Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Mac gebruikers
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 31 Dec 2010, 18:50    Post subject:
't Is best een fijne baas.
En ik had het nooit verwacht, maar zo'n iphone is best leuk.
Onze uitzendkrachten kregen een flesje wijn, zielig hoor.
Back to top
Reply with quote

Jeroen Gense

PostPosted: Fri 31 Dec 2010, 19:57    Post subject:
emailadres in mijn bericht aangepast
sorry
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Jan 2011, 10:01    Post subject:
Nu bij de Mediamarkt geen BTW betalen en nog een BTW-bon meekrijgen ook Very Happy Nog drie dagen te gaan deze actie!

Gr,

Bas

robkempers

PostPosted: Thu 27 Jan 2011, 16:11    Post subject: Mac gebruiker
Al een aantal jaren een Imac samen met Aperture en CS5, werkt geweldig voor fotografie, zou niet anders willen. Zeer recent een Macbookpro 13" basic uitvoering erbij gekocht, voor op reis.
Gelukkig geen Windows meer.
vrgr, Rob

leclerc

PostPosted: Thu 27 Jan 2011, 16:31    Post subject:
In 't begin nog met DOS gewerkt en nu na de hele windows serie te hebben gehad, overgegaan in Nov.2010 naar Macbook. Mijn dochter had het al jaren, tijdens vakantiebezoeken mijn online banking met Mac gedaan. Beviel me prima, dus ik ook Macbook. iPhoto werkt prima ook samen met Photoshop Elem.8. Is wel even wennen en zoeken, maar het klapt al aardig. Bdsizer is nu iSizer voor Mac als download vrij gegeven vooreerst als proef. Groet Jane
Back to top
Reply with quote

Flyboeing

PostPosted: Fri 28 Jan 2011, 10:07    Post subject:
Sinds een jaar heb ik nu een MacBook Pro 17". Hiervoor een laptop met Windows en moet zeggen dat de Mac toch ideaal is! Ik heb niets tegen Windows maar alles werkt gewoon op de Mac! Geen problemen met compatibiliteit, etc, je sluit bijvoorbeeld de muis aan en het werkt. Ook de software, installeren en het werkt, met Windows had ik nog wel eens problemen hiermee......

Het scherm is van super kwaliteit. Het is niet voor niets een IPS scherm, oftewel de beste kwaliteit die je kan krijgen. Kleuren komen heel goed er uit, contrast is goed, etc. Wil je je foto's echt goed uitzoeken en bewerken, raadt ik zeker een Mac aan.

Maar na al die pluspunten heb je natuurlijk ook negatieve punten. De eerste (waar denk ik de meeste mensen over vallen) is de prijs. MacBook Pro 17" is bijna 2300 euro, toch veel geld. Ik heb deze gekocht gedurende de BTW-actie bij de MediaMarkt en toen moest ik nog "maar" 1946 euro afrekenen. Toch een leuke korting!

Een verder minpunt vindt ik dat je voor veel externe apparatuur (alles wat op USB werkt hoeft niet...) een adapter te kopen. Wil je een extra beeldscherm er op aansluiten (geen Imac of wat dan ook, gewoon een TFT scherm), moet je een verloopstekker kopen t.w.v. 25 euro. Toch wel erg prijzig. Wat ik ook wel heel 'vreemd' vond is dat de FireWire aansluiting een oudere versie is waarvoor je dus een verloopstuk moet kopen om bijvoorbeeld je videocamera hier op aan te sluiten.

Ik zou zeggen, wil je een goede pc/laptop en wil je het maximale uit je foto's halen, neem dan een mac. Maar gebruik je de laptop alleen voor internet, word, dat soort dingen, dan zou ik het niet doen.
Back to top
Reply with quote

erikruiterman

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 28 Jan 2011, 15:33    Post subject:
Hallo Jeroen,

Ben een blije macbook pro gebruiker. Voor m'n foto werk mak ik gebruik van aperture 3 (met nederlandse handleiding van Elzinga er apart bijgekocht). Net als met fotograferen heb ik ook in het nabewerken nog niet veel ervaring, dus als er meer mensen zijn die aperture 3 gebruiken en goede tips hebben, voel je vrij om ze te delen...

Vooralsnog ben ik er tevreden mee, maar gebruik nog langs niet alle mogelijkheden. Hoop daar wel naar toe te groeien Wink.

Gr, Erik

peter wijn

PostPosted: Fri 28 Jan 2011, 15:59    Post subject:
Flyboeing wrote:
... Ik zou zeggen, wil je een goede pc/laptop en wil je het maximale uit je foto's halen, neem dan een mac...

Als je het maximale uit fotobewerking wilt halen zou ik toch een Eizo, NEC of - uh dingus, hoe heet die derde firma... - Lacie nemen. Van mijn part met een mac er achter, maar dan dus geen iMac.
Wegens de reflectie van het scherm, en de stelling 'het maximale' uit foto's halen.

Ben zelf fiks aan het ori๋nteren geweest, en heb een goede indruk van Mac. De nadelen die je noemt vind ik fors. Goed zoeken levert ook een goede concurrent in het andere kamp. Voor 2/3 van de prijs of minder, met actuelere specificaties.

Mac Pro heb ik nog niet heel uitvoerig bestudeerd (forse mogelijkheden maar ook forse kosten). Ik heb het idee dat Mac zijn goede naam baseert op dat segment. En op de bijzonder mooie en verzorgde afwerking van al zijn producten - inclusief de software -, natuurlijk.
Reply with quote

Peter van Rij

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 29 Jan 2011, 13:20    Post subject:
Peter Wijn schrijft; Goed zoeken levert ook een goede concurrent in het andere kamp. Voor 2/3 van de prijs of minder, met actuelere specificaties.

Wat kost dan zo'n Eizo, Lacie of NEC scherm + goede PC dan, volgens mij niet veel goedkoper dan een Imac. Wat zijn "actuelere specificaties".
Er zijn altijd goede concurrenten in het andere kamp, maar wil je dat
:?

Bas Breetveld

PostPosted: Sat 29 Jan 2011, 14:17    Post subject:
Als je dat glimmende scherm een nadeel vindt, kun je altijd een miniMac met Eizo aanschaffen waarbij ik op de miniMac gok voor de winst in gebruiksgemak, snelheid ้n betrouwbaarheid t.o.v. 'het concurrerende kamp'. Enne, die glanzende plaat trek je er zo vanaf. Zit met magneetjes vast ...
Zelf vind ik fotobewerking heel erg goed gaan op de iMac en sinds gisteren (actie Mediamarkt) op de Macbook Pro 13". De iMac is ook erg geschikt voor presentaties thuis met de afstandsbediening erbij.

Groetjes,

Bas

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 29 Jan 2011, 14:20    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
De iMac is ook erg geschikt voor presentaties thuis met de afstandsbediening erbij.

Verder kun je met Keynote een stuk mooiere presentaties maken als met Powerpoint. Als je je macbook meeneemt, kun je die zo aansluiten op een beamer (wel even een extra snoertje meenemen, anders past de beamer niet). Dus ook voor presentaties buitenshuis ga ik voor een Mac Smile
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sat 29 Jan 2011, 17:09    Post subject:
Peter van Rij wrote:
Wat kost dan zo'n Eizo, Lacie of NEC scherm + goede PC dan, volgens mij niet veel goedkoper dan een Imac. Wat zijn "actuelere specificaties".
Er zijn altijd goede concurrenten in het andere kamp, maar wil je dat
Confused

of je het wilt of niet is een keuze. Mac is mooi. Zonder meer.

Een goed Eizo scherm heb je 21 inch voor 550 euro (dat is nog niet een scherm voor professioneel grafisch gebruik en hardware kalibratie). 24inch is ca 750 euro.
De tip van het verwijderen van het glas is nieuw voor me. Staat die in de gebruiksaanwijzing?

Ik zit niet zo goed in de kennis van gewone desktop PC. (Ik ben zo suf graag een laptop te willen, om niet uitsluitend boven in het uppie op de zolder mijn fotos te hoeven uitzoeken, maar een deel van het werk te doen naast een geliefde die uitgeteld op de bank een medi-soap kijkt.)

Voordat een macbook pro een slot heeft om e-SATA of USB 3 te draaien om externe schijven (foto's) een beetje snel te benaderen zit je aan 2200 euro (17 inch scherm, voor ca 40 euro extra voorzien van een mat-folie). Bij een vergelijkbare Sony van de F-serie (kleiner scherm met 16,4 inch, maar uit de fabriek ontspiegeld) - met hogere kloksnelheid en meer geheugen betaal je max 1700 euro (i7, 8gig Ram, 1 Gig grafische kaart, 750 Gig HD, blue ray-speler). Sony ziet er mooi en degelijk uit, maar komt wat dat betreft niet in de buurt van de macjes.
Wat ik met die suffe specs wil zeggen is dat ik mijn best doe geen appels met peren te vergelijken.

Misschien is er nog iets dat me op andere gedachten brengt. Tot voor kort was ik behoorlijk pro-mac. Wat een groot voordeel is van een mac, is dat je sowieso weet dat het goed is, en niet uitgebreid allerlei ingewikkelde zaken hoeft uit te zoeken. Dat is bij andere merken behoorlijk ingewikkeld.
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum