Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Weten jullie er meer van die 300mm lens?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 18 Oct 2010, 21:09    Post subject: Weten jullie er meer van die 300mm lens?
Tja, ik ben al tijdje op het web aan het zoeken. En dan heb ik het over een aantal maanden. Ik vind namelijk de Sigma APO 300mm F/2.8 EX DG HSM wel een erg leuke lens. Ik hoor steeds meer goede berichten en ik zie ook steeds betere platen die eruit voort komen. Maar ik lees niet meer ervaringen met deze lens. Ja wel wat, maar die heb ik volgens mij al een aantal keer gelezen.

Ik hoor zowel als je deze lens iets afstopt (1/3 stop) dat je dan een goede scherpte hebt (f/3.2) met een 1.4x dat je dan beter 2/3 stop lan afstoppen (f/5.0) en met een 2.0x is het beter 1 stop af te stoppen (f/8.0) om goede resultaten te krijgen. Dan vraag ik me af, hoe goed zijn die resultaten. Of te wel hoe ervaren andere gebruikers op deze site deze lens? Of dat er juist betere ervaringen zijn met de Sigma APO 120-300m F2.8 EX DG (os) HSM icm converter?
Alle informatie is welkom. Hoe meer informatie, hoe beter.

Maar over deze lens is nog niet heel erg veel bekend naar mijn idee. Er wordt namelijk gezegd dat niet echt een goede lens is. Maar juist van andere hoor ik anders en ook zelf heb ik andere dingen gezien (100% crops etc.) Je dus nogal veel verschillende dingen over deze lens.

Ik ben zelf ook zeker van plan om deze lens te gaan uit testen bij bijvoorbeeld kamera-express.nl.

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen met deze lens?

Gr Jeff, Wink

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 18 Oct 2010, 21:32    Post subject:
Je treft het. Ik heb deze lens ook gehad (zoek maar eens op mijn eerste foto`s). Lens op zich is goed als je er mee weet om te gaan. Hij is best wel zwaar (2,5kg) en heeft geen IS. Uit de hand fotograferen is niet echt handig. Autofocus is niet zo snel als de Canon tegenhanger. Bij minder licht gaat de lens toch wel gauw hunten. Met 1,4x converter zijn er goede resultaten te behalen, mits je naar f8-f9 gaat. Met 2x converter: vergeet het. Is geen fatsoenlijke plaat mee te maken, zeker niet met de Sigma converters.
2e hands zal je ze niet zo gauw zien.

groet,
Ruud

Jos vd Leijgraaf

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 18 Oct 2010, 21:50    Post subject:
Hallo, toevallig zag ik er een op de webside van foto-express.nl staan ,alleen met een Nikon vatting, dus daar heb je niet zoveel aan met een Canonbody. Wel voor een leuke prijs overigens. Dus voor de Nikon liefhebbers. ??? Gewoon blijven zoeken en hopen dat je er een keer een tegen komt. Persoonlijk zou ik voor de 300mm F4(canon ) gaan, is een kilo lichter, en met een 1,4 convertor goed te doen, 420 mm met F 5,6. Gr. Jos.
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Tue 19 Oct 2010, 10:24    Post subject:
U zegt dat u de lens gaat verkopen.
Dan ben ik wel iets benieuwd naar bijvoorbeeld de prijs die u ervoor vraagt en de reden voor verkoop.

Ik heb trouwens ook wel veel gehoort over die Sigma 500mm F/4.5. Misschien de 300mm 2.8 overslaan en dan richting die. Want ik kan dan ook de vernieuwde 50-500 kopen en later dus die 500mm (+1.4 tc). Tja, dan heb ik het wel over een tijdsbestek van bijna een jaar!

Gr Jeff,

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Tue 19 Oct 2010, 12:06    Post subject:
Beter lezen Jeff Very Happy
Er staat dat er bij Foto-express 1 met Nikon vatting te koop staat. Prijs 1399,-- Euro.
2e hands 500mm F4.5 kom je niet al te veel tegen. Maar als je er eentje tegenkomt kan je rustig op een 2500,-- Euro rekenen.
Moet je dus wel even sparen. Dit zijn geen lenzen die je voor een habbekrats koopt........

Groet,
Ruud

Jeffrey van Houten

PostPosted: Tue 19 Oct 2010, 19:00    Post subject:
Ik las het al. maar ik was benieuwd naar een prijs voor zo'n objectief.

Ik heb de 120-300mm uitgetest want de 300 2.8, Dat ging niet.
En ja, wat een ding zeg. Zwaar, snel en een hele mooi bokeh. de Scherpte, die moet ik nog bekijken op het scherm, maar het is een genot om hem in je handen te hebben. Alleen met extenders, hoe die dan zal presteren is denk ik niet heel erg goed. Dan lijkt mij de 50-500mm OS een betere optie. Met een 1.4x zal het wel goed zitten alleen 420 x 1.3 = 546mm en met een 50-500. 500 x 1.3 = 650mm. Dat scheelt toch net die 100 mm en croppen met 8.5 mp is niet heel erg lekker.

Ook heb ik de 50-500mm OS in mijn handen gehad en ja, die is stuk mooier af gewerkt. De scherpte in vergleijking met de 50-500mm non OS scheelde niet veel op mijn camera. Maar het fotografeert wel lekkerder, zeker weten.

Ja, ik weet inderdaad dat je dan zo'n 2500euro moet hebben voor een 2e hands 500mm F/4.5 van sigma. Mooi scherpte en zeker een fijne lens. Leuke uitdaging. Maar over 1 jaar zal ik waarschijnlijk dat bedrag hebben en tot die tijd gewoon lekker een Canon EOS-1D mark II + Sigma 50-500mm OS. Koop ik er een laptop bij en ga ik daar heerlijk van genieten en als ik genoeg ervaring heb, koop ik een grotere betere lens. Namelijk de Sigma 500mm F/4.5 EX DG HSM met een 1.4x extender op me Canon EOS-1D mark II. Ik denk dat het dan helemaal goed komt.

Vandaag met freek (freek W) naar de Hoek van Holland geweest en daar onwijs mooie platen kunnen schieten. Bij freek zullen ze binnekort (nu en paar dagen) en van mij vanaf donderdag op de site en op mijn eigen website. Het was fantastische dag. En wat we hebben gefotografeerd? dat moet u zelf gaan bekijken.

Gr Jeff Wink

michiel schaap

PostPosted: Tue 19 Oct 2010, 21:45    Post subject: sigma 300 of 500
Heb beide lenzen gebruikt, en alleen de 500/4.5 overgehouden!
De 300mm lijkt een geweldige lens maar ik kreeg er nauwelijks scherpe opnames mee. Zeker niet in combinatie met een convertor 1.4 of 2.0x.
De 500 is wel een geweldige lens, maar ook deze niet met een convertor gebruiken!
groet, www.michielschaap.nl

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 21 Oct 2010, 10:53    Post subject:
Ik heb in het verleden wat research gedaan naar deze lens, maar de 120-300 staat beter aangeschreven dan de 300 prime. ( ook volgens mensen van Sigma zelf !!! )

grt
Ad

Jeffrey van Houten

PostPosted: Fri 22 Oct 2010, 12:54    Post subject:
In mijn PA staan 100% crops van de 120-300 2.8. 4 foto's die zijn gemaakt op f2.8 - f3.5 - f4.5 en f5.6 met ISO 800 vanuit de hand. Ik vond ze indrukwekkend scherp als je weet hoe ik ze heb gemaakt. Niet met de beste lichtsomstandigheden en ook niet vanaf statief. Want ja we stonden daar in een winkel.

Ik ben benieuwd naar reacties. Ik ben er ieder geval erg tevreden, over de resultaten.

Gr Jeff, Wink

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum