Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Computermonitor kalibreren

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 13 Jan 2011, 20:59    Post subject: Computermonitor kalibreren
Toen ik ben begonnen met fotograferen schoot ik maar wat raak en keek ik op mn computer oeee aaa ,leuk en weer gaan schieten. Maar nu ben ik wel zo ermee bezig dat ik er werk van wil maken. Ik heb misschien een expo in Porugal(jammer geen naturrfotografie) en dan moet ik het wel voorelkaar hebben. Wat is de manier om je scherm te kalibreren? ik weet van de spider om die te kopen kost het 200euro ofzo iets en dat vind ik ook weer zo, als je hem 2 keer per jaar gebruikt. Ik zie ook veel op het internet staan dat je het zelf kunt gaan doen maar ik heb het geprobeert ,dacht dat het gelukt was maar mn fotos zijn nog te donker. En is dat een professionele oplossing zelf doen?

Kan iemand mij hierbij helpen?
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Thu 13 Jan 2011, 22:09    Post subject:
Ik heb met Kerst een Spider3 Express gekregen en die was toen in de aanbieding voor 50 euro geloof ik, nu kost deze om en om de 90 euro. Ik heb 'm alleen nog niet gebruikt Embarassed

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote

Bouke Atema

PostPosted: Thu 13 Jan 2011, 22:19    Post subject:
Ik zie het ooktussen de 60 en 70euro. Laatste keer dat ik keek was het iets meer dan 200euro. Heb daarna niet meer gekeken maar ik zat er wel mee.
dank je,
gr Bouke
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Thu 13 Jan 2011, 22:33    Post subject:
Ik had maar één internet winkel geraadpleegd, die is dus duidelijk een stuk duurder. 200 euro zou ik er ook niet voor uitgeven. Let wel er zijn verschillende versie, er is ook een Elite en een Pro, die zijn duurder.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote

hpaulides

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 14 Jan 2011, 7:20    Post subject:
De Spider 3 Express is het goedkoopst en werkt goed. Ik heb hem na lang zonder gedaan te hebben nu ook maar aangeschaft. "Nadeel" is misschien dat je alleen kan kalobreren bij daglicht. Maar op een verloren moment op een regenachtige dag heb je daar meestal wel tijd voor. Vind wel dat het gevoel dat alles nu op elkaar afgestemt is qua licht en donker enz. erg prettig. Is dus zeker aan te raden als je de kwaliteit van je foto's wil verhogen.

Vr. Gr. Huub
Soligor extender 1.7x.
Manfrotto 676B monopod.
Gitzo G1298 basalt statief + Manfrotto balhoofd 486RC2.
Back to top
Reply with quote

josephine

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 14 Jan 2011, 9:24    Post subject:
Ik heb ook een spider, en er staat 3 achter, maar wat de onderlinge verschillen zijn weet ik niet.
Maakt denk ik ook niet uit zolang je eigenljik helemaal niets snapt van dat hele kalibreer gedoe.
Als ik met dat apparaat kalibreer, of ik doe het via photoshop gamma (geloof ik dat het heet), dan moet ik allerlei dingen met mijn monitor doen, die me al niet lukken! Na veel bloed zweet en tranen maak ik dan uiteindelijk maar een profiel aan, en dan worden de kleuren op mijn monitor anders dan ze waren.
Realistischer zal dat zijn, en als je dan een foto uitprint dan zouden de prints beter van kleur moeten zijn, maar daarvoor moet je dan ook weer je printer kalibreren, en als je foto's scant, dan moet je de scanner kalibreren. Bovendien voor elke papiersoort een profiel aan maken. En dan moet je dus ook nog in je besturingssysteem, of alleen maar in de programma's die je gebruikt, aangeven dat je gebruik wilt maken van die profielen, die je hebt aangemaakt na het kalibreren.
Ik word er zelf een beetje moedeloos van, moet ik zeggen.
Je hardware moet ook goed instelbaar zijn, dus profmodus gebruiken, enzovoorts.
Hier spreekt dus een gefrustreerd mens.
Wat ik wel heb begrepen, is dat het niet zo is dat je 1 keer kalibreert, je moet dat maandelijks doen, of zo. En de spider kun je permanent aan je pc hangen, die past dan je beeldscherm aan aan het wisselende licht, als ik het goed begrepen heb.
Ik heb een dik boek dat geheel aan kalibreren gewijd is, en snap het nog niet echt. Of vind ik het gewoon veel te veel moeite?

Het lijkt me best fijn als er eens iemand in leesbaar nederlands uitleg geeft over dit hele gedoe.

Zijn die kalibratie apparaatjes nodig? Ik weet het niet maar het staat in elk geval interessant, op mijn bureau.
Da's ook wat waard Confused

grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 14 Jan 2011, 10:21    Post subject:
Als je niet zelf print volstaat de simpele versie van Spider. (die had ik graag voor 50 euro gekocht Confused )
Ik meen dat de concurrenten allemaal een stuk duurder zijn. Toch?

Bij die spider dingen hoef je alleen te doen wat het ding zegt. Het is... nogal eenvoudig als je de gebruiksaanwijzing volgt.

Als je nu in de bestanden die je naar de fotowinkel stuurt (JPEG maximaal) het kleurprofiel insluit, dan gaat alles goed. Tenzij je in de fotowinkel vergeet aan te geven dat ze van de kleuren af moeten blijven... Het schijnt de normale stand te zijn om de kleuren aan te passen...

.
.
.

Scannen en zelf printen vergen een uitgebreidere aanpak. Hoewel je bij scannen er voor kunt kiezen om niet een gekalibreerde scan uit te voeren, maar in de beeldbewerking de aanpassing te maken (misschien zelfs een profiel) dat de kleuren in goede staat laat zien.
(alsof je de scan met je fototoestel maakt. Dat fototoestel is aardig gekalibreerd.... helemaal als je ook een grijskaart fotografeert in de opstelling om de kleur van het licht te bepalen.)

Ik print nooit zelf. Ik vind zelfs de simpele kwaliteit 40x60 al aardig mooi. Dat kost minder dan een tientje, een printer, - met dure patronen die opdrogen -, haal ik er nooit uit.
Tips over zelf printen zijn op internet ruim voorradig. Misschien komt er nog wel iemand die hier iets zinnigs over kan toevoegen.
Reply with quote

P.Teune

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 14 Jan 2011, 13:31    Post subject:
Quote:
ik weet van de spider om die te kopen kost het 200euro ofzo iets en dat vind ik ook weer zo, als je hem 2 keer per jaar gebruikt

Ik doe dat elke maand even...kost een paar minuten is dus absoluut niet tijdrovend
Reply with quote

Bouke Atema

PostPosted: Fri 14 Jan 2011, 15:12    Post subject:
Dank je wel voor jullie antwoorden, ik werd er ook een beetje gemoedeloos van Josephine en ik heb nog niet eens zon ding. Ik ga er wel een halen want ik ga ervan uit dat ik het wel nodig ben. Ik wil de fotos op een formaat printen dat ik zelf niet kan dus moet ik het uitbesteden.

Dan had ik nog een specifiekere vraag?? komt die..
Ik ging ervan uit dat ik moest kalibreren voor printers enz maar ook voor het internet. Maar als ik kijk naar fotos van mn site op verschillende comp., laptops enz dan zie ik geen tot weinig verschil. maar toen ik het ging printen was het veel te donker.
Is het dan zo dat computers dezelfde instellingen overnemen die jij toegepast hebt en printers niet omdat het een ander besturings systeem is.

Ik heb meerdere collegas die met computers hun werk maken, dan ook nog op een grafische manier. Ik heb hun gevraagd en die wisten hier ook niet van.

Een ander geval: Een collega had een fotosessie met een artiest hij doet veel presentaties, grafische dingen websites enz maar ook een beetje fotgraferen. De dag dat ik bij hem was moest hij een van die afbeeldingen opgaan halen, die hij voor zichzelf had gedrukt. de formaat was ongeveer 1 bij 2m, dus was ik erg benieuwd. Toen wij daar kwamen was zijn print ook veel te donker. Erg jammer want het is een mooie afbeelding en het koste meer dan 100euro. Ik had daar gevraagd in die winkel, een print/lijsten makerij. hoe dat dan zit met kalibreren. Het enige wat ik kreeg te horen was, weet ik ook niets van want wij besteden dat ook uit.

Hoe kun je nou zeker weten dat jouw foto op jouw scherm het zelfde wordt als bij de print????

ik bedank jullie alvast voor het aanhoren van mn verhaal,

mvg. Bouke
Reply with quote

Martine

PostPosted: Fri 14 Jan 2011, 16:31    Post subject:
Dag Bouke,

Zit op een fotoclub en daar kregen we uitleg over een fotoprintcentrale.
Het komt er in het kort op neer dat je nooit helemaal zeker bent of de foto die jij op je computer ziet er hetzelfde uitziet als die van de printercentrale. Zelfs zo dat wanneer je dezelfde foto na twee weken weer naar dezelfde printcentrale stuurt dat ie er toch weer anders uitziet.Kan een heleboel oorzaken hebben.
Heel jammer dat je die grote afdruk te donker is. Wat je wellicht kunt doen is eerst een proefje laten maken van bij A4 formaat en als die dan te donker terugkomt de belichting bijstellen en opnieuw insturen naar de printcentrale.Ben je uiteindelijk minder geld kwijt.
Succes.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

PostPosted: Fri 14 Jan 2011, 16:33    Post subject:
@ Peter, er staat een Spyder op Marktplaats. Wie weet mag je deze voor 5 tientjes halen.

http://computer-software.marktplaats.nl/overige-computers-en-software/412434127-datacolor-spyder2express-monitor-calibratie-tool.html?

P.Teune

PostPosted: Fri 14 Jan 2011, 18:28    Post subject:
Quote:
Het enige wat ik kreeg te horen was, weet ik ook niets van want wij besteden dat ook uit.

Ik ben daarom op zoek gegaan naar een kleinschalig bedrijfje in de buurt dat foto's in overleg met de maker afdrukt en dat inderdaad volledig afgaat op de meegeleverde kalibratie...dan verwerf je ook meteen het recht om te claimen dat een foto niet naar je zin afgedrukt is...dat werkt tot dusver prima...foto's die uitbesteed worden om af te drukken gaan meestal naar een centrale waar automatische instellingen voor genoemde teleurstelling zorgen..zonde geld
Reply with quote

sebastiaan algra

PostPosted: Fri 14 Jan 2011, 19:04    Post subject:
Verschrikkelijk lastig onderwerp.

De kleurmodellen van digitale foto en van drukwerk zijn verschillend.
Het kleurmodel van drukwerk is gebasseerd op het CMYK (Cyan,Magenta,Yellow,zwartpunt) model en dat van de monitor (pixel) op het RGB (Red,Green,Blue) model.
Waar het eigenlijk op neer komt is dat de kleurruimte van CMYK
kleiner is dan dat van RGB. Je afdruk kan dus ook nooit precies hetzelfde zijn als het digitale bestand op je monitor.
Het is dan ook niet verstandig om je digitale bestand om te zetten
naar CMYK in ps voor dat je naar de drukker gaat, maar om je bestand in RGB ,liefst adobe 98 ,aan te leveren, en het hele CMYK verhaal aan de drukker over te laten.
Je kan dus wel een perfect gecalibreerd beeldscherm hebben, maar dit gaat nog niks zeggen over de kwaliteit van de print.

Gr,
Sebas.
Back to top
Reply with quote

Bouke Atema

PostPosted: Fri 14 Jan 2011, 20:32    Post subject:
dank voor jullie reacties.

Waar het op neer komt is dat je persoonlijk met de mensen moet spreken om te kijken of het het zelfde wordt uitgevoerd. Dat ook al heb je de goede waarden, calibratie enz dat de printers er iets anders van kunnen maken maar ook de mensen zelf.
Dan ga ik dat doen als er wordt geprint.

Er is een hoop frustratie van mn schouders,(en dat met 1 dagje BPforum)

mvg. Bouke
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sat 15 Jan 2011, 21:33    Post subject:
B.A wrote:
..Waar het op neer komt is dat je persoonlijk met de mensen moet spreken om te kijken of het het zelfde wordt uitgevoerd. Dat ook al heb je de goede waarden, calibratie enz dat de printers er iets anders van kunnen maken maar ook de mensen zelf....

In principe niet nodig hoor.
Tenminste. Niet waar ik mijn afdrukken haalde. Heb evenwel nooit de pricefigthers en de Blokkers en Hema's etc geprobeerd.

Je moet gewoon de foto aanbieden. Zorgen dat de foto op een correct gekalibreerd scherm onder normale lichtomstandigheden is bewerkt. Het kleurprofiel insluiten in de JPEG (maximale kwaliteit).
Bij het uploaden (in winkel of op internet) aanvinken dat ze er - behoudens de printerspecifieke verscherping - met de poten vanaf blijven, en dan wordt de foto gewoon goed geprint.

Als de foto niet goed wordt geprint, dan ga je bellen en reclameren. Maar als je geen gekalibreerde monitor hebt, dan kun je het bellen wel laten. De standaardschermen zijn verschrikkelijk slecht van kleur. En bijna altijd veel te blauw. (waarom?)

Evenwel, als je van plan bent de lokale bedrijven te ondersteunen. Helemaal niks mis mee. Zelfs een heel goed idee. Sowieso succes.
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum