Posted: Wed 21 Dec 2005, 18:59 Post subject: Problemen sigma 50-500mm
Ben zelf al ongeveer 4 jaar in het bezit van de Sigma 50-500mm F4/6,3 zoomlens.
Ongeveer een maand geleden ondervond ik problemen met het lock/unlock schuifje. In beginsel liep deze wat moeizaam maar op een gegeven moment zat ie helemaal vast. Ik heb toen toch nog een keer uitgezoomd waarbij er krassen zijn ontstaan op de lenscoating (niet op het glas) van het binnenste lens deel.
Ik heb dit na gevraagd bij andere gebruikers van de sigma 50-500mm en hoorde van hen dat zij dit probleem ook hadden. Bij hun lens viel het allemaal nog binnen de garantie maar bij mij niet. Ik heb hierop het lock/unlock knopje losgeschroeft (twee kleine kruiskop schroefjes) waarna ik het binnenste vergrendelschuifje eruit kon halen. Dit schuifje behoort ook vast te zitten met twee kruiskop schroefjes (nog kleiner dan de eerste twee).
Bij mij was een van deze schroefjes losgeraakt en tussen de twee lensdelen terecht gekomen wat het in en uitzoomen bemoeilijkte en ook de krassen heeft veroorzaakt. Na wat draaien en zachtjes tikken viel het miniscuul kleine schroefje, door de opening van het lock/unlock schuifje, naar buiten.
Hierna de kleinste schroefjes weer vast geschroefd (met een druppeltje lock tite of lock bond) en vervolgens de lock/unlock button er in zijn geheel weer opgezet.
Daar ik van de andere gebruikers had vernomen dat dit een veel voorkomende storing was bij de sigma 50-500mm is het misschien wenselijk om dit al preventief te laten uitvoeren. In principe is het heel makkelijk zelf uit te voeren maar de fotovakhandel kan dit binnen 5 minuten uitvoeren en je zo een duure reparatie besparen (eventueel met schade).
Een gewaarschuwd mens telt voor twee,
Groetjes Olaf _________________ Body :Canon Eos 20D.
Lenzen:Canon EF 400 F/5.6L USM en
Sigma 18-50 F3.5-5.6
Gender: Male Age: 62 Joined: 23 Jun 2005 Posts: 128 Location: Prinsenbeek
Posted: Wed 21 Dec 2005, 19:31 Post subject:
Olaf ,
Je bent de eerste die het gemaakt heeft denk ik .
Want de meeste mensen , zeker die de laatste serie van de sigma hadden .Zijn hoop ik ook in de garantie gevallen .
Maar ik vind het een slechte zaak van SIGMA zelf .
Dat ze het probleem niet oplossen .
Ik was dus de lens 5 weken kwijt in de vakantie .
Maar omdat er garantie op zat durfde ik hem niet zelf open te maken .
maar ik ben blij dat jou vakantie zonder deze zorg door kan gaan .
Dus sigma 50-500mm bezitters ,kijk het even na voor de lens echt aan de binnezijde schade toebrengt .
Gender: Male Age: 45 Joined: 28 Dec 2004 Posts: 64 Location: Klundert
Posted: Mon 09 Jan 2006, 18:46 Post subject:
Ik heb het probleem dus ook gehad, ook krassen van die schroefjes op mijn lens coating en was mijn lens maar liefst driemaanden kwijt ter reperatie. En dat duurde heel erg lang ben blij dat ik nu weer kan fotograferen.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum