Posted: Sun 06 Nov 2005, 16:56 Post subject: Statief
ik heb afgelopen zaterdag een Leica APO tele 77 besteld
maar ik moet er nog een goeie statief bij vinden
Kan iemand mij vertellen welke statief ik moet hebben en wat hij ongeveer kost
Posted: Sun 06 Nov 2005, 17:39 Post subject: zorg voor massa
Als je plezier van je telescoop wilt hebben, zorg dan voor stabiliteit (lees: massa), want de kleinste trilling (bijv. door een zuchtje wind) veroorzaakt een aardbeving voor je ogen. Kies een zwaar statief dus (zelf gebruik ik de Gitzo 1548) en leg eventueel ook een rijstzak op je telescoop.
Nadeel is het gewicht dat je moet meezeulen.
Veel plezier ermee in ieder geval.
Gender: Male Age: 66 Joined: 06 Nov 2005 Posts: 141 Location: Drachten
Posted: Sun 06 Nov 2005, 19:26 Post subject:
Mag ik je vragen wat je heeft doen besluiten om voor de Leica APO 77 te kiezen? Ben zelf ook op zoek, maar zie zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer. Wat heb je erbij, een 20/60 oculair?
Waar heb je de kijker gekocht?
Zit zelf te denken aan een Pentax PF-80 ED, maar deze is wel behoorlijk zwaar. Een andere optie zou dan zijn een Zeiss Diascope 65, is qua prijs ongeveer hetzelfde als de Leica 80 maar dan natuurlijk mindert lichtsterk en vergroting maar tot 45x.
Hier in het Noorden weinig / geen gespecilaiseerde winkels te vinden.
door veel met andere vogelaars er over te praten weet je op het laatst wel waar je voor gaat
ik kom ook uit het noorden en heb de scope besteld in leeuwarden met 20x60 oculair,hij had daar wel een statief maar die was 300 en ik weet niet of dat duur is hij was wel sterk maar vond hem niet zwaar
Gender: Male Age: 44 Joined: 05 Jan 2005 Posts: 39 Location: Sneek
Posted: Mon 07 Nov 2005, 12:03 Post subject:
In Sneek bij Fotostudio Ger Dijs kan je ook allerlei verschillende statieven laten bestellen voor een mooie prijs. _________________ Canon 400d, Canon 100-400 IS USM
Last edited by Johan op den Dries on Mon 07 Nov 2005, 13:24; edited 1 time in total
Gender: Male Age: 36 Joined: 02 Aug 2004 Posts: 16 Location: Goes
Posted: Mon 07 Nov 2005, 21:43 Post subject: Statief
IK denk dat een Manfrotto statief(statief code 055AB code voor de kop 128 RC) een goede optie is, kost rond de 180 euro. Ik zelf werk hier ook mee en het gaat perfect.
Succes met je zoektocht
Groeten Ies _________________ Canon Eos 350d met Sigma 170-500 & EF-S 18-55
Age: 62 Joined: 31 Dec 2003 Posts: 4620 Location: Zoetermeer
Posted: Mon 07 Nov 2005, 22:01 Post subject:
Ik digiscoop met een Leica Televid en hetzelfde statief als Ies en klaag niet. Het zou wat zwaarder mogen, maar het gewicht gaat dan op den duur toch wel wat teveel zwaarwegen.
Marcel _________________ Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Een Manfrotto statief(statief code 055AB code voor de kop 128 RC) is een goede optie, maar ik zou voor de kop de Manfrotto 701RC2 kiezen.
Deze is stabieler, scoop +camera beter in evenwicht te krijgen en het verstellen gaat soepeler. Deze kop kost bij Fa Konijnenberg in Den Ham, 103 Euro (juni dit jaar). De kop staat niet in hun lijst maar ze kunnen hem wel leveren. Let even op: niet de 700RC2 maar de 701RC2. Op de Manfrotto site en ook op ander sites op internet kun je wel meer info vinden over deze kop. Ik gebruik deze kop zelf ook. _________________ Camera: Canon + glaswerk.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Tue 08 Nov 2005, 8:10 Post subject:
wil je goedkoper?
soms kom je een 2e hands gitzo of slik of zo tegen van een kilo of 6. Dat is het meest stabiel, voor - als ie afgeragd is - relatief weinig geld. Let erop dat er geen speling in zit. Als je jong bent, en je hoeft niet ook voor 3 dagen eten en een tent mee te sjouwen, zou je over het gewicht niet moeten ....
Een zeer goede fotograaf hier op bp gebruikt een houten landmeetstatief (ik meen met een videokop).
Volgens mij doe je met een echt goed statief in principe je hele leven (dus in 1 keer de goede kopen is een goed idee), bovendien is een goede redelijk waardevast. succes met je zoektocht.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum