Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

ontbrekende pixel

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Oct 2004, 15:07    Post subject:
Ik heb op het moment zelf ook een 'dode' pixel met mijn Canon 10D. Het kan verholpen worden door Canon, die met een electromagnetische schok de pixel weer tot leven kan brengen. Verder geen idee hoe dit werkt, het is mij verteld in de winkel. Zelf wil ik momenteel de camera niet missen, want dit 'karwei' kan enkele weken duren. Dus als ik nu een foto instuur voor bijvoorbeeld Birdpix, verwijder ik het rode puntje met de kloonstempel van Photoshop.
Reply with quote

PeterH

PostPosted: Wed 27 Oct 2004, 8:48    Post subject:
Ik heb er ook last van. Alleen zijn de pixels bij mij niet dood. Ze zijn alleen 'hot' bij nachtfotografie. Neem maar eens een donkere foto (bv met lensdop erop, enkele seconden) en kijk naar het resultaat. De 'hot' pixels zijn rode puntjes. In normale foto's werken de pixels (nog) goed.

Arie, jij komt toch wel in aanmerking voor een CPS lidmaatschap?

Peter
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Wed 27 Oct 2004, 17:37    Post subject:
Beste Peter,

Ik denk dat je doelt op de lange reparatietermijn wanneer je verwijst naar CPS.

Misschien voor alle duidelijkheid. CPS (of NPS) is specifiek bedoeld voor professionele fotografen die hun brood met de camera verdienen en dus geen brood zouden verdienen wanneer hun camera stuk is.

Nu is dat een beetje kolder wat een gemiddelde prof heeft niet één (en vaak ook niet twee) camera maar meestal meer. Sterker nog, toen het bij mij speelde was het zelfs zo dat je een tweede camera MOEST hebben om lid te kunnen worden. Het voordeel van het lidmaatschap is dat je een leencamera kunt krijgen, maar wie heeft een leencamera nodig wanneer je er zelf al een paar hebt.

Men wil overigens wel wat aan je verdienen dus moet je ook wel camera's uit de professionele lijn hebben en helaas valt de 10D daar volgens mij niet onder.

Voor alle duidelijkheid wil ik ook nog even aangeven dat professioneel bezig zijn niet te maken heeft met de kwaliteit van de foto's. Ik ken menig amateur die betere foto's maakt dan menig professional. (Wat alleen maar wil zeggen dat hij/zij er zijn/haar brood mee tracht te verdienen.)

Wat Arie wel zou kunnen doen is een contact op nemen met de reparatieafdeling van Canon en zijn probleem voorleggen. Wanneer hij de camera komt brengen op een van te voren afgesproken dag, heeft een dan een goede kans om het toestel weer gerepareerd mee terug te nemen.

Groet
Marco

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Wed 27 Oct 2004, 17:52    Post subject:
Bedankt voor jullie reacties m.b.t. mijn 'dode' pixel. Ik ben inderdaad maar een amateur, met slechts 1 digitale en 1 analoge camera (die ik sinds februari niet meer gebruik). Extra handicap (elk voordeel heeft zijn nadeel) voor mij is dat ik woon op Terschelling. In een dagje op en neer naar Canon Nederland vergt de nodige planning, zeker nu de winterdienstregeling (die van de boot) weer is ingegaan. Ik zal zeker eens informeren naar de mogelijkheden bij Canon Nederland. Ook hoog op mijn verlanglijstje staat een tweede digitale body. Wanneer die er is heb ik wat meer speling. Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
Reply with quote

PeterH

PostPosted: Thu 28 Oct 2004, 6:58    Post subject:
Inderdaad Marco,

het is nog steeds regel dat je minstens 2 'pro' camera's hebt (daar valt de 10D trouwens wel onder, de 20D ook). Je hoeft alleen geen full prof te zijn om lid te mogen worden. Ook als 'gekke' amateur, waar ik mij ook toe reken, mag je lid worden als je hier en daar wat publiceerd.

Dat van die 3 pixels is waar, maar als je er echt op staat doen ze het ook voor 1 pixel hoor. Zeker als die pixel bv midden in je beeld zit. Ik heb gisteren even gekeken naar mijn pixels en er blijken er gewoon 10 hot te zijn... Die gaat dus terug.

Groeten

Peter
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Thu 28 Oct 2004, 21:33    Post subject:
Quote:
(elk voordeel heeft zijn nadeel)

Hoi Arie,

Persoonlijk vind ik wel dat jij wat meer voordelen hebt, zeker wanneer het om vogelfotografie gaat.
Ik rijd zelf zo'n 1000 kilometer per week om op verschillende locaties te komen, terwijl jij dat volgens mij per fiets kunt doen. Moet incidenteel naar Canon gaan niet zo'n probleem zijn.

Persoonlijk ben ik in ieder geval erg jaloers op jouw lokatie. Iets wat steeds maar weer wordt aangetoond door de door jou geplaatste foto's van 'bijzondere soorten'.

Jammer dat je Canon hebt anders zou je van mij wel even een camera kunnen lenen.

Groet
Marco

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 28 Oct 2004, 22:16    Post subject:
Panthera, je hoort mij zeker niet klagen over de fotografische mogelijkheden op Terschelling. Een bezoek aan de wal zorgt gewoon wel voor de nodige planning. 's Winters gaat op verschillende dagen geen avondboot en moet je dus ook ergens overnachten. Maar dat is een nadeel die ik graag accepteer om de rest van de tijd op Terschelling te mogen doorbrengen.

Bedankt voor je complimenten en je aanbod voor een leencamera (jammer dat je geen Canon gebruik). Ik hoop dat je niet alleen de bijzondere soorten waardeer, ik probeer juist ook de gewonere soorten niet te vergeten. Ik ontken echter niet dat bijzondere soorten altijd op wat meer aandacht kunnen rekenen. Het zijn voor mij de krenten in de pap als vogelaar. Wanneer ik vogels fotografeer heb ik daar minder 'last' van. Elke keer wanneer een vogel zich goed laat fotograferen stemt mij zeer tevreden. Groet, Arie
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Sat 30 Oct 2004, 17:19    Post subject:
Quote:
Ik hoop dat je niet alleen de bijzondere soorten waardeer, ik probeer juist ook de gewonere soorten niet te vergeten.

Quote:
Helaas heb ik nog geen foto's van Ringmussen, maar ik teken voor deze foto. Ik geef geen ratings maar ik zou hier zeker een 9,7 voor hebben gegeven. En een 10 begrijp ik ook, maar een 8,54 (gemiddeld) is echt te laag.
Vergelijk nu eens de zeearenden van Chris met de ringmus van Arie. Met alle respect voor Chris, maar als je de vogelsoort weglaat (en die speelt in erg veel gevallen wel mee), dan is de ringmus tenminste even goed, zo niet beter dan de zeearenden. Er zit wel een fors gat in punten tussen beide foto's.

Dat was het verhaaltje wat ik bij de foto van jouw ringmus schreef. Gezien het feit dat wij foto's van alle gewervelden nodig hebben, is elk van hen mj even lief. Ik vind het jammer, maar ook begrijpelijk, dat spectaculaire soorten meer waardering krijgen.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat er op Terschelling binnen een relatief korte afstand veel vogels kunnen worden gefotografeerd waar ik een eind voor moet rijden.
Ga ik nog een stukje verder, dan kan ik gieren fotograferen. Gieren die naar beneden komen om zich vol te vreten aan een kadaver, zijn ontzettend leuk om te fotograferen. Soms komen ze heel hard naar beneden en vergt dat veel behendigheid om ze toch goed op de foto te krijgen. Gemiddeld is één op de zeven een goed te gebruiken foto en de rest moet weg.
Komen ze langzaam naar beneden, dan zijn er meer goed, maar dan is het lang zo leuk niet. Ik beleef daar veel meer plezier aan dan foto's van leeuwen of Afrikaanse vechtarenden.

Groet
Marco

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum