Gender: Male Age: 62 Joined: 07 Mar 2008 Posts: 124 Location: Zoetermeer
Posted: Wed 24 Nov 2010, 16:54 Post subject: Rietputten vlaardingen
Was hier vanmorgen en schrok een beetje van alle werkzaamheden alhier. Graafmachine's waren druk bezig in de bagger.
Kom hier niet zo vaak,maar is dit jaarlijkse onderhoud of gaat de hele boel hier op de schop?
mvg
Hans B _________________ Think Happy Thoughts...And You Will Fly (Peter Pan)
Gender: Male Age: 62 Joined: 02 Jan 2006 Posts: 376 Location: De Meern
Posted: Wed 24 Nov 2010, 17:30 Post subject:
De rietputten is van oudsher een baggerdepot dus sta ik niet zo verbaasd over de werkzaamheden al is het wel bijzonder ongelukkig juist in de gebied waar nu zoveel natuur te beleven is. _________________ Olympus E5 en E510 Digitaal met Zuiko 14-45, 50-200, ED300 f2.8 en de 35mm makro.
De Sigma 150 mm macrolens, 1.4 en 2.0 converter, Velpon Sjerpa Pro 730 met GMB kop driepoot met schommelkop en manfrotto monopoot. O ja....ook nog een schuiltentje..
Gender: Male Age: 67 Joined: 31 Jan 2007 Posts: 5542 Location: Den Haag
Posted: Wed 24 Nov 2010, 17:39 Post subject:
Ik ben er niet geweest, dus ik kan moeilijk beoordelen wat er aan de hand is. Het gebied is volgens mij in beheer bij Natuurmonumenten en ik kan me niet voorstellen dat er nog bagger gestort wordt. Als ik werkzaamheden zie in een gebied, waar ik wel vaker kom, heb ik de gewoonte om aan de mensen, die aan het werk zijn te vragen wat ze aan het doen zijn. Dat is vaak een heel eenvoudige manier om er achter te komen wat er precies gebeurt en in de meeste gevallen zijn je meeste zorgen gelijk verdwenen.
Groeten, Leo
Gender: Male Age: 51 Joined: 03 Feb 2009 Posts: 672 Location: Zevenhuizen
Posted: Wed 24 Nov 2010, 17:57 Post subject:
Ik ben er ook nog niet geweest, maar kan het zijn dat ze het gebied afgraven om het nat te kunnen houden? Dat soort werkzaamheden zijn vorig jaar ook gedaan en blijven nodig, anders verzandt het op termijn. Dit las ik namelijk in een verslag van de KNNV Afdeling Waterweg-Noord:
Rietputten (beherende instantie: Natuurmonumenten)
Prioriteit heeft het nat en open houden van het gebied. Het rooien, uittrekken en verwijderen van het spontaan opgeslagen wilgenbroek in de noordelijke helft van Rietput 2 en het ondiep uitgraven van het terrein (winter 2008/2009) had in het broedseizoen 2009 meteen succes (zie § 2, 6.3 en 6.4). Dit soort werk gaat een vervolg krijgen in maart 2010: een prima zaak! Volgens een oekaze van de stadsarcheoloog mag het uitgraven niet dieper dan 0,5 meter onder het maaiveld, maar uiteraard geldt dat voor het oorspronkelijke maaiveld. Aangezien op dit oorspronkelijke maaiveld door opspuitingen in 1989 en 2001 in Rietput 1 en 2 minstens twee meter materiaal is opgebracht, mag het uitgraven in de toekomst best wat dieper. Dan groeit de zaak na werkzaamheden niet binnen de kortste tijd weer dicht.
Gender: Male Age: 62 Joined: 07 Mar 2008 Posts: 124 Location: Zoetermeer
Posted: Wed 24 Nov 2010, 22:38 Post subject:
Dank voor je uitleg michiel...ik vermoed ook dat dit nu speelt.
Kon er enkel via google niks over vinden.
mvg
Hans _________________ Think Happy Thoughts...And You Will Fly (Peter Pan)
Gender: Male Age: 51 Joined: 03 Feb 2009 Posts: 672 Location: Zevenhuizen
Posted: Wed 24 Nov 2010, 23:24 Post subject:
Maar ik vond het verslag van de KNNV ook met Google en wel hier. Had ik beter gelijk kunnen vermelden. Is een uitgebreid verslag/rapport over de ontwikkeling van dit gebied voor wie daar in geïnteresseerd is. Er is ook een ouder verslag van 2005 tot 2007 en dat staat hier.
Gender: Male Age: 63 Joined: 10 Nov 2009 Posts: 31 Location: Vlaardingen
Posted: Tue 04 Jan 2011, 17:39 Post subject:
het is bijna mijn achtertuin dus afgelopen week nog maar eens wezen kijken, vooral om nu eens de roerdomp erop te krijgen. wat overigens niet gelukt is. Ik kwam daar de vaste groep mensen tegen die iedere woensdag de vogeltellingen doen in dit gebied, het is zo dat de wildgroei van wilgenbomen eruit zijn gehaald door natuurmonumenten. Dit moest echt gebeuren want dit is net onkruid en voor dat je het weet staat er een heel bos. ook het gedeelte wat nu gerooid is wordt naar alle waarschijnlijkheid uitgediept zodat er water in kan staan en het riet weer de overhand kan krijgen. wat me dan wel weer zorgen baart is het bruine kiekendiefhorst wat pal tegen het voormalige bos ligt. Als je eens in de gelegenheid ben is een bezoek zeker de moeite waard div rietbewoners baardmannen ect ect en watervogels zijn hier te spotten. _________________ Canon 450 sigma 100-300 f4.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum