Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Gemis aan zoom mogelijkheden?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 18 Jan 2011, 9:56    Post subject: Gemis aan zoom mogelijkheden?
Beste BPers,

Ik zit momenteel in een tweestrijd. Ik fotografeer voor 90% vanuit een schuilhut en dan voornamelijk IJsvogels. Dit doe ik met een telezoom de Canon EF100-400mm. Nu maak ik geregeld gebruik van de zoomfunctie om toch juist die actie vast te leggen als er bijvoorbeeld twee vogels op een tak gaan zitten of om net een ander beeld te maken met meer omgeving.

Nu zit al ik al een geruime tijd te twijfelen om een Canon EF500mm F4 erbij aan te schaffen. Dit omdat het onderwerp nog wat groter in beeld komt, meer scherpte, mogelijkheden om te werken met een converter en een mooiere DOF.

Zijn er BPers die nadat ze over zijn gegaan naar een vast brandpuntsafstand de zoom missen en daarom toch meer het zoom objectief gebruiken?

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

Met vriendelijke groet,
Martin Korner

www.kornerpictures.com
Back to top
Reply with quote

DenZ0r

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 18 Jan 2011, 10:17    Post subject:
Hallo,

Ik heb een soortgelijk iets ondervonden. Ik ben namenlijk van de Sigma 50-500 naar een 300mm f2.8 gegaan en ik moet zeggen..
Ik heb de zoom GEEN moment gemist!

Het eerste wat ik deed met de zoom lens is hem uitzoomen tot het maxium bereik.

Wat betreft de mogelijkheden van een zoom moge duidelijk zijn dat het soms erg handig kan zijn, als plots de vogel wat te dicht bij komt. Maar dat is denk ik zeer zelden het geval.

In een schuilhut oid kun je gewoon rekening houden met je brandpunt afstand en eventueel wat ruimte overlaten voor wat niet beeldvullende foto's.

Ik heb geen moment spijt gehad van het verlaten van een zoom-lens!

Hoop dat je hier wat aan hebt gehad!

Gr.
Dennis

“There is a fine line between a hobby and a mental illness!”
Back to top
Reply with quote

leo snellink
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 18 Jan 2011, 12:05    Post subject:
Ik denk dat je een 500 mm niet in de kast laat liggen als je hem eenmaal hebt aangeschaft. Maar als je foto's wilt maken vanuit een schuilhut en vanwege de actie past het niet met 400 mm, dan past het met 500 natuurlijk helemaal niet. Open deur natuurlijk, maar het maakt eigenlijk niet zo veel uit welke lens je gebruikt. Er zijn altijd momenten dat je liever een andere lens op je camera zou willen hebben.
Als ik naar de reactie van Dennis kijk, had hij vooral een zoomlens, omdat hij die eerder heeft aangeschaft, maar wel met het idee om hem op de grootste brandpuntsafstand te gebruiken en is dat bij jou niet het geval.
Daarom denk ik dat jij de zoom meer zou missen dan Dennis, maar of dat een reden is om af te zien van een 500 mm lens, moet je helemaal zelf beslissen.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote

Wim De Cock

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 18 Jan 2011, 12:27    Post subject:
Had vroeger ook een 100-400. Overgestapt naar een 500 en gebruikte de 100-400 nooit meer. Heb deze dan ook maar verkocht.
Back to top
Reply with quote

astrid schute

PostPosted: Tue 18 Jan 2011, 15:27    Post subject:
Zelf ben ik een Nikon gebruiker en fotografeer met de nikon 200-400. Voor mij de perfecte oplossing. Hiervoor had ik een 300mm lens en had constant problemen met het niet kunnen vinden van het onderwerp, een beetje dom misschien, maar het was lastig.
Tevens vind ik het prettig om de compositie te kunnen bepalen en dat gaat natuurlijk perfect met een zoomlens.
Zou het voor jou misschien een oplossing zijn om t.z.t. een tweede body erbij te nemen, zodat je kunt wisselen in geval het nodig is.
Ik weet het .... nog een grote uitgave, maar misschien in de praktijk wel fijn om beide mogelijkheden te hebben.
Succes met je keuze.

groetjes
Astrid SChute

Seraf van der Putten

PostPosted: Tue 18 Jan 2011, 17:57    Post subject:
Ik kan niet in jouw portemonnee kijken maar mijn advies is gewoon er naast houden. Zelf ben ik ook van 100-400 naar de 500mm gegaan maar had de luxe om de zoom lens niet weg te hoeven doen. Gebruik ik hem nog veel? Nee niet echt maar soms is die onmisbaar bijvoorbeeld als ik op een business trip ben (zie alle foto's NY), tijdens vakanties (leuk om het gezin te fotograferen) of voor vliegbeelden zoals op Helgoland etc.
Als ik het over mocht doen had ik de 100-400 waarschijnlijk niet gekocht maar de 200-400 nikon omdat ik iemand ken die daar schitterende resultaten mee behaald mn vanuit een schuilhut Smile en daarnaast een vast brandpunt lens gekocht.
Keuzes, keuzes Confused
Suc6
Seraf

Kees de Jager

PostPosted: Tue 18 Jan 2011, 19:08    Post subject:
Voor mij eigenlijk hetzelfde verhaal als Seraf hierboven.

De 500 mm is mijn vaste lens (geworden) en de 100-400 gebruik ik nog als ik weinig kilo's mee mag (vakanties) / wil (fietsen) nemen.

Slechts in enkele gevallen - erg meewerkende vogels - mis ik wel eens de zoom als de 500 op de camera zit. Maar meestal zit er zelfs nog een TC (1.4) tussen voor nog meer mm's.

Ik denk dat je zelf het beste kunt inschatten of je met een vast brandpunt in de problemen gaat komen vanuit je hut.

Sterkte met de keuze.

Groet,
Kees
Back to top
Reply with quote

urbanguard

PostPosted: Tue 18 Jan 2011, 23:41    Post subject:
Voordeel van een paar mm meer is dat je iets verder van je onderwerp af kan gaan zitten, waardoor deze zich nog meer op zijn gemak voelt.
Je kan ook overwegen om een 2de body aan te schaffen, zo mis je geen moment meer. Er moet evenwel ook wat te wensen overblijven voor de volgende trip.

P.Teune

PostPosted: Tue 18 Jan 2011, 23:48    Post subject:
ik gebruik een zoom van 50 tot 500...ideaal Cool
Reply with quote

Brasil

PostPosted: Wed 19 Jan 2011, 1:25    Post subject:
Ben van een 70-300 naar een 300F4 prime overgestapt met een 1.4 TC en heb geen moment hoeven te wennen. Ik kan wat verder van de vogel blijven met de TC en een enkele keer past hij niet omdat ik er net iets te dichtbij zit en geen tijd heb de TC er af te doen. Ik mis de zoom helemaal niet omdat de meeste vogels die ik fotografeer relatief klein zijn en je meestal toch je mm's nodig hebt. Je gaat je onbewust toch aanpassen aan je lens merk ik. Het viel me 100% mee om van zoom naar prime te gaan, los van het kwaliteitsverschil.

groeten Ronald

https://birdsofbrazil30845971.wordpress.com/
Back to top
Reply with quote

Martin Korner

PostPosted: Wed 19 Jan 2011, 8:19    Post subject:
Goed om de reacties te lezen. Op dit moment heb ik al 2 bodies en gebruik deze met een telezoom en een groothoek van Canon. Mijn maat heeft echter een Nikon 200-400 en dat is zeker ook een topper. Het nadeel is echter als ik over wil stappen naar Nikon ik een body en een lens moet aanschaffen wat het bedrag erg omhoog zal drijven. Ik ben wel in staat om naast een andere prime de 100-400 te houden. Dan zou ik kunnen wisselen als de omstandigheden daarom vragen. Denk zelf ook dat het een kwestie van wennen is. Daarnaast als je wat meer afstand neemt van je onderwerp je eigenlijk niet zoveel opschiet met meer mm. Je bent dan misschien sneller geneigd om te croppen om het toch de omgeving weg te nemen. En aangezien ik goed gecamoufleerd dichtbij mijn onderwerp kan komen is misschien een Canon 300mm F2.8 met een 1.4 en 2.0 converter ook een optie. Lastig te kiezen ook gezien de hoge prijsfluctuatie van de 500mm. Mocht iemand zijn Canon 500mm F4 willen verkopen dan hoop ik graag van je te horen.

www.kornerpictures.com
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 19 Jan 2011, 8:53    Post subject:
Martin Korner wrote:
Goed om de reacties te lezen. Op dit moment heb ik al 2 bodies en gebruik deze met een telezoom en een groothoek van Canon. Mijn maat heeft echter een Nikon 200-400 en dat is zeker ook een topper. Het nadeel is echter als ik over wil stappen naar Nikon ik een body en een lens moet aanschaffen wat het bedrag erg omhoog zal drijven.

In theorie kun je je huidige spullen inruilen voor een 2e hands nikonset (ik weet wel een d300 te koop Smile ), je krijgt dan ook wel wat terug - voor je canon set. Ik denk dat het verschil dan voornamelijk zit in de meerkosten van de lens 200-400 tov je 100-400. Orde grootte 3 mille. (Het is overigens niet heel handig om met twee heel andere systemen gelijktijdig te werken.)

Maar een set met 300 en convertors is in een hut ook geen slecht idee. Alleen zul je te laat zijn voor 'actie', en te vaak met een convertor werken... minder mooi beeld.

Dus, in je eerste post geef je hele goede redenen waarom je èn een zoom èn een 500 wilt... Als je het geld er voor hebt, en de ruimte in de schuilhut (of de tijd om je de ene keer op actie, en de andere keer op portretten te concentreren...). Of de hut anders opstellen.

succes
Reply with quote

Martin Korner

PostPosted: Wed 19 Jan 2011, 9:36    Post subject:
@Peter: De 200-400 Nikon is voor mij dé reden om mogelijk over te gaan op Nikon. Dan zal ik inderdaad al het Canon verkopen en overstappen. Maar goed zoals je zelf ook aangeeft is het misschien ook een goed idee om soms voor 'actie' te gaan en soms voor het beeldvullende plaatje. Denk wel dat je in de praktijk vaak te laat bent en aangezien het onderwerp zelf doet waar die zin in heeft je dit niet kan regiseren. Je krijgt niet snel een tweede kans op dat ene top moment. Het is moeilijk om een goede keus te maken. Ik neig nu toch wel richting die Nikon set omdat die 200-400 erg goed is voor waarvoor ik hem wil gaan gebruiken. Ik ben bang dat ik er nu nog niet uit ben voor mijzelf.

www.kornerpictures.com
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Wed 19 Jan 2011, 9:43    Post subject: Keuzes
Hoi Martin,

Ik snap het probleem niet zo. Je kunt toch gewoon je 100-400 naast je nieuwe 500mm erbij houden? Is even doorsparen omdat je de 100-400 niet inruilt maar dan heb je alle range die je wilt hebben. Als je er een tweedehands body (of een 550D voor HD filmen bijvoorbeeld!) bijkoopt dan heb je altijd 2 bodies paraat voor je ijsvogels.

Overstappen naar Nikon lijkt mij een behoorlijke aderlating...

Groet,

Ron

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Martin Korner

PostPosted: Wed 19 Jan 2011, 11:17    Post subject:
@Ron: Je hebt gelijk. In feite is er ook geen echt probleem alleen een luxe probleem en dat is of ik de zoom mogelijkheden te veel zou gaan missen als ik voornamelijk met de 500mm zou gaan fotograferen. Het meenemen van veel materiaal zorgt ervoor dat je minder mobiel bent maar daar in tegen als ik zit dan blijf ik er vaak zitten voor 8+ uur. En kan dus wisselen mocht dat nodig zijn of zelfs 2 camera's op 2 statieven naast elkaar neerzetten. Zelf ben ik ook een echt Canon gebruiker en ik zou graag bij Canon blijven. Ik denk dat ik eerst maar eens een paar keer op pad moet gaan met een gehuurde 500mm om een prime optimaal te ervaren.

www.kornerpictures.com
Back to top
Reply with quote

JWH

PostPosted: Wed 19 Jan 2011, 13:28    Post subject:
Een ander bijkomende factor is het kwaliteits verschil tussen vaste- en zoomlensen. Vaste lenzen zijn in de meeste gevallen van een betere kwaliteit omdat deze voor dat ene brandpunt geoptimalizeerd zijn. Bij de zoomlensen is de kwaliteit behoorlijk exemplaar-verschillend. Je kan het treffen met een geweldig exemplaar, maar over het algemeen is het verschil wel zichtbaar!

Ik heb zelf ook een vaste lens, namelijk de Canon 400/5.6L, en heb ook nog nooit de zoom gemist. Vogels komen over het algemeen niet zo dichtbij! Mocht het een enkele keer gebeuren dan kan je ook natuurlijk van het moment genieten!
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan Cromwijk
Moderator
Moderator

PostPosted: Wed 19 Jan 2011, 21:52    Post subject:
Hoi Martin,
ik heb bijna hetzelfde dilemma gehad als jij.
ik had de 300 f/4 IS van Canon met 1.4x extender.
Eindelijk genoeg gespaard voor de 500mm. Maar vanuit mijn schuilhut is 500 te groot, de gaaien en eekhoorns passen er niet op. Ik heb de 300 geruild voor een 100-400, die heb ik ook bij me als ik "zomaar" onderweg ben of om veel uit de hand te schieten. Het is een prima combinatie en je hebt eigenlijk L kwaliteit van 100 tot 700 mm (op het stukje 400-500 na dan). Het bevalt mij prima!
Gert-Jan.
Reply with quote

PeMo

PostPosted: Wed 19 Jan 2011, 22:20    Post subject: tweedehands 500 F4
Bij Cameraland staan 2 gebruikte 500 F4 lenzen voor "weinig"

gr.

Peter

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to: