Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon 60D of verder sparen?
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 22 Feb 2011, 22:37    Post subject: Canon 60D of verder sparen?
Ik ben van plan om een canon 60D aan te schaffen, maar heb toch wel wat twijfels of ik dit ga doen...

Omdat ik nog niet zoveel over de 60D hier op het forum heb gevonden, zou ik toch graag jullie mening willen hebben...

Het zit zo... Ik ben in het bezit van een canon 450D en zou graag een 2de body hebben om niet constant te hoeven wisselen in de zomermaanden (tele - macro). De 60D is een opvolger van de xxxD reeks, dus ik veronderstel dat hij beter is als mijn 450D. Moest ik deze aankoop doen, koop ik er een standaardlens bij (want dat heb ik nog niet), zodat ik ook landschappen kan fotograferen.

Voorbije week ben ik vooral aan het twijfelen of ik dit wel zal doen. Of zou het beter zijn om verder te sparen voor bijv. een 7D?
De 7D ziet er me prima uit, maar langs de andere kant denk ik er zo over: Voor mij is het vrij duur (ben nog een student) en ze zeggen altijd 'de lens is belangrijker dan de body'. Dus ik zie het nut er niet van in om (voor mij) zo'n dure body te kopen.

Redeneer ik verkeerd? Hoe denken jullie erover en wat kan ik best doen?

Alvast bedankt.

Mvg,
Pieter Cox.
Back to top
Reply with quote

Robert Wagter

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 22 Feb 2011, 23:07    Post subject:
Tja, keuzes maken, ik ken het probleem.

Een 60D is beter dan een 450D en een 7D weer beter dan de 60D. Maar met een 450D is het al heel goed mogelijk goede foto's te maken. Gezien je interesse in een landschappen-lens zou je ook gewoon je 450D kunnen behouden en een fantastische groothoeklens kunnen aanschaffen! Dan maar wat vaker van lens wisselen.

Wijsheid toegewenst.
Reply with quote

Wouter Klaasse

PostPosted: Wed 23 Feb 2011, 9:21    Post subject:
Ik denk dat de 60D niet helemaal in de xxDserie thuishoort.
Meer in de xxxDserie.
En als ik nu op MP kijk is de goedkoopste 60D 850 euri, en de goedkoopste 7D 900!
Ik zou voor de 7D gaan, echt een onwijs goede camera, ik spreek uit ervaring.
Ik ben ook maar een student(en 2 jaar jonger) Very Happy

Succes ermee!

Robert Wagter

PostPosted: Wed 23 Feb 2011, 9:40    Post subject:
Als het prijsverschil daadwerkelijk 50 euro is dan is de keuze inderdaad erg simpel; tenzij je gigantisch op een uitklapbaar LCD scherm (60D) kickt.
Reply with quote

Wouter Klaasse

PostPosted: Wed 23 Feb 2011, 10:28    Post subject:
Nuancering: de 60D prijs was nieuwprijs, 7D 2ehands.
Maar dan nog! een 2ehandse 60D is niet(nauwelijks) te vinden.

Wouter

Jeffrey van Houten

PostPosted: Wed 23 Feb 2011, 11:29    Post subject:
Ik zelf kies een 50D boven de 60D. De 50D heeft genoeg snelheid, genoeg mp's, prima scherm! En de ruisprestatie en snelheid is ook al beter tegenover een 450D. Die kost nu 2e hands rond de 500euro. Dat is een camera waar mensen top beelden uit laten komen. Boven de 60D zou ik de 1D mark II (n) zelf kiezen. Net een iets grotere sensor, betere ruistprestatie, onwijs snel. Alleen is het LCD-schermpje slecht van de 1D. de 1D mk II n heeft een iets beter schermpje. Die zijn 2e hands rond de 650-900euro te vinden. Licht eraan wie hem aanbied en wat de staat is van de camera. Die heeft bij mij de voorkeur boven de 40-50-60D. Zelf heb ik ook getwijfeld tussen een 7D of de 1D mk II. Maar ik heb deze 1D mk II voor 650euro. Dit koste mij (paar maanden geleden) Zo'n 300euro minder dan een 2e hands 7D. Daarvoor heb ik 100euro bijgelegd en een 17-40/4L USM gekocht. Misschien ook het overwege waard om een goedkopere camera te kopen als een 50D of een 1D mk II en misschien de 450D er naast bij houden en dan een extra lensje of zo iets?

Succes! Wink

Speedy B

PostPosted: Wed 23 Feb 2011, 12:34    Post subject:
Helemaal met Jeffrey eens (PS Jeffrey hoe is het met je arm?).
Had ook een 450D en heb zelf dus ook voor de keuze gestaan.
Wat ik miste bij de 450D was snelheid en het ISO bereik en een betere grip.
Uiteindelijk ben ik naar Cameraland gegaan omdat daar een 50D (2ehands) in de verkoop stond en ik nog zat te twijfelen over de 7D.
De 60D was voor mij al een beetje afgevallen aangezien die m.i. niet echt een waardige opvolger van de 50D is maar meer een nieuw segment tussen de xxxD en de xD.
Volgens mij is 50D doorgegroeid naar de 7D en hebben ze met de 60D een soort tussen segment willen creeren maar dit terzijde want het is natuurlijk geen slechte camera (450D ook niet trouwens)
Vraag was uiteindelijk heel simpel Embarassed Wil je filmen met je camera -> 7D of eventueel de 60D anders ga gewoon voor de 50D

Wat ik uit eindelijk gedaan heb en mij prima bevalt. Heerlijke camera. Lekker snel en ligt (voor mij) lekker in de hand.

Maar de 7D is ook een heeeeeeeeeeeeeele mooie camera hoor.
Schijnt een hele vernieuwde prettige autofocus te hebben (19 punten) etc.

Grs Ben
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Wed 23 Feb 2011, 12:42    Post subject:
Dat is meestal met keuzes. Je moet vragen aan jezelf stellen. Bijv. over de eisen die jij wilt bij een camera. Wat voor jou belangrijk, in welke doelgroep jij thuis hoort. Dat kan niemand zeggen dan alleen jij zelf. Wij geven advies. Vaak gebaseerd op feiten en eigen ervaringen. Ik koos bijvoorbeeld voor snelheid en degelijkheid. Goede iso prestatie. Een ander weer voor wat meer mp's en een goed LCD scherm. Daarom heeft canon ook een heel segment aan camera's en lenzen.

@Ben: helemaal goed nog niet. Kan al wel stuk meer. En kan ook al weer fotograferen. Heerlijk! Nog 3 weken met zo'n ding om en dan nog 2-3 weken verder met de fysio, waar ik nu ook al mee bezig ben. Gaat dus helemaal goed komen!

Gr Jeffrey Wink

Pieter Cox

PostPosted: Wed 23 Feb 2011, 15:40    Post subject:
Dag allemaal,

bedankt voor de reacties, heb nu inderdaad goed wat advies gehad Smile

Ik heb nu een beslissing genomen, ik ga voor de 7D gaan.
De prijs valt eigenlijk nog mee, zag ik net, als ik er geen standaardlens erbij neem...
LCD-schermpje, zoeker, stil geluid van sluiter (?), snelheid, minder ruis, video mogelijkheid... zijn allemaal dingen waar ik naar verlang.
Van het LCD-schermpje op mijn 450D mag ik eigenlijk wel niet klagen... Het geluid dat mijn 450D produceert vind ik minder.

Dus ik ga nu (eventueel) een klein zoom-lensje kopen en vervolgens gewoon verder sparen voor de 7D.

Nogmaals bedankt voor het advies.

Mvg,
Pieter Cox.
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Wed 23 Feb 2011, 15:41    Post subject:
Van die 7D krijg je geen spijt. Maakt ook niet al te veel herrie!
Qua zoomlens(je): Canon 17-40/4L USM 2e hands = 400-450euro! Zeker een aanrader..

Tjeerd visser

PostPosted: Wed 23 Feb 2011, 16:14    Post subject:
Goed Pieter,

je kunt wel altijd zeuren van.

De 60D is goedkoper, en heeft "dit", maar als je toch meer intern kijkt zie je toch dat een 7D "dat" weer beter heeft.

Zo kun je door blijven gaan. die autofocus is wel erg goed bij die 7D heb ik gehoord, snelheid en ruis ook wel, dus voor de leukigheid als het kantelbare schermpje zal ik geen 60D kopen.
Dan zal ik eerder een 50D kopen. net zo goed denk ik.

Zoomlensje is indd 17-40mm mooi. Maar 10-22 ook bliljant.

Ik zat eerst ook voor de keuze.

60D, nieuw mooi, maar toch niet gedaan. Toen zat ik te denken aan 7D. goeie kwaliteit, snelheid, en film. dat vind ik ook super. Uitendelijk toch nog wat uit de oude sok gehaald en een 5D II gekocht, want ook kwa beeldkwaliteit was er niet veel verschil tussen de 7D en mijn oude 50D.

Voor meer foto's Check <a href="http://www.vissertjeerd.nl" target="_userwww">http://www.vissertjeerd.nl</a>
Back to top
Reply with quote

Pieter Cox

PostPosted: Wed 23 Feb 2011, 19:14    Post subject:
De prijzen voor de zoomlens vallen me toch wat tegen, als ik eerlijk moet zijn.
De lenzen die jullie voorstellen zullen wel super zijn, maar zoveel geld wil ik er eerlijk gezegd niet aan geven.

Ik dacht eerder aan max. 300 euro (liefst nieuw). Ik weet niet of er lenzen van deze klasse zijn die toch vrij goed presteren?

Groeten,
Pieter.
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Wed 23 Feb 2011, 19:18    Post subject:
17-85mm IS USM en een 50/1.8 II erbij en je kan alsnog onwijs veel aan! Zowel binnen als landschap.

Gr Jeffrey

Speedy B

PostPosted: Wed 23 Feb 2011, 20:03    Post subject:
kwaliteit van de 17-85 ga je merken op een 7D en dat gaat tegenvallen ben ik bang. 50mm is wel een mooi en goedkope lens. Misschien is anders 2e hands een optie. Of een sigma lens
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Wed 23 Feb 2011, 20:05    Post subject:
Ja simga heeft ook zo'n 17-70/4 op de markt. Wel iets van 300euro. Volgens mij wel beter als de 17-85!

Pieter Cox

PostPosted: Wed 23 Feb 2011, 20:12    Post subject:
Waarom een zoomlens combineren met een 50mm?
Die 50/1.8 II heb ik al in mijn bezit (van toen ik met digiscoping bezig was).

Maar als ik personen fotografeer merk ik op dat mijn sigma 105mm (marco) scherper is dan de 50mm van canon. Ofwel is het maar een gedacht...

Dus voor personen te fotograferen gebruik ik (voorlopig) liever mijn macro-lens, maar dan heb ik nog steeds niets voor landschappen te fotograferen.

Ik zoek dus een lens voor personen- + landschappenfotografie. Ik ga eens wat opzoeken over de 17-70/4 van sigma...
Back to top
Reply with quote

Wouter Klaasse

PostPosted: Wed 23 Feb 2011, 20:20    Post subject:
@SpeedyB: De 17-85 IS USM op de 7D geeft goede resultaten!
Voor zo'n 200 euro heb je hem 2ehands, de nieuwe bulkversie voor 270 en de gewone versie voor ruim 400.

Kzou voor de bulkversie gaan. Je hebt er dan geen doos enzo bij, maar hij is toch nieuw! (cameranu)

Wouter

Jeffrey van Houten

PostPosted: Wed 23 Feb 2011, 20:20    Post subject:
De zoomlenzen die jij wilt zijn niet lichtsterk. Daarom die te combineren met 50/1.8 II. Kan je ook binnenfotograferen.
Als het echt voor landschap is. Is een 10-20 van Sigma een must. Wat ook een leuke lens is, is die 18-50/2.8 van sigma. Misschien ook het overwegen waard. Tamron heeft ook zo'n variant.

Ik zelf heb gekozen om het zo te doen: Professionele body + professionele lenzen. Toen heb ik een 1D mk II gekocht en een 400/5.6L USM erbij. Daarnaast heb ik een 17-40/4 gekocht voor landschap. En dan mis je nog 1 rang. Een 70-200. Daarom ben ik van plan om een 70-200/2.8L aan te schaffen. Dan ben je compleet en heb je hoogwaardige (L-) kwaliteit. Kost wat (bij elkaar 2750euro dacht ik). Maar als je die kwaliteit ziet. Ik ben zelf geen macro fan dus die heb en hoef ik er dus ook niet bij.

Misschien heeft u daar iets aan. Een 7D valt in mijn ogen ook onder een professionele body hoor! Dus die heb je dan alvast.

Succes! Wink

Speedy B

PostPosted: Thu 24 Feb 2011, 9:43    Post subject:
Ben het met Jeffrey eens.
Je investeer in een dure professionele camera en dan ga je "bezuinigen "op de lensen. Daar krijg je op den duur waarschijnlijk spijt van (denk ik) maar misschien heb je wat aan deze site want het is geen slechte lens hoor...
Back to top
Reply with quote

Pieter Cox

PostPosted: Thu 24 Feb 2011, 10:29    Post subject:
@ Speedy: interessante link!
Volgens mij past de Canon 17-85 IS USM het beste bij mij Smile
Maar ik ga binnenkort eens naar de winkel (waar ik al mijn spullen koop) en daar ga ik zijn mening ook eens vragen.

Nu vertelde iemand mij dat de canon 50D beter presteert dan de canon 7D. Ik dacht dat ik een keuze had gemaakt, maar voorlopig ga ik het eventjes 'intrekken'.
Ik weet ook niet goed of ik (wat vogelfotografie betreft) eerder voor een nieuwe camera zal gaan of eventueel een andere lens. De 50D ziet er goed uit, enkel mis ik de film-mogelijkheid...
Back to top
Reply with quote

Wouter Klaasse

PostPosted: Thu 24 Feb 2011, 11:20    Post subject:
...en die filmkwaliteit van de 7D is super hoor!
Ik film altijd icm de 17-85 IS USM, geeft hele goede resultaten!!!

Succes ermee!

Wouter

Speedy B

PostPosted: Thu 24 Feb 2011, 12:30    Post subject:
Pieter Cox wrote:
Nu vertelde iemand mij dat de canon 50D beter presteert dan de canon 7D. Ik dacht dat ik een keuze had gemaakt, maar voorlopig ga ik het eventjes 'intrekken'.

Thx maar ik zou me niet gek laten maken de 7D is echt wel beter maar je mag je afvragen of je (no offence) dit verschil uit de camera kan halen.
Ga je puur voor het fotograferen -> 50D
(Als je geen problemen met 2e hands)
Wil je ook kunnen filmen -> 7D
Wordt tegenwoordig vaker professioneel gebruikt
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Thu 24 Feb 2011, 12:45    Post subject:
Quote:
Wordt tegenwoordig vaker professioneel gebruikt

Er was zo'n bekende film gemaakt met een 5D mk II. Weet alleen even niet met welke. Maar die professionele film appratuur is peper duur. Dan kan je (voor natuurfilms) beter een 1D mk IV + Sigma 300-800..

Maar even on topic. De 7D heeft inderdaad meer specificaties, betere ruisprestatie, beter AF systeem. De 7D is dus wel degelijk beter. Ook kan hij natuurlijk filmen en heeft meer instellingen. Ook het LCD-schermpje is vernieuwd. Je moet jezelf wel afvragen of de 7D het geld meer waard is dan een 50D. In mijn geval kies ik (zoals eerder gezegd) geen van beide. Liever door sparen naar een 1D mark III. Maar deze camera is helemaal uitgebreid en professioneel dat ik eerst wat meer ervaring op wil doen. En dat geld ook voor andere beginners lijkt mij.

Kortom met een 50D kan je makkelijk top beelden maken! Ook met een 150-500mm. Zie de foto's van Tjeerd Visser mensen Very Happy .

Gr Jeffrey Wink

Tjeerd visser

PostPosted: Thu 24 Feb 2011, 13:00    Post subject:
Maar niet alleen de set kan zorgen voor mooie foto's.
Vooral wie er achter staat.

Uren geduld heb je nodig en aardig wat inzicht en verstand van vogels en de camera en lens waar je mee fotografeerd.

Dan is er denk ik ook wel iets moois uit een 450D te halen.

het verschil van je 450D naar een 7D is erg groot, al zou je een 40D kopen, zou je al een wereld van verschil merken.

Je zegt nog student te zijn. Dus wees vooral zuinig op je geld, oke ik vind het ook best lastig.. Maar goed.. daar gaat het nu even niet om.

Als je wilt Filmen zal ik 7D doen. Of 550D (nog goedkoper)
Wil je toch veel en goeie foto's maken en zegt dat filmen je niets. Een 50D kopen. Of een 40D die is (als sommigen zeggen) beter in het tegengaan van ruis. en nog goedkoper. 2e hands heb je er al 1 voor denk iets van 300 euro.

Ach genoeg keus dus.

Quote:
Maar ik ga binnenkort eens naar de winkel (waar ik al mijn spullen koop) en daar ga ik zijn mening ook eens vragen.

Ik weet niet wat voor winkel het is. Misschien een dure kleine winkel of misschien toch een goedkope. maar kijk sowieso op Kieskeurig.nl waar je datgene het goedkoopst kan kopen.

Voor meer foto's Check <a href="http://www.vissertjeerd.nl" target="_userwww">http://www.vissertjeerd.nl</a>
Back to top
Reply with quote

Speedy B

PostPosted: Thu 24 Feb 2011, 13:09    Post subject:
Tjeerd visser wrote:
Vooral wie er achter staat.

Tja niet iedereen heeft een mooie schuilhut in de tuin Laughing
Maar respect voor je foto's en het geduld hoor!!
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum