Gender: Male Age: 66 Joined: 04 Dec 2004 Posts: 209 Location: Schoorl
Posted: Wed 29 Jun 2011, 9:35 Post subject:
Een UV-filter filtert het blauwe licht uit de foto, als je tenminste in de bergen bent, want anders beschermt het alleen je lens. Ook handig natuurlijk
Groet Dick. _________________ NPS lid en liefhebber
Iedere creatieve daad ontstaat uit imitatie.....
Kijk ook eens op : www.dickenmirahoogenboom.nl
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Wed 29 Jun 2011, 12:00 Post subject:
meen dat het afhankelijk is van de filters die op je sensor zitten of het nog iets toevoegt of niet.
De aard van die filters wordt door nikon niet in het boekje aangegeven. Tenminste, ik heb er niks over gevonden.
Ik heb er alleen éen op de lens die heeeeel erg veel aan kindervingers wordt blootgesteld en waar een heel erg korte zonnekap op zit: nikkor 35-70 F2,8 . Wel gebruik ik lensdoppen en zonnekappen.
Op een nikkor 80-400 zoom zou ik tegenwoordig ook zo'n beschermfilter zetten, omdat de zonnekap er redelijk makkelijk afstoot als je met de camera met lens om je nek loopt.
Heel groot nadeel van (alle typen) filters is forse kans op inwendige reflecties, met name bij tegenlicht dus.
En ze zijn nog vrij duur als ze goed zijn. _________________ hi lui
mooi licht
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum