Mijn vrouw is op zoek naar een lichte fotouitrusting met wel de kwaliteit van een spiegelreflex. Moet geschikt zijn voor zowel macro als vogelfotografie (dus veel zoom). Ze heeft nu de Canon 40d met o.a. de 400 5.6L. Deze combi weegt ongeveer 2 kilo en omdat zij slechte nekspieren heeft is dit te zwaar om een dag mee te zeulen. Diverse bridgecamera's die we hebben bekeken zijn niet echt een optie omdat je toch wel veel op fotokwaliteit inleverd. We zijn nu aan het kijken naar (Micro) FourThirds camera's vanwege laag gewicht/goede fotokwaliteit. De Panasonic G2 leek ons eerst wel wat maar deze heeft geen Image stabilisatie in de body, wat we toch wel belangrijk vinden (o.a. i.v.m. uitgebreidere lenskeuze). Sony NEX modellen daar is volgens ons niet echt een goede tele- en macrolens voor te krijgen. Nu zijn we aan het denken aan een Olympus E-620 met de 70-300 mm van het zelfde merk erbij. Gewicht is de helft van de huidige combinatie en fotokwaliteit schijnt ook prima te zijn en stabilisatie in de body.
Nou, een heel verhaal... Mijn vraag is of iemand nog een intelligente aanvulling heeft op bovenstaand verhaal of misschien slechte/goede ervaring heeft met bovenstaande camera's.
Er bestaan ook wel 'tuigjes' als alternatief voor een gewone camerariem. Het gewicht wordt dan verdeeld over je nek en je borstkas. Ongetwijfeld de goedkoopste optie. _________________ - Fuji HS35EXR
- Sony HX50V
- Nikon 1 J2
- Panasonic Lumix G5
Allebei bedankt voor het idee. We kunnen dit in elk geval meenemen als idee. Het gewicht houd je natuurlijk alleen is het misschien iets comfortabeler mee te nemen.
Ik geloof dat we niet moeten denken aan een soort tuigje, maar aan een spiegelreflexcombinatie die de nek niet zo belast. Ik weet precies wat je bedoelt, want ook mijn nek trekt de combinatie die ik heb niet goed, en heb als alternatief dus een bridgecamera, die overal fijn voor is, behalve voor een beetje behoorlijke vogelfoto's.
De olympus combinatie is waarschijnlijk wel al een stuk lichter, maar mijn vent (Gosse) heeft iets dergelijks gebruikt, de voorganger van genoemde camera meet de 70-300 olympus er bij, maar de autofocus vond ik niet erg snel. Vooral irritant bij bewegende onderwerpen. Ik geloof dat ie nl geen eigen motor heeft. Verder prima resultaten waarbij ik vind dat a) het zwart makkelijk dichtloopt en b) snel korrel optreedt.
Beter dan een nekhernia, denk ik. Mijn combinatie Nikon D80 met 70-300 scheelt ook al heel veel in gewicht, maar ik moet zeggen dat de autofocus van mijn lens wel lekker snel is. Je zult altijd wel iets inleveren.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Wed 13 Apr 2011, 10:30 Post subject:
Het lijkt me helemaal niet zo'n gekke keuze, die Olympus DSLR die je voorstelt. Die 400 F5,6 ga je wel heel erg missen denk ik... Je zou daar een iets lichtere body bij kunnen kopen. Canon is inmiddels bij 600D geloof ik?
anderzijds,
stelling:
met een goed tuigje kun je meer winnen dan met een lichtere camera combinatie.
Met een goede rugzak kan ik - gegeven een beetje conditie - urenlang met 25 kg op mijn rug in de bergen sjouwen (ok ok, vrij lang geleden dat ik dit werkelijk deed , anderzijds sjouw ik momenteel uren (!) achtereen met peuters en dreumessen , bij wijze van spreken dan). Als ik een camera met statief van een kwart van dit gewicht aan éen schouder hang, al dan niet om mijn nek... dan doet het ruim binnen een uur pijn.
Volgens mij hoeft zo'n tuigje niet per sé 80 euro te kosten. Ze hadden ook ooit zoiets bij Vogelbescherming.
Ook weer anderzijds, draagcomfort mag best wat kosten, als het brengt wat het moet brengen.
succes met je nek en met de vogels
en al het andere _________________ hi lui
mooi licht
Gender: Male Age: 67 Joined: 07 Jun 2010 Posts: 127 Location: Itanhaém SP Brazilië
Posted: Wed 13 Apr 2011, 13:31 Post subject:
Ik zou dan denken aan een canon xxxD, b.v. een 450D - 500D - 550D
waarbij de 550D erg goede foto kwaliteit levert. Een tweedehandse 450D - 500D is m.i. ook een optie. Laag gewicht en goede foto kwaliteit. Dan nog een lichte plastic 70-300 van canon of tamron IS en je hebt een redelijk lichte combinatie waar je ook een goede macrolens op kan zetten en die redelijke (vogel) foto's schiet.
groeten Ronald _________________ Canon 50D met 300 F4
Die canon 450D hebben we gehad. We vonden het ruisniveau veel te hoog. Toen zijn we overstapt op de 40D wat betreft ruis een stuk beter scoort. Maar inderdaad is de body van die serie wel lichter als de 40/50/60D serie.
