Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

40D de klok rond

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 17 Jul 2011, 12:24    Post subject: 40D de klok rond
Beste allen,

Mijn 40 D is de 9999 clicks gepasseerd. Niet zo'n ramp natuurlijk maar heb nu n probvleem met de doornummering. Simpel gezegd gebeurd nu het volgende als ik ze op de pc zet:

9999_109
9999_11
9999_110

Waarbij foto 11 dus eigenlijk veel eerder is gemaakt als 109....

Wie heeft de oplossing?

Gr. Patrick Lemmens

Ad Sprang

PostPosted: Sun 17 Jul 2011, 12:35    Post subject:
Hoi Patrick,

je kunt de bestandsnummering ergens in het programma instellen.
Als je het boekje niet meer hebt wil ik de betreffende 2 pagina's wel voor je inscannen en per mail toesturen. Stuur maar even een PB dan.

groeten,
@d
Back to top
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Sun 17 Jul 2011, 14:09    Post subject:
Ha Patrick,

Je kunt op de PC ook sorteren op datum/tijd van de file, dan is je probleem waarsch ook van de baan. Kan volgens mij ook in LR etc.

Hartelijke groet,
Phil

Jan Hendriks

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 17 Jul 2011, 14:20    Post subject:
Ik laat het nummeren over aan Zoombrowser. Die laat ik gewoon doornummeren ongeacht wat de nummering in de camera is. Ik sta nu op 081271. Lekker eenvoudig aflezen ook.
Voor het geval dat ik het miljoen haal (wat gezien mijn leeftijd niet erg waarschijnlijk is) dan breid ik het aantal posities gewoon nog even uit. :wink:

peter wijn

PostPosted: Mon 18 Jul 2011, 8:17    Post subject:
Eduard van het NDIF of NIDF of hoe heette het ook us weer...

... die deed de tip aan de hand de foto's na overladen op de computer een andere naam te geven dan de camera deed.
De vraag is: waarom zou je dit niet doen?
(nou, heel eventueel omdat het enige tijd kost)

Als ik zo meteen ongeveer over 1 minuut een burst foto's zou nemen, dan zou één van die foto's over een tijdje, als ik de foto op mijn pc zou zetten, de volgende naam kunnen meekrijgen van het fotoprogramma dat Nikon hiervoor ontwikkeld heeft:
PW_20110718_090013-03.

PW initialen van mij
_datum met het jaartal vooraan, dan de maand, dan de dag (volgorde is belangrijk voor terugzoeken)
_tijdstip van fotograferen (uren automatisch vooraan)
_volgnummer

Hiervan zijn de initialen alleen van belang als je denkt je foto's ooit tussen andermans foto's terug te moeten kunnen vinden. Dat is voor mij eigenlijk niet van belang.

De datum is superhandig, eigenlijk essentieel. Ik heb mijn foto's op datum opgeslagen - EDIT: ik bedoel de mappenstructuur; mappen per jaar, die onderverdeeld per maand, en eventueel die maanden onderverdeeld per dag of project (als het erg veel foto's zijn in een maand) -, dus als ik de naam heb, vind ik automatisch de foto snel terug. Snel in de zin van direct.

Het volgnummer kun je instellen tot op iets van 6 cijfers. In de praktijk zul je geen tienduizend foto's op één dag maken. Op een dolle dag in Oman heb ik wel eens tweeduizend keer afgedrukt. (gelukkig zijn heel veel van die foto's al weg Smile ).

De tijd er in meenemen is erg handig als je meerdere camera's hebt (zelden zal je meer dan één camera tegelijkertijd aan het werk hebben - wel goed opletten dat de klok gelijk staat). Je zult dan nooit krijgen dat een naam twee keer voorkomt, en je kunt de foto's van de verschillende camera's dus rustig door elkaar plaatsen. Je hebt dan veel minder cijfers nodig in het volgnummer. Met het aantal beelden per seconde dat mijn camera's halen zou één cijfer eigenlijk voldoende moeten zijn.

Last edited by peter wijn on Mon 18 Jul 2011, 13:51; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Mon 18 Jul 2011, 8:28    Post subject:
'n Perfecte oplossing Peter ! Heb eerlijk gezegd geen idee of zoiets ook voor Canon bestaat. Zou wel fijn zijn.
[en dat 2000x afdrukken op een goede dag komt me herkend voor Smile ]

Ik werk ook geregeld met 2 camera's (beide Canon), en maak in dat geval 2 subfolders aan onder de folder-met- datum/plaats/onderwerp, beide subfolders vernoemd naar beide camera's.

Ik zie 1 (klein) nadeel van je oplossing: alle foto's van alle camera's (meestal max. 2 dus Wink ) komen in dezelfde folder. Soms is het handig om juist ook foto's afkomstig van 1 camera te selecteren, en dat kan flink zoeken zijn in 1 folder. In LR is het trouwens makkelijk selecteerbaar, dus groot is dat probleem niet.

Groet, Phil

Nico Leenheer
Guest

PostPosted: Mon 18 Jul 2011, 8:34    Post subject:
In DPP van Canon kan je, bij het converteren van RAW naar bijv TIFF, aut. op laten slaan op bijv: Image_2011-07_18_3566.TIFF.

Van de foto's die ik wil bewaren wijzig ik, na bewerking, Image in de naam van de vogel en het volgnummer van de camera in 1, 2, enz. naarmate ik foto's van één en dezelfde vogelsoort gemaakt heb.
Bijv: Torenvalk_2011_07_18_1.TIFF of .JPG.

Je kunt dan naderhand op vogelsoort terugzoeken, omdat ze op en naam en datum zijn gearchieveerd.

Groeten, Nico
Back to top
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Mon 18 Jul 2011, 9:13    Post subject:
Hi Nico,

Dat zou idd kunnen maar ik bewaar (uiteraard) niks in TIFF, enkel in RAW plus event bewerkingen.

Het zou handig zijn als dit op de camera instelbaar zou zijn ... misschien Canon maar weer eens een briefje schrijven.

Vr gr, Phil

peter wijn

PostPosted: Mon 18 Jul 2011, 9:28    Post subject:
(als ik zou doen als Nico, dan zou ik 'Torenvalk' helemaal achteraan zetten in de naam, zodat de foto's op volgorde van tijd blijven staan).

(maar ik heb een database waarin staat welke foto's van een Torenvalk zijn, of van een Wielewaal, of Huismus, en welke foto's in Qurayat, Oman zijn gemaakt, en welke in het Griftpark in Utrecht, op welke foto een beest een kikker als prooi in zijn bek heeft - jammer genoeg is dat een slechte foto -.)

(toen ik nog geen database had, sloeg ik alles per soort op in een map met de soortnaam van de vogel er in, dan is de naam torenvalk handig om de foto snel de goede map terug te vinden)

(EDIT: maar ik zou nooit doen als Nico, want ik zou nooit een foto een andere naam geven dan het RAW bestand, tenzij ik de foto niet zou bewaren en ook niet naar een ander sturen - die later om een andere bewerking van het RAW-bestand zou kunnen vragen.)

Last edited by peter wijn on Mon 18 Jul 2011, 11:06; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 18 Jul 2011, 10:32    Post subject:
Digibird wrote:
'n Perfecte oplossing Peter ! Heb eerlijk gezegd geen idee of zoiets ook voor Canon bestaat. Zou wel fijn zijn.
[en dat 2000x afdrukken op een goede dag komt me herkend voor Smile ]

Phil, je gebruikt Lightroom?? Bij het importeren van foto's in LR kun je opgeven hoe hij het bestand moet noemen. Eenzelfde soort constructie als Peter hierboven gebruikt is dan mogelijk. Ook voor Canon dus Smile

Zelf hernoem ik m'n bestanden altijd op de volgende manier: yyyymmdd_naamvangebied_volgnummer Dus bijv. 2011_Groningen_001.jpg Op die manier weet ik niet alleen direct wanneer, maar ook waar ik de foto gemaakt heb.

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 18 Jul 2011, 12:00    Post subject:
Digibird wrote:
'n Perfecte oplossing Peter ! Heb eerlijk gezegd geen idee of zoiets ook voor Canon bestaat. Groet, Phil

Zoals gezegd, dit kan allemaal in Zoombrowser dat Canon gratis bij z'n camera's mee levert.

Zelf heb ik het zo ingesteld dat voor iedere dag automatisch een nieuwe folder met de datum (layout naar keuze) wordt aangemaakt. Dus als je een paar weken aan het schieten bent geweest dan komen de foto's per dag in een folder te staan. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen dat alles in één folder bij elkaar wordt gezet.

De naamgeving per foto kun je ook automatisch laten instellen + doornummering. Ik heb even een voorbeeldje van Zoombrowser gemaakt: http://www.natuur.sohosted.com/diversen/zoombrowser.jpg

Zelf neem ik geen datum in de naam van de foto op omdat die al in de exif staat en Bridge biedt legio mogelijkheden om vanalles en nog wat uit die exif te selecteren of om op te laten sorteren.

peter wijn

PostPosted: Mon 18 Jul 2011, 12:00    Post subject:
(open nieuw venster (linksboven); type voor het adres: www.google.nl ; type voor de zoekopdracht: rename raw ; of iets vergelijkbaars.)

(Lightroom doet het prima, Aperture doet het prima - ook als je er niet voor kiest de foto's door je database te laten opeten. Vroeger had je nog viewers als Breeze Browser en Photomechanic en nog zo heel wat software.)

(en dus 'Nikon Transfer2' voor Nikoncamera's, tegenwoordig verstopt in - gratis - Nikon View nx2)
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Mon 18 Jul 2011, 13:40    Post subject:
Ha Arjen, Peter en Jan,

Ik was denk ik onvoldoende duidelijk; ik weet dat het in LR kan (gebruik ik overigens niet altijd).
Ik hanteer zelf, naast LR, een directory-structuur a la wat Peter beschrijft. Vind ik makkelijk(er) zoeken soms dan LR opstarten etc.

Wat ik bedoelde met Canon-schrijven is: het zou fijn zijn als je dit allemaal al op de camera kunt instellen, iets als yyyymmdd_hhmm_volgnummerxxxxx.cr2
Volgens mij kan dit (nog) niet.

Gr, Phil

Patrick Lemmens

PostPosted: Mon 18 Jul 2011, 18:52    Post subject:
Poeh,

Simpele vraag, zoveel reacties!
Dank allen. Ondertussen heb ik mn boekje teruggevonden en hierin oplossing gevonden.
Wat betreft mappenstructuur: Bij wegzetten op PC zet hij (EOS software) ze me per dag in n mapje die ik vervolgens zelf nog in maanden onderbreng.
Verder gebruik ik Picasa (sorry maar ik blijf t een fantastische (gratis) tool vinden) die zevervolgens zelf nog eens op volgorde zet en 'vindbaar' via labels.

Groet,

Patrick

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum