Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

fotobewerking
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 13 Sep 2010, 19:13    Post subject: fotobewerking
Ik zou graag een workshop/cursus fotobewerking willen volgen. Ik doe/probeer het een en ander in DPP en heb ook de handleiding doorgenomen. Maar ik heb toch de indruk dat ik veel meer zou moeten kunnen leren van iemand, die daar veel ervaring en kennis van heeft. Soms zie ook termen voorbij komen, die me werkelijk niets zeggen. Die zoek ik dan wel op, maar in de praktijk kan ik daar eigenlijk (nog) niet zo veel mee.

DPP moet toch best wel goed zijn, heb ik begrepen. Kennen jullie workshops, die daarvoor gegeven woorden? Of raden jullie me toch aan een ander programma aan te schaffen, zoals Adobe Lightroom of Fotoshop (best wel kostbaar)? Maar ook dan zou ik graag een workshop willen volgen.

Wie weet welk programma ik het beste kan gebruiken en (vooral) waar ik dan een goede cursus kan volgen om het ook te kunnen gebruiken?
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Mon 13 Sep 2010, 19:27    Post subject:
Ik weet weinig van workshops, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Ik heb zelf lang geleden wel met DPP gewerkt, vond het toen een erg onoverzichtelijk programma. Heb daarna jarenlang Lightroom gebruikt en kon daar eigenlijk alles mee. Vind dit een erg fijn programma en zou dit zeker aanraden (gebruik nu zelf Aperture, maar dat werkt alleen op de mac). Photoshop vind ik persoonlijk een overgewaardeerd programma, maar wordt ook wel erg veel gebruikt.

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

ErikV

PostPosted: Mon 13 Sep 2010, 19:31    Post subject:
Er zijn ook genoeg cursussen te koop op DVD van Photoshop, Lightroom of Aperture. Op Youtube vindt je ook goede tips.

Ik werk meestal met Aperture, soms met Photoshop als het wat bewerkelijker moet zijn. Aperture is vrij simpel te gebruiken.

astrid schute

PostPosted: Mon 13 Sep 2010, 19:43    Post subject:
Hoi Cheetah,

Je moet ook eens kijken of bij jou in de buurt in een buurtcentrum of zo cursussen worden gegeven.
Dat gebeurt toch wel regelmatig. Hier in Rosmalen zelfs in de bieb en ook bij het buurtcentrum dat ook schildercursussen etc. geeft.

groetjes,
Astrid Schute

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 13 Sep 2010, 19:44    Post subject:
DPP is als rawconverter best wel goed. Alleen lastig te doorgronden, dat ben ik met je eens. Ik doe zelf bijna alles in Photoshop CS4 en/of CS5. Ben op het ogenblijk een beetje aan het stoeien met Lightroom op een Imac in afwachting van CS5 voor Mac, en dat ziet er op het eerste gezicht wel goed uit. De tijd zal het leren (ben nu eenmaal Windows gebruiker).
Cursussen zijn er zat voor Photoshop, Lightroom etc. Voor DPP helaas niet.
Kijk eens op de site van Bas Breedveld, kan je misschien toch wat tips vandaan plukken. Wat voor het ene programma geldt, kan je meestal ook wel in het andere programma gebruiken.
http://www.naturereflections.nl/Articles/articles_index/articles_techniek.html
Als je in Jpeg schiet kan je misschien uit de voeten met Photoshop elements.

Groet,
Ruud

Jan Uilhoorn
Guest

PostPosted: Mon 13 Sep 2010, 19:50    Post subject:
Back to top
Reply with quote

Natuurplaten
Guest

PostPosted: Mon 13 Sep 2010, 23:02    Post subject:
-verwijderd-

Last edited by Natuurplaten on Wed 17 Feb 2016, 16:54; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 7:26    Post subject:
Mmm...je hoeft niet te kiezen tussen Lightroom/Aperture en Photoshop. Eigenlijk heb je beiden nodig. Wel eens geprobeerd een bewerking selectief toe te passen in Lightroom? Kansloos. Zelfde geldt voor optimaal verscherpen voor web of print. Dat kan in Lightroom lang niet zo goed als in Photoshop. Lightroom is mijn RAW-converter en archief, Photoshop gebruik ik voor alle andere bewerkingen.

@ Ruud
Ik werk zelf al een hele tijd met CS5 voor Mac. Is gewoon beschikbaar. Wel is het zo dat als je CS5 in 64 bits start, je plugins zullen weigeren. Ik start CS5 daarom in 32 bits. Maar nogmaals: bestaat dus wel.
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 9:08    Post subject:
@Doodles, weet ik...
Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik CS5 voor Mac vandaag binnen krijg. En dan de design/premium editie voor wel 37 Euro. Volledig legaal. Lang leve SLIM.

Groet,
Ruud

Doodles

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 9:13    Post subject:
Haha, sorry, verkeerd begrepen. Ik ben trouwens ook SLIM...
Back to top
Reply with quote

Freek Wijffels

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 10:15    Post subject:
Fotobewerkings programma's hebben veel 'sliders' die je kan aanpassen. probeer gewoon eens wat. Schuifje naar links, wat gebeurd er? schuifje naar rechts, wat gebeurd er?
Volgens mij totaal niet moeilijk.

Ik heb op die manier ook lightroom uitgevogeld, met een beetje nadenken lukt het al.
Als je een functie toch niet begrijpt ga je naar youtube en tik je in:
"lightroom 2 (of 3) 'naam functie'"

Dan krijg je een hele lijst met video's die uitleggen hoe dat onderdeel van lightroom werkt.

Daarnaast zijn er op de meeste fotografie fora wel delen waar je een vraag kunt stellen over bewerking en lightroom.

Dus ja, eigenlijk vind ik dit soort workshops een beetje overdone aangezien je 80 à 90 procent heel goed zelf uit kan zoeken. Het overige percentage kan je leren op internet (youtube,fora,etc)

Tja tenzij je perse haast hebt, dan kan een cursus/workshop wel handig zijn. Maar het zelf uitvogelen vind ik leuker en uiteindelijk komt het toch neer op ervaring. Als je een cursus gedaan hebt weet je ook niet alles in 1 keer perfect te doen en het kost je dus alsnog redelijk wat tijd om het helemaal onder de knie te krijgen. Bij het zelf proberen leer je hetzelfde maar heb je al meer ervaring dan als je een cursus gedaan hebt.
Kortom; je moet er gewoon tijd in steken.
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 10:51    Post subject:
heb ooit via birdpix meegedaan aan een cursus van Eduard de Kam van het NIDF,

een echte fotograaf, die laat zien hoe je in de basis een foto bewerkt.
Geen truckjes, maar het histogram, en hoe de belichting, contrast, helderheid, verzadiging afhankelijk zijn van het weer, etc.

als je zo maar een beetje gaat schuiven duurt het lang voordat je het door hebt (mijn geval).

Last edited by peter wijn on Tue 14 Sep 2010, 12:21; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

sebastiaan algra

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 11:18    Post subject:
Kan je het boek "Handboek digitale fotografie & beeldbewerking"
van Frans Barten, van harte aanbevelen. Het is een pil maar omvat alle aspecten vd digitale fotografie incl. bewerking.
Is kwalitatief het beste boek wat hier ooit over geschreven is.
Kan geen workshopje tegen op.
Gr.Sebas.
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 12:27    Post subject:
En voor hen die de Engelse taal machtig zijn kan ik deze van harte aanbevelen:

http://www.amazon.com/Photoshop-CS5-Nature-Photographers-Workshop/dp/0470607343

Overigens verkrijgbaar voor alle versies van PS CS die tot op heden zijn verschenen.
Back to top
Reply with quote

Joël Monster

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 15:42    Post subject:
Zelf werk ik al jaren met DPP en ben er tevreden over. Werk af en toe ook met Aperture van Apple wat ook een prima stukje software is.
Daarnaast heb je mijn inziens ook Photoshop CS4 of CS5 nodig. Daar doe en kan je toch het meeste in doen. Ik werk altijd in lagen en met maskers en voer ook selectieve correcties uit wat volgens mij niet met een Lightroom oid mogelijk is?!

Bij Kamera-express worden er regelmatig cursussen gegeven voor Adobe Elements (goed als basis) en Adobe Lightroom. http://www.kamera-express.nl/Agenda.aspx

groet,
Joel
Reply with quote

Gerda..

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 16:45    Post subject:
Allemaal erg bedankt voor jullie reacties.

De links heb ik opgeslagen en kan er zeker wat van leren.

Wat Peter Wijn aangeeft, daar kan ik mij helemaal in vinden: De foto is de basis (ik fotografeer nu alleen nog maar in raw) en hoef niet zo nodfig allerlei trucs toe te passen, maar de basisprincipes van bewerking goed kunnen toepassen en ook begrijpen.
Momenteel werk ik inderdaad met die schuifjes, dan de een, dan de ander, iets meer iets minder. Het een heeft effect op het ander. Uiteindelijk ben ik dan toch niet tevreden en hou het bij de oorspronkelijke opname. En ik zoek toch naar een goede basis, in plaats van alleen maar met schuifjes werken, daarna kan ik me er altijd verder in verdiepen.
En ik wil er ook meer van begrijpen. Op advies zet ik de foto nu op 72 dpi, maar waarom weet ik eigenlijk niet. Als ik zoek wat dat allemaal te betekenen heeft, vind ik alleen maar dat het belangrijk is om af te drukken, niet om op BP te plaatsen.

Voor mij is dus een cursus wel een goed idee. Ik ga eens informeren bij het NDIF.
Het handboek van Frans Barten lijkt me ook een goed naslagwerk. Het is alleen in herdruk, dus ik denk dat ik het in november kan aanschaffen.
Back to top
Reply with quote

Gerard van zeele

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 16:56    Post subject:
je hoeft niet tot november te wachten als je wil kun je het tweedehands kopen
http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/Handboek+digitale+fotografie+%26+beeldbewerking/search/true/searchType/qck/N/8299/Ntk/books_all/index.html

gr gerard
Reply with quote

Misja

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 17:38    Post subject:
Ik doe altijd alles in DPP, meer heb ik niet nodig (althands dat denk ik zelf) Nooi reactie gehad dat de bewerking anders zou moeten bij een van mijn foto's maar weet niet beter dan de basis bewerkingen in DPP goed zijn. Wat ik mis weet ik niet...

@Ruud van Veenen: Zou je voor mij ook eentje kunnen bestellen bij slim?

Vr gr Misja
Back to top
Reply with quote

Tom Verhulst
Guest

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 18:25    Post subject:
Hi Misja,

Tot voor kort werkte ik ook alleen met DPP. Maar bij het zien van veel foto's dacht ik wel, dat spettert meer dan die van mij. Had al Lightroom, vond dit een 'technisch'en lastig pakket. Echter, na wat advies, het doorlezen van een boek en aardig wat uurtjes knutselen ben ik nu definiteif over op LR. Het biedt echt veel meer dan DPP en vind dan ook dat ik nu veel meer uit mijn (in raw genomen !) foto's haal dan voorheen. Echt waar !!

Tom

P.s. voor nabewerking van jpeg- of tiff's na de raw-bewerking is LR ook prima, denk dat Adobe CS5 voor ons gebruik (niet professioneel, geen afdrukken en/of publicaties) niet nodig is naast LR.

Last edited by Tom Verhulst on Sat 10 Sep 2011, 18:47; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Misja

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 20:06    Post subject:
Ik zal vertellen wat ik normaal aan bewerkingen uitvoer. Gewoon om een beeld te geven. (ben overigens benieuwd hoe anderen hun RAW bestanden bewerken).

Hoe doe ik het (gemiddeld genomen):

1. maak de foto (altijd in RAW), camera instellingen op centrum gewogen of spotmeting. AWB en beeldstijl (canon) neutraal (0,0,0,0).
2. open RAW in DPP
3. bekijk de foto op 50%
4. pas zo nodig de WB aan en belichting aan
5. Beeldstijl laat ik altijd neutraal
6. Persoonlijk vind ik contrast +1 of +2 beter t.o.v. neutraal
7. Hooglichten naar beneden (meestal -1)
8. Donkere tinten +1
9. Kleurtoon laat ik staan
10. verzadiging +1
11. verscherpen meestal +2 of +3
12. Opslaan als exif JPG, 350 DPI en kwaliteit 10.
13. Voor BP uitsnede maken in 4:3, eventueel rechtzetten en opslaan als exif JPG 72 DPI, breedte opgeven in 800px met hoogte breedte verhouding behouden en de kwaliteit naar beneden schroeven tot je onder de 200Kb komt. (in de regel verminderen tot 7 of 6 van 10)

Dat is dat en ik ben dan tevreden. Ik doe dus niets met aperture of PS.

Misschien dat anderen willen delen hoe zij het doen????

Vr gr Misja

Last edited by Misja on Tue 14 Sep 2010, 21:16; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 20:28    Post subject:
Misja wrote:

Misschien dat anderen willen delen hoe zij het doen????

Dat wil ik best. Probleem is alleen dat het bij elke foto anders is.... Is dus wat lastig om er in het algemeen wat over te zeggen.

Maar vaak beperk ik me tot enige verscherping (van de raw-file), eventueel de belichting wat aanpassen en tenslotte met levels het zwart- en witpunt aanpassen.

Tenslotte uiteraard de boel verkleinen en verscherpen.

Maar het gebeurt vaak genoeg dat bepaalde foto's andere dingen nodig hebben (en wat ik precies met levels doe is ook erg afhankelijk van de foto).

Groeten, Arjen
Back to top
Reply with quote

Gerda..

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 20:39    Post subject:
Misja,

Dat vind ik nou heel erg interessant en leerzaam om te lezen hoe je te werk gaat bij het bewerken van een raw-foto.
En ik hoop, dat er nog meer van die reacties komen
Very Happy
Back to top
Reply with quote

Misja

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 21:10    Post subject:
Hallo Arjen,

Dat begrijp ik. Ik heb ook mijn, zeg maar, basis bewerking weergegeven. Zoals hierboven ook al aangegeven gebruiken veel van ons 99% van de mogelijkheden van PS niet en heb ik (net zoals Cheetah denk ik) geen idee wat ik dan mis ten opzichte van DPP. Een kwartier zitten peilen met je file in PS of LR terwijl je niet weet wat dat meer kan of dat het een beter resultaat geeft is iets wat je door te doen alleen kunt ondervinden denk ik. Het is aan een foto toch niet af te lezen welke bewerking in welk programma gedaan is, dat maakt het lastig. Ik lees vaak dat men de levels aanpast. Maar dat doe ik nu toch ook niet... Waarom met LR of PS dan ineens wel? Kan in DPP trouwens ook, maar ik ben daar niet handig mee en zou wel eens een reactie bij een foto willen, waarbij men aan kan geven wat er dan niet goed is, of wat beter zou kunnen en hoe. Tja, lastige vragen heb ik en wellicht ook niet te beantwoorden. Maar denk dat dat is waar de vraag zijn grondslag heeft.

b.v. de term die jij gebruikt; het met levels aanpassen van het zwart en witpunt. Hoe doe je dat en kan dat met b.v. DPP ook?

Vr gr Misja
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 21:24    Post subject:
Je hebt helemaal gelijk dat het vooral gaat om het resultaat en dat het wat dat betreft niet uitmaakt of je dit resultaat bereikt met DPP, Aperture, LR of PS... Als een bepaald programma voor jou goed werkt en je daar tevreden mee bent en mooie resultaten mee haalt, dan moet je daar vooral bij blijven. Al kan een ander programma natuurlijk wel net iets lekkerder werken...

Bij de meeste raw-converters kun je de belichting op verschillende manieren aanpassen. Vaak kun je het histogram aanpassen, met levels werken of met curves werken. Welke methode je gebruikt, is vrij persoonlijk volgens mij. Vaak kun je hetzelfde min of meer bereiken met alle 3 de methodes.

Misja wrote:

b.v. de term die jij gebruikt; het met levels aanpassen van het zwart en witpunt. Hoe doe je dat en kan dat met b.v. DPP ook?

Het zwart- en witpunt aanpassen is iets wat je inderdaad vaak op meerdere manieren kunt doen. Het doel is om ervoor te zorgen dat de zwarte stukken op je foto ook echt zwart zijn, en de witte delen echt wit. Je rekt als het ware het histogram wat op zodat het aan de linkerkant begint en aan de rechterkant eindigt. Wel natuurlijk opletten dat dit alleen echt zo werkt als er ook echt zwarte en echt witte delen in de foto zitten (anders moet je dus iets minder ver schuiven).

Het is makkelijker om te laten zien dan om het zo even te omschrijven. Hoop dat het wel wat duidelijker geworden is. Ik werk al jaren niet meer met DPP, heb dus geen idee hoe het er nu uit ziet. Ik vond het een niet echt prettig programma, maar dit kon daar toen al wel mee.

Succes ermee

Arjen
Back to top
Reply with quote

Tom Verhulst
Guest

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 21:33    Post subject:
In grote lijnen hetzelfde verhaal als Arjen. In LR pas ik de raw foto vnl. aan met:
- belichting en invullicht. haalt details heel mooi naar voren (afhankelijk van het licht tijdens het maken van de foto), af en toe aanpassing van herstel en zwarting;
- contrast meestal iets minder, helderheid echter paar stops meer;
- levendigheid soms beetje opschroeven, ook afhankelijk van het licht;
- af en toe verscherpen, met mijn 500mm 4.0 meestal niet nodig;
- ruisreductie dito, afhankelijk van de achtergrond.

En deze bewerkingen gaan in ieder geval bij mij minstens zo niet sneller als in DPP.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum