Gender: Male Age: 82 Joined: 23 Dec 2005 Posts: 201 Location: Heerhugowaard
Posted: Sun 08 Jan 2006, 14:06 Post subject: welke verrekijker?
Ik wil een nieuwe verrekijker kopen maar zie door de bomen het bos niet meer. Op dit moment heb ik een dertig jaar oude Pentax kijker van 8x30. Mijn interesse gaat uit naar een goede vogel/dieren kijker die ik ook mee op reis kan nemen. Ik heb inmiddels naar een paar bekeken zoals de Zeiss Victory 10x 42 en de Conquest 12 of 15 x 45 de Leica Trinovid 10 x 42 en de Canon 10 x 42 IS met gestabiliseerde lenzen.
Bij niet gestabiliseerde kijkers heb je bij 12 x en 15 x misschien te veel last van trillen en ik weet niet of dat een groot bezwaar is in de praktijk.
Wie heef ervaring met de Canons en is de kwaliteit daar goed van?
Graag jullie mening en ervaring!
Groeten van,
Ed Agter _________________ Nikon Z9 en de D850- Nikon FTZ2 Nikon800mm FL VR, Nikkor 100-400 S Nikon 50 mm 1.4 - 24-120 mm
Nikon 1.4 III en Nikon 1.7 - Full Wimberleyhead 2 op de Feisol CT3401 en 3371 .
Zonder al te veel reclame te maken: ga eens langs de winkel van Vogelbescherming. Daar kun je alles naast elkaar testen en zelf bepalen welke je het prettigst vindt. Een kijker is een hele persoonlijke keuze (net als een lens of fototoestel ).
Gender: Male Age: 74 Joined: 20 Aug 2005 Posts: 5 Location: Kerkwerve
Posted: Sun 08 Jan 2006, 19:35 Post subject:
Ed,
zelf maak ik sinds 2 jaar gebruik van de Leica 10x42BN. Voor mij een geweldige kijker die ook onder slechte lichtomstandigheden een helder beeld vertoont. Ik heb tijdens de aankoop ook een 10x50 geprobeerd. Kon deze niet goed rustig houden. Tijdens onze laatste vakantie heb ik ook de Swarowski 10x42 van onze gids gebruikt. Vond deze minder.
Zoals Luc ook al opmerkt, uitproberen.
Posted: Mon 09 Jan 2006, 11:00 Post subject:
Ik heb zelf een 10*42 kijker en mijn vrouw een 8*40. ik moet zeggen dat ik nogal vaak die van haar pak. In de alblasserwaard is alles behoorlijk uitgestrekt. Ik ben van vroeger nog een zware 7*50 gewend en ik heb qua zwaarte niet zoveel problemen. inmiddels wat stilhouen betreft ook wel gewend aan de 10* vergroting. Toch houd je de 8* een stuk langer uit. Voor dingen die ver weg zitten is eigenlijk een rustig beeld met veel licht belangrijker dan de vergroting. Ik heb de kijker van Leonard weleens beet gehad en ook bij de Vogelbescherming geprobeerd. Dat is een 8,5*42. Wat mij betreft is dit een ideale kijker. Meer vergroting heb je dan echt niet nodig. Met een grote vergroting lang iets wat ver zit bekijken is verschrikkelijk vermoeiend. Kortom. Om alles te bestrijken. telescoop evt met zoomoculair en een 8,5*42 kijker. Zorg voor licht en ligt!
Succes _________________ Canon DSRL: ouder spul
Gender: Male Age: 43 Joined: 01 Jan 2004 Posts: 248 Location: Amsterdam
Posted: Mon 09 Jan 2006, 11:13 Post subject:
Om bij je camera assortiment te blijven ik heb een Nikon Monarch, ook veel goedkoper dan de voorgaande modellen (zo'n €280) en perfect voor op reis en ik vind het werkeliijk een erg goed beeld. Maar Luc heeft volkomen gelijk dat een kijker wel erg persoonlijk is, en de Vogelbescherming heeft ze ongeveer allemaal liggen om uit te proberen. Succes! _________________ Nikon D200 met AF-S 300mm f4 en 1.4 converter
Sinds vorig jaar ben ik in het bezit van een Minolta Activa DW P XL 10x42 en deze bevalt mij uitstekend. Hij is fogproof
en heeft een phasecoating. Toch als je een mees of iets anders tegen een de wolken naar boven bekijkt komt er toch
wel een paars randje te voorschijn. Maar als je niet een zeer heldere achtergrond hebt dan is er niets aan de hand.
Verder was hij niet duur. Ik heb hem in de USA besteld bij adorama.com of B&Hphotovideo.com. Al met al heeft
mij dat 250 euro gekost en dat was 150 minder dan wat de kijker op dat moment moest kosten in Nederland.
Tijdens een excursie heb ik ook door een oude, +/- 15 jaar, leica verrekijker gekeken en ben tot de conclusie
gekomen dat mijne beter zag. Maar welke Leica dat was en wel vergroting hij had weet ik niet.
Maar zoals altijd meer geld betekend in de optiek vaak ook betere kwaliteit. Heb je twee duizend euro over en wil
je dat besteden aan een kijker ga gerust je gang en koop een mooie Leice of Swarofski. Trouwens een Nikon 8x42
Venturer LX als referentie model. EN als mijn geheugen mij neit in de steek laat kost deze verrekijker rond de 1500 euro.
Ik moet er wel bij zeggen dat mocht mijn schip met geld binnen lopen er ook een beter verrekijker komt.
Veel succes ermee.
Last edited by Jan-Jaap on Wed 11 Jan 2006, 11:57; edited 1 time in total
Posted: Mon 09 Jan 2006, 12:41 Post subject:
Ik heb ook wel eens een kijker geekocht maar dan in winkel van BH, met opsturen moet je namelijk echt oppassen. De douane kent hun verpakking, waarz e overigens duidelijk opzetten wat erin zit, en die pikken ze er dus tussen uit. Kost het opeens een stuk meer dan je verwachtte... _________________ Nikon D200 met AF-S 300mm f4 en 1.4 converter
Posted: Mon 09 Jan 2006, 16:56 Post subject:
Als je voor een kijker wilt gaan waarbij je echt wilt genieten kom je al gauw uit op de volgende merken:
- Zeiss, Swarovski en Leica
Andere merken, hoewel sommige ook goed, zijn op een aantal punten toch net iets minder.
Vergroting 8x40 en 10x40/50 zijn de meest standaard, waarbij je de meeste opbrengst krijgt als je de verhouding vergroting, lichtsterkte en gewicht bekijkt. Bij 7x mis je de vergroting en zijn relatief zwaar, bij >10x ga je verliezen op lichtsterkte/gewicht.
Een redelijk positieve uitzondering op bovenstaand verhaal is de Swarovski 15x56. Hoewel zwaar, is de combinatie vergroting/lichtsterkte erg goed (maar nog altijd minder dan bovenstaand).
Voordeel van deze kijker is dan je door de grotere vergroting en toch goede lichtsterkte erg kunt genieten van soorten die net iets verder weg zitten (bijvoorbeeld strandleeuweriken op een grote vlakte, etc.).
Je moet dus wel kunnen omgaan met het zwaardere gewicht en voor trektellen (snel overvliegende vogels) ook minder geschikt vanwege de langzame focus (veel aan het wieltje draaien).
Maar ik gebruik hem graag!
Verder is bij kijkers het 'persoonlijke' heel belangrijk. De een zweert bij Leica, de volgende Zeis en een ander komt met een goed B-merk.
Zoals eerder gezegd, ga naar een fotozaak/Vogelbescherming, waar ze een groot assortiment hebben, en neem de kijker die het best bij jou past.
Als je een dure kijker koopt waar je niet lekker doorheen kijkt is het zonde van het geld! _________________ Canon 40D + Sigma 150-500mm F 5-6.3 APO DG OS
Posted: Mon 09 Jan 2006, 17:23 Post subject: mijn persoonlijke top drie
Ik zie de laatste maanden meer en meer mensen met de NIEUWE Zeiss Victory FL 10x42. Van diverse vogelaars die al eerder een kijker uit het topsegment van Leica, Swarovski of Zeiss hadden begreep ik dat deze qua optische prestaties en gebruikscomfort (met name gewicht) weer net even boven alles uitsteekt. Ik heb er al enkele keren doorgekeken en het beeld is inderdaad perfect. Enige negatieve geluid wat ik van een gebruiker van deze kijker hoorde was dat het wieltje voor dioptrie-instelling (oogcorrectie) telkens verdraaide maar wellicht dat het net aan dat ene exemplaar lag.
Zelf ben ik alweer ruim 8 jaar uiterst tevreden met mijn Leica 10x42BA. Ik zie wel dat de nieuwste topkijkers t.o.v. deze qua helderheid en gewicht erop vooruit zijn gegaan, al ontlopen de drie topmerken elkaar weinig en zal de uiteindelijke knoop die doorgehakt moet worden toch bepaald worden door persoonlijke smaak, zoals Wietze reeds aangaf.
Als ik zelf nu een nieuwe kijker moest aanschaffen zou mijn top drie om af te wegen zijn: 1. Zeiss Victory FL 10x42, 2. Leica Ultravid 10x42 BR, 3. Swarovski EL 10x42 (de bekende zeer veel gebruikte groene kijker met de uitsparingen in het midden).
groet,
Garry _________________ Canon EOS 400D + Sigma 170-500 APO
Posted: Mon 09 Jan 2006, 18:39 Post subject:
Mooi rijtje inderdaad. Zou het ook wel weten maar, een aanzienlijke besparing die niet een gigantisch (tuurlijk wel iets) verlies aan kwaliteit betekend is toch naar mijn mening de kijkers van Nikon. Maar goed ik laat het hierbij, merk wel wat de keuze wordt. _________________ Nikon D200 met AF-S 300mm f4 en 1.4 converter
Gender: Male Age: 36 Joined: 14 Jan 2005 Posts: 8 Location: Mortsel (België)
Posted: Mon 09 Jan 2006, 20:12 Post subject:
ik vind zoals Garry de zeiss victory op dit moment de allerbeste kijker. ik heb vergeleken met de leica ultravid en de zeiss steekt er toch wel boven uit naar mijn inziens. hij is trouwens ook een 100 à 200 euro goedkoper dan de ultravid. als je een iets goedkoper merk wil raad ik je kite aan. op de markt de beste prijs/kwaliteit verhouding. ze zijn iets minder dan de top merken maar ze schelen wel een enorm bedrag. ik zelf gebruik de Kite forsters 10*42 en ik ben er dik tevreden over. maar aan jou zelf de keuze.
Ikzelf heb de swarovski el 10*42, en ben er content mee. Qua kleuren vind ik hem perfect, en zelfs tegenlicht blijf je de kleuren nog behouden. Zelfs als het weer tegen steekt blijf je de vogels goed zien. Maarja zoals al reeds gezegd je moet ze allemaal es testen en degene die het best bij u past nemen
Mathias _________________ Canon eos 300D sigma apo 75-300 macro/tele
Age: 62 Joined: 31 Dec 2003 Posts: 4620 Location: Zoetermeer
Posted: Mon 09 Jan 2006, 20:59 Post subject:
Bij het aanschaffen van een verrekijker is de afstand tot waarop je nog kunt scherpstellen ook een belangrijk criterium. Met name als je naast vogels, bijvoorbeeld ook naar vlinders kijkt dan is een korte scherpstelafstand heel erg handig. Ik meen dat vooral de Leica's daar erg goed in zijn, maar mijn oude Zeiss is voor dat werk juist weer helemaal ongeschikt.
Marcel _________________ Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Gender: Male Age: 82 Joined: 23 Dec 2005 Posts: 201 Location: Heerhugowaard
Posted: Tue 10 Jan 2006, 21:10 Post subject: kijker kiezen
Hartelijk dank allemaal voor jullie reactie's en ik hoop met een mix daarvan uiteindelijk tot de juiste keus te komen.
Ed Agter _________________ Nikon Z9 en de D850- Nikon FTZ2 Nikon800mm FL VR, Nikkor 100-400 S Nikon 50 mm 1.4 - 24-120 mm
Nikon 1.4 III en Nikon 1.7 - Full Wimberleyhead 2 op de Feisol CT3401 en 3371 .
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum