Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Apparatuur in een vochtige tropische omgeving

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 30 Oct 2004, 13:31    Post subject: Apparatuur in een vochtige tropische omgeving
Hey mensen,

Ik ga in januari 2005 voor 5 maanden naar Kalimantan, waar ik een stageonderzoek ga doen met een medestudent. Dit onderzoek zal voornamelijk plaats vinden in tropisch regenwoud, oftewel omstandigheden die nogal wat vergen van je apparatuur.

Nu heb ik eigenlijk twee vragen.

1) Ik neem mijn digitale camera (Minolta DiMAGE z2) mee. Heeft iemand tips hoe ik deze in het veld goed droog kan houden?

2) Ik zoek een verrekijker die geschikt is voor het werken in een dergelijke omgeving. Handig daarbij is: een korte scherpstelafstand, goede weatherproofing en voldoende lichtsterkte. Zelf zag ik o.a. de Nikon Monarch ATB 10x42 en Swift Instruments Audubon 8.5x44 828HHS die mij vrij redelijke kijkers in hun prijsklasse lijken. Tips zijn welkom!

Alvast bedankt weer!
Back to top
Reply with quote

Panthera

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 30 Oct 2004, 16:58    Post subject:
Beste Sander,

Dat kan een leuk reisje worden......ik ben jaloers...

Je kunt bijvoorbeeld op www.weeronline.nl kijken wat voor weer het daar wordt. Je kunt maar 3 dagen vooruit kijken, maar via een plaats en trends kan je een meerjarig gemiddelde van van alles en nog wat krijgen. Zo kan je enigzins inschatten hoeveel regen en vochtigheid jij (of liever gezegd jouw camera) voor de kiezen krijgt.

Ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar dat type weer vergt bijzonder veel van je spullen zeker wanneer het zo lang aan deze omstandigheden wordt blootgesteld.

Wanneer je een eletrisch apparaat koopt, zit daar meestal een zakje siliconenkorrels bij. Dit trekt het vocht aan zodat het daarin gaat zitten en niet in de apparatuur.
Die korrels zijn ook in grotere hoeveelheden te koop. Bewaar daar alle je fotospullen in en kook de korrels regelmatig droog zodat ze weer voldoende opnamecapaciteit hebben. Zorg er ook voor dat je spullen zo min mogelijk worden blootgesteld aan extremiteiten en berg zeker 's nachts je spullen droog en afgesloten en voorzien van voldoende korrels op.

Ook batterijen/accu's hebben erg te lijden, zorg dus dat ook zij beschut worden opgeborgen en neem zeker voldoende accu's mee. Ik vraag mij trouwens af hoe je de gemaakte foto's denkt op te slaan. Wij maken vergelijkbare situaties meerdere malen per jaar mee en eventueel kan ik je wat adviezen geven omtrent mogelijkheden voor opslag tijdens reizen (onder mogelijk primitieve omstandigheden). Wanneer anderen hier ook belangstelling voor hebben, kan ik er op deze site wel eens een artikel aan wijden, anders moet je maar eens mailen.

Voor wat betreft verrekijkers zullen er ongetwijfeld anderen zijn die hier veel meer van weten en je ook goed kunnen adviseren. Een hele grote op dit gebied (ik geloof de grootste in Nederland op het gebied van verrekijkers) is House of Outdoor in Maarssen. Vraag naar de eigenaar (Jan van Dalen), die weet er verschrikkelijk veel van. Via internet kan je ze vinden op www.houseofoutdoor.nl.

Veel succes en mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag. (Ik heb in ieder geval wel vragen wanneer je terugkomt.)

Groet
Marco

sander_p

PostPosted: Sun 31 Oct 2004, 12:38    Post subject:
Marco, bedankt voor je tips! Bij terugkomst zal ik natuurlijk van me laten horen en beantwoord ik je vragen graag.

Heb je enig idee weer ik los silconenkorrels kan kopen? Ik dacht hier namelijk ook al aan, maar heb geen idee waar ze te krijgen zijn.

Mijn foto's zal ik opslaan op een laptop die ik meeneem. Deze gaat niet mee in het veld, maar blijft achter in het dorp waar ik overnacht. Als het goed is kom ik daar gewoon elke dag terug en er is daar stroom. Wat betreft scheelt dat dus wel weer. Uiteraard moet ik wel zorgen dat m'n laptop ook droog blijft.

Meer tips zijn welkom. Wink
Back to top
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Mon 01 Nov 2004, 9:45    Post subject:
Hoi Sander,

Hol gewoon de eerste de beste audio-zaak in of beter: fotozaak en vraag of ze de siliconenzakjes voor je willen bewaren. Heb ik ook wel es gedaan, kost niks en ze worden anders toch gewoon weggegooid.

Suc6, Phil

valentijn86

PostPosted: Fri 17 Dec 2004, 12:33    Post subject: Apparatuur in een vochtige tropische omgeving
hallo
zelf zal ik voor zekerheid een regen hoes nemen.
omdat het zo erg vochtig kan zijn dat er vochtdrupels wat aan de takken of bladen zitten kunnen vallen.
bij www.kata-bags.com of www.kata-bags.nl kan je er een kopen.
of gewoon kijken bij andere advertentie of winkel's.

m.v.g.v
valentijn86
valentijn fotografie

sander_p

PostPosted: Sun 19 Dec 2004, 16:52    Post subject:
Valentijn86 -- bedankt voor de tip, maar op die website zie ik geen raincovers voor gewone digitale cameras staan?

Numenius -- ik hoop inderdaad dat mijn camera het een beetje houdt. Dat zal ik ter plekke wel ondervinden... Wat mijn verrekijker betreft, ik heb een Nikon Monarch ATB 10x42. Als het goed is, is die waterdicht.
Back to top
Reply with quote

Jacob

PostPosted: Mon 20 Dec 2004, 1:02    Post subject:
Ik heb ook een monarch maar dan de 8x42 en die is inderdaad waterdicht volgens voor zover ik weet...

valentijn86

PostPosted: Sat 12 Aug 2006, 11:36    Post subject:
als je nog niet hebt kijk dan eens op www.cameraland.nl
ik heb zelf deze:

valentijn86

Hans Gerhardt

PostPosted: Sat 12 Aug 2006, 15:19    Post subject:
Ik denk dat de luchtvochtigheid het grootste probleem is voor je spullen. Tegen regen kun je wapenen, al zie ik de lol niet van fotograferen in de regen. Als je in een airconditioned omgeving verblijft en je gaat naar buiten dan beslaat de boel en omgekeerd ook. De camera eerst aan de temperatuur laten wennen in een tas (met silicagel) alvorens hem eruit te nemen.

ad

PostPosted: Sat 12 Aug 2006, 20:38    Post subject:
hoi sander ,
een onderwater camerahoes .

http://www.internetcamerasdirect.nl/acatalog/EWA_Marine__als_er_bijv_geen_originele_is_.html

de link is voor het idee ,de prijzen die daar op staan zijn wel erg duur .

ik hoop dat je er wat aan hebt .

gr ad .

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum