Posted: Tue 19 Apr 2011, 6:18 Post subject: Witte lijntjes?
Hallo allemaal,
gisteren maakte Peter Teune als terechte opmerking onder een foto van mij dat er een witte lijn onder de snavel zit. Nu heb ik het even nagekeken en op het origineel zie je dat lijntje ook. Weet iemand hier hoe dat zou kunnen komen en wat er aan te doen valt dan?
Gender: Male Age: 51 Joined: 01 Jun 2005 Posts: 227 Location: Vorden
Posted: Tue 19 Apr 2011, 10:10 Post subject:
Het heeft te maken met de mate en manier waarmee je verscherpt. Het contrast is hoog tussen snavel en achtergrond. Wat ik wel eens doe is de achtergrond de-selecteren en de rest in een nieuwe laag zetten om vervolgens alleen die nieuwe laag de verscherpen. Met andere worden: selectief verscherpen. _________________ Canon & Apple
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Tue 19 Apr 2011, 10:19 Post subject:
vlak de natuur niet uit:
het heeft te maken met refractie van het zonlicht dat van linksboven langs de snavel kneitert....
ah, de fotograaf heeft de zon in de rug... bovenstaande zou dus onzin moeten zijn
de foto door jou getoonnde versie van de foto is oververscherpt.
ook bij de weergave van een raw wordt een standaard hoeveelheid verscherping toegevoegd. Bij grote contrasten licht / donker leidt dat tot een klein doorschieten en dus een wit randje.
maar zo'n wit lijntje is het grootste probleem niet, naar een wit randje moet je zoeken. Probleem is een vervlakking van het beeld. Weinig details. dat zie je direct. Heel gebruikelijk / herkenbaar bij dit beest dat een voorliefde heeft voor grote, warme velden. _________________ hi lui
mooi licht
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum