Ben je al iets wijzer geworden Michel ? Ik nog niet. Laten we er even voor het gemak van uit gaan dat we niet meer dan 2000 Euro uit willen/kunnen geven voor een lens, dan blijven de top prime lenzen buiten beschouwing.
Insteek wordt dan prijs gevolgd door kwaliteit. Blijven over de "goedkopere" Sigma lenzen, de iets duurdere Canon zoomlenzen, en de vaste lenzen van Canon in vergelijkbare prijsklasse (Nikon laat ik buiten beschouwing omdat je een Canon 20D wilt aanschaffen).
Ik heb op Birdpix (soms in combinatie met Websites van gebruikers) een klein onderzoekje gedaan. Ik heb een twintigtal gebruikers opgespoord die met een (digitale) reflexcamera werken. Per gebruiker heb ik het camera merk, de lens en de scherpte van de foto's genoteerd. Vier gebruikten een Sigma lens (HJ de Groot, Steward, Martijn Renders en Tom). Van de drie gebruikte zoomlenzen (tot 500mm) vond ik (met alle respect voor de gebruikers overigens) de scherpte over het algemeen onvoldoende/voldoende. De scherpte van de opgegeven vaste 500mm vond ik zelfs onvoldoende.
Zes (Marjolijn, Peuter, Wendy, Bokje, Jankees, Hans Stel) gebruikten een Canon zoom (5x 100-400, 1x 75-300). Scherpte was over het algemeen nét voldoende, maar eigenlijk niet zoals je het graag helemaal zou willen. Uitschieter naar boven (scherpte goed te noemen, hoewel er zelfs met vrij hoge ISO waarden wordt gewerkt) zijn die van Marjolijn, onscherper dan de rest vond ik die van Hans Stel (curieus vind ik de opmerking van Hans dat hij "Tot nu toe ... de meeste fotos genomen dmv door het "veld" te lopen ... en een foto te nemen (uit de hand of vanaf een 1-pootstatief) ... Dit is niet de manier om echt scherpe fotos te krijgen. De beste manier ...maar dan kom je meestal te kort me je 400 mm (640 mm bij de 10D) en [b]daarom[/b] heb ik ook nog niet echte scherpe fotos kunnen maken. De oplossing is volgens mij dan ook om een converter (2x) aan te schaffen om zo 1280 mm te geneneren". Dat dit niet de reden kan zijn van onscherpe foto's mag blijken uit de foto's van Arie Ouwerkerk).
Door diverse gebruikers wordt aangeraden om een vaste lens te nemen (bv de Canon 300mm i.s. die bovendien ook iets goedkoper is dan de 100-400). Kwalitatief zijn vaste lenzen beter dan zoom, en daar zit wel wat in. Vier mensen (Anne van der Wal, Danny, Peuter en RJS) gebruikten een Canon 300 (niet bij iedereen is bekend om welke uitvoering het ging). Ook hier zien we verschillen. Van de eerste twee vond ik de scherpte sterk neigen naar onvoldoende, van Peuter redelijk voldoende, en van RJS prima (de 4.0 en niet de 2.8 !).
Overige lenzen waren natuurlijk de toplenzen van Arie O. Chris Schenk en Jan Smit. De stap van scherpte van de eerder genoemde lenzen naar deze is evenals die van de prijs: Groot ! Verder de Nikkor 70-300 van Xenix die ik ook niet super voldoende vond, een Canon 500 van Birdshooting en Arie van den Hout (voldoende, hoewel van de laatste gebruiker toch wel wisselend), en twee met een Novoflex 560mm (een aantal van Birdshooting en Karel). Van de laatste vind ik moeilijk om daar over iets te zeggen. Niet alleen omdat ik daar veel te betrokken bij ben, maar ook omdat er nog alleen maar probeersels zijn. Wat ik wel kan zeggen is dat de resultaten toch niet beantwoorden aan wat ik van de dia's gewend ben. De plaatjes van Birdshooting zijn moeilijk te beoordelen, op zijn site staan ze nogal klein afgebeeld, maar zie er op het eerste gezicht niet slecht uit. De laatste gebruiker die met een reflex werkt is Panthera. Opvallend bij de laatste vind ik, dat deze gebruiker veel weet over digitale fotografie, kennelijk allerlei spullen in zijn bezit heeft (ook de topmodellen), maar dat ik die kennis en kwaliteit van zijn spullen niet in de plaatjes op Birdpix terug zie.
Samenvattend Michel; je kan het wel vergeten als je een scherpte wilt krijgen die de foto's van Jan, Chris of Arie benaderen. Je moet je dan maar tevreden stellen met een 100-400 of vaste 300. Als je de plaatjes van Marjolijn en JRS bekijkt moet het toch wel lukken met de scherpte (misschien gebruiken ze wel stiekum een truukje die ze met ons willen delen).
Ik hoop dat je iets kan met dit onderzoekje. Anders moet je maar eens een zondag ervoor gaan zitten om allerlei sites te gaan bezoekn. Plaatjes zeggen toch meer dan alle goed bedoelde tips.
Karel
Last edited by Karel Mauer on Sun 03 Oct 2004, 9:03; edited 1 time in total