Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Beginneling

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 30 Jun 2011, 22:00    Post subject: Beginneling
Goedenavond deze avond,

qua materiaal bezit ik helemaal niks. Daar wil ik deze zomer verandering in brengen. Mijn uiteindelijke doel is het maken van foto's(vogels) die mensen verwonderen. Ik weet dat dit, naast het materiaal, vele uren van oefenen kost. Wat ik zoek is een mooie set om mee te beginnen, een set waar ik jaren mee door kan. Ik heb een budget rond de 1000 euro, max 1500. Ik vraag me af of dit niet te krap is. Tweedehands spullen zijn geen probleem.

Wie kan mij helpen?

Groeten, Daan

P.S Ondertussen verwonder ik me over alle mooie foto's op Birdpix en lees alle commentaren goed door. Prachtige site!
Back to top
Reply with quote

thijs broekkamp

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 30 Jun 2011, 22:47    Post subject:
Zoek sowieso eens in het forum, staat er veel over.

Als eerste moet je besluiten welk merk je wil. Ik zou zelf voor Canon of Nikon gaan. Het meeste geld uit geven aan je lens, dat is het belangrijkste. Als ik voor canon mag adviseren zou ik (2ehands) een eos 30d en 300mm f4 met 1.4 converter kopen. Past aardig in je budget denk ik en kan je zeker lang mee vooruit. De kwaliteit van de 300mm is top.

Je moet zelf wel misschien afvragen of je meteen al met zulke (dure)spullen begint, en niet beter met wat minder kan beginnen en veel gaan leren. Uiteindelijk zal je dat misschien wel meer geld kosten
Sigma 150mm f 2.8 EX DG Macro APO HSM
-------------------
www.wildnature.nl
Back to top
Reply with quote

Danos

PostPosted: Thu 30 Jun 2011, 22:55    Post subject:
Een Canon of een Nikon lijkt me inderdaad het beste vanwege het grote assortiment lenzen en de tweedehands markt. 2 dagen surfen en lezen helpt veel. Zelf was ik de Canon EF-S 55-250mm al tegengekomen in combinatie met een body van 8 a 10 mp. Was benieuwd naar de reacties. In ieder geval bedankt!

En je laatste advies zal ik zeker in overweging nemen.

Groeten
Back to top
Reply with quote

DeBob

PostPosted: Fri 01 Jul 2011, 7:41    Post subject:
55-250 kom je zeker tekort aan in zowel bereik als kwaliteit. Ik ben met deze lens begonnen i.c.m. een 450D en de resultaten waren teleurstellend. Dit voornamelijk door de lens.

Mijn volgende stap was een 400mm f5.6 USM en dit is een wereld van verschil (ook in prijs). Toch zou ik je, net als Thijs, een 300mm f4 met een 1.4x teleconverter aanraden. Camera zou ik een stapje nieuwer pakken, een 40D of 50D. Ik gebruik nu een 50D.

Een zelfde combinatie kan je ook bij Nikon vinden. Die hebben ook een 300mm F4 in het assortiment. Als camera kan je denken aan een D80/90 of een D200.

Tot slot zou ik alles van een van deze merken pakken. Sigma is ook een optie maar dat is toch net een tikje minder dan de Canon's en de Nikon's.

Gr, Bob

Roland IJdema

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jul 2011, 8:50    Post subject:
Investeer vooral in goed glaswerk. Mocht je voor een canon gaan kies dan voor een L klasse lens. Dit is zeker te doen voor jouw budget. Naast de al aangegeven 400 f5.6 en de 300 f4 zou je ook kunnen kijken voor de 100-400. Dit zijn allemaal veel gebruikte lenzen door fotograferen op deze site.

Wat betreft de body zou je kunnen kiezen voor een 40d. Dit is een populaire body waar je nog wel even mee vooruit kunt en is tweede hands niet al te duur.

Danos

PostPosted: Fri 01 Jul 2011, 10:19    Post subject:
Ik heb alles opgeschreven. Bedankt. Binnenkort maar eens een rondje langs de fotozaken maken om te kijken welke het best bij mij past.

Groeten
Back to top
Reply with quote

Rob Smit

PostPosted: Fri 01 Jul 2011, 18:11    Post subject:
Hallo Daan,

Kijk ook goed naar de lichtsterkte van een objectief. (lager f getal, een f2.8 heeft minder licht nodig dan een f5.6)
Kost meer maar levert uiteindelijk veel meer plezier op en meestal betere resultaten.

Plezier met je speurtocht, is een leuke factor.
180mm 2.8 ED af
300mm f4 AF-S
SB600
Manfrotto driewegkop
Linhof statief
veel geduld.
en nog wat ander spul, ook divers te koop...
Back to top
Reply with quote

Danos

PostPosted: Fri 01 Jul 2011, 23:15    Post subject:
Bedankt Rob. Ik geef de voorkeur aan een f 2.8. Zag net een mooi tabelletje voorbijkomen, 25% licht tegenover 6%. Daar ik vooral in de avond wil gaan schieten, lijkt me dat ook handiger.
De speurtocht heeft wel iets inderdaad, al kan ik niet wachten op de eerste geslaagde foto. Zal even duren maar dan heb je ook een goed gevoel...

Groeten Daan
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Fri 01 Jul 2011, 23:19    Post subject:
Danos wrote:
Bedankt Rob. Ik geef de voorkeur aan een f 2.8. Zag net een mooi tabelletje voorbijkomen, 25% licht tegenover 6%. Daar ik vooral in de avond wil gaan schieten, lijkt me dat ook handiger.
De speurtocht heeft wel iets inderdaad, al kan ik niet wachten op de eerste geslaagde foto. Zal even duren maar dan heb je ook een goed gevoel...

Groeten Daan

Probleem is wel dat f/2.8-lenzen wel een flink stuk duurder zijn dan f/4 of f/5.6 lenzen zijn.

Met jou budget zullen die, ben ik bang, toch buiten jou bereik blijven.

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Danos

PostPosted: Fri 01 Jul 2011, 23:24    Post subject:
Okee helaas. Dat wordt dan iets voor later misschien. Kan geen kwaad om 'onderaan' te beginnen. Is het dan wel mogelijk om te beginnen met vogelfotografie? Is het bijvoorbeeld niet verstandiger om eerst enkele jaren te oefenen met landschappen met 'goedkoop' materiaal. Om later met betere spullen alsnog vogels te gaan fotograferen.

Groeten, Daan
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Fri 01 Jul 2011, 23:28    Post subject:
Zoals hierboven al aangegeven is, is de Canon 300mm f/4 een prima lens, ook voor vogelfotografie. Zeker icm. de 1.4x converter (je zit dan op 420mm) heb je ook een prima bereik voor vogelfotografie.

En zoals hierboven al gezegd is, moet het mogelijk zijn om deze lens met een 40D (tweedehands) samen voor €1500,- te krijgen zijn.

Groeten, Arjen
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Sat 02 Jul 2011, 11:33    Post subject:
Ik heb in dezelfde situatie gestaan als jou. Ik begon met een setje van 700euro. Canon 1000D + 18-55 IS + 70-300 IS USM met een velbon sherpa 600R. Inmiddels bezit ik al veel meer en houdt het niet op.

Je vertelt dat je er jaren mee wilt doen. Vogelfotografie is verslavend. Je wilt eerst een vogeltje op 10m er goed op hebben. Als je die er goed op heb, wil je dat vogeltje op 10m er beter op hebben en koop je ander spul. Zo gaat dat maar door. Wel goed dat je 2e hands wilt gaan kopen. Dat scheelt je onwijs veel geld.

Ik heb vele lenzen gehad die binnen jou bereik zijn:
Canon EF 70-300mm IS USM
Canon EF 100-400mm L IS USM
Canon EF 300mm f/4L IS USM
Sigma APO 50-500mm EX DG HSM
Canon EF 400mm f/5.6L USM

En nu bezit ik weer een Canon EF 100-400mm.
Dat niet voor niks. Ik heb door het switchen niet alleen winst kunnen maken op de lenzen maar ben ook veel wijzer eruit geworden. Je maakt een persoonlijke keuze en voor als beginner kan ik je een aantal lenzen misschien wel afraden.

Eerst die 70-300 IS USM. Een leuke lens maar als je 1500euro is dit de eerste die links laat liggen. Hij is niet bepaald scherp en sterk gebouwd ook de snelheid valt vies tegen vergeleken met de rest.

Dan kom je op de Sigma 50-500mm die ik je zeker kan afraden. Het is zeker geen slechte lens maar hij presteert niet zo goed als een canon L-serie lens. Deze zijn stuk voor stuk fantastisch.

De Canon 400mm f/5.6L USM is ook niet bepaald de lens die je zoekt denk ik. Deze lens vergt veel kunsten in het stabiliseren. Hij is wel het scherpst en zelfs het snelst maar het minst flexibel. En dat moet je nou net niet hebben als beginner. Het is een vrij moeilijke lens. Niet zo moeilijk als de 50-500mm daar haal je minder uit. Maar de 400mm is het moeilijkst van zijn canon broeders.

Dan houdt je lenzen over die jou zeker van pas komen. De Canon 100-400mm f/4.5-5.6L IS en de Canon 300/4L IS. Wat ik heb gemerkt bij deze 2 lenzen is dat de 300/4L IS veel meer details registreet op je beeldsensor van je camera. Ook is hij super flexibel en lekker licht. Doordat je een 1.4x er bij moet kopen om 420mm f/5.6L IS te krijg, moet je zeker 1200-1250euro neerleggen. Ligt er maar net aan hoe ze worden aangeboden.

De Canon 100-400mm f/4.5-5.6L IS is absoluut de meest flexibele lens van zijn broeders. Op 100% is hij wel wat minder scherp als de 300/4L IS en de 400/5.6L. Maar dat zie je alleen op 100% en niet op A4 formaat. Daar zie je 0 verschil eigenlijk. Hij is onwijs flexibel, scherp en heeft een goede IS. Koop niet een te oud model want die presteren toch minder dan de recente exemplaren (van 2-3jaar oud). Hij is ook goedkoper (voor 1000euro ben je klaar) dan de 300/4L IS waar nog een converter op moet.

Als camera zou ik een Canon EOS 550D kopen. Hij heeft een fantastische sensor en is heerlijk om mee te beginnen. Je kan er erg veel mee. 2e hands zo'n 450-500euro. Daar komt nog wel eventueel een extra batterij bij en 16Gb SD kaart minimaal.

Als je voor een Canon EOS 550D + 18-135 IS + 100-400mm gaat ben je zo'n 1750euro kwijt en kan je daar zeker een hele tijd mee vooruit. Je zult daar veel uit kunnen halen. Dat zou mijn setje zijn dat ik nu voor het geld zou kopen.

Heel veel succes er mee!

Gr Jeffrey

Danos

PostPosted: Sat 02 Jul 2011, 19:33    Post subject:
Hallo Jeffrey,

allereerst bedankt voor je moeite. Mijn oog is inderdaad gevallen op de body van Canon, de 550D. Een vriend van mij heeft hem en ik mocht hem even 'uitproberen'. Hij is er heel erg enthousiast over en ik moet zeggen dat ik dat ook was.

Ik heb nog eens lopen nadenken over de mogelijheden van mijn budget en denk dat het verstandiger is om eerst aan landschaps en/of macrofotografie te doen. Ik heb nog totaal geen ervaring met het fotograferen, laat staan dieren. Ik ben van plan eerst de techniek te leren, en dit lukt kan ik het beste doen bij landschappen. Mijn kennis van waar welke vogels zitten en op welke tijdstippen is nu nog duidelijk onder de maat.

In combinate met deze lens, Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS, te koop bij topdeals voor 840 euro's. Dan hou ik nog een mooi bedrag over voor een statief en kaartjes enz..

Ik hoop de komende jaren de techniek onder de knie te krijgen en later over te stappen naar vogelfotografie. Ga volgend jaar de studie natuur en bosbeheer doen in Wageningen waarbij ik later alks hoofdrichting ecologie kies. Dat zou een mooie combinatie zijn, natuurfotografie en ecologie!

Groeten, Daan
Back to top
Reply with quote

Freek Wijffels

PostPosted: Sat 02 Jul 2011, 19:49    Post subject:
Hoi Daan,

Goede keuze om voor de 550D te gaan. Het kan alleen goedkoper:
http://tweakers.net/pricewatch/253205/canon-eos-550d-+-ef-s-18-135mm-is.html
Heb je nog 44,50 over voor een SD kaart en/of een schoonmaakdoekje etc.

Met die studie word je al snel wijzer denk ik!
Reply with quote

Danos

PostPosted: Sat 02 Jul 2011, 20:04    Post subject:
Hallo Freek,

bedankt voor de tip. Scheelt weer wat inderdaad!
Deze week de woorden maar eens omtoveren in daden.

En wat betreft Wageningen: ik kan niet wachten om te beginnen. En dat terwijl ik toch vaak omschreven word als een luie jongen...

Groeten,
Daan
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Sat 02 Jul 2011, 20:07    Post subject:
Danos wrote:
Dat zou een mooie combinatie zijn, natuurfotografie en ecologie!

Is idd een erg leuke combinatie, weet ik uit ervaring. Het kan heel mooi zijn om wat ecologie in je foto's te verwerken Smile

Trouwens, als je je eerst in macro- en landschapsfotografie wil gaan verdiepen, kijk dan ook eens op Nederpix.

Groeten, Arjen
Back to top
Reply with quote

Danos

PostPosted: Sun 03 Jul 2011, 18:33    Post subject:
Dank je wel Arjen, voor je laatste tip betreft Nederpix. En ik ga zeker proberen om wat ecologie in de fotó's te verwerken!

Groeten,
Daan
Back to top
Reply with quote

P.Teune

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 03 Jul 2011, 19:37    Post subject:
heb je de aanbiedi8ng van Ton van Mourik gelezen???...een D300 Nikon voor € 750,00!!!
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum