Posted: Thu 17 Feb 2011, 20:48 Post subject: Steenarend fotohut
Een aantal mensen heeft mij gevraagd waar de foto's van de steenarenden zijn gemaakt. Welnu, dat is in de regio Trondheimsfjord. Voor Nederlandse fotografen wat betreft locatie een welhaast ideale plek want er zijn dagelijks meerdere vluchten vanaf Schiphol naar Trondheim, 2 uur vliegen. Je kunt afspreken dat je vervolgens vanaf het vliegveld wordt getransporteerd naar een plek aan de voet van de heuvels in het oosten vlakbij de Zweedse grens, een half uur rijden. De beheerder van de hut rijdt je dan per snowscooter + slee in zo'n 20 minuten naar boven naar een 100 jaar oude zeer sfeervolle berghut, volledig ingericht, wel met toilet buiten in een schuurtje. Uiteraard geen electra, maar met kaarslicht bijzonder sfeervol.
Koud zul je het niet hebben want er staat een houtkachel en een gaskachel die je naar keuze kunt gebruiken. De volgende ochtend, uiteraard in het donker, loop je naar de fotohut die op zo'n 300 meter verder ligt. In de hut is plek voor 4 fotografen, ik zou met niet meer dan 2 gaan. Met gaskachel is het in no time behaaglijk warm, in de hoek van de hut is een toilet afgetimmerd. Even buiten plassen is er niet bij! De steenarenden zien een konijn op 2km afstand.
Na zonsondergang wordt je per snowscooter weer naar beneden gebracht, op zich al een ervaring zo tussen de bomen door. Desgewenst kun je ook meerdere dagen achter elkaar boeken en overnachten in de berghut.
Boekingen lopen via een lokale Noorse vogelgids die in dienst is van DinTur. Je komt dan terecht bij Terje Kolaas, een uitstekende gids met wie wij in mei ook weer op stap gaan. Uitgebreide informatie is te vinden op de site van DinTur waar overigens nog veel meer fotohutten worden aangeboden. De 90% kans op steenarend zou ik met een korreltje zout nemen. Wij hebben in een andere hut met "100%" kans 5½ dag doorgebracht zonder ook maar een zeearend voor de hut. Deze ene dag hier maakte dat echter weer in een klap goed. Daar komt nog bij dat wij het geluk hadden dat de arend 2 keer kwam die dag, 's ochtends waarbij het ondertussen flink begon te sneeuwen en 's middags met mooi helder licht.
Noorwegen is voor ons Nederlanders een vrij duur land, je betaalt een flinke prijs, zie ook de gegevens op DinTur.
Nu niet allemaal tegelijk massaal boeken, wij willen volgend jaar zeker ook nog eens terug!
Interessant. Bij ons huis in Härjedalen zijn ook steenarenden in de buurt, maar ik heb ze nog nooit goed kunnen fotograferen. Een eigen hut inrichten kan natuurlijk niet zonder toestemming van de grondeigenaar, dus is dit misschien wel een oplossing op een paar uur rijden afstand.
Hoe zit het overigens met de prooien? Worden die door de steenarend zelf aangedragen, of wordt daarvoor gezorgd door DinTur, zoals bij de Spaanse gierenrestaurants?
Gender: Male Age: 69 Joined: 09 Mar 2006 Posts: 983 Location: Ermelo
Posted: Fri 18 Feb 2011, 17:35 Post subject:
ze worden gevoerd met mensen die duiven vastbinden om een havik te kunnen fotograferen _________________ Nikon D90...in combi met sigma 50-500 mm.........
'life is for living' (Coldplay)
Gender: Male Age: 74 Joined: 25 Oct 2005 Posts: 18 Location: Alkmaar
Posted: Sat 19 Feb 2011, 17:57 Post subject:
Begin februari ben ik drie dagen naar Noord-Zweden geweest om steenarenden te fotograferen. Daar heeft een professionele natuurfotograaf (Conny Lundström) met een passie voor steenarenden een hide (met houtkachel), van waaruit je in verschillende posities steenarenden kunt fotograferen: dichtbij (op een meter of tien) voor close-ups en verder weg (op een meter of 50) voor steenarenden en raven in het landschap (met 70-200mm en een 300mm lens had ik ruim voldoende). In drie dagen vijf verschillende steenarenden gezien en gefotografeerd en daarnaast vogels als grijskopspecht en veel goudvinken.
Er is een prima verbinding met Schiphol (overstappen in Stockholm op een binnenlandse vlucht naar Skellefteå) en vervoer van en naar het vliegveld, overnachting in een gezellig huis in een heel klein Zweeds dorpje en prima eten is in de prijs inbegrepen. Ook inbegrepen zijn de prima adviezen en tips van Conny Lundström en de goede afspraken over de wijze waar hij het voedsel (in overleg) neerlegt. Als je drie dagen gaat is de kans dat je geen steenarend ziet vrijwel nihil. Ik had ze alle drie de dagen goed voor de lens. Het enige nadeel was dat het drie dagen sneeuwde.
Ik zal wat foto's plaatsen en, als ik gelegenheid heb, een beschrijving op het Forum zetten. Voor meer info, stuur een PB-tje,
of kijk op http://www.connylundstrom.com/
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum