto's direct te laten zien. De zoom mogelijkheid naar 200%% is zeer waardevol in het veld.

Kortom: een aanrader als je hecht aan mechanische kwaliteit. Ik had gedacht deze permanent op mijn vogellens te houden, maar ik vrees dat de camera zoveel fijner/handiger is dat deze de D70 geheel gaat vervangen. Het is verreweg de goedkoopste technisch volwassen camera wat mij betreft. Hierna komen canon 5D en nikon D2Hs. De ene heeft full-frame (voor vogelaars niet interessant) de andere is een journalisten camera die nog weer sneller en robuuster is.
(hoe goed de 30d is tov 20d weet ik niet)

Voor RAW-shooter essentials maakt het niet uit of ie een d70 raw (5 MB) opent dan wel een ongecomprimeerd d200 raw (iets van 15 MB).
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum