Omdat ik zelf ook dankbaar gebruik heb gemaakt van dit topic hierbij mijn ervaringen. Ik was samen met mijn zoontje in het weekend van 13 en 14 augustus 2011 op Helgoland. Aan jan van genten was er geen gebrek. Er waren vogels met bijna vliegvlugge jongen, maar er waren ook nog zat vogels met (grote) donsjongen. Kortom, die zitten er nog wel even. Ook op de richel waar de vogels het meest dichtbij zitten en waar naar ik aanneem de meeste foto's worden gemaakt zaten nog meer dan genoeg vogels. Van de andere zeevogels zagen we nog wel de nodige (kuif)aalscholvers en drieteenmeeuwen, kleine aantallen noordse stormvogels en een tweetal zeekoeten, maar echt goed fotografeerbaar waren die niet. Aardig maar natuurlijk een toevalstreffer was de jonge visarend die we zagen. Opmerkelijk genoeg leek deze jonge vogel een poging te doen om een prooi te verschalken in de zeevogel kolonie, maar de meeuwen en waarschijnlijk de snavels van de genten brachten hem snel op andere gedachten. Qua lichtomstandigheden viel het mij 's avonds met de zon nog niet echt mee en ik was benieuwd hoe het er 's ochtends zou zijn. De volgende ochtend was er echter geen zon, dus dat antwoord moet ik schuldig blijven. Dat er geen zon was was geen enkel probleem, want ik vond de lichtomstandigheden zonder zon en met een donkere lucht perfect. Zelfs in de regen waren de resultaten prima! Op Dune waren er voldoende zeehonden op het strand te vinden. Ik weet niet wat normaal is, maar ik had het idee dat er beduidend meer gewone zeehonden waren dan grijze. Dus als je grijze ziet niet denken dat komt nog wel zoals ik deed. We zagen ze op drie van de vier punten/uiteinden van het eiland. Alleen op de noord-oost punt ontbraken ze, waarschijnlijk door een combinatie van badstrand en kiezelstrand. Tot zover mijn update, misschien dat iemand er wat aan heeft.
Nog wat aanvullingen: Als je een kind van 8 bij je hebt die wil fotograferen, neem dan een stoeltje mee want er staat een voor hen vervelend hek en de jan van genten die dichtbij zitten zitten net een beetje te laag voor zo'n joch. Iets anders om rekening mee te houden is het tij. Als het hoog water is en je fotografeert de genten boven het water heb je een mooie egale achtergrond. Wanneer het eb is komt er echter van alles boven water en wordt het een heel onrustige achtergrond. Toen ik bij de zeehonden was was het vloed en lagen de dieren dicht bij elkaar wat het lastig maakte er één te isoleren, wellicht dat dat bij eb (wanneer er meer ruimte is op het strand) makkelijker gaat. In principe is een weekend voldoende voor een eerste kennismaking. Wij zijn vanuit Willemshaven vertrokken. De boot vertrekt om 09:00 (vanaf 08:00 "boarden") en is rond 12:00 bij Helgoland. Terug vertrekt de boot om 16:00 (vanaf 15:00 "boarden") en ben je rond 19:00 terug in Willemshaven. Vanuit Breda was het vier uur rijden. Dus je vertrekt zaterdag om 04:00 en je bent zondag om 11:00 weer thuis (wij zijn vrijdagmiddag vertrokken en hebben overnacht in Willemshaven).
Laatst aangepast door Chris Schenk op Wo 17 Aug 2011, 10:17, in totaal 2 keer bewerkt