Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon 60D of 7D
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Aug 2011, 11:05    Post subject: Canon 60D of 7D
Ik wil met de tijd een andere camera aanschaffen wand ben de 400D echt helemaal zat aan het worden veel ruis en kwaliteit van de foto's is niet echt geweldig. En al helemaal niet als het onderwerp wat verder weg zit dan wordt het 1 wazige vlek en dit is nogal frustrerend en maakt het niet heel leuk om foto's te gaan maken, maar van dichtbij maakt die nog wel redelijke foto's. Nu ben ik een beetje om me heen aan het kijken en ik zie dat heel veel mensen de 7D gebruiken nu stond deze eerst ook boven aan mijn lijstje maar ik ben nu ook aan het kijken naar de 60D ook omdat deze gewoon een stuk in prijs scheelt en ik liever geen camera via marktplaats koop.Maar ik heb nog nooit iemand gezien met de 60D of er wat over gehoord. Heeft iemand op dit forum toevallig ervaring met de 60D. Of misschien een andere aanrader dan deze twee camera's?

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes Ricardo.
Reply with quote

Speedy B

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Aug 2011, 11:52    Post subject:
Misschien kan je hier wat mee.
En nog een paar 1 en 2 in het nederlands
Maar de kwaliteit van de lens is belangrijker dan de camera hoor!

Canon 50D en veel te weinig glas Wink
Wereldkiek
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Tue 02 Aug 2011, 12:31    Post subject:
zie mijn bericht op NP Wink.

Hendrik

PostPosted: Tue 02 Aug 2011, 21:27    Post subject:
DENKFOUT
Je hebt helemaal geen 7D nodig. Die wazige vlek blijf je houden. Investeer in glaswerk, camera upgraden heeft in dit geval weinig zin.
Kijk eens naar een 300 F4, 400 F5,6 of desnoods 100-400 alvorens je met grof geld voor een camera gaat smijten.
Als je daarna vindt dat je framerate wat hoger mag,je buffer wat groter, je AF wat sneller etc etc, DAN pas mag je aan een fancy camera denken. Wazige vlekken worden niet opgelost met €D of €Dmk? camera's maar met goede lenzen.
Ik kan je wel vertellen dat ik tijden met een 350d op een 600mm heb geschoten. Tuurlijk mis je wat fancy instellingen en snelheid, maar wazige vlekken komen er uit geen enkele DSLR, wel uit goedkope(re) lenzen.
En niet om te pronken met die 600mm, die 300 F4 heeft namelijk dezelfde beeldkwaliteit. Converter toevoegen gaat prima bij beide.
Suc6
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 9:37    Post subject:
Ik zat ook in de richting van Hendrik te denken, maar om de optie van de topicstarter een denkfout te noemen vind ik zelf een tikkie ongelukkig uitgedrukt.
Hendrik kan op zich gelijk hebben dat de AF van je sigma 150-500 niet zo goed presteert in het ver weg gebied. Bij Canon - en de Sigma's voor Canon - zit de AF motor immers in de lens. Dichtbij doet ie het dus wel goed, dus beeldvullende vogelfoto's moet wel goed gaan Cool
Een optie die je nog kan overwegen is om de boel (400D + Sigma) eens te laten kalibreren bij een servicepunt. Die van sigma ken ik helaas niet, maar met google moet dat goedkomen. Want o.a. Tjeerd Visser maakt schtitterende foto's met deze Sigma. En recent las ik ergens op het bp-forum (volgens mij schreef Jeffrey dit) dat de kwaliteitscontrole van Sigma niet heel goed is, zou er op neer komen dat ze maar 1 van de 3 lenzen goed controleren op o.a. front- en backfocus.
Mocht je toch besluiten om op de 7D over te stappen (verder goede keuze, beest van een camera) dan heb je het voordeel dat je met de 7D eventuele back- en frontfocus fouten van de lens via deze body kunt corrigeren. Mogelijk dat dan dit euvel is opgelost.

Groet en succes,

Joep

Jeffrey van Houten

PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 9:47    Post subject:
Niet geheel verkeerd commentaar. Toch is een camera ook niet verkeerd. Welliswaar koop je pas een 7D als je een 100-400mm of 300/4 hebt. Dat zie je vaker. Misschien daar is naar kijken, levert je (denk ik) betere beelden op. Maar de comfort van je camera is ook niet geheel verkeerd. Misschien is een 40D + 100-400mm of zo? En later is een 7D?

Gr Jeffrey

Speedy B

PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 9:57    Post subject:
Daar zat ik ook aan te denken.
Want desnoods een 100-400mm is ook best wel een boute uitspraak omdat deze goed kan tippen aan een 300mm + 1.4 converter. En wat ook al gezegd is maakt oa Tjeerd Visser hele mooie foto's met de 150-500 icm volgens mij een 450D.
Suc6 met je keuze

Wereldkiek
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 10:00    Post subject:
Tjeerd fotografeert al tijden met een 50D. Daar zijn eigenlijk al zijn foto's mee. Tegenwoordig een 5D mark II. Erg leuk natuurlijk. Maar die camera is iets duurder.

Canon EF 100-400mm tipt zeker aan een 300/4 + 1.4x. Alleen iets minder details maar op 420mm f/6.3 en 400mm f/6.3 scheelt het eigenlijk niks. Op 10mp en dan op A4 zie je echt geen verschil. Ik spreek in iedergeval uit ervaring. Wink

Gr Jeffrey

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 10:50    Post subject:
Investeer in goed glas. Zelfs met de instap camera`s zijn zeer goede tot perfecte resultaten te behalen mits je goed glas gebruikt. Op vakantie ook foto`s geschoten met de 550D en de 600mm f/4.0L IS. Gewoon perfecte foto`s. Ik heb ondertussen bijna al mijn Sigma glas vervangen door Canon L glas. Een wereld van verschil......... (heb alleen de Sigma 150mm macro nog, die is nl. wel erg goed).
Kijk eens rond in je omgeving of je eens een 100-400 of zo mag gebruiken, kan je het verschil zien.

Groet,
Ruud

Ricardo

PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 11:14    Post subject:
Ik heb zelf de overstap van 400d naar 7d gemaakt. Argumenten om niet voor de 60d te gaan:
- je hoeft niet opnieuw in geheugenkaarten te investeren, je kunt je CF kaarten blijven gebruiken terwijl er SD kaarten in de 60D gaan
- steviger body, vooral het uiklapschempje van de 60D leek me toch een vrij kwetsbaar onderdeel
- sneller continu foto's maken. 8fps voor de 7D tegen 5.3 fps voor de 60 D. Vooral met vliegende vogels een groot voordeel.

Hier de verschillen op een rijtje:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos60D/
Back to top
Reply with quote

Speedy B

PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 11:28    Post subject:
@Jeffrey
Sterker nog hij is begonnen (op BP) met een 400. Geen "beroerd" plaatje toch. Laughing

Wereldkiek
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 11:30    Post subject:
Zeker niet. Het gaat vaak ook om de nabewerking. Kan je veel uit halen.
Maar wat Ruud zegt zit zeker wat in.

gr Jeffrey

Wouter Klaasse

PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 12:30    Post subject:
Mwa, gedeeltelijk met de reacties eens.
Ik heb de 7D(toendertijd gekocht voor 850, echt mazzel gehad)
en daarmee kan ik mijn 150-500 corrigeren op front/backfocus.
Ik haal er nu echt scherpe foto's uit!
Helaas is de 7D nu niet meer onder de 1000 te verkrijgen, maar een 40D/50D is ook goed zat.

Succes ermee!

Wouter

Ricardo Atsma

PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 16:39    Post subject:
Bedankt voor jullie reacties.
Hendrik wrote:
DENKFOUT
Je hebt helemaal geen 7D nodig. Die wazige vlek blijf je houden. Investeer in glaswerk, camera upgraden heeft in dit geval weinig zin.

In dit geval geen denkfout als ik de 40D van me vader leen heb ik nergens last van maar ik wil liever geen 40D of 50D kopen dan koop ik liever meteen een camera waar ik de komende tijd genoeg aan heb.

Joep Tomlow wrote:

Een optie die je nog kan overwegen is om de boel (400D + Sigma) eens te laten kalibreren bij een servicepunt. Die van sigma ken ik helaas niet, maar met google moet dat goedkomen.

Ik heb vandaag met de service punt van sigma gebeld en die zitten toevallig hier in Almere dus heb er voor vrijdagmiddag even een afspraak gemaakt en dan gaan ze even kijken waar het aan ligt.

Groetjes Ricardo.
Reply with quote

Viljo Kooij

PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 17:09    Post subject:
Iemand enig idee of de prijs van de 7D ooit eens iets zal gaan zakken?

groet viljo
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 17:25    Post subject:
Het gaat natuurlijk om het Japanse drama dat de prijzen absurd hoog zijn. Wanneer de productie is ingehaald en vraag ernaar groot genoeg is zullen de prijzen gaan zakken. Hoelang daar over heen gaat weet ik niet. Maar dat ze een achterstand aan de productie hebben is vrijwel voor iedereen duidelijk. Maar goed, deze informatie is vrij globaal. Misschien dat andere bp'ers wat meer er over kunnen vertellen!

Gr Jeffrey Wink

Jeffrey van Houten

PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 17:28    Post subject:
Even gegoogled en dit kwam eruit:

--> Canon issues Japan quake statement after production halted
AmateurPhotographer UK ^ | 3/11/2011 | Chris Cheesman
Posted on Sat Mar 12 2011 03:26:58 GMT+0100 (West-Europa (standaardtijd)) by libh8er

Canon was forced to halt production at some of its manufacturing plants after power failures caused by the Japan earthquake.

In a statement, the company has also confirmed that around 12 employees suffered minor injuries at its lens factory in Utsunomiya.

However, Canon says that buildings and factories have not suffered major damage, as it assesses the impact of the quake on production.

A spokesperson for Canon Europe was not able to confirm which factories were forced to stop production.

It is also not clear whether there were any British nationals among those working at the damaged plants.

However, we understand that Canon has informed the family and colleagues of those affected by the disaster.

Statement released by Canon this afternoon:

'Canon can confirm that the Canon Inc headquarters and the Canon Group Subsidiary locations in Japan did not suffer major damage to any buildings or factories as a result of today's earthquake and tsunami.

'In one location, Canon Utsunomiya, approximately 12 employees suffered minor injuries and in some Canon manufacturing sites production was suspended as a result of power failures.

'Canon is currently assessing the situation regarding the impact of the earthquake on production.

'Our thoughts are with our colleagues and customers in Japan and here in Europe who have friends and family there.'
[/b]

-->http://forum.belgiumdigital.com/f35/invloed-tsunami-japan-op-prijzen-productie-canon-nikon-nieuwe-lenzen-cameras-357490.html

-->http://www.digifotopro.nl/content/schade-aan-objectievenfabriek-canon

-->http://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=en&tl=nl&u=http%3A%2F%2Fphotography-on-the.net%2Fforum%2Fshowthread.php%3Ft%3D1014261&anno=2

Het komt dus ook door de koers van de JPY. Die is momenteel niet zo goed. Dat wordt dus wachten totdat die koers gunstiger is. En dat zal lang duren als het ECHT daar aan ligt. Dat weet ik eerlijk gezegd ook niet.

Ondanks alles is het best interessant waarom het nou juist zo duur is. Ik ben wel benieuwd eigenlijk!

Ricardo Atsma

PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 18:02    Post subject:
Ik heb nog een voorbeeld van een gedeelte van een foto hier zie je ook een soort gloed langs de vleugel dit hier heb ik ook wel vaker last van misschien kunnen jullie hier uit halen of het aan lens of camera ligt.

Groetjes Ricardo.
Reply with quote

urbanguard

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 20:12    Post subject:
Hallo,

De foto laat bijna alleen maar lensfouten zien.
Dingen als overstraling, softheid, chromatische aberratie en scherptediepte issues kunnen voor een groot deel worden ondervangen door te diafragmeren. Goedkope lenzen gaan vaak wat beter presteren bij een kleiner diafragma, maar dit weegt nooit op tegen de kwaliteit van de (duurdere) kwaliteitsobjectieven, die vaak op volle lensopening al zeer goed zijn.
Een nieuwe body, hoe goed ook, zal nooit een grotere kwaliteitsverbetering laten zien dan een betere lens.

Groet, Sikko

Pascal Gielen

PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 21:15    Post subject:
Hallo

Ik heb zelf enkele maanden geleden mijn Sigma 150-500mm verkocht, omdat ik er echt niet meer tevreden over was.
Toen heb ik mij een Canon 400mm5.6L USM gekocht, echt een wereld van verschil!

En vorige week heb ik ook nog een 7D gekregen, een heel goede combinatie. Maar ik denk dat jij beter investeerd in een nieuwe en betere lens.
De camera is al niet zo belangrijk.

Maar als ik jou was zou ik eens een andere lens proberen op je camera,misschien zijn dan de beelden beter.

Ik hoop dat je hier iets mee bent.

Groetjes
Pascal Gielen

Manfrotto 680B Monopod Black
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 22:36    Post subject:
Speedy B wrote:

Want desnoods een 100-400mm is ook best wel een boute uitspraak omdat deze goed kan tippen aan een 300mm + 1.4 converter. En wat ook al gezegd is maakt oa Tjeerd Visser hele mooie foto's met de 150-500 icm volgens mij een 450D.
Suc6 met je keuze

Zucht.
Ik probeer vriendelijk te blijven, niet aanvallend over te komen, en ondanks mijn beste bedoelingen, vrees ik dat dit niet gaat lukken.
Ik hoop dat ik mezelf nu genoeg heb ingedekt voor onderstaande reactie. Heus, ik bedoel het niet verkeerd.
Komt ie hoor: (Zie quote hierboven)

Aha, nu gaan we "denken" omdat er boute uitspraken gedaan worden en mr XXX uit XX wel scherpe resultaten behaald.
Leuk, die lenzen vergelijk van het net. Maar nogmaals VOGELFOTOGRAFIE (Daar zitten we hier voor) doe je DESNOODS met een 100-400. Heel fijn dat die 100-400 bijna kan tippen aan XXXmm prime. Maar die site laat de scherpte zien, een van de vele parameters waar we mee te maken hebben. De rest wordt helaas niet behandeld. Wel grappig dat hij ca 370mm zou zijn? Ga ik dan ook nog maar eens testen. (Wordt dan het 6e exemplaar 100-400 wat ik onder handen neem, goh, telt ervaring misschien ook nog mee?)

Maar goed, het gaat hier niet om de 100-400 en juist wel om de scherpte. Laat ik terugkomen op het verhaal van de topic starter.

Ricardo,
Die foto laat een bak vol lensfouten zien. Dat je daaraan twijfelt bevestigd mijn vermoeden dat je, zoals een van de velen, wellicht een verkeerde keuze gaat maken. Met een fancy camera hou je die lensfouten. In het veld kom ik ze geregeld tegen, mensen die zeggen "had ik maar....."
De 40d geeft je wat betere foto's zeg je. Dat kan ook doordat je van te grote afstand fotografeert (zeg je zelf al) en de AF van je goedkopere camera het wat moeilijker heeft. Maar goed, vanaf die afstanden krijg je toch geen topfoto's.
Voor het geld wat je voor een 7D kwijt zou zijn kun je ook een lekkere prime kopen, en geloof me, dat gaat je veel meer lol geven. Waarom niet eens proberen? Vergelijk dit eens:

Je 400d + 300 F4
of
7D + je sigma........

De 1e combi veegt de straat aan met de 2e qua beeldkwaliteit.

Echt, ik ben niet aan het zeiken, ik lees je verhaal en herken het. Ik zie een pracht ijsvogel tussen je foto's staan welke "vernacheld" is door goedkoop sigma glas. Met een canon L was hij "top" geweest. Been there. Done that.

Je hebt het ook over ruis, die verdwijnt echt niet al sneeuw voor de zon met een 7D. Sterker nog.... Beter glaswerk betekend minder diafragmeren tegen lensfouten, dus lagere iso waarden. En, je hebt stabilisatie. Deze gata je helpen, ik zie het aan je foto's. Uiteindelijk ga je misschien weer diafragmeren zoals mij, omdat dan ook L-lenzen zelfs beter presteren. Lachen is dat je met die IS zeer kritische sluitertijden kunt bereiken.
Je hebt het daarnaast nog over frustratie en dat het zo minder leuk is om foto's te maken. PROBEER dat L glas! Je gaat het leuk vinden.
Voor wat het waard is en niet als opschepperij bedoeld.
"Destijds" had ik 3 stuks 350d body's. Daarop had ik:
600mm F4
70-200 F2,8
24-70 F2,8
17-40 F4

Ja, mensen verklaarden me wel eens voor gek in het veld. Maar naar een paar minuten kwamen de meesten daar wel op terug.

Nog even een nuancering:

Als je verhaal nou was geweest;
Ik mis alle actie
Tussen mijn vliegbeelden zitten vaak "verkeerde houdingen"
Ik vind mijn AF veel te traag
En mijn camera buffer is te snel vol
Na bewerking vind ik het beeld prima uit mijn sigma
Ik wil "meer camera" in handen
Etc etc
En nog meer etc's
Ja, dan was een andere camera beter geweest. Eerlijk is eerlijk.
Suc6
Back to top
Reply with quote

Wouter Klaasse

PostPosted: Thu 04 Aug 2011, 13:31    Post subject:
Heel herkenbaar, en duidelijk Hendrik!
Ik hoorde laatst van een (bevriende) boswachter dat hij met zn 350D naar Cameratools was gegaan, sensorreinigen oid.
Die vent daar lachte hem bijna in zn gezicht uit dat hij zo'n camera had, was echt niks, blablabla.
Toen liet hij wat foto's zien die toevallig op het kaartje stonden en toen ging die mond wel dicht! Of beter gezegd: open van verbazing!
Wat een machtig mooie foto's!

Maar Ricardo: ik wil je best een paar foto's van vol formaat opsturen van mijn 7D met de 150-500 OS van Sigma, je zult verstelt staan van de scherpte! (In tegenstelling tot wat ik hier vaak lees is dat echt mogenlijk)

Groeten,
Wouter

kanon

PostPosted: Thu 04 Aug 2011, 14:59    Post subject:
Als ik Ricardo een advies mag geven: probeer iemand te vinden die een 7D heeft en probeer die uit met je huidige lens en probeer iemand te vinden die een lens heeft welke je nodig denkt te hebben (ik houd me maar op de vlakte welke,maar ik bedoel dan wel een L-lens zoals Hendrik beschrijft) en vergelijk beide resultaten. Een betere vergelijking kun je niet hebben voor wat je nodig denkt te hebben. De fotograaf is dezelfde, de onderwerpkeuze bepaal je zelf, het verschil zit in de spullen.
Ik ben bang dat adviezen van mensen die een geweldig plaat hebben met camera x en lens y je niet veel zullen helpen, want er zullen ook mensen zijn met dezelfde combi die er van balen. Het gaat ook niet om hun ervaring maar om jouw perceptie.
Just my 2 cents

Aanvulling: ik ben het overigens helemaal met Hendrik eens, maar zelf ervaren is de beste leerschool.

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote

Ricardo Atsma

PostPosted: Thu 04 Aug 2011, 17:13    Post subject:
Bedankt voor al jullie reacties en Hendrik je kwam niet echt bot of onvriendelijk over bij mij jij geeft gewoon je mening en ik vroeg ook om jullie mening of advies dus niks mis mee hoor. En ik ga er even goed over nadenken wat ik nou ga doen even afwachten wat ze morgen zeggen bij de service punt van sigma en daarna ga ik bedenken wat ik nou echt wil.

@Wouter, als je dat zou willen doen dan kan ik even bekijken dat helpt misschien ook bij mijn beslissing ik stuur je wel een pb met me e.mail adres.

Groetjes Ricardo.
Reply with quote

Wouter Klaasse

PostPosted: Fri 05 Aug 2011, 8:57    Post subject:
Heb je wat foto's gestuurd.

Groeten,
Wouter

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2