Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Autofocus Canon 1DmkIV versus 7D
Goto page 1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 18 May 2011, 7:50    Post subject: Autofocus Canon 1DmkIV versus 7D
Hallo,
Kan iemand mij iets vertellen over de snelheid van de (1 point) autofocus van de 1D4? Is die minmaal even snel als de 7D? Op vakantie ging onze 7D stuk, met de 5D lukte het niet zo met vliegende vogels. Is er iemand die beide camera's heeft?
Een 1D4 is natuurlijk wel veel duurder dan een 7D, maar als hij stuk gaat...
Groet,
Bob de Roode

Last edited by Bobbes on Wed 18 May 2011, 10:21; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Bouke Atema

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 18 May 2011, 9:12    Post subject:
Ik denk dat de 1d4 de snelste is die je maar kan krijgen en daar betaal je ook voor. Daarom is dit de standaard voor de prof. natuur en sportfotografen.

gr Bouke
Reply with quote

Bobbes

PostPosted: Wed 18 May 2011, 10:19    Post subject:
Bedankt voor je reactie, Bouke.
Ik DENK ook dat een 1D4 sneller is (niet rot bedoeld hoor!). Maar ik dacht ook dat de iets duurdere 5D ook wel snel genoeg was. Maar vergeleken met de 7D is ie te traag voor snel bewegende onderwerpen. Voordat ik een hoop geld uitgeef wil ik het absoluut zeker weten. Er wordt ook wel eens gekankerd op de AF van de 1D4, waarom? Te veel mogelijheden, ingewikkeld?

Freek Wijffels

PostPosted: Wed 18 May 2011, 10:21    Post subject:
Ik denk dat je met de 7D net zo moeilijke of snelle onderwerpen kunt fotograferen. De 1D4 heeft vooral het voordeel van veel meer AF punten en meer instellingen. Zoals dat je met 1 punt het onderwerp focust maar als het onderwerp dan verschuift in je zoeker dat andere focus punten het over nemen van de mainfocuspunt. Zo zijn er nog veel meer instellingen. Maar ik betwijfel ten zeerste of je dat alles nodig gaat hebben als hobby natuurfotograaf.

De 7D is juist ontworpen voor de semi-pro's / ervaren hobby fotografen en is bedoeld voor sport- en natuurfotografie.
De 7D staat juist bekend om zijn AF snelheid en mogelijkheden.

De 5DII daarentegen heeft inderdaad een veel minder snel en uitgebreid AF systeem. Maar die camera is ook niet bedoeld voor sport of vogel/wild fotografie.
De 5DII staat bekend om zijn geweldige sensor en is vooral bedoeld voor haarfijne, kleurrijke en heldere portretten en landschappen etc.
Als je een fullframe camera wilt voor natuurfotografie, is de 1DsIII je beste keuze. Misschien eind dit jaar/begin volgend jaar de 1DsIV.
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Wed 18 May 2011, 10:41    Post subject: Camera's
@ Freek W: Canon 1DsIII mag dan misschien wel de beste natuurcamera zijn, toch heeft hij in vergelijking met de 1D IV 'maar' 5fps max terwijl de 1D IV 10fps heeft. Ook de ISO range is van een heel andere orde.

@ Bobbes: 7D kapot. Kon deze niet gerepareerd worden dan? Ben je ontevreden over de 7D? Geef dan eens aan waarom? Wat voor een instellingen gebruikte je op de 7D? Wellicht is namelijk de 1D IV een beetje 'teveel' van het goede. Maar het staat je natuurlijk vrij om € 4200,- uit te geven aan een camera die wellicht haast dezelfde beelden oplevert als de 7D of 5D II die 3 en 2x minder kosten.

Staar je vooral niet blind op dure camera's. Uiteindelijk zal je in het eindresultaat waarschijnlijk het verschil niet zien. Elke camera heeft zijn eigen doel en opties om tot een zelfde resultaat te komen. Of de 1D IV autofocus daarin nou erg veel beter is dan de 7D autofocus waag ik te betwijfelen.... Maar ik heb beide camera's niet dus kan het niet vergelijken.

Succes met het maken van je keuze.

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Bobbes

PostPosted: Wed 18 May 2011, 10:50    Post subject:
De 7D is zeker een heel aardig ding. Maar hij doet niks meer. Dat is niet leuk als je een paar duizend kilometer van huis op VogelFotoVakantie bent. Ik was blij dat ik de 5D bij me had. Die gebruiken we IDD voor landschapfotografie.
Wat dan ook wel weer lekker is, als hij een keer WEL een vliegende Lammegier focest, is veel minder ruis.
Dus een beetje meer betrouwbaarheid en minder ruis, dan kom ik de 1D MK IV?

Hendrik

PostPosted: Wed 18 May 2011, 11:25    Post subject:
Betrouwbaarder? dat hangt er vanaf waarom je 7D gesneuveld is.
Ja, de 1D Mark IV is behoorlijk weatherproof. Maar, voor hetzelfde heb je gewoon domme pech gehad met je 7D. Sterker nog, de (tevens pro) voorganger van de 1D Mark IV, blonk niet echt uit in betrouwbaarheid. Terwijl die ook !@#$ duur was. Als hij het deed na fixes, patches, updates, repairs etc etc, had je wel wat natuurlijk.
Een duurdere, snellere auto met meer opties is tenslotte ook geen garantie dat je er niks mee krijgt. (audi R8 vs A2)
Wel heel fancy die 1D Mark IV, dus als je poen zat hebt, kopen dat ding en die R8. Ben je ook nog snel ter plaatse.

Cool
Edit, minder ruis, dat zeker ja. Ook een veel betere beeldkwaliteit.
Back to top
Reply with quote

Bobbes

PostPosted: Wed 18 May 2011, 11:45    Post subject:
Tja, alles kan kapot. Maar om er nu weer een 7D bij te kopen voor het geval dat.. Bovendien, mijn vrouw fotografeert ook, en er vliegt altijd iets moois voobij als zei de 7D in haar handen heeft!
Nog wat, de crobfactor.
Die zou 1.6 zijn voor de 7D, en 1.3 voor de 1D4.
Ik gebruik nu een 300mm 2.8 met 1.4 extender.
Na een beetje rekenwerk (mider te croppen wegens minder megapixels en grotere sensor) heb ik dan ook meteen een 500mm nodig. Als het alleen om de "nog steeds scherpe" crop gaat tenminste. Of is de kwaliteit van de 1D4 zoveel beter dat je sowieso verder kunt gaan met je crop?

Hendrik

PostPosted: Wed 18 May 2011, 11:56    Post subject:
Hmm, dat verandert de zaak. Als je vrouw al met de 7D schiet, ben je dan niet min of meer verplicht als man om met de 1D Mark IV te schieten?
Gelukkig heeft de 1D Mark IV ook flink wat pixels. Iets meer croppen moet niet veel uitmaken maar waarom zou je? Ik heb veel liever het onderwerp wat minder beeldvullend dan dat ik crop. Als is de 1D Mark IV vergevingsgezinder als je het doet. Voor zover het nog van belang is, let wel op dat hij een zwaar, log bakbeest is vergeleken met je 7D. Een 500 is natuurlijk altijd mooi. Met de nieuwe bespaar je ook nog het nodige gewicht zodat de stap vanaf je 300 niet heel erg groot meer is. En het is goed voor de economie.
Very Happy
Back to top
Reply with quote

Bobbes

PostPosted: Wed 18 May 2011, 12:37    Post subject:
Tja, het wordt wel heel erg goed voor de economie op die manier.
Is er ook iemand die beide camera's heeft of ze eens heeft uitgeprobeerd, die kan zeggen dat het verschil in autofocus merkbaar beter is? Ik heb deze vakantie een paar kiekjes met de 5D gemaakt waarvan ik denk "als die nou eens scherp was". Je doet al die moeite om een goede foto te maken, en dan is het vervelend dat het materiaal onvoldoend is.
De 7D is stuk, maar het is een heel leuk toestel. Een nadeel ervan is de beeldruis. Bij ISO400 al behoorlijk zichtbaar. Wat dat betreft wil ik de economie dan wel steunen. Maar een niewe 500mm a 10.000 euro..
Dan krijg je weer dezelfde vraag. Is die zoveel beter dan de oude 500?

Hendrik

PostPosted: Wed 18 May 2011, 13:11    Post subject:
Bobbes wrote:

Is er ook iemand die beide camera's heeft of ze eens heeft uitgeprobeerd, die kan zeggen dat het verschil in autofocus merkbaar beter is? Ik heb deze vakantie een paar kiekjes met de 5D gemaakt waarvan ik denk "als die nou eens scherp was". Je doet al die moeite om een goede foto te maken, en dan is het vervelend dat het materiaal onvoldoend is.

Snap ik volkomen maar bedenk dan wel dat die AF dan ook wel frustrerend traag is en eigenlijk niet van deze tijd. (Zelfde als in de oude 5D)
De 7D is beslist heel fancy qua AF. Je kunt er veel aan instellen. Van diverse prioriteiten tot AF snelheid zelf, en fijnafstemming.
De 1D Mark IV heb ik zelf niet, een ander zou je echt de verschillen moeten vertellen. En daar kom je meestal niet goed achter als je `even uitprobeerd`Ik kan me goed voorstellen dat hij vooral in moeilijke licht/contrast situaties beter presteert. Misschien bijft de AF wel beter plakken op je onderwerp en is de tracking sterk verbeterd t.o.v. de 7D. Maar goed, was je hier ontevreden over bij de 7D? O ja, je vrouw fotografeert er mee.

Wie o wie met een 1D Mark IV kan iets zeggen over de AF kwaliteit t.o.v. een 7D?
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Wed 18 May 2011, 13:28    Post subject:
Ik denk dat Bas Breetveld daar meer over kan vertellen Hij heeft momenteel beide camera's als ik me niet vergis. En anders beide gehad.

Wat ik erover kan zeggen is dat een 1D camera wel degelijk een stuk sneller is als de 7D. Zelf mijn 1D mark II is sneller dan de 7D. Wel zit het autofocus systeem van de 7D beter in elkaar. Toch zou ik adviseren om de 1D mark IV te kopen. Het is een geweldig ding met 16mp's ook veeeeeel minder last van ruis en snelheid genoeg. Als je daarnaast nog is een 5D mark II hebt is het genieten. Alleen nog is een 500/4L erbij aanschaffen! Dan heb je een set waar je zeker topbeelden mee kan produceren. Dat kan ook met een 7D maar als je daar je twijfels over hebt niet doen. Dat wordt altijd wel gezegd.

Ik ben benieuwd wat bas hier over kan zeggen!

Gr Jeffrey Wink

peter wijn

PostPosted: Wed 18 May 2011, 13:38    Post subject:
jvh11 wrote:
... Zelf mijn 1D mark II is sneller dan de 7D...

weet je dat zeker?
Reply with quote

Tjeerd visser

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 18 May 2011, 15:00    Post subject:
Quote:
Toch zou ik adviseren om de 1D mark IV te kopen.

Tsjha.. ik ook, maar er zit een behoorlijk prijsverschil tussen,
Kun je ook mooie auto voor kopen..

Voor meer foto's Check <a href="http://www.vissertjeerd.nl" target="_userwww">http://www.vissertjeerd.nl</a>
Back to top
Reply with quote

Freek Wijffels

PostPosted: Wed 18 May 2011, 16:20    Post subject:
Trouwens, als je al die AF instellingen niet benut heb je ook 0% meer aan een 1DIV dan aan een 7D. Qua snelheid zal de 7D niet onderdoen, zeker niet met USM van een 500 f4 IS USM. (nieuw of 'oud' maakt niet uit)

De 7D heeft naast Één punt AF, spot AF (nog nauwkeuriger), AF puntuitbreiding, Zone AF en 19 punts AF nog 13 custom functions voor het AF systeem waar je mee kunt spelen.
Naar mijn ervaring is de AF heel nauwkeurig en altijd exact waar ik de focus hebben wil. En dat is met mn oude sigma 400 HSM. Met de 400L 5.6 die ik even geleend heb was de AF nog sneller.

Kan het niet ook zijn dat je soms perongeluk niet helemaal goed 'mikt' met je focuspunt(en)?
Weet je zeker dat het altijd aan de camera ligt? Ik denk stiekem van niet. Niets persoonlijks, maar dat gebeurt iedereen wel eens, mij natuurlijk ook. Een 1DIV gaat je daar ook niet mee redden.
Reply with quote

Arno ten Hoeve
PixPas Pro

PostPosted: Wed 18 May 2011, 17:28    Post subject:
Wat ik nog kan toevoegen is dat ik vorig jaar een 7D heb gehad. Naast mijn 5DII wilde ik een snellere camera. Maar, de 7D liet mij zo vreselijk huilen! De grove beeldweergave viel mij enorm tegen. De 5DII geeft zulke fantastische zachte beelden. Onovertroffen. De 7D in iets minder optimale omstandigheden (>400 iso) presteerde gewoon niet goed, vond ik. Dus na 2 weken gebruik heb ik hem na veel wikken en wegen ingeruild voor een 1DIV. Héél erg wennen in het begin. Echt totaal anders in het gebruik en gevoel dan de 5D en de 7D en 40D, etc. Ik moest weer huilen. Maar nu lag het aan mij. Maar nu, een jaar later, ik wil niet meer anders. De iso kun je heel hoog opvoeren. De kwaliteit is prachtig. Ik vind het een snelle 5DII. De autofocus is goed, maar daar kan ik niet zoveel over vertellen. Ik heb het puur over de beeldkwaliteit. Maar het kost wel een paar centen. Blij dat ik toen net een goede fotografie-opdracht kreeg!

groeten
Arno

edit: ik zie vele prachtoge foto's voorbijkomen, gemaakt met de 7D. Zeer goede camera, denk je dan. En dat is het in principe ook; in goede omstandigheden! Maar in Nederland, met vaak wat moeilijke lichtomstandigheden, is de 5DII of de 1DIV gewoon beter.
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Wed 18 May 2011, 19:58    Post subject:
@ Peter: Ja ik weet het zeker. Het scheelde niet veel trouwens hoor. In het veld niet echt te merken. Maar hij was wel iets sneller die 1D mark II. Allebei op een 70-200/2.8L IS.

Wat arno zegt lijkt inderdaad wel te kloppen. Kan ik me in vinden. Op mijn lijstje staat ook een 5D mark II ipv een 7D. Maar over die Mark IV hoor je ook zoveel goede verhalen. Wat ik altijd zeg is dat je maar is moet afvragen WAT JIJ nou eigenlijk precies wilt. Schrijf het desnoods op en kijk dan naar je portemonnee en dan is kijken wat het beste bij je past. Dat werkte bij mij ook en weet het nu precies. Iedereen heeft namelijk andere voorkeuren en principes!

Ben benieuwd wat het gaat worden!

Gr Jeff

Lesley van Loo

PostPosted: Wed 18 May 2011, 21:09    Post subject:
ik blijf me erover verbazen dat veel mensen de 7D als het ware als slechte camera afdoen (misschien niet in die woorden maar daar komt het wel op neer).
er zijn erg veel mensen die met volle tevredenheid een 7D gebruiken, dan kan hij toch niet slecht presteren.
ik persoonlijk ga echt geen slechte camera gebruiken, heb zelf aardig wat verschillende camera's gehad: waaronder een 1D mkII(N), 1DmkIII en nu de 7D, fantastische camera, misschien idd wat meer ruis maar ik zie ook meer detail dan bv bij de 1D mkIII.

ach misschien is het niks voor mensen die alleen hele gladde foto's willen.

dat de 7D even wennen is in de instellingen (waaronder ruisonderdrukking in de camera) en bewerkingen is waar maar dat is met elke nieuwe camera.
maar dat de 7D Arno liet huilen terwijl hij hem maar een week heeft gehad (stond in een ander topic) en hem dan gelijk wegdoen vind ik raar, de 1D mkIV liet je eerst ook huilen en die heb je wel een kans gegeven Very Happy
tuurlijk is die 1d mkIV beter anders zou die heus niet 3x zo duur zijn.

de 1D mkIII had idd een wat snellere autofocus, de 1D mkII(N) echt niet, bovendien missen die de verschillende AF instellingen die de 7D en de 1D mkIV wel hebben.
overigens heb ik niet het idee met de iets tragere (maar nog steeds snelle) AF van de 7D fotokansen te hebben gemist die ik met de 1D mkIII wel zou hebben gemaakt.

cor visser

PostPosted: Wed 18 May 2011, 21:19    Post subject: 7D
Kan alleen het commentaar van Lesley onderschrijven. Persoonlijk vind ik de ruis wel meevallen, het gebruik van een ruisprogramma helpt daar uiteraard wel een handje mee.
Reply with quote

Robbiesbos

PostPosted: Wed 18 May 2011, 21:23    Post subject:
Na mijn 40D heb IK de 7D een tijdje gehad en nu de 1DmarkIV. Camera is een ietsje beter en ik denk vooral robuuster, maar in fotokwaliteit echt niet zijn 3x duurdere prijs waard tov de 7D!! Dus heb je een ruim budget, dan kies je voor de 1DmarkIV en anders de 7D. Zowiezo zou ik eerst in het betere glaswerk investeren...
Back to top
Reply with quote

Korandoke

PostPosted: Wed 18 May 2011, 21:45    Post subject:
wat de AF betreft tussen de 7D en de 1Dmk4 is dat de 1Dmk4 de helft sneller is.
dit is ook sterk afhankelijk van welke lens erop staat.
de AF is razend snel, sneller dan ik soms het vogeltje kan volgen.
de ruis en kontrast verschil is 1 stop, wat soms toch in de hand werkt bij weinig licht.
in het begin met de 1D mk4 vergeleek ik de kwaliteit met de 5D mk2 en was ik van mening deze is zen geld niet waard was een wat ruisbak is dit in vergelijking met mijn 5Dmk2.
maar het werken ermee is heel anders het gewoon worden en de instellingen hebben tijd nodig om onder de knie te krijgen.
dan pas begin je te ondervinden wat een knaltoestel je wel in de hand hebt.
de 7D is tevens een fijn toestel echt vergeleken heb ik hem nog niet met de 1Dmk4, het vrouwtje heeft deze en gebruikt ook ander glas erop.
staar je niet blind op de 10 fotos/sec want er zitten toch steeds een aantal missers tussen.
dit is te wijten aan ons weerklimaat (bewolking) minder licht voorhanden dan we zouden willen.

grts
korandoke

Arno ten Hoeve
PixPas Pro

PostPosted: Wed 18 May 2011, 22:22    Post subject:
EDIT:

Als ik bevindingen schrijf, dan is dat uiteraard niks persoonlijks. Gewoon: bevindingen. Ik VIND.

Lesley, blijf vooral fotograferen met de 7D! Dat doe je in ieder geval veel beter dan ik in die 1 of 2 weken. Kerel, wat heb jij een geheugen! Dat je dat nog weet, wat ik heb gezegd een jaar geleden?

En, ik heb het idee dat Bob de Roode (starter van dit topic) niet zich niet heel erg zal laten tegenhouden door de prijs. Vandaar mijn eerlijke bevindingen.

groeten
Arno
Reply with quote

Bobbes

PostPosted: Thu 19 May 2011, 8:50    Post subject:
Beste mensen,
Er komen nu zo veel verschillende reacties binnen dat ik het helemaal niet meer weet Very Happy
Ik HEB al een 7D, en die wordt momenteel gerepareerd.
Dat het een prima toestel is weet ik dus. Hoe ik em moet instellen weet ik ook. (Hoewel ik me toch wel eens laat verrassen door het opduiken van een vogel en klik met een verkeerde instelling)
De AF van de 1D4 is dus OK, wel "even" de gebuiksaanwijzing lezen..
Hoe zit het met de ruis (in vergelijking met 7D en 5DII?) slechts 1 stop minder dan een 7D?
Ruist een 1D4 harder dan een 5D2? De ruis is erg belangrijk vind ik, als je op de 52e breedtegaad woont en een korte sluitertijd wilt hebben. En heel soms is het hier ook nog wel eens bewolkt.
Ik crop er ook flink op los. Een dier in zijn eigen biotoop is mooi, maar ik wil het dier zelf ook wel heel goed kunnen zien op een foto. Ik heb een 1.4x en een 2x extender. Ik heb gemerkt dat de 2x op de 300 f2.8 te veel van het goede is. Het lijkt er op dat ik, als ik voor de 1D4 kies, ook een 500mm f4 moet kopen om een evengroot vogeltje op mijn scherm te krijgen als met de 7D en 420mm. (1D4 heeft dan omgerekend 30% minder te kroppen) Het kostenplaatje is dan 1400euro versus 10000euro. Oef! Wat ik graag wil horen is dat ik het helemaal verkeerd heb. Een eerlijk antwoord mag ook.

Arno ten Hoeve
PixPas Pro

PostPosted: Thu 19 May 2011, 9:41    Post subject:
Quote:
Hoe zit het met de ruis (in vergelijking met 7D en 5DII?) slechts 1 stop minder dan een 7D?

De ruis is vergelijkbaar met de 5DII. Héél goed dus. Bij de 7D had ik met iso 400 ongeveer net zoveel ruis als met de 5DII en de 1DIV op iso 1600! Het wil zelfs wel eens voorkomen dat ik op iso 5000 schiet.
Trouwens, ik heb andere ervaringen met de 300 2.8 i.c.m. 2.0 ext. Dat werkt fantastisch prima. AF is dan niet snel meer, maar wél werkbaar. Kwaliteit blijft zeer acceptabel.
Reply with quote

Korandoke

PostPosted: Thu 19 May 2011, 10:07    Post subject:
Arno ten Hoeve wrote:
Quote:

De ruis is vergelijkbaar met de 5DII. Héél goed dus. Bij de 7D had ik met iso 400 ongeveer net zoveel ruis als met de 5DII en de 1DIV op iso 1600! Het wil zelfs wel eens voorkomen dat ik op iso 5000 schiet.
Trouwens, ik heb andere ervaringen met de 300 2.8 i.c.m. 2.0 ext. Dat werkt fantastisch prima. AF is dan niet snel meer, maar wél werkbaar. Kwaliteit blijft zeer acceptabel.

hier wil ik toch even op reageren.
u hebt het hier op een vergelijk met 1600 iso, zo vergelijk ik geen ruis
ik zeg liever wanneer begin je ruis te zien, en dat is zichtbaar op 800 iso met de 5Dmk2 met de 1Dmk4 is deze al zichtbaar op 400 iso.
natuurlijk is deze zonder meer te verwijderen met de software.

@bobbes, u zit helemaal juist met u redenering, goed materiaal kost nu eenmaal geld in deze tak van fotografie.
het gebruik van extenders voor aan de zelfde mm te komen als een primè lens maakt toch wel een groot verschil wat betreft de AF snelheid en de kwaliteit van de opname.

grts
korandoke

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 3

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum