Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

300mm 2.8 of 500mm 4.0

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 17 Sep 2010, 1:45    Post subject: 300mm 2.8 of 500mm 4.0
Ik ben me aan het orienteren voor een andere lens, ik heb nu de 100-400mm bevalt goed maar deze lens heeft wel wat licht nodig voor de echt scherpere foto's. Ik wil de lens gaan gebruiken op mijn nog nieuw aan te schaffen 7D.
Nu lijkt mij de 300mm 2.8 wel wat omdat je hier nog een beetje mee rond zou kunnen lopen. Je kan er nog een 2x ext op zetten zonder echt heel veel te moeten inleveren. Maar ik neem veel foto's van vogels en dan heb je toch de mm's nodig.
Dus mijn vraag is wie heeft er ervaring met deze lenzen of misschien wel beide gebruikt of de 1 toch voor de ander omgeruild?

gr
Menno
Reply with quote

Anton Meijer

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 17 Sep 2010, 5:54    Post subject:
Hallo Menno,

Ondanks dat ik geen Canon gebruiker ben maar een Nikon gebruiker kan ik je een 300mm f2.8 met converter zeker aanraden. Het is draagbaar, het maakt je flexibel (300mm of 600mm), toch een goede beeldkwaliteit en het blijft betaalbaar. Zelf heb ik ooit een Sigma 300mm F2.8 gehad maar deze heb ik toch ingeruild voor een Nikon exemplaar, wat een verschil zeg. Dat zal bij Canon niet echt anders zijn verwacht ik.

Succes met je keuze.

Groeten Anton
Back to top
Reply with quote

dick hoogenboom

PostPosted: Fri 17 Sep 2010, 7:35    Post subject:
Ook ik als Nikon gebruiker heb met een 300mm 2,8 + de 1,4 en 2x converters gewerkt. Tot volle tevredenheid maar toen ik de kans kreeg om een nieuwe 500mm aan te schaffen heb ik geen moment getwijfeld. Samen met de 1,4 converter kom ik dan aan 700 mm op mijn D700 fullframe en met de nieuwe 2x converter haal ik zonder veel verlies de 1000mm. Als je niet met een fullframe werkt kan je misschien toch beter de 300mm aanschaffen aan jou de keuze.

Groet Dick.
Back to top
Reply with quote

Froggies

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 17 Sep 2010, 8:51    Post subject:
Menno,

ik gebruik een eos7D met een 500mm. De argumenten 300mm lichter handelbaarder zijn zeker waar. De 500mm weegt 3,9kg en de 300mm 2,4 kg.
De 1.6 cropfactor heeft nu éénmaal een EOS7D tov fullframe, maarja voordeel is ook weer dat je zonder converter het bereik hebt van een 800mm.
Probleem bij het fotograferen zijn altijd de mm, je hebt altijd te kort of je nu een 300mm genruikt of een 500mm.
Je kan vanuit de 300mm gaan rekenen met converters en crop factoren maar het blijft minder dan een 500mm.
De vraag is wat wilt, ga anders naar een fotozaak en probeer de lenzen uit, wat vind je fijn om mee te werken, hoe voelt het verschil aan.
Wat is je toekomst ooit een fullframe, de lenzen gaan langer mee dan een body, althans bij mij. Door de ontwikkelingen is het goed mogelijk dat mijn volgende camera een betaalbare fullframe wordt en dan heb ik wel een 500mm.
Keuzes maken is niet gemakkelijk en het zijn geen pakjes boter wat je koopt.
Voor beide lenzen is wat te zeggen.
Succes
40-150mm f2.8
300mm f4.0
Back to top
Reply with quote

davy

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 17 Sep 2010, 15:48    Post subject:
Ik heb ooit mijn 300 verkocht en ben overgestapt naar een 500 en heb hier nog nooit één moment spijt van gehad.
De reden was dat ik toch mm te kort kwam .
Gebruik nu de 500 i.c.m. converters en dat bevalt me prima , je kan overigens met de 500 ook gewoon aan de wandel en uit de hand schieten.
Mijn advies , ga voor de 500 dat neemt alle twijfel weg en bespaart je een overstap in de toekomst.
Back to top
Reply with quote

Roland IJdema

PostPosted: Fri 17 Sep 2010, 16:40    Post subject:
Het ligt er voornamelijk aan wat je ermee wilt gaan doen. Fotografeer je alleen maar vogels en ben je niet van plan om iets anders te fotograferen waarbij je minder mm nodig hebt dan zou ik kiezen voor de 500.

Verwacht geen wonderen van de 300 + 2x converter. Ik heb de 300 en gebruik de 2x converter zelden vanwege het kwaliteitsverlies.(ik hoop dat de type3 verandering gaat brengen) De kwaliteit van de 500 + 1.4 is beter dan de 300 + 2x en je hebt dan ook nog eens 100mm meer.(eigen ervaring)

Kortom, als het je alleen gaat om betere kwaliteit tov van je 100-400 dan is de 300 + 1.4x perfect.
Wil je naast de betere kwaliteit ook echt meer mm dan zou ik kiezen voor de 500 omdat deze beter presteert icm de 1.4x dan de 300 icm de 2x.

Krijn Dijkema

PostPosted: Sat 18 Sep 2010, 14:16    Post subject:
Ik persoonlijk vind de 300 2.8 prima resulaten leveren in combinatiemet de 2 x L II converter. Scherp genoeg hoor, waarbij je wel van minimaal F8 moet uitgaan. De flexibiliteit in verschillende lensbereiken ( i.c.m. de 1.4 extender), de draagbaarheid, alsmede de gunstiger dichtbij-instelmogelijkeid doet bij met de voorkeur naar deze combi uitgaan.

Hendrik

PostPosted: Sat 18 Sep 2010, 14:50    Post subject:
Een 300mm F2.8 + 2xtc Het kan dan wel prima zijn, desondanks niet vergelijkbaar met de 500mm F4 + 1,4x TC.
Je tilt wat meer maar inderdaad, als vogels je hoofddoel zijn......
Op een gegeven moment zal prima beeldkwaliteit niet meer volstaan. Ik heb in ieder geval minimaal 5x de 300 combi in bezit gehad. En elke keer was de 500-600 combi beduidend beter.
Dus tenzij het gewicht echt een probleem is of vogels je altijd te dichtbij zitten / je meestal in een schuilhut zit, zou ik toch echt de 500 kiezen.
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Sat 18 Sep 2010, 15:18    Post subject:
Neem in aanmerking dat de 300mm een diafragma van 2,8 heeft. In een schuiltent heb je vaak vodoende aan 300mm. De f2,8 geeft dan prachtige mogelijkheden om bij slecht (vaak mooi) licht nog goede foto's te maken. Met de 500 zit je vast aan die f4. Met die lichtere 300 ben je ook veel mobieler en kan je op veel onherbergzamere plekken komen. Bovendien lopen de vogels bij een 500 nog wel eens binnen de minimale scherpstel afstand. Bij de 300mm heb je dat minder snel.

Vergeet ook niet dat je de 300 ook met een 1.4 converter kunt gebruiken. Dan heb je een prima 420 f4.

Dit heeft mij doen besluiten om mijn gestolen 600 f4 niet meer te vervangen maar om over te stappen op de 300 f2,8. Ik werk veel uit tentjes en vanonder camouflage.

Peter Bader

PostPosted: Sat 18 Sep 2010, 17:44    Post subject: 300 2.8
Kijk hier maar eens voor de resultaten met de 300 2.8

http://www.juzaphoto.com/eng/index.htm

Miets mis mee lijkt mij.

Freek Wijffels

PostPosted: Sat 18 Sep 2010, 18:15    Post subject:
Hendrik van Kampen wrote:
Neem in aanmerking dat de 300mm een diafragma van 2,8 heeft. In een schuiltent heb je vaak vodoende aan 300mm. De f2,8 geeft dan prachtige mogelijkheden om bij slecht (vaak mooi) licht nog goede foto's te maken. Met de 500 zit je vast aan die f4. Met die lichtere 300 ben je ook veel mobieler en kan je op veel onherbergzamere plekken komen. Bovendien lopen de vogels bij een 500 nog wel eens binnen de minimale scherpstel afstand. Bij de 300mm heb je dat minder snel.

Vergeet ook niet dat je de 300 ook met een 1.4 converter kunt gebruiken. Dan heb je een prima 420 f4.

Dit heeft mij doen besluiten om mijn gestolen 600 f4 niet meer te vervangen maar om over te stappen op de 300 f2,8. Ik werk veel uit tentjes en vanonder camouflage.

Als je met 300mm dichtbij genoeg zit (onderwerp dus op ongeveer 4/5 meter) en je schiet op f2.8 houd je geen scherptediepte meer over. Die is dan zo ongelofelijk dun.
Je zou denk ik zowiso al moeten afstoppen, alleen voor de DoF.
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Sat 18 Sep 2010, 19:36    Post subject:
Quote:
Als je met 300mm dichtbij genoeg zit (onderwerp dus op ongeveer 4/5 meter) en je schiet op f2.8 houd je geen scherptediepte meer over. Die is dan zo ongelofelijk dun.

Verschil scherptediepte met een 500mm valt mee hoor, bestudeer dit verhaal maar eens goed.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Scherptediepte

en dit:

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

.

Freek Wijffels

PostPosted: Sat 18 Sep 2010, 20:46    Post subject:
Hendrik van Kampen wrote:
Quote:

Verschil scherptediepte met een 500mm valt mee hoor, bestudeer dit verhaal maar eens goed.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Scherptediepte

en dit:

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

.

Ja dat is ook weer zo inderdaad.
Dus het blijft altijd moeilijk qua scherpte diepte, tenzij het onderwerp niet volledig in beeld is en je moet croppen.
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Sun 19 Sep 2010, 13:13    Post subject: Re: 300 2.8
PBA wrote:
Kijk hier maar eens voor de resultaten met de 300 2.8

http://www.juzaphoto.com/eng/index.htm

Miets mis mee lijkt mij.

Ik had het inderdaad nog over het oudere type. De nieuwe modellen i.c.m. de nieuwe TC's lijken veelbelovend. Daar kan ik nog niks over zeggen.
Maar toch, met het oudere type pik je gewoon vaak de platen er tussen uit die met de 2x TC zijn geschoten. Voor de grap heb ik even gekeken naar de foto's van Krijn Dijkema. (Die vond de kwaliteit immers prima met 2x TC) Een aantal van zijn foto's zijn gemaakt met 2x TC. Je blijft het zien. Als laatste redmiddel word er dan wat extra verscherping toegepast maar ook dat zie je.
Voor wie bakken met geld heeft, de nieuwe objectieven beloven in ieder geval veel goeds. Qua gewicht gaat er niet meer heel veel van die 300mm af. Van de 500mm meer.
Back to top
Reply with quote

Krijn Dijkema

PostPosted: Sun 19 Sep 2010, 14:10    Post subject:
Als laatste redmiddel? Volgens mij verscherpen we allemaal een beetje na toch? En inderdaad is het beeld met de 2 x TC iets softer dan met de 1,4 x TC, maar voldoet voor mij in die gevallen waar het nodig is nog steed goed.

Hendrik

PostPosted: Sun 19 Sep 2010, 15:33    Post subject:
Krijn Dijkema wrote:
Als laatste redmiddel? Volgens mij verscherpen we allemaal een beetje na toch? En inderdaad is het beeld met de 2 x TC iets softer dan met de 1,4 x TC, maar voldoet voor mij in die gevallen waar het nodig is nog steed goed.

Vandaar de woorden EXTRA verscherping. Verscherping is standaard ja. Niet dat het bij mij altijd goed gaat, mijn laatste klutenfoto was hopeloos. Ook al had ik die zelf niet eens bewerkt. (Het is wat als je zo weinig tijd hebt dat je personeel moet inhuren om je hobby uit te oefenen Wink )
In ieder geval, de softheid van een 2x TC zal met de nieuwe 300mm + TC versie 3, zal een stuk minder aanwezig zijn.
De 300 2.8 is altijd een van mijn favorieten geweest. Bijna ongeloofwaardig dat ze nog zoveel hebben weten te verbeteren aan dat ding. Maar als je geld wil besparen en voor de "oude"gaat, raad ik het niet aan om continue met de 2x TC te knallen.
Back to top
Reply with quote

Menno Schaefer

PostPosted: Tue 28 Sep 2010, 18:40    Post subject:
Heb de keuze gemaakt, ik ga voor een nieuwe 7D en een 500mm, morgen op halen.

gr
Menno
Reply with quote

Wouter Klaasse

PostPosted: Tue 28 Sep 2010, 20:08    Post subject:
Daar zal je nooit spijt van krijgen! Een dijk van een camera(toch?) en een DIJK van een lens. Veel succes ermee! we zien de foto's wel verschijnen.

Wouter

thijs broekkamp

PostPosted: Wed 29 Sep 2010, 13:51    Post subject:
Gaaf menno, gefeliciteerd alvast. Je maakt nu al prachtige foto's, ben benieuwd naar je foto's met deze combinatie.
Sigma 150mm f 2.8 EX DG Macro APO HSM
-------------------
www.wildnature.nl
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum