Gender: Male Age: 67 Joined: 05 Jun 2005 Posts: 380 Location: Diksmuide (W.Vl) Belgium
Posted: Thu 21 Oct 2010, 19:46 Post subject: SIGMA 300-800 5.6 Zoom
Ik ben al de hele avond berichten en mails aan het zenden omdat meerdere mensen mij vragen over mijn bevindingen met mijn nieuwe 300-800. Daarom langs deze weg mijn bevindingen en mijn relaas:
Ik heb deze tweedehands kunnen kopen van een bevriende fotograaf die hem pas 10 maand had. Hij heeft iets persoonlijks en vreselijks beleeft en was genoodzaakt om hem weg te doen. Toen hij deze lens aankocht vertelde ik hem zo langs mijn neus weg: als je die ooit wegdoet, bel mij dan! Het was namelijk een lens die ik al lang wilde uitproberen (en dan bedoel ik geen paar dagen - dat kan niet vind ik). Ik heb hem nu en het is natuurlijk zoeken, aanpassen, proberen. Ik kan je vertellen dat ik heel wat minder goeie foto's maak dan met mijn 500 Canon (+1.4x). De Canon is veel toleranter, veel makkelijker, beter eigenlijk. MAAR....
Als de omstandigheden goed zijn is de SIGMA weergaloos!
Enkele puntjes die ik nu al kan zeggen:
1) Sigma is slecht met veel licht en op zijn best met weinig licht. Veel beter in schaduw dan in de zon.
2) De Sigma zoom is FANTASTISCH! Je bent gewoon in het veld aan het kadreren en compo's aan het maken.
3) DE SIGMA is retescherp.
4) Ik mis de IS, maar.... veel minder dan ik dacht!
5) Het "zachte" lieflijke mooie die deze lens geeft kan je hoogst zelden terug vinden bij een Canon foto. Raar maar waar.
Het is niet voor niets de lens van twee Nederlandse toppers. Rein H. en Han B. die weten het toch wel zeker?
MIJN GROOTSTE "MAAR": Het is een lens die NIET ligt bij mijn favoriete manier van fotograferen. Ik doe dat liefst jagend, lopend, kruipend en veelal uit de hand. Zelfs ik kan dit met deze knoert niet.
Doe ik hem dan straks weg? Ik weet het (nog) niet, daar is het nog een beetje te vroeg voor.
Nog een bericht op de vraag of ie (fotograferend) in de auto past:
De gewichtsverdeling is prima en op een goede zak werkt dit uitstekend. Meer nog: door de zwaarte van de lens ligt deze rotsvast en dat heeft enorme stabiliteit. Het nadeel wordt zo een voordeel.
Nog iets: voor de mensen die met een vaste supertele moeite hebben om hun object te vinden in de zoeker (om dus goed te "mikken") : bij de SIGMA is dat een fluitje van een cent. Met de 300 mm heb je direct je "doel" en in een wip staat die scherp op 800 mm.
Hoop dat sommigen hier wat aan hebben.
Groeten, Rudi _________________ Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Gender: Male Age: 29 Joined: 22 Oct 2008 Posts: 606 Location: Lunteren
Posted: Thu 21 Oct 2010, 20:06 Post subject:
Zeker interessante bevindingen.
Ik heb een 50-500mm van sigma en ik struin kruip en besluip ook graag. Alleen dan gebruik ik een pittezak. Is dat geen oplossing om toch te struinen en te kruipen? of is hij daar te groot voor en te zwaar?
Gender: Male Age: 44 Joined: 30 May 2005 Posts: 536 Location: sexbierum
Posted: Thu 21 Oct 2010, 21:25 Post subject:
Dat ding is zo log als een mamoettanker. Of als een zeecontainer vol met sigma 50-500's. Dus nee.
Veel zooms, zo niet alle, zijn vooral slecht (of presteren het minst) met veel licht.
Maar zeker vanaf een wimberley, fenomenaal gebruiks genot van die zoom! _________________ De nodige kilo's canon....
Gitzo carbon + wimberley
www.natuurplaten.nl
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum