Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

scherminstellingen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 18 Dec 2005, 23:15    Post subject: scherminstellingen
Hoi,

ik probeer mijn scherminstelling goed te krijgen

van de grijstinten onderaan kan ik de laatste 2 niet goed onderscheiden, maar dat krijg ik met helderheid contrast ook niet echt goed.

kan iemand mij misschien inzicht verschaffen in mijn foto's, komen deze allemaal erg donker over.

groeten Lesley

Jaap Schelvis

PostPosted: Mon 19 Dec 2005, 8:48    Post subject:
Hoi lesley,

over het algemeen zijn je laatste foto's idd behoorlijk donker (de afgekeurde Goudvinken zelfs duidelijk te donker). Ik zit met hetzelfde probleem en ben daarom maar overgestapt op een beeldscherm van mijn vrouw om foto's te bekijken en beoordelen Wink

Groet,
Jaap

Ed Colijn

PostPosted: Mon 19 Dec 2005, 10:43    Post subject:
Hallo Lesley, ik vind je foto's i.h.a., afgezien van de goudvinken, en de pimpel van 15-12, niet té donker; en er zijn ook uitschieters de andere kant op: bijv. de rietgors van 12-12.

Ik heb gisteren mijn scherm opnieuw ingesteld met het grijsverloop; krijg het helemaal goed, maar ook maar nét: zowel helderheid als contrast staan bij mij nu maximaal.

Lesley van Loo

PostPosted: Tue 20 Dec 2005, 22:49    Post subject:
dank voor jullie antwoorden, maar ik zat te denken, als ik de twee donkerste grijstinten nu ook wil onderscheiden, moet ik mijn scherm nog helderder maken, dan worden mijn foto's dus ook lichter, die maak ik dan donkerder en dan zijn mijn foto's dus nog donkerder dan nu.

nou ja, laat het wel zo, als ik ze laat afdrukken, klopt het ongeveer met mijn scherm.

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Wed 21 Dec 2005, 0:03    Post subject:
Daar heb je een heel goed punt. Als ik mijn foto's op papier zie wil ik ze graag ook zo als ik ze op het beeldscherm zie. Bij de fotograaf worden ze donkerder. In het boek van de Natuurkalender waren ze veel te zacht. Maar het gaat ook wel eens gewoon goed. Als je echt van deze verschillen afwilt moet je een kleurenprofiel aan je foto's hangen. Dat profiel kunnen anderen dan weer gebruiken om jou foto's zo te maken als jij dat wilt.

Dat is toch vrij veel werk en alles moet ook steeds weer opnieuw worden ingesteld. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik daar ook geen zin in heb, het niet snap en het dus ook niet doe. Met de fotograaf waar ik printjes laat maken heb ik wel afspraken gemaakt over de instellingen die hij gebruikt voor mijn foto's. Daar krijg ik nu dus wel een voorspelbaar resultaat. Misschien zijn hier mensen met meer ervaring in deze materie.

Jan Hendriks

PostPosted: Thu 22 Dec 2005, 10:52    Post subject: Re: scherminstellingen
Lesley van Loo wrote:
Hoi,

ik probeer mijn scherminstelling goed te krijgen

van de grijstinten onderaan kan ik de laatste 2 niet goed onderscheiden, maar dat krijg ik met helderheid contrast ook niet echt goed.

kan iemand mij misschien inzicht verschaffen in mijn foto's, komen deze allemaal erg donker over.

groeten Lesley

Ik ben het eens met Ed. Mij vallen je foto's niet echt op vanwege te donker. Zelf heb ik net een nieuwe 19 inch TFT en ja dat is toch wel een verschil met mijn oude CRT buis. Ik geneer mij nu voor mijn oude foto's. Die heb ik nu voor het grootste deel maar weer opnieuw op mijn homepage gezet.

Ik heb ook gekeken naar calibratie programma's voor mijn scherm. Maar wat heb je aan een perfect ingesteld scherm als driekwart van je homepage bezoekers dat niet heeft? Ik let nu maar op de foto's die hier langs komen. Als de meerderheid daarvan goed overkomt dan ga ik er maar vanuit dat mijn scherm goed staat ingesteld voor homepage en/of birdpix/nederpix gebruik. Laten afdrukken heb ik nog niet gedaan, dus dat wordt misschien een heel ander verhaal.

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum