Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Vogelfotografie (en meer) in de Algarve

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 17 Oct 2010, 20:10    Post subject: Vogelfotografie (en meer) in de Algarve
Tot voor kort bestond mijn beeld van de Algarve uit een willekeurige zon-zee-strand bestemming in de zomer en een streek waar welgestelde gepensioneerden in de winter een balletje slaan op één van de vele golfbanen genietend van het prettige klimaat. Natuurlijk zijn dat vooroordelen (en wellicht kloppen die ook wel een klein beetje), maar de Algarve heeft daarnaast nog veel meer te bieden, óók aan vogelaars en natuurfotografen. Eind september/begin oktober bezocht ik de streek voor de eerste keer en het viel mij op hoeveel er te fotograferen viel in deze tijd van het jaar.

In de eerste plaats is er natuurlijk het landschap wat veel afwisseling kent. Langs het grootste deel van de zuidkust vind je uitgestrekte waddengebieden zoals bijvoorbeeld in het Ria Formosa Natural park, een langgerekt doolhof van lagunes en kreken met een flinke getijde-verschil. Uiteraard heeft een dergelijk gebied een sterke aantrekkingskracht op (trek-)vogels en op onze dag van aankomst zagen we al direct doortrekkende Lachsterns en Visarenden. Ook een aantal bijzondere, zoutminnende planten voelt zich hier prima thuis zoals de Zeelelie of Zeenarcis die tot in oktober bloeit met prachtige geurige witte bloemen.

Ga je wat verder van het strand af dan kom je in een mengeling van zoutpannen en zoetwater-lagunes waar vogelfotografen hun hart kunnen ophalen. Met een klein groepje zagen wij eind september in een paar dagen ruim 150 soorten vogels waaronder 28 soorten steltlopers. Het gebied is nog redelijk onbekend onder vogelaars, maar biedt wel een goede infrastructuur met toegankelijke natuurgebieden en bruikbare vogelkijkhutten. Leuke soorten als Blauwe Ekster, Purperkoet, Flamingo en Zwarte Ibis laten zich hier goed zien en fotograferen. Nog een paar honderd meter verder het binnenland in en de zeer algemene Kleine Zilverreigers maken plaats voor minstens zo veel Koereigertjes. Door de gunstige ligging van de Algarve (beetje vergelijkbaar met de Azoren en de Scilly eilanden) heb je er ook nog goed kans op zeldzame doortrekkers en dwaalgasten, zo vonden cq zagen wij er binnen 3 dagen een Blonde Ruiter en een Bartrams Ruiter.

Iets verder naar het westen verandert de kust van karakter en verschijnen er indrukwekkende kliffen. Een heel bijzonder punt wordt gevormd door Cabo de São Vicente, het meest zuidwestelijke puntje van Portugal en daarmee ook van het Europese vaste land. Vanaf de kaap heb je uitstekende mogelijkheden om zeetrek waar te nemen van bijvoorbeeld pijlstormvogels, maar de fotokansen zijn beperkt door de hoogte en afstand. Vanuit het nabijgelegen Sagres kun je echter leuke tochtjes op zee maken waardoor je zowel de kliffen vanuit een ander perspectief kunt zien als de mogelijkheid hebt om zeevogels en zeezoogdieren vanaf korte afstand te fotograferen. Tijdens een vrij kort tochtje zagen wij o.a. 3 soorten Pijlstormvogels, Europees - en Wilsons Stormvogeltje en kwamen wij een groep van wel 50 gewone Dolfijnen tegen. Vanzelfsprekend trekken er ook heel wat vogels door over het land en vlakbij Kaap sint Vincent ligt een heuveltop (Cabranosa) waar we begin oktober konden genieten van o.a. langstrekkende Slangenarenden, Aasgieren en Zwarte Ooievaars terwijl in de bosjes rond de heuvel een ruime selectie aan zangertjes was te vinden waaronder Provençaalse Grasmus, Brilgrasmus, Kleine Zwartkop enz.

Nog meer het binnenland in, maar nog steeds minder dan een uur rijden vanaf de kust, kom je in volkomen andere biotopen in de Alentejo. Uitgestrekte, zacht golvende vlaktes met zo hier en daar een eenzame Kurk- of Steeneik. Hier baltsen vanaf december al de Grote en Kleine Trappen en het is het jachtgebied van veel interessante roofvogels zoals Spaanse Keizerarend, Grijze Wouw, Slangenarend en Kleine Torenvalk.
Uiteraard is het voorjaar een prachtige tijd om de Algarve te bezoeken. De vlaktes zijn dan een bloemenzee vol insecten en de vogels zijn nadrukkelijk zingend aanwezig en fotografeerbaar. Toch was ik aangenaam verrast door wat de streek ook in het najaar nog te bieden had aan fotografie-mogelijkheden. Ik was er met een klein gezelschap o.a voor het Sagres Bird Festival en dus zeker niet op een fotoreis, maar heb toch heel wat opnames kunnen maken van leuke soorten en boeiende landschappen. Door het aangename klimaat vliegen er tot ver in het najaar ook nog leuke vlindersoorten en voor de reptielen-liefhebbers zijn er dan nog fotokansen met soorten als Huisgekko en Gewone Kameleon.

Een wat ruimere selectie van foto's is hier te vinden.

Met dank aan Menno van Duyn voor het beschikbaar stellen van de foto's van Bartrams Ruiter, Blauwe Ekster, Spaanse Keizerarend, Jaap, Europees Stormvogeltje en Grote Trap. Op Menno's website en Blog vind je nog meer beelden van de Algarve.

Tot slot nog een aantal nuttige websites:
    League for the Protection of Nature, onderaan de Engelse pagina een PDF met veel informatie over het werk(gebied) van deze organisatie. Hier moet je ook zijn voor het bezoeken van de Trappenreservaten en om daar gebruik te maken van de schuilhutten.
    Mar Ilimitado, één van de clubs die vogel- en zeezoogdier-tochtjes aanbieden. Deze vaart vanuit Sagres en wordt gerund door mariene biologen met verstand van zaken.
Wellicht dat we als Birdpix en Nederpix in de toekomst bij voldoende belangstelling de Algarve zullen opnemen in onze fotoreizen. Zelf zal ik in ieder geval de streek nog eens bezoeken, er valt daar nog heel veel te zien en te fotograferen!
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 18 Oct 2010, 19:01    Post subject:
interessant stukje gebiedsreclame jaap. leuk.
(is het de bedoeling dit vaker te doen? had best in natuurfotoblogvorm gekund, niet?)
Back to top
Reply with quote

Jaap Schelvis

PostPosted: Mon 18 Oct 2010, 19:27    Post subject:
Bedankt, Peter!
Inderdaad had dit (ook) in natuurfotoblogvorm gekund, hoewel het m.i. daarvoor wat fotografische diepgang mist. Zoals je terecht opmerkt is het vooral bedoeld om een relatief onbekende foto-bestemming even wat aandacht te geven.
Heb je trouwens alle soorten al op naam weten te brengen? Wink
Groet,
Jaap

peter wijn

PostPosted: Tue 19 Oct 2010, 9:56    Post subject:
ik zie een grote trap in de wei staan. veel verder kom ik niet (nou een beetje dan Cool ).

Wat erg jammer is, is dat er zoooooo weinig reacties zijn op zo'n bericht. Daardoor heb jij er misschien geen zin in? of heb je voldoende hits om je er lekker bij te voelen?

ik vind het blogwaardig, ik bedoel, een blog is ook maar een blog. en je kunt dit soort verslagen dan ook weer makkelijker terugvinden. Als er een aantal staan wordt het de moeite van er naar te gaan zoeken.

en misschien willen wel meer mensen stukskes schrijven.
Back to top
Reply with quote

JMKimstra

PostPosted: Tue 19 Oct 2010, 11:35    Post subject:
Ha Jaap,

Dat ziet er fantastisch uit!! Ik was ook altijd in de veronderstelling dat Algarve alleen voor zonaanbidders en golfers was. Zeker de moeite waard me eens verder in te verdiepen. Je vliegt voor een appel en een ei naar Faro en vandaar doe je het verder met een huurauto'tje. Hoeft nauwelijks veel te kosten...

Dank voor deze tip. Enneh, mag vaker van mij.

Janneke
Back to top
Reply with quote

Henk Willekes

PostPosted: Wed 20 Oct 2010, 9:38    Post subject: re.: Algarve
Hallo Jaap!

wat een leuk bericht en mooie foto's van de Algarve! (sorry dat ik wat laat reageer, maar door omstandigheden was ik enige tijd niet meer op Bpx. Probeer nu de schade in te halen!)
Al jaren kom ik in dit prachtige fotogebied en zoals je zegt, voor fotografen die dit gebied niet kennen, zeer de moeite waard om een weekje door te brengen.
Graag voeg ik nog even een handige link toe aan je bericht, waarin prima routebeschrijvingen zijn te vinden naar de diverse gebieden.

Zie http://www.vogelwachtuden.nl/reisverslagen/frame_excursie_individueel.htm

Omdat ik geen foto's van de maskerwevers zie op je site, neem ik aan dat je die niet hebt gezien! In het Parc Ambiental kun je ze tegenkomen. Afrika in de Algarve, heel bijzonder!
Ik had vorig jaar eindelijk het geluk ze te spotten! (Zie mijn site)
www.schoonheidvandenatuur.nl
Groet!
Henk

Jaap Schelvis

PostPosted: Wed 20 Oct 2010, 10:01    Post subject: Re: re.: Algarve
Henk Willekes wrote:
Omdat ik geen foto's van de maskerwevers zie op je site, neem ik aan dat je die niet hebt gezien!
Die hebben we inderdaad niet gezien, maar ik vond de Sint-helenafazantjes ook al behoorlijk exotisch Wink
Bedankt voor de aanvulling!
Jaap

josephine

PostPosted: Wed 20 Oct 2010, 11:29    Post subject:
Sint-Helenafazantjes zitten er ook in Extremadura (dit najaar voor het eerst gespot bij Madrigalejo, samen met tijgervinkjes)! Als ik zo zie wat de Algarve allemaal biedt, jeukt het alweer bij mij. Je kunt niet alles he, jammer.
Eerst deze winter maar weer door zien te komen.
Leuk dat je het allemaal zo uitgebreid beschreven hebt.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Gerard Visser

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 20 Oct 2010, 14:23    Post subject:
Het gevaar van het plaatsen van dit soort zéér interessante berichten met mooie foto's in dit forum is inderdaad dat het over het hoofd gezien wordt.
Ikzelf dacht dat het een advies-vraag was: "waar kun je in de Algarve leuk foto's maken?"
En omdat ik daar 20 jaar geleden was, had ik er ook niets wezenlijks over te melden en heb ik dus ook dat bericht niet geopend. En dat blijkt niet terecht!
Wellicht is het Natuurblog toch een betere plek?
gr
G

Gerda..

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 20 Oct 2010, 18:30    Post subject:
Erg interessant en nuttig, Jaap. De vogelliefhebber en -fotograaf kan echt wat met jouw informatie! Op deze manier worden gebieden voor vogels voor anderen ook aantrekkelijk, terwijl je dat niet in eerste instantie zo zou verwachten.

Ik ben zelf terug uit Suriname. Een waar vogelparadijs! En nog redelijk weinig bezocht door birdpixers hier, wat ik niet zo goed begrijp. Ook gaan er niet zoveel vogelreizen heen, tenminste niet dat ik weet. Mocht iemand het overwegen..ik heb inmiddels adviezen en tips.

Groet, Gerda
Back to top
Reply with quote

peterh50

PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 20:54    Post subject:
Soms levert zoeken op het forum leuke resultaten op! Ik ga zelf half februari een weekje naar de Algarve en via de links hier in elk geval wat leuke opties gezien, zelfs in deze tijd. Bedankt dus Jaap en Henk (goed verslag ook van vogelwacht Uden !). Nou nog een beetje aardig weer daarginds, dan breng ik wel een paar foto's mee terug...
Gr. Peter
Reply with quote

henniel

PostPosted: Tue 26 Jul 2011, 10:59    Post subject:
Wij zijn van plan om in oktober naar de Algarve te gaan en komt dit stukje van Jaap goed van pas.
Hopelijk zijn de vogels goed te benaderen .

Hans Stel

PostPosted: Tue 26 Jul 2011, 14:55    Post subject:
Als je nou echt een gids wil hebben in de Algarve, moet je bij Simon Wates zijn!
Deze man (Engelsman die al jaren in de Algarve woont) heeft zo'n beetje de Portugese en de Spaanse vogelbescherming opgericht en weet simpelweg alles, maar dan ook echt alles te zitten (en hij neemt je er mee naar toe ook). Ik ben in vele landen geweest waar ik gidsen heb ingehuurd, maar deze man sloeg echt alles. Wat een kennis! Ik heb absoluut geen commerciële banden met hem dus dit is puur als tip. Je kunt hem bereiken op simonwates@sapo.pt en dit is zijn site: http://algarvebirdman.com/
Kost je zo'n 100 euro voor een dag (meen ik mij te herinneren) en dan rijdt hij je met zijn auto ook nog overal naar toe (ook naar de Coto Donana!!!).
Mocht je hem mailen/spreken doe hem de groeten van mij.
Succes,
Hans Stel

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum