Al lezend is het me ongeveer duidelijk wat Klaas voor ogen staat. Met name vogels fotograferen vanuit de schuilhut en bij voorkeur met zoveel mogelijk mm-'s. Als laatste keuze zag ik de Canon 800 mm langskomen.
Wat je vaak ziet bij vogelfotografen, dat velen toch vanuit zoomlenzen later toch overstappen op vaste lenzen en dan met een groter bereik van 500 of 600 mm. Als je vanuit een hut(-ten) opereert speelt gewicht niet zo'n rol. Als tegelijkertijd geld niet de beperkende factor is zou ik zeker direct voor de hoogste kwaliteit (Canon-Nikon-Sigma) gaan. Ik kan me niet direct een voorstelling maken wat je vanuit genoemde hutten ziet opdoemen, je noemde al sperwer, glans-matkoppen enz. Ga je een voerplaats aanleggen en probeer je de vogels zo dicht mogelijk bij de hut te krijgen, bij gunstige lichtval heb ik begrepen? Bossen zijn doorgaans donker met weinig licht, dus zou ik zelf kiezen voor lenzen met minstens f. 4.0.
Het lijkt me een heel goed plan vanuit de hutten te oefenen en eventueel in gezelschap van een ervaren vogelfotograaf.
Probeer in ieder geval de vogels zo aan je te wennen dat ze steeds dichter bij de hut komen. Eekhoorns, marters, vossen, herten, wilde zwijnen, beren(?) zijn natuurlijk ook prachtig om vast te leggen. Als je een vaste opstelling wilt maken zou je kunnen overwegen voor elke hut een setje aan te schaffen, met verschillende optiek, kan je mooi vergelijken. Materiaal wel goed verzekeren want er kan bij storm ook een boom op de hut vallen. Zijn de hutten afsluitbaar?
Afgelopen winter heb heb ik me weken bezig gehouden met slechts 2 vogels t.w. kramsvogels. Het was een hele kunst om ze zo dicht mogelijk (3.5mtr.) voor de lens te krijgen. Maar uiteindelijk krijg je dan toch de mooiste resultaten, zij het met een 400mm lensje.
Ben benieuwd wat echt je plannen zijn met de vogels.
Guido