Het zal toch kiezen worden voor fotokwaliteit of gewicht/gebruiksgemak. Deze twee zaken gaan klaarblijkelijk niet al te goed samen...
Posted: Wed 13 Apr 2011, 15:06 Post subject:
Wat denk je van de Panasonic GH2 met de Panasonic 100-300mm?
De GH2 (momenteel gewoon de beste m43 camera) focust heel snel en zeker betere beeldkwaliteit dan een Olympus e620, de Panasonic 100-300mm is ook lekker compact.
Bij deze lenzen is stabilisatie in de lens effectiever dan in de body.
En doordat het m43 systeem een cropfactor van 2x heeft, is de 100-300mm dus vergelijkbaar met het bereik van 150-400mm op een Canon.
Een Olympus PEN is nog geen goed idee, die hebben geen snelle auto focus. _________________ Panasonic G3
Voorlopig lijkt de voorkeur wat uit te gaan richting Sony NEX, helemaal nu blijkt dat er dit jaar o.a. nieuwe telezoom en macrolenzen voor dit toestel uitkomen. We hebben al naar diverse camera shops e-mails gestuurd met de vraag vanaf wanneer deze op de markt komen. We moeten nog wel even uitzoeken in hoeverre je met deze camera nog zaken zelf ik kan stellen. Een ouderwetse point en shoot is ook weer niet de bedoeling...
Posted: Thu 14 Apr 2011, 8:03 Post subject:
Nadeel van de NEX is dat ze een grotere sensor hebben dan het m43 systeem. De body's zijn wel erg compact, maar de lenzen zijn weer te groot.
Heb je de NEX 50-200mm al eens gezien? Deze weegt ongeveer een halve kilo.
En is wat bereik ongeveer vergelijkbaar met een M. Zuiko 40-150mm (maar deze weegt maar 150 gram).
Dit ziet er toch niet uit (ik vind het er ook niet ergonomisch uitzien, liever dan een iets grotere body bij zo'n grote lens):
De M. Zuiko 75-300mm, wat dus vergelijkbaar is met een 100-400mm lens op een NEX weegt zelfs maar 430 gram, dus nog minder dan de Nex 50-200mm.
Ik vind NEX een mooi systeem. Maar de keuze voor hetzelfde formaat sensor als in de DSLR lijn vind ik een blunder. Je maakt een compact systeem of je maakt het niet.
Enige voordeel van de grotere sensor zie je als je op ISO 1600 of hoger ga fotograferen.
Hier vind je trouwens wat vogel foto's van de M. Zuiko 75-300 (die wel duurder is dan de Panasonic 100-300mm, maar volgens mij niet beter) op de PEN E-PL1: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1041&message=37932719
Onbewerkt uit de camera. De scherpte zit wel goed zo te zien. (ik vind de foto's niet zo geweldig door de vreemde standpunten en het teveel aan scherpte) _________________ Panasonic G3
Last edited by leendertv on Thu 14 Apr 2011, 13:40; edited 2 times in total
Ik zou, voor je veel geld aan een nieuwe 'glasbak' uitgeeft, inderdaad eerst eens kijken naar een andere manier van dragen. Als dat bevalt kun je altijd nog besluiten een lichtere camera te kopen, heb je er dubbel plezier van. Ik draag mijn verrekijker al jaren met veel genoegen aan een tuigje dat het gewicht verplaatst mijn nek naar mijn rug en schouders. Heerlijk.
Ik ben het met Janneke eens.
Kijk eens op:
http://sunsniper.com/
Ik gebruik al jaren een sunsniper in voorkomende gevallen.
Het ontlast je nek en je hebt je camera direct paraat.
Groeten, Nico
Misschien is het ook goed als je even de fysiotherapeut vraagt of het idee van zo'n draagtuigje iets is.
Met eenzelfde gewicht verdeeld over twee schouders denk ik zelf nl dat je nek er net zo goed aan moet trekken.
Fijn zou zijn als je iets op je heup kunt dragen, daar merk je er het minste van, volgens mij.
grtz, josephine
Mijn ervaring met het dragen van camera + lens.
Ik heb een brede riem om mijn middel van Lowepro (S&F Deluxe Technical Riem S/M Zwart) waar ook nog andere accessoires aan kunnen. Deze riem rust op je heupen.
Wanneer ik met mijn Canon 300mm lens + camera (ca 4,5 kg) een eind ga/moet lopen heb ik de lens riem om mijn nek en haak de lens voet in de riem. Het gewicht rust dan geheel op mijn heupen en trekt niet aan mijn nek.
Groet, Hendrik Kooistra _________________ Camera: Canon + glaswerk.
Wij hebben nu ook dezelfde riem aangeschaft, inclusief een lens case waar die 400mm in rust met de voorkant van de lens tijdens het lopen. Het lijkt ons voorlopig de beste en goedkoopste oplossing.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum