Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Niet verscherpen en wel een verscherpings rand?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 15 Nov 2010, 20:01    Post subject: Niet verscherpen en wel een verscherpings rand?
Hallo allemaal,

Ik was net van plan een foto up te loaden, kom ik er achter dat er een dikke rode rand om de vogel zit. Geprobeerd die rand er uit te halen, maar het lukt niet. Haal ik alle verscherping uit de foto, zit die rand er nog steeds in!

Chromatische aberratie kan ook niet, want de vogel zat in het midden van de foto toen ik de foto maakte.

Zie hier voor de foto zoals hij uit de camera kwam: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=234930

En deze link voor de foto zoals ik hem wilde uploaden (dan wel verscherpt): http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=234929&recent=0&db=0

Wie kan mij helpen?

Groeten,
Martijn
Back to top
Reply with quote

JWH

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Nov 2010, 20:18    Post subject: Re: Niet verscherpen en wel een verscherpings rand?
MartijnH wrote:

Chromatische aberratie kan ook niet, want de vogel zat in het midden van de foto toen ik de foto maakte.

Waarom niet? CA kan prima in het midden, zeker met zulke grote contrast verschillen zoals hier, van zwart naar wit.
Back to top
Reply with quote

Art

PostPosted: Mon 15 Nov 2010, 23:01    Post subject:
In het originleel zit die rode rand ook al wel, kijk maar eens goed.
Kan het niet te maken hebben met de overgang tussen de contrasten zwart wit en een niet helemaal fijne belichting of zeg ik nu iets heel geks.
Ben ook wel benieuwd hiernaar , wellicht steek ik er ook wat van op.
groeten Art
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Tue 16 Nov 2010, 14:26    Post subject: Re: Niet verscherpen en wel een verscherpings rand?
MartijnH wrote:

Wie kan mij helpen?

Martijn

Laat ik voorop stellen dat ik deze foto momenteel bekijk vanaf mijn laptop en dat ik afhankelijk van de hoek van mijn scherm zou denken, die foto bewaar ik of flikker ik weg.
Je fotografeert hier onder zeer moeilijke omstandigheden. Een lens is altijd een compromis tussen o.a. kostprijs, beeldkwaliteit, gewicht etc etc. Zoals ik reeds vaker heb aangegeven, een zoomlens is ALTIJD een groter compromis m.b.t. beeldkwaliteit. Beeldkwaliteit is in dit geval nu eenmaal ondergeschikt aan bereik. Het is een denkfout dat dit geen CA kan zijn. Ook heb ik vaker aangegeven dat die 100-400 geen vogel lens is. Ik wil niks afkraken, heb hem zelf ook wel gebruikt en een ieder die hem heeft aangeschaft heeft dit gedaan na een weloverwogen keuze. Maar..... Onder deze omstandigheden, geschoten op 390mm had je beter resultaat gehad met de 400mm F5,6.
Je grootste fout in dit geval:
Je cropt hier gigantisch, wat de tekortkomingen van je optiek alleen maar versterkt.
Zoveel croppen wil ik per definitie helemaal niet meer (vroeger wel) want je ziet het meteen aan de kwaliteit. Zelfs bij een zeldzame soort, liever iets minder beeldvullend dan een mindere kwaliteit. Het is een keuze.
Beter schoot je hier met de 400mm prime. De 300mm + 1,4x TC zou onder dit soort lichtomstandigheden het ook wat moeilijker hebben. (door de TC ja)
Maar goed je schiet met wat je hebt nietwaar? Soms moet je dan wat weggooien. In PS kun je trouwens nog wel het een en ander sleutelen m.b.t. CA.
Wat je goed doet, Diafragmeren in dit geval. Wat nog beter was geweest, terug gaan naar iso 200 en 1/400e. Niet dat de rand als sneeuw voor de zon verdwijnt, maar vooral in dit licht wordt de gehele kwaliteit een stuk beter. Ik zie meer onvolkomenheden maar dat kan net zo goed mijn scherm zijn.
Aangezien jezelf kritiek hebt op de foto, weet je al dat er iets aan de hand is. Misschien dat je deze foto over een tijdje alsnog weg gooit of met een betere herbewerking komt. Je moet een soort bewustwording / realisatie zien te krijgen. WAAROM neem je op dat moment, die foto, met die apparatuur. Zit je wel dichtbij genoeg? Heb je wel de juiste compo? Wat gaat het licht doen met je beeld? etc etc. Als je daar voor jezelf een goed antwoord op weet, dan zul je waarschijnlijk in de toekomst minder vaak die ontspan knop indrukken.
Als ik zo vrij mag zijn om voor je te spreken, je wilt deze foto sprekender maken door hem wat te croppen. Helaas heb je dan kwaliteitsverlies en vooral onder deze omstandigheden. Vroeger was je misschien tevreden geweest met dit resultaat, nu niet meer. Dat is een goede ontwikkeling natuurlijk. Je kunt je dan dus afvragen, had je moeten drukken op dat moment of in ieder geval, moet je er nog wel iets van willen maken nu je het resultaat ziet? Je weet zelf het antwoord het best.
Back to top
Reply with quote

Martijn Horsten

PostPosted: Tue 16 Nov 2010, 20:33    Post subject:
Allen tot dusver bedankt voor de reacties,

@Art. Ik weet dat die lijn ook in het origineel zit. Dat is nu net mijn probleem. Dat je een foto maakt waar die lijn al in zit.

...dat kan dan nu wel te maken hebben met de contrasten en de lens, maar balen is het natuurlijk wel als je een foto ziet die je zelf leuk vind en hij wordt verpest door zo'n stom, klein (*****) randje...

@Hendrik. Ik ga helemaal mee met je stuk, maar wil toch graag één ding zeggen. Je zei het zelf al wel; dat je zelf de keuze maakt welke lens je aanschaft, maar het is volgens mij al moeilijk genoeg voor een 13 jarige deze hobby te financieren. Een 400/5.6 is dan misschien voor vogels wel wat beter, maar niet voor landschap en daar ben ik toch ook wel vaak mee bezig (en dat is in berg gebieden toch ook vaak de 100-400)

Nu ben ik voor over een paar jaar van plan deze set te kopen:
1D MKII (of III)
met sigma 500/4.5
en Canon 70-200/4.0 IS L,

maar of het probleem met die set niet weer terug komt?

Groeten,
Martijn
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Tue 16 Nov 2010, 21:42    Post subject:
Daarom, je bent verder dan ik toen ik 13 was. Gewoon lekker je ding doen. Die 400mm prime heeft waarschijnlijk meer nadelen voor je. Die koolmees komt wel weer eens.
Back to top
Reply with quote

matthijswerner

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 19 Dec 2010, 2:10    Post subject:
Hoe kom jij uberhaupt aan het geld voor je lenzen op je 13de ^^
toen ik 13 was was ik oorlogje aan het spelen in het bos met brugklas vriendjes Smile maar dat ff off topic Wink

Martijn Horsten

PostPosted: Sun 19 Dec 2010, 9:40    Post subject:
Intussen 14... en ik zit in de 2e, maar dat doet er niet echt toe natuurlijk.

Ik spaar wat en af en toe helpen mijn ouders ook wat. Soms heeft mijn vader nog een lens die hij niet meer gebruikt en dan kan ik hem overnemen. Wink
Back to top
Reply with quote

HJDT

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 19 Dec 2010, 19:52    Post subject:
Het kan aan mij liggen maar ik zie in deze foto nergens een rode rand, laat staan een dikke.

Groet Michel
Reply with quote

Martijn Horsten

PostPosted: Sun 19 Dec 2010, 20:00    Post subject:
hmm... hij is er toch echt wel Very Happy Ik weet niet hoe het komt dat u hem niet ziet maar ik zie hem in ieder geval wel.

Groeten,
Martijn
Back to top
Reply with quote

jan Luit
Moderator
Moderator

PostPosted: Sun 19 Dec 2010, 20:33    Post subject:
Moet eerlijk zeggen dat het bij mij ook moeilijk te zien is.
Als ik de bewerkte foto op 400% vergroot zie ik wel een beete rode kleur.

Vraag me af hoe hoog of laag je de verscherping in de camera hebt staan.
Dat maakt ook wel verschil,als dat hoog staat kun je op de computer niet veel meer verscherpen.

Groet Jan

Think outside the box.
Back to top
Reply with quote

Martijn Horsten

PostPosted: Sun 19 Dec 2010, 20:52    Post subject:
De camera verscherpt NIET. Dat was ook net mijn probleem. En de foto die ik hier laat zien heeft GEEN verscherping.

Groeten,
Martijn
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 19 Dec 2010, 21:03    Post subject:
ook ik zie die rand niet, is dus erg schermafhankelijk.

Martijn Horsten

PostPosted: Sun 19 Dec 2010, 21:15    Post subject:
Ik kijk nu op een andere computer (iMac) en zie de rand ook bijna niet... is dus inderdaad erg scherm afhankelijk. Dank!

Groeten,
Martijn
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum