Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Welke verrekijker kiezen?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Wed 08 Jun 2011, 9:30    Post subject: Welke verrekijker kiezen?
Hallo,

Ik ben op zoek naar een handzame verrrekijker die ik mee kan nemen op vakantie en dus niet teveel weegt maar wel een goed beeld heeft. We gaan naar Borneo en trekken enige dagen door de jungle. Ik heb inmiddels enig onderzoek gedaan, maar zou graag willen horen welke jullie adviseren en waarom. Ik ben een debutant en heb dus (nog) geen verstand van merken en verrekijkers.

1. EdenQuality 8x42 dakkant
2. Konus Titanium Evo 8x42 dakkant
3. Bushnell H2O 8x42 dakkant

Alvast bedankt
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 08 Jun 2011, 9:47    Post subject:
Kijk eens bij de vogelbescherming op de site.
Hebben een leuk reeks betaalbare kijkers. Bezit zelf de Stern 8x42 en ben daar zeer tevreden over. Haarscherp beeld!

Groet,
Ruud

Bouke ten Cate

PostPosted: Wed 08 Jun 2011, 10:55    Post subject:
Ik werk als vrijwilliger bij de winkel van vogelbescherming en daar hou ik mij onder andere bezig met het adviseren over de aanschaf van verrekijkers. Ik wil je vooral aanraden om je verrekijker pas te kopen nadat je verschillende modellen zelf uitgebreid hebt getest in een winkel. Veel zaken die bepalen of een kijker bij je past zijn te persoonlijk om een eenduidig advies over te geven en moeten ervaren worden voordat je weet waar je voorkeur naar uitgaat, bijvoorbeeld de prijs\kwaliteit verhouding, de objectiefdiameter (en daarmee gewicht, formaat en lichtsterkte), handligging en gebruiksgemak. Kom rustig eens langs in onze winkel in Zeist, we hebben hier een zeer breed assortiment kijkers in alle prijs- en kwaliteitsklassen. Wat ik wel zonder meer kan adviseren is om een kijker te nemen die drukwaterdicht is en stikstof gevuld. In de jungle gaat een kijker die dat niet is aan de binnenkant beslaan en dan is hij troebel en dat is niet meer te herstellen. Succes met zoeken! Groet,

Bouke

dick hoogenboom

PostPosted: Wed 08 Jun 2011, 15:40    Post subject:
De Arend ( 8x42) van Vogelbescherming is een uitstekende waterdichte, heldere kijker en super scherp.

Groet Dick.
Back to top
Reply with quote

fgbd70

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 08 Jun 2011, 17:20    Post subject:
hier een pdf bestand van een test vorig jaar in Grasduinen:

http://www.vogelbescherming.nl/index.cfm?act=files.download&ui=5A9DF356-B6A4-7E16-7CD7AB2162F31FB8

ik heb zelf de testwinnaar gekocht, de Bushnell Legend 8x42 Ultra HD, in de winkel nog vergeleken met de andere geteste kijkers en deze stak wat mij betreft er met kop en schouders bovenuit kwa breed zichtveld , helderheid en scherpte.

groet, Frank

jpjp

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 08 Jun 2011, 17:58    Post subject:
Helemaal eens met wat Bouke hier ietsje hoger aanhaalt Exclamation
Een verrekijker kopen is zelf enkele uittesten en daarna pas je keuze maken.

Groeten, Jean-Pierre

H.van Emden

PostPosted: Wed 08 Jun 2011, 21:02    Post subject:
Ik zou een goede kijker kopen waar je lang plezier van kan hebben. Het beste kun je een Swarovski EL of een Leica Ultravid kopen. De Zeiss Victory is ook redelijk goed. Alle andere kijkers halen het niet bij deze en zijn een slechte koop. Probeer ze maar uit bij de vogelbescherming en ervaar het verschil.
groet, Harry
Gitzo
Back to top
Reply with quote

Kees de Jager

PostPosted: Wed 08 Jun 2011, 22:39    Post subject:
Ik sluit me geheel aan bij wat Bouke hierboven zegt.
Ga naar een winkel (bijv. Vogelbescherming) waar ze een ruime keuze hebben en je de verschillende kijkers rustig kunt vergelijken.

Bedenk van te voren goed wat je er mee wilt gaan doen en hoeveel geld je er voor over hebt. Ga je hem zeer veel gebruiken, geef dan wat meer uit voor kwaliteit; daar ga je met name in lastige omstandigheden (weinig licht of tegenlicht) profijt van hebben.

Succes met de keuze.

Groet,
Kees

p.s. zelf zeer tevreden met mijn Swarovski EL 8,5x42 (die ik zeer veel gebruik)
Back to top
Reply with quote

JMKimstra

PostPosted: Thu 09 Jun 2011, 12:15    Post subject:
Quote:
Ik zou een goede kijker kopen waar je lang plezier van kan hebben. Het beste kun je een Swarovski EL of een Leica Ultravid kopen. De Zeiss Victory is ook redelijk goed. Alle andere kijkers halen het niet bij deze en zijn een slechte koop. Probeer ze maar uit bij de vogelbescherming en ervaar het verschil.
groet, Harry

Slechte koop vind ik wat kort door de bocht Harry, ik ben al jaren heel tevreden met mijn Bushnell Trophy 10X42. Je moet maar net geld (over) hebben voor een Swarovski, Leica of Zeiss... Vogelbescherming verkoopt goede kijkers voor een zeer acceptabele prijs. Wat de anderen zeggen is zeker waar. Eerst kijken en proberen en dan pas kopen. Niet via internet, of alleen als je eerst geprobeerd hebt.

Janneke
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Thu 09 Jun 2011, 12:38    Post subject:
H.van Emden wrote:
Het beste kun je een Swarovski EL of een Leica Ultravid kopen. De Zeiss Victory is ook redelijk goed.

Daar ben ik het gedeeltelijke mee eens, en toch heb ik een Zeiss Victory gekocht Laughing Mijn inziens zijn de 3 merken bij het 8 x 32 ofwel 8 x 30 model redelijk gelijkwaardig, het is puur persoonlijke voorkeur welke van de 3 je fijnst vindt.
Vorig jaar teste ik voor mezelf deze 3 merken en schafte dus uiteindelijk de Zeiss Victory 8 x32 aan. Waarom? De Swarovski 8 x 32 vertoonde mijn inziens meer kleurfoutjes (randjes) langs grote contrasten als de Leica en de Zeiss. Let wel, ik heb het dus alleen over de 8 x 32 versie, inmiddels heeft Swarovski nieuwe 42 mm modellen uitgebracht (8,5 x en 10 x) die weer nieuwe lenscoatings etc. hebben. De beste beeldkwaliteit in de 8 x 32 serie bood in mijn ogen serie de Leica, MAAR....die leica 8 x32 kon ik niet goed stilhouden (te smal gebouwd en te licht) en bovendien kon ik door de kijker niet het volledige beeld zien. Voor mijn ogen waren de oogkleppen van de oculairen te kort en kon ik daardoor niet het volledige beeld zien, ik moest als het ware de kijker een beetje van me af houden om het volledige beeld te zien. Voor brildragers kan dit echter juist heel gunstig zijn. Toen bleef de Zeiss Victory over, die had een iets minder neutraal beeld als de leica, maar was in mijn ogen beter als de Swarovski en met de Zeiss kon ik perfect het hele beeld zien (geen zwarte randen als bij de leica) en.....de Zeiss ligt heel prettig in mijn handen. Maar allemaal dus persoonlijke voorkeur en keuzes dus.

En voor de duidelijkheid; ik schafte deze kijker ook pas na een periode van 13 jaar vogels kijken (en later fotograferen) aan, tot die tijd redde ik me prima met een kijkertje van 200 euro. Dus andere merken zullen met name de beeldkwaliteit van de 3 toppers (soms net) niet halen, maar dan zijn het nog geen slechte kopen. De aanschaf van mijn Zeiss was inderdaad een aanslag op mijn rekening, maar eentje die wel heel veel (kijk)plezier oplevert.
Voor wat het waard is; oudere modellen van Leica, Zeiss en Swarovski worden met enige regelmaat tweedehands op de marktplaatsen geboden met soms hele gunstige deals....

Dus inderdaad, bij aanschaf de kijker zelf testen en vergelijken met anderen modellen, geen artikel of papieren rapportje die deze wijsheid kan verschaffen. En let dus niet alleen puur op beeldkwaliteit maar ook op handligging en kijkcomfort algemeen.

Groet,

Joep

RedKite

PostPosted: Thu 09 Jun 2011, 19:25    Post subject:
Dan is er nog het wennen aan een kijker. Ik heb een Pentax 10x42 en kon er slecht door kijken bij aanvang. Raar beeld en dubbel. Nu heb ik helemaal geen problemen meer en zie ik direct zeer helder beeld (wel wat CA bij hoge contrasten)
Een kijker kan dus ook geschikt worden. En daarvoor is een winkelbezoek te kort.

www.redkitemedia.nl
Canon 550D met Magic Lantern voor Video
Back to top
Reply with quote

Jan Uilhoorn
Guest

PostPosted: Thu 09 Jun 2011, 20:19    Post subject:
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 10 Jun 2011, 0:06    Post subject:
tip
als je ze gaat vergelijken, doe dat met slecht weer. Grijs en grauw. Liefst in de winter Smile

Onder gunstige lichtomstandigheden kijken is het verschil in kwaliteit veel minder goed te zien...
En dus ook, als je alleen bij lekker weer naar vogels in het zonnetje kijkt, dan kun je een goedkopere nemen...
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Fri 10 Jun 2011, 13:19    Post subject:
RedKite wrote:
Dan is er nog het wennen aan een kijker. Ik heb een Pentax 10x42 en kon er slecht door kijken bij aanvang. Raar beeld en dubbel. Nu heb ik helemaal geen problemen meer en zie ik direct zeer helder beeld (wel wat CA bij hoge contrasten)
Een kijker kan dus ook geschikt worden. En daarvoor is een winkelbezoek te kort.

Bart, ik snap wat je bedoelt, bij een van mijn oudere kijkers had ik dat ook. Bij die leica kon ik echter alleen het volledige beeld zien door 'm van me af te houden, dat was met gewenning niet anders geworden. Verder vind ik persoonlijk dat een goede kijker in 1 keer goed moet voelen/functioneren in alle opzichten, daar betaal je dan ook voor. Een winkelbezoek kan daarbij veel duidelijkheid geven, laat ik het zo zeggen; meer als papier en het web. Verder kenmerkt een goede "verrekijkerboer" zich dat hij/zij je tijd gunt om in alle rust te testen en uitleg te geven. Als je na testen in de winkel nog twijfelt kun je altijd zeggen dat je er nog een nachtje over wil slapen....

@Peter: goed punt, slecht weer is een goede test om de prestaties in met name helderheid en contrast algemeen te testen. Bij goed weer zie je de verschillen in kwaliteit minder. Bij goed weer kun je nog wel prestaties bij tegenlicht en harde contrasten testen.

Groet,

Joep

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum