Wat Erik al aangeeft, middenkolom is lastig bij laag standpunt en een extra schakel die helaas vaak alleen maar minder stabiliteit aan je statief geeft. Als het niet noodzakelijk is, koop er dan een zonder middenkolom.
Houten statieven zijn inderdaad heel stabiel, maar ik zie me er niet mee door het veld sjouwen (groot formaat, ook ingeschoven). Ook problematisch bij vliegreizen lijkt me.
Kijk eens naar Manfrotto, die leveren prima statieven (met iets minder als 300 euro moet het lukken, statief + kop). Als je het kunt veroorloven, kijk dan naar Feisol. Manfrotto wordt geleverd bij vrijwel alle grotere fotowinkels, Feisol zie ik vreemd genoeg niet meer bij cameratools en nog 1 webwinkel, voorheen wel....beide winkels zijn nu overgestapt naar Benro. Weet even niet de reden daarvan en wat de kwaliteit van Benro is....kijk even in de winkel(s) zou ik zeggen.
Verder belangrijk: kijk even naar je onderwerpen in fotografie wat voor statiefkop je wil:
- Balhoofd: voor alle onderwerpen in fotografie (landschap, macro, vogels).
- Gimballhead/schommelkop (o.a. Jobu) is het beste voor vogels ivm het snel en soepel kunnen meetrekken met vliegbewegingen.
- Videokop: (o.a. Manfrotto, bv 128 of 501): ook goed voor bewegingen soepel te volgen, maar werkt wat minder snel als een gimball/schommel. Deze zou ik alleen nemen als je camera ook een HD videofunctie heeft die je regelmatig/veel gebruikt (dan is videokop eigenlijk 'verplicht').
Verder bij de keuze van statief; als je vrijwel uitsluitend zittend of liggend fotografeert, kun je volstaan met een statief die maximaal 1,50 m aan hoogte ofzo aankan. De langere statieven zijn vaak duurder, maar als je wél vaak staand fotografeert, dan wél een passende lengte kopen.
En....helaas.....de beste statieven zijn ook de duurste: Gitzo. Lichtgewicht (Carbon) is ook duurder, ook bij Gitzo.
Groet,
Joep
Last edited by Joep Tomlow on Tue 16 Aug 2011, 15:47; edited 3 times in total