Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Natuurfotografie-benodigdheden advies bij Nikon 300mm f/4
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 14 Jan 2011, 19:03    Post subject: Natuurfotografie-benodigdheden advies bij Nikon 300mm f/4
Hallo,

Nu ik dankzij de hulp, van velen van jullie, die ik hier kreeg, ben ik er inmiddels over uit dat het objectief waarmee ik met de hobby wil beginnen de Nikon AF-S 300mm f/4.0 is geworden.
Nu heb ik echter om écht met natuurfotografie (met name vogels) te kunnen beginnen natuurlijk ook nog enkele andere benodigdheden nodig.
Ik ben even aan het zoeken geweest, maar hoor zoveel verschillende verhalen mbt statieven ed, dat ik het gewoonweg niet meer begrijp. Hetzelfde probleem heb ik met het vinden van een juiste statiefkop enzo.
Nu heb ik toch zelf, op de een of andere manier (vraag me niet hoe Razz ), een lijstje weten samen te stellen om écht te kunnen beginnen.
Het lijstje ziet er momenteel als volgt uit:

Camera:
Nikon D3000
Objectief:
Nikon AF-S 300mm f/4.0
Statief:
Werkelijk geen idee
Statiefkop:
Jobu Jr.2 (Gimbalhead)
Schuiltent:
Stealth Gear Two Man Chair Hide Realtree
Converter:
Nikon TC-14 E AF S Teleconverter II
Of volstaat een ander 'B-merk' ook?
Overige benodigdheden:
Kirk NC-300W Nikon Collars 300mm F4 AFS
of de
Really Right Stuff LC-A10 Collar Nikkor

Ik hoop dat jullie mij enigszins in de goede richting kunnen sturen en aanbeveling/afraders kunnen geven. En dan hoop ik binnenkort inkopen te kunnen doen en de eerste foto's te kunnen plaatsen Very Happy

Groeten Jordi
Tamron AF 70-300mm 1:4-5.6 Tele-Macro (1:2)
Back to top
Reply with quote

PaulvM

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 14 Jan 2011, 21:47    Post subject:
Hoi Jordi,
lijkt me een redelijke compleet lijstje.
Camera:
Nikon D3000
Objectief:
Nikon AF-S 300mm f/4.0
Statief:
Werkelijk geen idee Hoofdzaak een stevig statief, zelf heb ik een Manfrotto DB055 en dat bevalt me erg goed.
Statiefkop:
Jobu Jr.2 (Gimbalhead) Overweeg ook eens de Naturestuff NEK-4 of NEK-6, stukken goedkoper en werkt heeeel erg fijn (eigen ervaring)
Schuiltent:
Stealth Gear Two Man Chair Hide Realtree
Converter:
Nikon TC-14 E AF S Teleconverter II
Of volstaat een ander 'B-merk' ook?
Overige benodigdheden:
Kirk NC-300W Nikon Collars 300mm F4 AFS
of de
Really Right Stuff LC-A10 Collar Nikkor Dit is mijns inziens een nice to have. Heb zelf de 300f4 met converter en standaard voet, en wat mij betreft werkt dat prima

Vergeet niet twee goede geheugenkaarten (4 of 8 GB) te nemen, fotografeer bij voorkeur in raw, en voeg dan nog een raw converter zoals Nikon capture NXII of Adobe Lightroom3 toe. Twee of drie batterijen is ook echt erg prettig trouwens, zeker in het koudere seizoen.

Verder kan ik niet echt heel veel aanvullends bedenken zo snel. In ieder geval heb je een leuke set zo te pakken, en ik wens je er dan ook erg veel plezier mee. Ben benieuwd naar je komende foto's.

Groet,
Paul

Jos vd Leijgraaf

PostPosted: Sat 15 Jan 2011, 11:04    Post subject:
Hoi Jordi. Ik fotograveer sinds enkele maanden met de Nikon 300 F4. Bevalt me prima. Ik heb daarnaast ook nog een 1,4 Teleconvertor van Nikon. Hier zijn uitstekende resultaten mee te behalen. Er staat er hier toevallig een op Birdpix te koop voor 250 euro. (zie forum marktplaats). Kijk maar eens in mijn album bij mijn resultaten van bijvoorbeeld putter ,kramsvogel en torenvalk. Je moet natuurlijk ook wel geluk hebben dat je dichtbij je onderwerp kunt komen, soms zal dit lukken ,soms niet. Verder heb ik een stevig eenpootstatief ( ook wel monopod genoemd) van Vanguard Tracker AP 364. Deze kost rond de 70 euro. Omdat de lens niet echt zwaar is moet dit voldoende stabiliteit geven naar mijn mening.Voordeel hiervan is het gewicht en de hanteerbaarheid. Ik kan deze monopod in mijn Nikon rugzak meenemen en deze bevestigen met een karabinerhaak die aan de monopod vastzit. Zo kun je deze combinatie makkelijk meenemen op de fiets of op wandelingen.Hoe zwaarder je statief hoe minder trilling ,des te scherper je foto's zullen worden. Dus statiefkeuze moet je overwegen en wellicht uittesten in een winkel.Je kunt ook overwegen om een 1,7 Teleconvertor te nemen i.p.v de 1,4 TC. Je hebt dan 1 1/2 stop lichtverlies i.p.v 1 stop bij 1,4 TC, maar wel 90 mm brandpuntafstand meer. De 2x TC zou ik niet doen . Je hebt dan wel 600mmm met F8 ,maar je verliest veel licht en levert kwalitief veel in. Hopelijk kun je iets met dit advies. Gr. Jos
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sat 15 Jan 2011, 21:14    Post subject:
convertor moet je gewoon doen. Zeer degelijk. Je kan hem zelfs laten vallen (oeps).

welke vervangende voet beter is, weet ik niet. Wel dat het een hoop kan schelen. Ik heb die vervangende voet nog steeds niet omdat ik hem nieuw veel te duur vind (vrekkige hollander). Ondertussen maak ik geen foto´s tussen 1/80s en 1/40s en dan gaat het wel... (foei).
(Wat ik bedoel te zeggen is dat ik zwaar leun op de lens, dan gaat het wel. En er zijn grotere problemen in de wereld zoals doorzakkende tussenringen).

Ik zou voorlopig een simpele - degelijke manfrotto overwegen, qua statief. Een 300 F4 gebruik ik persoonlijk liever op een simpel balhoofd (ook manfrotto) dan op een zwenkrek. Misschien onzinnig. Zo´n zwenkrek zou ik dan liefst gelijk goed kopen. Wat prettig is, is wanneer het zwenkrek in alle richtingen soepel draait, en soepel vast te zetten is, zonder zijdelingse spelingen. Speling en doorhangen is rot en vervelend.
Oh ja, een middenzuil moet je statief niet hebben. De middenzuil is bere-handig als je nog snel omhoog wilt, maar is helaas veel te instabiel.

Je kiest een set voor vrijwel compromisloos mooie foto´s. Succes en plezier er mee.
(op nederpix loopt een draadje over camouflage.)
Reply with quote

JDirks

PostPosted: Sun 16 Jan 2011, 9:37    Post subject:
@ Paul

Ha Paul, dank je wel voor het meedenken mbt de benodigdheden.
Ik ben er blij mee dat je me een beetje op weg hebt kunnen helpen en ook met je advies mbt de gimbal.
Ik hoor inmiddels veel verhalen over de voet van de 300mm. De een wil hem vervangen, en de ander vindt er prima mee te werken.
Ik laat deze dus waarschijnlijk in eerste instantie ook even zitten, en mocht ik mij er toch aan gaan ergeren, dan kan ik hem later altijd nog een keer bestellen.
Met jouw advies ziet het lijstje er inmiddels zo uit:
Camera
Nikon D3000
Objectief
Nikon AF-S 300mm f/4 IF-ED
Statief
Manfrotto 055XDB Basic Tripod
Statiefkop
Naturestuff Swinghead NEK-6
Schuiltent
Stealth Gear Two Man Chair Hide
Converter
Nikon TC 1.4
Overige benodigdheden
16gb Sandisk Ultra II
EN-EL 9A accu

Nogmaals bedankt voor je advies Paul.
En mocht ik er helemaal uit zijn, dan zie je de foto's wel verschijnen (iets waar ik zelf ook heel benieuwd naar ben Wink )
Back to top
Reply with quote

JDirks

PostPosted: Sun 16 Jan 2011, 9:42    Post subject:
@ Jos

Jos, ook jij heel erg bedankt voor je insteek.
Ik had de aangeboden teleconverter inderdaad gezien. Maar ben inmiddels, na aanleiding van dit topic, benaderd door iemand hier van Birdpix. Die persoon heeft nog een converter + een 300mm lens liggen welke ik over zou kunnen nemen.
Met betrekking tot het statief blijf ik waarschijnlijk toch bij de keuze van Paul en Peter. Een 3-poot dus.
Dit lijkt mij in mijn ogen makkelijker werken, en het extra gewicht dat ik mee zou moeten nemen...tsjah, dat is dan even niet anders Wink
Ik weet dat ik met de 1.7 converter ook prima foto's zou kunnen maken, maar aangezien de set die mij aangeboden is, de 1.4 bevat, zal deze ook degene zijn die aangeschaft gaat worden. De 1.7 kan altijd nog een keer mocht ik dat echt nodig vinden.
Dank je wel Jos!
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 16 Jan 2011, 9:56    Post subject:
KOOP GEEN NATURSTUFF.. evenals die Redgeds enz. Die dingen hebben geen lagertjes. Je betaalt er nog geen 200euro voor maar op 4 jaar ben je meer kwijt dan een Jobu Jr.3 waar je lange tijd vooruit mee kan. Ze hebben ook van die plastic knoppen waar ruimte tussen gaat zitten. Ik heb iemand hierover gesproken die hier in handelt. Hij verkoopt dit spul niet meer uit die Japanse fabriek zei die. Hij heet Rob Scholten die hier toch behoorlijk ervaren in is. www.lowlandphotoservice.nl Dat is zijn site. Je kan beter 1x een Jobu Jr.3 aanschaffen voor 339 dan 2x een Naturestuff Swinghead NEK-6 . Ik had een Redged op het oog maar die raadde hij af. Want ook Naturestuff komt uit dezelfde fabriek. Hij is er mee gestopt om deze te verkopen.

Het is nog altijd jou keuze maar ik raad het je sterk af doordat ik weet wie dit zegt.

De rest van de set ziet er wel erg goed uit.
Misschien kan je ook is kijken naar een Feisol CT-3371/CT-3471. De 3371 heeft sinds kort een nieuw model en is goed verbetert.. Die koop je 1x van je leven als je er goed mee om blijft gaan. Dus niet op de buigpunten leunen enz.

Succes met de keuzes!

Gr Jeffrey Wink

JDirks

PostPosted: Sun 16 Jan 2011, 10:23    Post subject:
@ Peter

Peter, thnx for your reply!
De converter is inmiddels ook een onderdeel van het lijstje welke niet meer geschrapt zal gaan worden. Wel grappig overigens dat jij uit eigen ervaring kan melden dat hij ook tegen een stootje kan Wink
Het statief ben ik inmiddels ook al wel uit, zoals hierboven is aangegeven wordt dat inderdaad een Manfrotto. Of is deze dan misschien toch niet zo geschikt gezien de middenzuil? Ik zie eigenlijk bij alle Manfrotto's wel een 'middelzuil'? Of heeft de term middenzuil toch een andere definitie dan wat ik voor ogen heb?

Groeten Jordi
Back to top
Reply with quote

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Sun 16 Jan 2011, 10:38    Post subject:
Hoi Jordi,
als ik je lijstje zie, weet je al redelijk wat je wilt gaan doen. De camera en lens zijn natuurlijk vrij belangrijk, want zonder die dingen maak je gewoon geen foto's. Veel mensen zeggen ook dat een statief onontbeerlijk is, maar dat hangt, net als de schuiltent, toch af van hoe je fotografeert. Ik hou er van om te struinen en heb meestal gewoon mijn camera om mijn nek hangen. Het statief vind ik dan al snel te zwaar om erbij te hebben. Een schuiltent vraagt om een heel andere instelling. Je hebt er een plekje voor nodig, waar je redelijk zeker bent dat er vogels langs gaan komen, waar geen mensen je komen storen en waar de omstandigheden voor het maken van foto's (licht onder andere) acceptabel zijn. Ik zou zeggen dat dat toch eigenlijk al weer wat "van later zorg" is, omdat je toch eerst je camera en lens "in de vingers" moet krijgen.
Voor vogelfotografie is enige kennis van het onderwerp ook wel handig. Ik weet niet of je veel ervaring hebt met vogels. Van sommige mensen op het forum hoor ik namelijk vooral dat de meeste vogels erg schuw zijn, terwijl dat bij mij meestal redelijk meevalt. Je ervaring op het gebied van het bestuderen van vogels kan dus behoorlijk uit maken bij het behalen van resultaten. Zelf gebruik ik graag de combinatie 300 f/4 al of niet in combinatie met de 1,4 TC.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote

JDirks

PostPosted: Sun 16 Jan 2011, 10:39    Post subject:
Ha Jeffrey

Ook jij bedankt voor je reply. Ik ben echter wel benieuwd wat voor mij nou de beste keuze is mbt de juiste Gimbal.
Jij adviseert mij juist de Jobu Gimbals t.o.v. de Nek-4/6, terwijl Paul me juist een Nek-4/6 adviseert t.o.v. een Jobu Gimbal.
Ik was trouwens in eerste instantie van plan om de Jobu jr. 2 via lowland te kopen, maar na afraden van Paul ben ik gaan zoeken naar de Nek-4/6...
Zal eens gaan zoeken naar de ervaringen van anderen mbt deze gimbals. Eens kijken wat de algemene bevindingen zijn.
Het advies wat je geeft mbt de Feisol statieven...deze zijn mij simpelweg te duur in vergelijking met het 'gekozen' statief van Manfrotto.

Is er overigens ook toevallig iemand die ervaring heeft met de door mij gekozen schuilhut?
Zou dit een schuilhut zijn die jullie ook zouden kiezen? Mijn keuze is bewust uitgegaan naar eentje die geschikt is voor 2 personen. M`n vriendin is niet zo heel erg actief met natuurfotografie, maar ze heeft al aangegeven graag een keer mee te willen. Haha! Vandaar mijn keuze voor deze tent.

Groeten Jordi
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Sun 16 Jan 2011, 10:47    Post subject:
Je kan natuurlijk ook eerst een complete set kopen (statief + kop) en later duurder aan de slag gaan. Dat heb ik ook gedaan. Ik ben eerst 2 jaar aan de slag gegaan met een Velbon sherpa 600R. Prima ding maar nadat ik er 1D mark II + 50-500 een tijd er op had gehad begaf hij het (1,2 + 1,8 = 3kg) Ik heb er namelijk (denk ik) een keer verkeerd op geleund. Nu heb ik het geld er voor uitgetrokken om een Feisol CT-3471 te kopen en een Jobu Jr.3 staat op het lijstje.

Je set moet je gewoon rustig op bouwen heb ik geleerd. Alles snel snel snel werkt alleen maar in je nadeel. Ik heb in 1 jaar tijd gewoon 6 lenzen gehad en 2 camera's. Nu heb ik nog 2 lenzen en 1 camera. Zo veel wisselen is ook niet normaal. Ik zou gewoon die D3000 + 300/4 met 1.4x, een statief met kop, een extra batterij en een tas. Daarna het verder op bouwen. In ieder geval zo ben ik wel begonnen en ben het momenteel steeds verder aan het uitbreiden. Ervaring en kennis is toch het belangrijkste voor een goede foto. Apparatuur komt op 2. Ik weet wel dat je niet zonder apparatuur kan fotograferen, maar je snapt wat ik bedoel.

Gr Jeffrey Wink

JDirks

PostPosted: Sun 16 Jan 2011, 10:49    Post subject:
Ha Leo,

Ik weet inderdaad al redelijk wat ik wil gaan doen, en dat zie ik als een groot voordeel.
Ik kies er bewust voor om ook een tentje aan te schaffen, aangezien ik mij niet geheel wil gaan richten op het fotograferen van vogels, maar ook ander wild. Vandaar de keus voor een tentje Wink
De camera heb ik reeds enkele maanden in mijn bezit, en heb ik inmiddels aardig onder de knie. Met het objectief moet ik nog om leren gaan, maar dat lijkt mij juist in eerste instantie handig met een goed statief en vanuit een schuilhut. Heb ik hem namelijk om de nek hangen en moet ik vanuit de hand een foto maken, dan zijn deze gedoemd om bij mij te mislukken. Heb helaas moeite om mijn hand stil te houden tijdens het fotograferen, en zonder anti-bibber zal dat dus geen succes worden Rolling Eyes
Mijn vogelkennis was in het verleden erg 'goed'. Mijn vader was een actief vogelaar en ben in het verleden regelmatig met hem mee geweest en de kast stond hier vol met vogelboeken (welke ook allemaal door mij gelezen zijn).
Momenteel is de kennis die ik had een beetje afgezwakt, en bevindt dat zich ergens diep in m`n hoofd. Haha! Ik zal dus ook zeker weer enkele boeken moeten raadplegen om deze kennis weer een beetje bij te spijkeren en om mijn algemene kennis van vogels, en hun gedrag, weer op gewenst niveau te brengen.
Maar hier heb ik gelukkig de juiste middelen voor tot mijn beschikking Very Happy

Groeten Jordi
Back to top
Reply with quote

JDirks

PostPosted: Sun 16 Jan 2011, 10:55    Post subject:
Ik snap inderdaad wat je bedoelt Jeffrey. Maar kennis van de apparatuur is er al enigszins (de camera). Blijkbaar komt het in mijn eerste bericht niet helemaal goed over oid, maar de camera heb ik al Wink
Ik snap ook dat het beter is om rustig op te bouwen, maar met enkel een objectief redt ik het niet. Ik heb nou eenmaal gewoon een statief nodig gezien de gedraging van mijn handen Laughing
Een statief met een 'normale' kop lijkt mij persoonlijk onhandiger en meer beperkingen hebbend dan een Gimbal. Omdat ik simpelweg geen ervaring heb met statieven en bijbehorende koppen, kies ik er nu liever voor om een degelijk statief met een degelijke gimbal te kopen. Mocht de gimbal mij toch niet bevallen, dan weet ik zeker dat ik er wel enigszins mee uit de voeten kan en ondertussen geld opzij kan zetten voor een andere kop (goede gimbal of een 'normale').

Groeten Jordi
Back to top
Reply with quote

Jos vd Leijgraaf

PostPosted: Sun 16 Jan 2011, 12:31    Post subject:
Jordi, succes met je keuze. Zoals Leo al aangaf ,de camera en de lens zijn het belangrijkste. Net zoals Leo, struin ik graag door gebieden heen en dan is de monopod erg handig, vandaar mijn keuze daarvoor.Werk je vanuit een schuilhut dan is een goed stevig statief ontontbeerlijk, dus ik begrijp jouw statiefkeuze dan ook volkomen. Succes ermee, en ik ben benieuwd naar je foto's t.z.t. Gr. Jos.
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 16 Jan 2011, 12:45    Post subject:
Qua converter zou ik me in eerste instatie beperken tot de 1.4x; met de 1,7x verlies je twee stops en dat is in de meeste gevallen net te veel om scherpte foto's te maken. Beter wat meer geduld en kennis om wat dichter bij je onderwerp te komen dan vooraf weten dat je foto's net niet de scherpte zullen krijgen die je voor ogen hebt.

Indianen verhalen over statiefkoppen doen zich snel de ronde via internet. Geloof niet alles wat beweerd wordt.
Als je belangstelling hebt ben je welkom om de HBN/Naturestuff (vernieuwd naar de NEK6) te komen testen. Dat is de enige manier om te weten wat je koopt en je kunt vervolgens zelf je keuze maken. Wil je het beste van het beste; koop de wimberley (kun je hem bij mij mee vergelijken) maar wil je wat besparen en toch goed materiaal zul je zien dat je hier goed mee vooruit kunt.

Hoe dan ook; geniet van je fotografie!
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sun 16 Jan 2011, 14:46    Post subject:
JDirks wrote:
...Het statief ben ik inmiddels ook al wel uit, zoals hierboven is aangegeven wordt dat inderdaad een Manfrotto. Of is deze dan misschien toch niet zo geschikt gezien de middenzuil? Ik zie eigenlijk bij alle Manfrotto's wel een 'middelzuil'? Of heeft de term middenzuil toch een andere definitie dan wat ik voor ogen heb?...

op zich is een middenzuil geen probleem. zolang je deze voor lange lenzenfotografie maar niet gebruikt...
(Dat wil zeggen, ben je er van bewust dat ie niet omhoog moet. Nu ja, alleen in uitzonderingsgevallen, als het beter is dan niets). Als je je statief dus hoog zou willen gebruiken, dan moet je rekenen met de hoogste stand zonder middenzuil.)
(Tip 2, werk zo veel mogelijk in de laagste stand. Dan is het statief stabieler. Evenwel je wilt ook graag op ooghoogte zijn met de beesten.)

Nog een tip: grijp de tip van Han aan. Hij schijnt een aardige vent te zijn Smile... (en hij heeft er verstand van).
Reply with quote

JDirks

PostPosted: Sun 16 Jan 2011, 18:22    Post subject:
Ha Han

Qua converter 'beperk' ik me inderdaad in eerste instantie tot de 1.4. Mede doordat ik die voor de helft van de winkelprijs kan krijgen en doordat de 1.7 voor mij waarschijnlijk te hoog gegrepen is.
Het vinden van de juiste statiefkop zal waarschijnlijk altijd erg lastig blijven. Het zal in jullie ogen waarschijnlijk een nadeel zijn dat ik én geen ervaring met een statief heb, én geen ervaring met een kop/gimbal. Maar dat zie ik juist als een voordeel. Doordat ik geen ervaring heb met beide, zullen de door mij aangeschafte artikelen waarschijnlijk erg goed bevallen. Aangezien ik niks anders/beters gewend ben. Ik bestel dus hoogstwaarschijnlijk inderdaad de Nek-6 ipv de Jobu of andere merken.
Ik vind het erg aardig van je dat je aanbied dat ik langs kan komen, maar gezien bovenstaande redenen lijkt me dat juist niet verstandig. Waarschijnlijk zal de Wimberley mij logischerwijs beter bevallen en zit ik alsnog met, in mijn ogen, onnodige kosten. Maar nogmaals bedankt voor het aanbod! Super van je hulp!

Ha Peter

Ik snap dat een het werken met behulp van de middelzuil het geheel enorm instabiel maakt, en dat is eigenlijk ook logisch.
Ik geloof direct, en ook gezien zijn reactie, dat Han een aardige vent is! Haha! Maar om bovengenoemde redenen, breng ik hem geen bezoekje Wink
Het nu al bepalen op welke hoogte ik wil gaan werken is niet mogelijk denk ik. Ik denk dat ik het bij de gekozen Manfrotto houd en dat ik daarna mij wel aanpas aan de mogelijkheden/berperkingen van dat statief. Wederom zie ik het als mijn voordeel dat ik met geen enkel statief ervaring heb en dat ik daardoor al heel erg blij zal zijn met een statief in het algemeen Smile

Nu heb ik nog even een vraag aan jou, aan Han, en aan anderen in het algemeen Wink
Hoe zit het met de bevestiging van het objectief aan de schommelkop en de bevestiging van de schommelkop aan het statief? Heb ik daar nog perse andere benodigdheden voor nodig? En hoe zit het met een lenssupport? Ik snap dat er erg veel artikelen op de markt komen/zijn welke ook zeker handig zullen zijn, maar bij veel van die artikelen gaat het, denk ik, puur om de luxe voor de koper en om de winst die de fabrikant ermee maakt. Voorbeelden hiervan zijn in mijn ogen inderdaad de lenssupport en de snelkoppelingsplaten enz enz.
Graag daar nog even jullie mening over Wink

En nogmaals. Is er iemand met advies oid met betrekking tot de door mij gekozen schuiltent Rolling Eyes

Groeten Jordi
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 16 Jan 2011, 18:41    Post subject:
Quote:
Nog een tip: grijp de tip van Han aan. Hij schijnt een aardige vent te zijn ...

Over indianen verhalen gesproken Brick wall

Je vraag:
Een gimbal head zet je rechtstreeks op je statief; daar heb je verder dus geen spullen meer voor nodig. Je hebt echter wel een lensplaat nodig die je (hoe verrassend) onder je lens schroeft. Deze plaat past middels een snelkoppeling weer op de gimbal head. Het voordeel hiervan is dat je heel snel en eenvoudig kunt koppelen en dat je middels deze plaat je camera/lens precies in balans kunt hangen.

Een lensondersteuning (lenssupport) kan handig zijn maar dan vooral in specifieke gevallen als je zo weinig licht hebt dat elke trilling onscherpte veroorzaakt. In het schemerdonker bijvoorbeeld tijdens de edelhertenbronst. Maar mijn eigen ervaring is dat je hem in de meeste gevallen niet nodig hebt. Natuurlijk; hoe meer mm je hebt hoe eerder je er gemak van zult hebben, maar bij jou combinatie lijkt het me overdreven en zal het vooral in de weg zitten.
Een voordeel van zo'n lenssupport echter, is dat de plaat er van hetzelfde profiel heeft als de wimberley's, HBN/Naturestuff koppen en je in dat geval dus weer geen lensplaat aan hoeft te schaffen.
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 17 Jan 2011, 8:31    Post subject:
haha, Han, je vergeet het stukje indianenverhaal tussen haakjes.... Smile

Overigens is die lenssupport juist voor de nikkor 300 F4 AF-S versie van belang, omdat de originele nikon lensvoet gammel is. Net als die van de 80~400 F4,5~5,6 AF-D. Het speelt rond 1/60s op een D300. Het zou kunnen dat het met een lichtere camera juist bij kortere sluitertijden speelt (minder trage massa).
Reply with quote

Thunderbird

PostPosted: Mon 17 Jan 2011, 10:41    Post subject:
Waarbij de 80-400 nog in zekere zin voordeel heeft van VR .....

Thunderbird

PostPosted: Mon 17 Jan 2011, 11:16    Post subject:
Correctie: voordeel is niet juist, VR uit op statief! #Mad

Freek Wijffels

PostPosted: Mon 17 Jan 2011, 11:48    Post subject:
JDirks wrote:
maar met enkel een objectief redt ik het niet. Ik heb nou eenmaal gewoon een statief nodig gezien de gedraging van mijn handen Laughing

?

Zolang je een snelle sluitertijd hebt maakt het niks uit dat je trilt. Jij dacht dat anderen hun lens zo stil als een VR lens kunnen houden?
Sluitertijd = 1/focale lengte, zorgt voor een sluitertijd die snel genoeg is om je beweging van je armen te bevriezen.
Dus met 300mm x 1.5cropfactor= 450mm moet je een sluitertijd nemen van 1/500 en het liefst nog sneller om jezelf een marge te geven.

Een gimbalhead voor een D3000 met 300mm lens??
Het is niet zwaar, het is niet groot, het is 'maar' 300mm. Ik weet zeker dat je veel fijner en sneller kan bewegen met een goed balhoofd.
Een gimbal is vooral handig omdat je nauwkeurig je lens kan 'richten'. Dat is alleen handig als je een 500+ lens hebt met eventuele converter hebt. Daarnaast is een gimbalhead de juiste oplossing voor hele zware lenzen, maar jouw 300mm is misschien iets meer dan een kilootje.

Prima natuurlijk als je toch een gimbalhead wilt, maar heb je m nodig? Nee.

Je hebt zowizo niks meer NODIG dan een camera en lens (+ schoonmaak setje, geheugenkaartjes etc)
Ga eerst eens fotograferen, dan zie je het vanzelf.
Reply with quote

JDirks

PostPosted: Mon 17 Jan 2011, 13:22    Post subject:
Dank jullie wel allemaal voor de reacties. Ik snap inmiddels iets beter hoe het zit met de bevestiging van objectief-statief-kop.
Ik ben ook benaderd door iemand hier van het forum die zowel Gimbals als Supports produceert/laat maken. Deze persoon verkoopt het via zijn website, mdjfotografie. Enkelen van jullie zullen hem vast wel kennen. Maar is het mogelijk om bij hem een support weg te halen (en wat zijn de ervaringen hiermee) en deze dan te plaatsen op een NEK-6? Of zijn de supports die hij verkoopt enkel geschikt voor zijn eigen gimbals? (en hoe is de ervaring daarmee).

Freek, jij ook bedankt voor je toelichting. Ik ging er niet vanuit dat anderen een 'vr-functie' in de armen hadden, maar ik ging er enigszins wel vanuit dat de trilling die een ander heeft niet zo erg is als die van mij. Haha!
Ik snap overigens ook dat een gimbal niet perse nodig is, maar het lijkt mij makkelijker werken dan met een normale kop. En aangezien het nu nog niet uit te sluiten is dat er in de toekomst nog grotere/langere objectieven zullen worden aangeschaft, lijkt het me makkelijk om toch voor een gimbal te gaan en niet voor een kop.
De uitleg die je geeft mbt de sluitertijd is zeker handig. Was hier niet van op de hoogte, dus dank je wel!!

Groeten Jordi
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 17 Jan 2011, 14:07    Post subject:
als je ooit een zwaardere lens wilt - zoals een 500mm van een kilo of 4, dan heb je daarvoor een zwaarder statief nodig dan een Manfrotto zoals ik hier ver boven in mijn hoofd had. Als je lens 4kg weegt en de camera ongeveer een pond, dan heb je een statief nodig dat een factor 3 a 4 keer het gewicht aankan, aangezien de nauwe beeldhoek trillingen fors versterkt. Een draagvermogen van 15 a 20 kg dus. Een manfrottoset die een 300 aankan kost iets van 250~300 euro. Een set die 15 a 20 kg aankan is fors duurder als je nieuw koopt.

(Zelf denk ik niet dat een lichter manfrottostatief dan overbodig wordt, maar als je nu wel gelijk een gimbal wilt omdat je eventueel door wilt groeien... )

Qua reactie op Han. Het lijkt me dat je juist beter alleen gelijk de goede spullen koopt en weet waar je die aan herkent. Er zijn een aantal dingen waar ik een hekel aan heb, buiten, en zeker één daarvan is een statief/balhoofd/gimbal die de trillingen van de camera onvoldoende kan beperken. Een volgende is het doorzakken na vastdraaien van de kop.

Qua reactie op Freek. Sluitertijden van 1/focale lengte zijn in NL lang niet altijd bereikbaar bij fijnere isowaarden en diafragma die een mooi beeld leveren. In principe moet je ook met 1/30s of langere tijden kunnen fotograferen (afhankelijk hoe stil je onderwerp zit...). Maar daarvoor is een goed statief nodig (of beter pitten-/bonen-/rijst-/duivenvoerzak).

(ik heb zelf jarenlang gewerkt zonder gimbal, met een Markins balhoofd op een gitzo statief. Dit voor al mijn lenzen waaronder 300 F4 en 500 F4. Nog steeds eigenlijk, alleen nu de 500 vaak met Wimberley-sidekick voor betere wendbaarheid - de 300 evenwel altijd nog zonder sidekick - die lens is er minder geschikt voor).
Reply with quote

Freek Wijffels

PostPosted: Tue 18 Jan 2011, 2:09    Post subject:
peter wijn wrote:
Qua reactie op Freek. Sluitertijden van 1/focale lengte zijn in NL lang niet altijd bereikbaar bij fijnere isowaarden en diafragma die een mooi beeld leveren. In principe moet je ook met 1/30s of langere tijden kunnen fotograferen (afhankelijk hoe stil je onderwerp zit...). Maar daarvoor is een goed statief nodig (of beter pitten-/bonen-/rijst-/duivenvoerzak).

Vind ik heel goed kunnen.
Maar ik schiet ook niet telkens op f9 en ben ook niet bang om de ISO hoger dan 200 te zetten. Omdat de scherptediepte al snel grootgenoeg is en omdat het je achtergrond vaak alleen maar onrustiger maakt.
Ohja, en omdat mijn 400mm niet eens kan diafragmeren Shocked Rolling Eyes Maar ik zou het alsnog niet doen als ik het wel kon. f7.1 lijkt mij de max. (extreme closeups uitgesloten want dan heb je al snel een grotere scherptediepte nodig)

Mn lens heeft geen stabilisatie en gebruik bijna nooit een statief (omdat ik het niet fijn vind werken). M'n lens staat dus standaard op 5.6 en ISO vaak op 400. Ik heb eigenlijk altijd sluitertijden die snel genoeg zijn om uit de hand te schieten.

1/30ste? Veel te lang als je het mij vraagt. Dat kan alleen als je camera op statief staat, je een draadontspanner gebruikt en als je onderwerp helemaal stil staat.

Ik snap ook niet waarom VR/IS zo nodig uit moet op statief. Als je lens stil staat op je statief en de IS staat aan, beweegt je beeld zó langzaam dat je zelfs met, pak m beet, 1/200 de beweging al bevriest. Waarom zou je IS dan perse uit moeten zetten als je boven die sluitertijden zit? Als je de camera vasthoud terwijl hij op statief staat kan je prima IS aan laten staan want dan trilt het altijd nog wel en die kleine trillingen worden mooi 'opgevangen' door IS. Als je een draadontspanner gebruikt en je camera + lens staan stil op statief kun je de IS beter wel uitzetten, alleen zodat je compositie niet ongewilt verandert. Dit ook maar even beschrijven, want meestal word er gedoeld op bewogen foto's door IS aan te laten staan op statief.
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum