Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Aanschaf lens.

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 17:57    Post subject: Aanschaf lens.
Beste Bp'ers

Ik ben vanplan te gaan sparen voor een beter lens om vogels mee vast te leggen.
Nu heb ik ook gewoon een gezin en dus ben ik niet bereid om even 3000 euro uit te geven aan een lens.
Ben nu in het bezit van een canon 500d met kit lens 18-55 is.en heb een tamron 70-300 di2 erbij gekocht voor de mm's.
Nu weet ik dat 300 mm niet altijd genoeg is maar met 15 mp kan ik altijd wel wat croppen ,en geld voor een 500 mm of meer heb ik dus gewoon niet.
Nu had ik mij ingelezen en zag op marktplaats een 200mm 2.8 L lens staan voor 550 euro ,maar die heeft te weinig mm zelfs met een 1.4 converter erop.

Nu wil ik dus graag een 300 mm L f4 is usm aanschaffen maar ik heb er veel verschillende dingen over gelezen waaronder ,dat als ik die lens 2 de hands koop en de usm zou stuk gaan kan ik die niet meer laten repareren, is dat bij elke lens of is dat alleen bij versies tot een bepaald bouwjaar?.

Nu las ik ook dat er verschillende lenzen van de 300mm f4 L is usm is uitgegeven ,de ene is ragscherp en de andere zou waardeloos zijn
Is het dan wel verstandig om hem 2 de hands aan te schaffen of kan ik hem beter nieuw kopen voor 1300 ,
En dan met die 300mm wou ik graag een 1.4 converter erop zetten.
Wat is zoek is een haarscherpe lens,dan zou ik dus uitkomen op die prime voor dat bedrag. maar ik hoor ook dat sommige 100-400 mm L lenzen scherper zijn als de 300mm.

al met al weet ik nu dus ff niet wat te doen en waar voor te moeten gaan sparen.
Zijn er anders nog andere alternatieven voor een redelijke prijs.
Ik hoef niet voor een duppie op de eerste rij te zitten maar degelijke kwaliteit moet toch mogelijk zijn.

Mvg Michael

Jeffrey van Houten

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 18:17    Post subject:
Hier is natuurlijk al gigantisch veel over geschreven op het form.
Goed door kijken en op veel vragen zult u antwoordt krijgen.

Ik zelf heb ervaring met de Canon 300mm F/4 L IS USM en de Canon 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM. Echt waar allebei fantastische lenzen. En elk heeft z'n voordeel. De 100-400 heeft een stillere en betere IS vindt ik. De scherpte van de 300mm (zonder 1.4) is wel een stuk beter. Met 1.4 denk ik dat hij de 375 wel zal verslaan. de USM van de 300mm is onwijs degelijk. De kans dat die kapot gaat is heel erg knap. Verder is de 300mm natuurlijk ook wat licht sterker en kleiner + lichter. De 100-400 ligt wel wat beter in de hand vond ik.

Je moet eigenlijk wat belangrijke eigenschappen op een papiertje zetten en dan kijken wat het beste is voor u. De 100-400 is natuurlijk wat flexibeler met zijn brandpuntafstand.
Maar je hebt ook nog de Canon 400mm F/5.6 L USM. Zonder IS maar wel de aller scherpste van de drie. Helaas heeft hij een kortste scherpstelafstand van 3.5 wat niet erg dichtbij is. Die van de 100-400 bedraagt: 1.8m en van de 300mm: 1.5m.

Zo, hier boven staat een hoop informatie.
Het ligt er eigenlijk puur aan waar u de lens allemaal voor gaat gebruiken. En wilt u graag een statief gebruiken ja of nee? allemaal punten die meespelen in u beslissing. De 100-400 is de meest flexibele met IS, de 300mm is het meest lichtsterk en lichtste. Met IS, en de 400mm de snelste en de scherpste maar de het minst flexibel zonder IS. Ik denk dat je zo de belangrijkste kenmerken hebt op een rijtje. Het is maar net wat u het fijnst vindt. Alle 3 de lenzen zijn erg goed.

Succes met u keuze en als u vragen heeft? Kunnen wij die altijd beantwoorden.

Gr Jeff,

msmit

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 18:27    Post subject:
Harstikke bedankt voor de snelle reactie.

ik heb dus verschillende vragen van andere gebruikers doorgenomen wat betreft de lenzen.
En door u verhaal weet ik eigenlijk wel zeker dat ik voor de 300 mm f4 wil gaan ,vanwege zijn lichtsterkte ,f2.8 is te duur helaas. en met een converter word de 300mm een f5.6 maar dan wel met is en 420 mm zonder de cropfactor erbij.

Dus dat is eigenlijk wel duidelijk.ook het gewicht en en niet altijd noodzakelijk wezen van een statief vind ik wel fijn.
de zoom is niet noodzakelijk,schiet nu ook eigenlijk alleen maar op 300 mm met de tamron die ik nu bezit.
Maar dan wat betreft de kwaliteit van de diversen die zijn uitgebracht.is het werkelijk zo dat er echte slechte tussen zitten en ook hele goede versies?
Dat zou de naam van een L lens wel ten onder doen als je net de slechte versie te pakken heb.

Aangezien ik een persoon ben die dat zou overkomen wil ik liever geen risico nemen tenzij jullie me kunnen overhalen om hem toch 2 de hands te kunnen kopen,en is er iemand die weet of ze wel gemaakt kunnen worden als de usm kapot zou gaan.

Alvast bedankt .

Mvg Michael

Gerda..

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 18:36    Post subject:
Michael,

Ik ben beslist geen deskundige, dat even voorop.

Maar ik heb ook uitgebreid het forum onderzocht en zelf vragen gesteld, voordat ik mijn nieuwe lens kocht. Heb uiteindelijk gekozen voor een nieuwe canon 300m f4 met 1.4 converter. En mijn ervaring is dat ik er geweldig blij mee ben. Ook goed (voor mij) uit de hand te gebruiken vanwege het gewicht. En ik ben echt heel tevreden over de resultaten (OS).

Maar informeer je goed, probeer het uit in de winkel, vergelijk....
Want je koopt geen halfje volkoren

Wink
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 18:36    Post subject:
2e hands is absoluut geen probleem. Ik fotografeer zelf nu zo'n bijna 2 jaar. En koop altijd alles 2e hands. Het is goed kijken.
Als een lens in slechte staat is merk je dat meteen. Dan zitten en beschadigingen op, of hapert de AF. En als het helemaal mis is, werkt het diafragma niet meer. Dat zijn dingen die je zo door hebt. Als je de lens uitprobeert en je maakt verschillende foto's in verschillende situaties vlekkeloos en de lens is nauwelijks beschadigd, dan is het waarschijnlijk een goede lens Wink . Tussen het apparatuur van Canon L-serie lenzen zit nauwelijks veel verschil, vooral bij de prime-lenzen. Bij de Canon 100-400 is dat echter vaker het geval. Nog een tip is; Zorg dat je geen te oude lens koopt. Zo'n 2-3, misschien 4 jaar is naar mijn mening toch wel het maximale.

Gr Jeff,

msmit

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 19:14    Post subject:
Heel intressant de reacties.

het is inderdaad zo dat ik niet even een brood haal bij de bakker vandaar dat ik ook mijn vragen stel en me goed inlees.althans probeer.

ok 2 de hands moet dus geen probleem zijn.
Nu kost de lens 1251 euro bij foka in rotterdam.

Wat zou de lens 2dehands mogen kosten,er staat er nu 1 op marktplaats voor 900 euro,die heeft 2 jaar geleden een service beurt gehad en vertoond wat gebruikerssporen ,maar het glas moet goed zijn volgens de adverteerder.
maar de leeftijd van de lens staat er niet op.

maar goed is die prijs redelijk of wat zou deze lens mogen kosten 2 de hands .

Mvg Michael

Jeffrey van Houten

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 19:24    Post subject:
voor een 2e hands L-serie lens geld ongeveer: Nieuwprijs - 24 tot 26% (hangt van de nieuwstaat af) dat is meestal voor beide een goede prijs. Voor Sigma lenzen is dat echter: Nieuwprijs - 26 tot 27,5% van de nieuwprijs. Die regel hanteer ik vaak en blijkt aardig goed te werken. Ik (als het niet te ver weg is) denk dat die lens inderdaad wel de moeite waard kan zijn, zo te horen.

Die van mij staat ook te koop en wordt morgen waarschijnlijk gekocht voor €975,-. Ik heb inmiddels ook al een bod van €985,-.

veel succes!

Gr Jeff,

msmit

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 19:28    Post subject:
harstikke bedankt voor jullie reacties.

Dat regeltje onthoud ik,nee het is niet ver weg, moet het alleen laten varen nu omdat ik het geld nu niet heb liggen.

Maar goed ik weet waar ik voor sparen moet en weet waar ik op moet letten.

harstikke bedankt nogmaals

Jeffrey van Houten

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 19:35    Post subject:
Geen probleem.
Het is zelf ook altijd fijn als iemand je kan helpen.
En het zelfde doe ik dus voor een ander.
Zo is mijn kennis ook weer wat opgekrikt.

Veel succes met de aankoop.
Ik ben benieuwd.

Gr Jeff,

peter wijn

PostPosted: Wed 15 Sep 2010, 8:50    Post subject:
jvh11 wrote:
voor een 2e hands L-serie lens geld ongeveer: Nieuwprijs - 24 tot 26% (hangt van de nieuwstaat af) dat is meestal voor beide een goede prijs. Voor Sigma lenzen is dat echter: Nieuwprijs - 26 tot 27,5% van de nieuwprijs. Die regel hanteer ik vaak en blijkt aardig goed te werken.

????

Heb voor de vakantie een 2e hands nikkor gekocht voor de helft van de nieuwprijs. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat die nieuwprijs net 300 euro omhoog geschoten was.

ook de stelling over de leeftijd van de lens tot wanneer je hem 2e hands kunt kopen, gaat niet op voor nikkors.
(volgens mij ook niet voor canon's trouwens, best een mooi merk, canon, net als minolta en pentax en olympus, nu ik er over nadenk... etc etc).

Er is een nikkor die tot begin dit jaar 2e hands meer kostte dan je voor een nieuwe betaalde (28mm F1,4).

Er zijn mensen die voor 50 euro op e-bay een Canon 300 F2,8 FD op de kop tikken. Ben even kwijt wat de nieuwprijs was van dit optische wonderkind. Een EOS-adapter erbij en je kunt vogelfoto's maken (handmatige scherpstelling dat wel, maar dit is voor de schuilhut waarin een 300 het best presteert geen probleem).
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Wed 15 Sep 2010, 9:06    Post subject: TIP !
Wat ik wel HEEL BELANGRIJK vind en vaak over het hoofd wordt gezien bij aankoop 2e hands lens van Canon:

De L-prime lenzen van Canon ZONDER IS (behalve de 400/5,6) worden niet meer door Canon gerepareerd. Alleen de recente IS varianten van de lens worden geserviced.

Als je bijvoorbeeld dus een 300/2,8 USM zonder IS koopt heb je meteen een probleem als deze kapot gaat. Aanbieden bij Canon voor reparatie gaat niet en vaak hebben ook andere reparateurs geen reserve-onderdelen beschikbaar.

Je kunt natuurlijk de gok nemen, maar dan zou ik wel een lagere prijs bedingen als voorwaarde.

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

robengelhard

PostPosted: Wed 15 Sep 2010, 10:19    Post subject: Obsolete
Volgens mij is het zo dat lenzen die in het huidige leveringsprogramma zitten, gewoon gerepareerd kunnen worden, dus ook de 300/4L IS. De voorganger van deze lens, de 300/4L zonder IS, daar zijn geen of niet alle onderdelen meer op voorraad. Als deze lens kapot gaat, dan is de kans heel groot dat deze niet meer gerepereerd kan worden. Ook voor L-zoomlenzen die niet meer in het leveringsprogramma zitten, zoals bv. de 80-200/2.8L, geldt hetzelfde, kapot is niet meer gerepareerd kunnen worden.
Zodra een lens door Canon obsolete wordt verklaard, zijn er naar verloop van tijd geen onderdelen meer voorradig en kan die lens dus niet meer gerepareerd worden.

Binnen een aantal jaren gaat dat ook voor de huidige supertele's (300/2.8 L IS, 400/2.8 L IS, 500/4 L IS en 600/4 L IS) gelden, de nieuwe zijn al aangekondigd.
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Wed 15 Sep 2010, 14:37    Post subject:
@ Peter. Ik heb hier zelf veel naar gekeken en veel gerekend. Er zijn inderdaad uitzonderingen. Maar het meeste, dus het gemiddelde gaat zeker wel op tegen deze regel.

Ik heb ook al wel wat gekocht en verkocht en nog steeds klopt die regel?! met uitzonderingen daar gelaten. Wink

Gr Jeff,

Krijn Dijkema

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 15 Sep 2010, 15:44    Post subject:
Ik wil toch even reageren op dat wel of niet door Canon reparereren van oudere lensmodellen.
Ik heb eind vorig jaar bij Abro in Zaandam een ouder model Canon 300 2.8 L USM (dus niiet IS) voor een zeer redelijke prijs gekocht. Omdat ik op BP diverse berichten had gelezen dat bij evt. reparatie Canon niet thuis zou geven, was ik zeer beducht op dit punt. In de winkel bezwoor men mij dat deze berichten bangmakerij zouden zijn en niet zouden kloppen. Canon zou ook nu nog dit type lens gewoon kunnen en willen repareren. Omdat ik helemaal zeker wilde zijn heb ik terplaatse in de winkel direct naar Canon laten bellen hoe dit nu zat. Ook dat telefoontje leverde de informatie op dat reparatie van deze lens in de meeste gevallen altijd mogelijk blijft.
Uiteindelijk heb ik de k(n)oop doorgehakt en de lens aangeschaft.
Wat ben ik er trouwens blij mee. Hij is weliswaar wat beduimeld maar snel, superscherp en heeft nog geen moment verzaakt.
Uiteraard hoop ik het nooit nodig te hebben om al die geruststellend toezeggingen te moeten toetsen, maar gezien de berichten hierboven wilde ik dit ook even kwijt.

msmit

PostPosted: Wed 15 Sep 2010, 18:52    Post subject:
harstikke bedankt voor de reacties

Dit was dus waar mijn vraag eerder over ging.

Aangezien ik het risico niet wil lopen dat hij niet gemaakt kan worden dan koop ik alleen een 300f4 is usm 2 dehands

anders kan ik voor die 300 euro meer beter een nieuwe kopen met 24 maanden garantie en de zekerheid dat canon hem zal repareren mochten er problemen wezen.

Groetjes michael

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum