Posted: Sun 27 Feb 2011, 17:04 Post subject: Vraagje over sRGB
Hallo,
Bij mijn laatste upload kreeg ik een opmerking dat de vogel "plat" leek. Ik zelf zie het helaas niet op mijn monitor, maar ik vond het zeker de moeite om me er in te verdiepen.
Zo ver ik heb kunnen vinden, zou het misschien aan de kleurruimte kunnen liggen. Ik bewerk de foto en sla dan op in AdobeRGB ipv sRGB. Nu mijn vraag:
Is de kleurruimte sRGB een absolute must voor het plaatsen van foto's op internet?
En maak het nog uit wanneer je dit gaat toepassen. Gelijk vanuit Camera Raw (ik gebruik PS) voor dat je gaat bewerken of pas als aller laatste als je de foto gaat opslaan?
Gender: Male Age: 69 Joined: 19 Feb 2009 Posts: 92 Location: Joure
Posted: Sun 27 Feb 2011, 18:10 Post subject: S RGB
Is iedereen het hier mee eens.
Graag een uitleg hierover.
Bvd.
Hans _________________ Sony A 7 Mark 11 en Sony A 7
Macro 18-70mm
Minolta 300mm 2.8 HS Apo en 1.4 converter
Minolta 600mm 4.0
Sony zoom 70-400
De volgende test laat het verschil wel zien; Stuur beide dezelfde foto's naar je eigen email adres. De ene in adobe rgb laten staan en de andere omzetten in srgb. Je zult dan wel degelijk het verschil merken. die van srgb ziet er frisser uit dan die in adobe rgb. Dat heeft te maken met internet. Hoe dat precies zit weet ik niet. Heb zelf deze test ook gedaan en zet op einde van alle bewerkingen de foto voor internet om in srgb.
Succes!
Mvg. Martine
Posted: Mon 28 Feb 2011, 0:03 Post subject:
Kijk maar eens hier: Linkerfoto is de upload naar Birdpix van een AdobeRGB foto die je rechts ziet in photoshop. Zie je het verschil in kleuren? Rechts veel voller van kleur dan dezelfde foto getoond in Internet Explorer:
Dus altijd in sRGB uploaden naar je website of het internet !! _________________ "Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."
Nou moet ik wel vermelden dat volgens bronnen er een bug zit in IE9 beta. De foto's zijn te kleurig. _________________ Gr, Andy Aubri
============
Canon & Olympus
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum