Age: 65 Joined: 07 Dec 2004 Posts: 1406 Location: Leeuwarden
Posted: Tue 15 Nov 2005, 23:05 Post subject:
Die ene stop meer licht haal je er ruimschoots weer uit door de IS. klopt het dat de 24-105 geen USM heeft? Dacht dat alle L-objectieven standaard deze snellere AF hadden. In dit soort gevallen zou ik zelf naar een winkel gaan waar ze het spul hebben liggen en lekker uitproberen. Misschien "voelt" de ene lens wel veel beter dan de andere.
Groet,
Jaap _________________ cps Jaaps foto's op het web
Posted: Wed 16 Nov 2005, 9:51 Post subject:
Er zit een ontwerpfout in de 24-105/4L. Hij heeft veel last van flare. Canon is dat aan het oplossen en een nieuwe versie zou binnenkort bekend gemaakt moeten worden. Ik zou dus geen oude 24-105 kopen.
Ik denk niet dat je die stop zou missen bij grote hoeken. Zeker niet voor landschappen.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Wed 16 Nov 2005, 17:24 Post subject:
Wat is een standaardlens? wat ga je er mee doen? welke camera gebruik je? wat is je budget? (de nikonequivalent van de lens die fred noemt weegt een ton en kost navenant) Afgezien van de canons, ook sigma maakt een aantal mooie lenzen in dat bereik.
Voor portretfotografie (slr ergens tussen 50 en 135 mm of dslr tussen 35 en 80 mm) zou je 2.8 toch wel minimaal in de tas moeten hebben. Voor landschapsfotografie zijn andere zaken van belang. Voor snapshot- en reisfotografie wil je met liefst zo min mogelijk lenzen zo veel mogelijk bereik dekken.
Het nut van USM (of HSM of AF-S) in het bereik van deze lenzen is betrekkelijk, pas ruim boven de 100 mm wordt dit noodzakelijk. Mijn 85 AF en 35-70 AF zijn sneller dan de 500 AF-S.
Ik vraag me een beetje af wat dit met vogels te maken heeft. Mijn standaardlens voor vogels heet tegenwoordig 500 mm F4 AF-S :) (hoera!)
Age: 53 Joined: 03 May 2005 Posts: 16 Location: Zuidland
Posted: Wed 16 Nov 2005, 22:41 Post subject:
peter wijn wrote:
Ik vraag me een beetje af wat dit met vogels te maken heeft. Mijn standaardlens voor vogels heet tegenwoordig 500 mm F4 AF-S (hoera!)
Een trip naar de Galapagos ?
Het lijkt mij een hele mooie lens om erbij te hebben. Vogel in landschap is ook mooi. Samen met bijv. een 100-400 heb je tijdens een wandeling met slechts 2 lenzen een enorm bereik.
Ik heb hem al sinds augustus in bestelling staan, ik wacht nu op de goede versie. www.cornevaniperen.nl is de voordeligst die ik heb kunnen vinden.
[edit]
lol, ik had voor de edit nog niet gekeken, maar ik zie nu dat de topicstarter er al geweest is
[/edit] _________________ 1D MKII x 2 +5D- lenzen van 16 tot 500 mm
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum