Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Hoe wordt je een goed fotograaf

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Jun 2011, 18:48    Post subject: Hoe wordt je een goed fotograaf
Hallo mede-Birdpixers

Ik ben de laatste tijd heel veel bezig met vogelfotografie, en ik denk ook dat ik wel bijna iedere week minstens één foto plaats.
Nu heb ik toch moeite om nog aan 2 commentaren te komen, nogtans schrijf ik dagelijks verschilllende commentaren naar verschillende birdpixers.

Dus veronderstel ik dat de foto die ik geplaats heb niet zo heel goed is.
Zijn er misschien mensen die mij wat tips kunnen geven hoe ik betere en succesvollere foto's kan maken?

Groetjes
Pascal Gielen

Manfrotto 680B Monopod Black
Back to top
Reply with quote

Martijn Horsten

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 07 Jun 2011, 18:51    Post subject:
Hoi Pascal,

Je kunt misschien oefenen met vogels in de tuin. Heb je dan soms een uurtje tijd, ga dan met je camera zitten bij bijvoorbeeld een paar takken die je geplaatst hebt met wat voer in de buurt. Geen soort laten schieten en gewoon foto's maken. Maakt niet uit wat voor een weer, als het te donker is probeer je gewoon iets anders. Ik denk namelijk zelf dat je door oefening veel voor elkaar krijgt.\

Overigens denk ik niet dat het uitmaakt dat je veel of weinig reacties krijgt om een goed fotograaf te zijn...

Groeten,
Martijn
Back to top
Reply with quote

Gerard van zeele

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Jun 2011, 19:33    Post subject:
Ik heb eens in je profiel gekeken en er is niets mis mee met de ingezonde foto's
dus gewoon doorgaan is het motto en vooral plezier er aan beleven
komt het van zelf goed

gr gerard
Reply with quote

William Jansen

PostPosted: Tue 07 Jun 2011, 19:55    Post subject:
Hoi Pascal

Ik ben ook even door de foto's die je op birdpix gezet heb gelopen en daar mankeert helemaal niets aan. Kwam via google ook op je blog terecht en daar heb ik toch ook hele leuke plaatjes tussen zien staan. (waarom eigenlijk geen link in je profiel ??)

Als er hier enthousiast op je foto's gereageerd wordt is dat leuk maar het allerbelangrijkste is dat je de foto's die je maakt zelf mooi vind.

Gewoon lekker blijven fotograferen, lekker je eigen ding doen en vooral gewoon genieten.

groet
William
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Tue 07 Jun 2011, 19:58    Post subject:
Hoi Pascal,

De foto`s die je maakt zijn gewoon goed. Je zal merken dat je na verloop van tijd je eisen aan de foto`s steeds hoger gaat leggen. Dan ben je op de goede weg Wink
Ik fotografeer al ruim 33 jaar, en ik leer ook nog iedere dag wat bij. Alleen zijn dat hele kleine stapjes. Jij zal in het begin grote stappen maken. Gewoon heel veel meters maken........
Succes,

Ruud

Last edited by Ruud van Veenschoten on Tue 07 Jun 2011, 20:59; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

thijs broekkamp

PostPosted: Tue 07 Jun 2011, 20:46    Post subject:
Heel veel oefenen en fotograferen. Ik weet niet welke technieken je al onder de knie heb, zeker de samenhang sluitertijd-diafragma-iso waarde is erg belangrijk. Voordat je eens goede vogel foto's kan maken, gaat er aardig wat tijd over heen. Ook moet je je onderwerpen goed leren kennen. Je hebt een mooie lens die scherpe platen kan opleveren dus dat zit goed.

Ook even je foto's bekeken. Vogel foto's worden interessant als ze beeldvullend met een rustige achtergrond kan platen (geldt natuurlijk niet altijd) Geoorde futen zien er wel heel goed uit Very Happy
Sigma 150mm f 2.8 EX DG Macro APO HSM
-------------------
www.wildnature.nl
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Tue 07 Jun 2011, 20:48    Post subject:
Niets mis met jou foto's. Het is echt niet zo gemakkelijk om op te vallen. Het beste is om je niet teveel van meningen van anderen aan te trekken. Veel fotograferen, volg daarbij je instinct en wat je zelf het meeste in een beeld aanspreekt. Na verloop van tijd zal je een eigen handschrift gaan ontwikkelen dat de mensen gaan herkennen. Dan komen er ook meer nominaties en commentaren.

Deze foto's zijn alvast een heel goed begin in die richting:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=182848
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=198236

.

Art

PostPosted: Tue 07 Jun 2011, 21:11    Post subject:
Pascal, het gaat volgens mij niet om de hoeveelheid commentaren.
Daarbij heb je het meest aan commentaren met opbouwende kritiek.
Die krijg je dus ook haast niet, je kunt concluderen dat er dan niks mis is met je foto's. Wink
Belangrijkste is dat je zelf voldoening haalt uit deze pracht hobby.
Ik heb zojuist je porfolio hier ook bekeken, er zit werkelijk heel fraai spul tussen.
Dat fotograferen van jou is niets mis mee.
Ik ben zelf op mijn 16e begonnen met fotograferen, en ik leer nog steeds, en vooral door het heel veel te doen. Kristisch te kijken, af en toe ook oud werk weer doorakkeren en dan zul je zien dat je ook steeds progressie maakt. De tip van fotograferen in eiegen tuin is een goede. Je leert snel het gedrag van je vaste bezoekers kennen en het is nog een s heel leuk ook.
Kritisch kijken naar je eigen werk doe je al, maar zorg vooral dat je je plezier er uit haalt en niet verliest
Succes ! grt Art
Back to top
Reply with quote

Pieter Cox

PostPosted: Wed 08 Jun 2011, 10:56    Post subject:
Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties.
Er is niets mis met je foto's, ze zijn prima!

Ikzelf ben geen professionele natuurfotograaf, maar ik wil je wel zeggen hoe ik erover denk:

- Als eerst moet je alle vogels kennen + hun gedrag (misschien/waarschijnlijk ken je dat al), want dan weet je waar je ze kan vinden, hoe je ze kan benaderen zonder te verstoren...

- Vervolgens heel veel foto's maken en heel veel in de vuilbak smijten, af en toe zit er wel eens een goede foto bij.

- Tenslotte: om op deze site in de 'aandacht' te komen is het belangrijk dat je met een speciale/originele foto afkomt. Bijv. een leuke 'actie' dat de vogel doet, een originele compositie e.d.

Zo denk ik er dus over, ik weet niet of je hier iets kunt uithalen...

In ieder geval veel succes!

Groeten,
Pieter Cox.
Back to top
Reply with quote

mrpiwi

PostPosted: Wed 08 Jun 2011, 14:46    Post subject:
Hey Pascal,

Ik zelf ontvang ook een, misschien twee commentaren per foto die ik inzend, dus ik kan van dezelfde situatie spreken.

Wel denk ik dat je je niet te veel moet aantrekken van de eisen en commentaren op Birdpix. Vaak zie ik zelf de meest flitsende foto's hier op de site voorbij komen, waarvan ik droom om ze zelf nog eens te maken.

Het gevolg hiervan is dat je je eigen foto's gaat meten/vergelijken met deze en kom je tot de conclusie dat het niet zo snel gaat. Maar om eerlijk te zijn moet je dit ook niet verwachten, aangezien de meeste topfotografen op deze site hier al jaren rondsurfen op de site.

Mijn tip is om daarom gewoon te blijven oefenen. Kijk goed naar andere foto's en blijf niet stilzitten. Je zal vooruit gaan, maar het klopt wat men zegt. Het zal met kleine stappen gaan en dit kun je alleen maar accepteren. Je wordt vanzelf kritischer en daardoor zullen de foto's zelf verbeteren en zul je meer waardering krijgen van andere fotografen op de site.

Dus denk niet te veel na, gewoon doen en foto's maken!!

Neem eens een kijkje op http://stefanverhees.weebly.com !!
Back to top
Reply with quote

Pascal Gielen

PostPosted: Wed 08 Jun 2011, 21:18    Post subject:
Allemaal hartelijk dank voor de lovende woorden. Ik ga nu met een heel andere blik kijken naar de foto's die wat minder commentaren krijgen.

Maar kan ik misschien nog iets doen om wat meer commentaren krijgen?

Groetjes
Pascal Gielen

Manfrotto 680B Monopod Black
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

PostPosted: Wed 08 Jun 2011, 22:05    Post subject:
Pascal,

Kan me aansluiten bij de woorden van Hendrik. Denk na over wat je aanspreekt in een vogel en het biotoop waar het beestje voorkomt. Dan is het belangrijk dat je wat meer weet over een betreffende soort. Probeer dan eens met een creatieve invalshoek te komen zodat je beelden opvallen. Of denk eens na over een goede schuilplek.

Bendiks

Wijnand van Buuren

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 08 Jun 2011, 23:17    Post subject: Hoe word je een goed fotograaf
Ha Pascal.
"Hoe word je een goed fotograaf?".... was je vraag.

Je bent het al...... Idea

Wanneer iemand van jouw leeftijd zo'n vraag stelt, getuigt dat van zelfinzicht dus je kunt alleen maar gaan groeien, verwacht ik.
Bedenk daar ook bij dat de lat op deze site behoorlijk hoog ligt. Niet alleen door de kwaliteit van de foto's en de capaciteiten van de gebruikers maar ook omdat het team van moderators in de loop der jaren zoveel ervaring hebben opgedaan dat zij onderscheid weten te maken tussen TA, VA en database.

Dat er minder commentaren op jé opnamen komen dan je mogelijk verwacht, zegt niet zoveel over de aantrekkelijkheid daarvan maar soms meer over de moeite die gebruikers nemen om een reactie te plaatsen. Wanneer je wat langer op deze site doende bent, zal het je opvallen dat sommige fotografen veel en prachtige foto's aanbieden maar dat het aantal reacties dat zij geven op foto's van anderen klein is.

Ongeveer een jaar geleden ben ik zelf begonnen met het aanbieden van foto's op deze mooie site. Ik heb me inmiddels aangewend om na iedere aangeboden opname van mijzelf ongeveer tien reacties op foto's van mede Bitdpixers te geven. Daar gaat veel tijd in zitten maar je krijgt tzt ook veel reacties terug. (Actie/reactie)

Kortom, doorgaan met je passie.... Daar komt altijd is moois uit. Wink

Hartelijke groet, Wijnand van Buuren.

nelappelmelk

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 10 Jun 2011, 5:05    Post subject:
Heb je opnames bekeken. Mooie collectie al.Zelf doe ik vogels nog niet zo lang. Het is een vak apart.
Als je bij je opname een vraag stelt o.i.d. krijg je misschien meer interactie. Je moet uitkijken dat je je niet gaat vergapen aan alle mooie beelden. En gewoon het plezier blijft behouden in jouw eigen vogelfotografie.
groeten Nel
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum