Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

welke lens

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 09 Aug 2011, 20:37    Post subject: welke lens
Heey mensen.
Mijn sigma 50-500mm is aan zijn eind.
Na dat ik hem vorig jaar heb laten vallen en laten maken, ben ik niet meer tevreden over de scherpte.
Nu wil ik voor de beter kwaliteit gaan, en een canon lens kopen.
Maar ik zit een Betje met me budget.
Door dat ik veel heb gewerkt en nu al weer twee jaar in de bouw werkt heb ik een half jaar geleden een Seat Ibiza uit 2008 kunnen kopen.

Nu ik weer flink wat gaat uitgeven wil ik dat het goed zit.
Want je moet ook aan sparen denken op mijn leeftijd.

Nu heb ik al aan wat mensen gevraagd wat ik het best kan kopen.

Maar vraag ik het hier ook even .

Wat kan ik het beste kopen.

http://www.kamera-express.nl/product/canon-ef-500mm-f-4-0-l-usm-is-et-138-zonnekap-transport-case/

later optie een 1.4 ex gebruiken.

http://www.kamera-express.nl/product/canon-ef-300mm-f-2-8-l-usm-is-et-120-zonnekap-transport-case/

hier bij wil ik een 1.4 ex gebruiken

Waarschijndelijk niet meer leverbaar in verband met de nieuwe 300

http://www.kamera-express.nl/product/canon-ef-300mm-f-2-8-l-usm-is-ii-new-zonnekap-transport-case-/

prijs optie

http://www.kamera-express.nl/product/sigma-300mm-f-2-8-ex-dg-apo-hsm-canon-ef-ef-s-/

hier bij wil ik een 1.4 ex gebruiken

Het gaat mij eerst om de 500mm en de 300mm van canon

Ik zit met.
uit de hand fotograferen.
Wil rond de 500 mm
kwalietijd foto,s

Dit alles op een 7D

groetjes hendrik-jan
Back to top
Reply with quote

Martijn Horsten

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 09 Aug 2011, 20:51    Post subject:
Hoi Hendrik-Jan,

Ik zou zowieso kiezen tussen de canon lenzen. de 500/4.0 is natuurlijk een super lens hiervoor. Daar kun je nog jaren meer vooruit, maar de lens is dan ook wel weer heel erg duur. De 300/2.8 is goedkoper, maar bijna niet meer te koop vanwege de IS II. Maar zelfs als je die zou kopen moet je zeker weten dat je er tevreden over blijft.

Maar als je het budget voor een 500/4.0 zou hebben zou ik dat denk ik doen.

Vr. Gr.

Martijn
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 09 Aug 2011, 21:25    Post subject:
Als je echt 1 van deze supertele's wil aanschaffen, en je twijfelt nog na alle info op het web, dan zou je ze eens moeten huren bij Kamera Express. Zowel de 300 mm f2.8 IS als de 500 mm f4 IS kun je daar (meerdere dagen) huren (wel via borgbedrag). Of je moet (een) eigenaar(en) van (1 van) deze lenzen kennen en daar eens wat mee afspreken. Merk je dan wel wat het beste bij je past. 300 mm f2.8 kun je ook uitrusten met de 2x extender (600 mm f5.6), alhoewel veel discussie bestaat over de kwaliteit daarmee.

Groet, Joep

Misja

PostPosted: Tue 09 Aug 2011, 22:33    Post subject:
Als je de pegels voor de 500 hebt zou ik dat doen. Ik heb er ook een paar maanden over getwijfeld maar geen moment spijt gehad. Als je in de bouw werkt moet uit de hand wel lukken mits je het niet te lang achter elkaar doet en de sluitertijden snel genoeg zijn. Houd er wel remming mee dat je vroeg of laat toch een goed statief met b.v. Schommelkop nodig hebt kosten ook tegen de 750 euro.

Vr Gr. Misja
Back to top
Reply with quote

Pelobates

PostPosted: Wed 10 Aug 2011, 11:28    Post subject:
Ongeacht welke lens je koopt het zijn beide top lenzen welke geschikt zijn voor verschillende toepassingen. In combinatie met converters is de 300 heel breed inzetbaar.

Ik denk dat het wel de juiste tijd is om een dergelijke lens aan te schaffen. De nieuwe versies komen eraan en die zijn vrij prijzig. Het is niet ondenkbaar dat er een run komt op de oude versies waardoor tweedehands prijzen wellicht omhoog gaan. Mocht je dan alsnog een andere lens willen kun je hem vrij gemakkelijk verkopen met minimale verlies en misschien wel met winst.

groet Vincent
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Wed 10 Aug 2011, 20:49    Post subject:
Als ik persoonlijk zou mogen kiezen (want dat is net als bij elke keuze tussen lenzen) zou het de Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM zijn. Maar ja. Voor dat geld kies ik liever de Canon EF 400mm f/2.8L IS USM boven elk genoemde lens. De versie II daarvan is helemaal imposant. Maar een 300/2.8L IS is ook een leuke stap vooruit. De 500/4L tuurlijk fantastische lens. Maar niet zo scherp als een 400/2.8L IS. En dan vraagt hier ieder zich af hoe ik dat überhaupt kan weten. Ik heb tenslotte zelf niet zo lens. Nee, dat klopt. Ik heb alleen wel kenissen met die lens. 1D mark IV + 400/2.8L IS + 1.4x. Dat oogde scherper dan een 1D mark III + 500/4L IS. Allebei op f/4.5. De 400/2.8L IS geeft gewoon weg meer details. Zonder converter hoe je hem ook veel kan gebruiken, is hij helemaal scherp. Het gewicht, tja gewoon ff oefenen. Is zo'n grote lens (want hij past soms niet door elke opening van een schuilhut) dan is de 500/4L IS een fantastische 2e optie voor mij. Je hebt het hier over Canon L top glas. Die 500/4L IS is geweldig. Maar persoonlijk voor mij een 400/2.8L IS. Gewoon even wennen aan het gewicht.

Ik weet niet precies wat de belangrijke eisen zijn van een volgende lens? De sigma is echter niet zo goed als de canon's.

Wink

Hendrik

PostPosted: Wed 10 Aug 2011, 21:57    Post subject:
Die 400 F2,8 is niet de meest logische vogel lens. Zelfs slechter hanteerbaar dan de 600mm, en in het hogere mm bereik ook trager + slechter beeld dan de 600mm i.v.m. converter gebruik.

Voor de rest is de vraag van de TS onmogelijk te beantwoorden daar er te weinig gegevens worden gegeven.

Dan nog de volgende quote:
1D mark IV + 400/2.8L IS + 1.4x. Dat oogde scherper dan een 1D mark III + 500/4L IS
Shocked
Question
Ik denk niet dat we zoveel kunnen met die info.
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Thu 11 Aug 2011, 7:56    Post subject:
De befaamde appels met peren vergelijking......
Heb je niets aan Jeffrey. Lenzen vergelijken doe je op dezelfde body, onder dezelfde omstandigheden, dezelfde instellingen etc. etc.

Groet,
Ruud

Jeffrey van Houten

PostPosted: Thu 11 Aug 2011, 9:46    Post subject:
Nee, dat is ook misschien zo. Al was het verschil wel behoorlijk groot wat ik gezien had. Toch zal het allebei een wereld van verschil zijn vergeleken met de sigma 50-500mm. Maar als je puur vogels gaat fotograferen en af en toe is wild. Dan is de 500/4L IS waarschijnlijk de beste keuze. Persoonlijk liever een 400/2.8L IS die wel degelijk scherpere beelden (NOG SCHERPER) geeft als een 500/4L IS. Maar ja, je zult het amper zien als je afdrukt op A3. Op 100% misschien wel maar het is allemaal zo scherp! Laat staan die II versies.

Gr Jeffrey Wink

Freek Wijffels

PostPosted: Thu 11 Aug 2011, 11:01    Post subject:
Hendrik-jan, je hebt het erg goed voor elkaar om op deze leeftijd al deze lenzen te kunnen kopen! Very Happy

Een miskoop ga je sowieso niet doen, want deze lenzen zijn stuk voor stuk de beste uit hun klasse.
Het enige wat jij moet doen is bepalen welk bereik je wilt hebben en of je met het zware gewicht kan omgaan.

Als er een keer een vogel wat dichterbij zit, heb je meer aan de 300mm bijvoorbeeld. Omdat die dichterbij kan scherpstellen en omdat je dan niet alleen maar een portret kan maken.

Dit soort dingen moet je voor jezelf uit gaan zoeken. Kijk eens naar de specs van de lenzen en vraag je af wat je nodig hebt.

Ik denk dat niemand je goed advies kan geven omdat alle lenzen die je voorstelt perfect zijn, maar net voor een ander doel gemaakt zijn. Het is dus jou afweging wat het best bij je past.
Ik heb laatst bijvoorbeeld even een 500L f4 mogen proberen, maar dat past bij lange na niet bij mij. Ik loop of fiets veel en dat zie ik mij zelf niet doen met zo'n grote zware lens. Maak zulke afwegingen voor jezelf en je komt vanzelf bij de juiste beslissing.
Reply with quote

Robbert de Smet

PostPosted: Thu 11 Aug 2011, 15:53    Post subject:
Als je het geld hebt zou ik zeker voor Canon gaan in plaats van Sigma. Niet dat de Sigma's niet goed zijn (integendeel), maar er is toch een duidelijk verschil in het voordeel van de Canon's.

Zowel de 300mm f/2.8 en de 500mm f/4.0 zijn natuurlijk hele goede lenzen. De keuze hangt zoals hierboven al is geschreven erg af van jou manier van fotograferen. Zelf heb ik sinds kort de Canon 300mm f/2.8. Ik vind het zelf een hele fijne lens om mee te fotograferen. De kwaliteit is super en over het formaat en gewicht heb ik ook niks te klagen. Er valt nog heel goed mee uit de hand te fotograferen!
Met de Canon 500mm f/4.0 valt natuurlijk ook wel uit de hand te fotograferen, maar dit zul je toch minder lang volhouden, vanwege het grotere formaat en gewicht.

Zelf heb ik nog de oudere IS USM versie, dus niet de IS USM II. Deze oudere versie is voor zover ik weet niet meer te leveren en zul je dus alleen nog maar nieuw kunnen kopen bij een winkel waar deze nog op voorraad is.

Als je de oudere versie niet meer (nieuw) kunt krijgen en je zou toch de 300mm f/2.8 willen, dan komt er voor de nieuwere (versie II) alweer een hoop geld bovenop.
Dan kom je alweer tot een bedrag van 6300 euro (en voor 100 meer heb je weer een 500mm f/4.0). (prijzen heb ik van kamera-express).

Het blijft moeilijk, maar in ieder geval heel veel succes met je keuze!

Groeten,
Robbert
Reply with quote

arie griffioen

PostPosted: Mon 15 Aug 2011, 10:35    Post subject: Lens
Hendrik-Jan kijk ook eens naar een sigma 500 4.5 geen beeldstabilisatie maar een prima lens.
Gr. Arie griffioen.

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum