Gender: Male Age: 60 Joined: 21 Aug 2004 Posts: 7012 Location: Terschelling
Posted: Fri 01 Apr 2011, 22:55 Post subject: Maandopdracht April 2011; Sfeer
Van Erik kreeg ik de volgende opdracht toegestuurd:
Ik heb er even over nagedacht en wat mij een erg leuke opdracht lijkt is om iets te doen met sfeer. Hiermee bedoel ik dat de vogel niet zo groot mogelijk in felle kleuren gefotografeerd moet worden maar dat je de vogel in een bepaalde sfeer vastlegt.
Denk maar eens aan de mooie mistige ochtenden van afgelopen tijd.
Ik denk dat iedereen hier wel wat mee kan en hoop op een groot aantal deelnemers.
Succes!
gr. Erik
Foto's voor deze opdracht moeten gemaakt zijn in de periode van 2 t/m 25 April 2011 (uiterste data doen mee) en kunnen worden aangeboden in het maandopdrachtalbum. Omdat de inzendingen eerst anoniem worden getoond moet in de beschrijving niet teveel prijs worden gegeven. Bij het invullen van de plaats adviseer ik je te beperken tot landniveau. Zoals altijd is één inzending per deelnemer toegestaan en de foto mag niet eerder zijn getoond op Birdpix. Op 26 April komen de foto's online. _________________ Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Gender: Male Age: 69 Joined: 09 Mar 2006 Posts: 983 Location: Ermelo
Posted: Sat 02 Apr 2011, 9:47 Post subject:
Mooie opdracht!...hopelijk leidt dat tot een verdere toename van het aantal foto's op Birdpix dat op dit focus wordt gemaakt! _________________ Nikon D90...in combi met sigma 50-500 mm.........
'life is for living' (Coldplay)
Gender: Male Age: 67 Joined: 31 Jan 2007 Posts: 5542 Location: Den Haag
Posted: Sat 02 Apr 2011, 12:11 Post subject:
Leuke opdracht. De voorbeelden laten gelijk een aantal van de kanshebbers zien. Ben benieuwd. Ik ga in ieder geval mijn best doen om weer eens van de partij te zijn.
Groeten, Leo
Boeiende opdracht. Ik denk hier wel wat mee te kunnen.
Groeten Nel _________________ Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Leuk ja, ik ga het ook weer proberen. Vroeg opstaan, hopelijk is dat niet de enige mogelijkheid om wat sfeer in je foto te zetten, ik bedoel, zo vroeg he!
Laat kan ook sfeervol zijn, rommelig kan sfeervol zijn, zomers kan sfeervol zijn. Ik wil natuurlijk alweer afwijken!
In elk geval iets waar inderdaad iedereen wel iets mee kan - en waarvoor ik niet op mijn buik hoef.
grtz, josephine
Ik kom maar zelden Birdpix en miste dus de maandopdracht. Kan deze foto eventueel nog meedoen in deze ronde? > http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=258528
Misschien kan een moderator 'm verplaatsen? _________________ DSLR: 50D - 400 / F5.6
Tot december 2009 digiscoping: Leica apo TV 62 -adapter - Canon PS590(digiscoping) vanaf manfrotto.
Gender: Male Age: 69 Joined: 09 Mar 2006 Posts: 983 Location: Ermelo
Posted: Thu 14 Apr 2011, 16:17 Post subject:
foto's die al te zien zijn geweest op Birdpix mogen niet meer mee doen...maar als deze opname je gelukt is, heb je vast nog wel andere mooie beelden in de aanbieding! ...ben benieuwd
succes,
Peter _________________ Nikon D90...in combi met sigma 50-500 mm.........
'life is for living' (Coldplay)
Posted: Sun 24 Apr 2011, 18:56 Post subject:
HERINNERING: Alleen vandaag en morgen (24 & 25 april) kunnen nog foto's worden aangeboden voor de maandopdracht van april 2011. _________________ Zie voor veel meer foto's:
Posted: Tue 26 Apr 2011, 6:17 Post subject:
De foto's van de maandopdracht van april staan inmiddels online. De tijd van het commentaar geven en nominaties uitdelen is weer aangebroken. Dit kan t/m 29 april 2011. Op 30 april wordt de uitslag bekend gemaakt. Iedereen veel plezier met deze collectie foto's.
Alle foto's van kommentaar voorzien.
Leuk om de verschillende intepretaties van de opdracht te zien.
Moet eerlijk bekennen dat ik op het laatste moment eraan werd herrinerd dat de sluitingsdatum in zicht kwam en ik toen een foto heb ingezonden die ik die ochtend net had gemaakt.
Voor mij een geslaagde foto waarbij de sfeer e.d. van die ochtend er nog goed inzat maar bij nader inzien toch niet helemaal goed voldoend aan de (door mij zelf geformuleerde) opdracht.
Gender: Male Age: 67 Joined: 31 Jan 2007 Posts: 5542 Location: Den Haag
Posted: Tue 26 Apr 2011, 21:38 Post subject:
Ik heb ook alles van commentaar voorzien. Lastig om te bepalen wat ik de beste inzending vond. Die van Erik was er vrij makkelijk tussen uit te halen. In ieder geval gefeliciteerd dat je hem nu goed op de foto hebt
Groeten, Leo
Posted: Wed 27 Apr 2011, 22:12 Post subject: maandopdracht
Alle foto's van commentaar voorzien. Het valt me altijd weer op dat men bij de maandopdracht ferme kritiek durft te geven terwijl dit bij de gewone verzamelalbum-uploads helaas weinig voorkomt.
Ik vond er slechts 1 echte uitschieter tussenzitten, dus ook maar 1 nominatie uitgedeeld. Deze opdracht was nog niet zo gemakkelijk en sfeer blijkt toch erg persoonlijk te zijn.
Gender: Male Age: 66 Joined: 29 May 2005 Posts: 1112 Location: Murillo,Ontario,Canada
Posted: Thu 28 Apr 2011, 16:13 Post subject: Re: maandopdracht
erik de koning wrote:
Het valt me altijd weer op dat men bij de maandopdracht ferme kritiek durft te geven terwijl dit bij de gewone verzamelalbum-uploads helaas weinig voorkomt.
Gr Erik
Ik denk dat dat ook komt omdat je in de maandopdracht een thema hebt waar je je aan moet houden.
In de gewone albums zijn het foto's van vogels.
Dus het thema zorgt voor meer krietiek.
Gender: Male Age: 64 Joined: 28 Dec 2006 Posts: 23 Location: Lippelo Belgie.
Posted: Thu 28 Apr 2011, 19:33 Post subject:
Voor mij waren er toch twee uitschieters tussen,twee nomi dus.
Zelf had ik ook deelgenomen met een foto die genomen werd op 9 april, deze foto is nu te vinden in het album afgewezen foto's met vermelding dat de foto buiten de periode werd genomen wat ik niet begrijp.
Eerder deze week begonnen met commentaren schrijven. Nu ik weer hele foto's kan zien ( foto's werden maar voor de helft geladen) heb ik de klus afgemaakt.
Er zitten enkele hele mooie tussen. Zelf had ik ook mee willen doen dit keer. Ik had ook een foto liggen, maar helaas was ik te laat met inzenden.
Over nominaties denk ik nog even na.
Constateer wel dat er over sfeer heel verschillend gedacht wordt. Merk zelfs bij mezelf wat verandering daarin bij de ene of andere foto.
Gender: Male Age: 59 Joined: 22 Aug 2010 Posts: 190 Location: Leerdam
Posted: Thu 28 Apr 2011, 23:23 Post subject:
Zo, net alle foto's 'afgewerkt' en 3 Nomi's uitgedeeld. Zelf niet meegedaan, was er vorige week zelfs drie keer heel vroeg voor uit bed gegaan (en iedere keer weer die groothoeklens meegezeuld) maar zo gemakkelijk was deze opdracht niet.
Wel viel het me op dat de deelnemers die wel de Groothoeklens gebruikt hebben tot de grote kanshebbers behoren.
Had van deze maandopdracht eigenlijk veel meer verwacht.
Groet Kees _________________ Leerdams Kristal, made in Japan.....
Posted: Fri 29 Apr 2011, 14:48 Post subject:
LAATSTE HERINNERING: Alleen vandaag (29 april 2011) kunnen de foto's van de maandopdracht nog worden voorzien van een nominatie. Ik hoop dat veel mensen nog van deze mogelijkheid gebruik willen maken. Morgen wordt de uitslag bekend gemaakt.
Sfeer...moeilijk hoor!
De betekenis ervan is voornamelijk in nevelen gehuld heb ik gezien.
Ik heb vooral gekeken of de combinatie van vogel en omgeving een stemming oproept die je kunt benoemen. Rustig, dromerig, soezerig, opgewekt, treurig, weemoedig, etc.
Niet zelden wekt de omgeving de ene stemming op en de vogel een andere.
Zelf ben ik er ook niet helemaal in geslaagd om zo'n foto te maken.
Maar ter lering ende vermaak natuurlijk wel gewoon ingestuurd.
Voor degenen die wel goed geslaagd zijn: alle waardering!
Commentatoren alvast bedankt voor alle leerzame reacties. Zoals hierboven al opgemerkt, als je nuttige kritiek op je foto wil, moet je meedoen met de maandwedstrijd
Geert gefeliciteerd met de overwinning en aan jou de eer een nieuwe opdracht te bedenken. Ook felicitaties naar de rest van het podium en iedereen weer bedankt voor zijn/haar inbreng! _________________ Zie voor veel meer foto's:
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum