Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Vraag over Lightroom 3

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 17 Aug 2011, 15:00    Post subject: Vraag over Lightroom 3
Dag allen,

Ik heb 3 vraagjes aan gebruikers van Adobe Lightroom 3 (volledige naam is dus Adobe Photoshop Lightroom 3). Dus over versie 1 of 2 heb ik geen vragen. Ik heb op de Adobe website gekeken, maar kom niet achter mijn vragen daarmee, of ik moet ergens overheen hebben gekeken. Om specifiek te zijn gaat het om de mogelijkheden van bewerken en converteren van RAW's (Canon .CR2 bestanden) via de speciale module hiervoor:

1. Kun je in de RAW module van LR3 de curve bewerken? Dus de RGB kanalen (of 1 van die 3)?
2. Aanhakend hierop; kun je ook gewoon de kleurtemperatuur en kleurbalans bewerken in deze modus (kan wel in de RAW-modus van PS)?
3. Kun je vanuit die RAW module direct een foto converteren naar een (hoge resolutie) JPEG mét de exif gegevens erin? Dit kan bijvoorbeeld ook in de oudere Photoshop CS3.

Momenteel stoei ik namelijk met een proefversie van Photoshop Elements 9, maar daarbij kun je niet vanuit RAW direct een JPEG maken mét exif. Wel zonder, via de optie "save for web", maar dan vervalt juist de exif en wordt automatisch de foto in sRGB omgezet (voor drukken juist niet gewenst). En ik mis dus daarin de optie om vanuit de RAW-modus de curve te kunnen bewerken. Dit kan wel in PS-CS3, maar daarin kun je niet terecht met je 7D RAW's. Ik had gehoopt dat PSE-9 me alles bood wat ik wilde, maar helaas....bij Adobe moet je daarvoor meer betalen.... Sad

Alvast bedankt voor lezen/meedenken/reageren Wink

Groet, Joep

tommie

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 17 Aug 2011, 16:27    Post subject:
Hallo Joep,

Lightroom 3 is een uitgebreide raw converter, dus alle 3 jouw vragen kan ik met ja beantwoorden.

Groet, Tom

Michiel Janssen

PostPosted: Wed 17 Aug 2011, 16:31    Post subject:
Je kunt ook een proefversie downloaden en kijken of het je bevalt. Zo ja, hoef je daarna alleen nog maar een code te kopen en kun je LR3 blijven gebruiken zonder het opnieuw te installeren. Als ik me niet vergis krijg je ook alsnog de DVD opgestuurd, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Wed 17 Aug 2011, 17:17    Post subject:
Ja op alle drie je vragen Wink

Joep Tomlow

PostPosted: Wed 17 Aug 2011, 19:54    Post subject:
Beste mensen,

Hartelijk dank voor jullie snelle en duidelijke reacties, ik weet wat me te doen staat Smile .
@Michiel: dat is exact wat ik wil gaan doen, ik twijfelde nog even, aangezien LR3 mijn volledige RAM-werkgeheugen zal gaan benutten (2 GB....pffff....hopelijk gaat dat goed op m'n PC....). Ik ga het proberen!

Groetjes en dank nogmaals,

Joep

Freek Wijffels

PostPosted: Wed 17 Aug 2011, 20:01    Post subject:
Joep Tomlow wrote:
Beste mensen,

Hartelijk dank voor jullie snelle en duidelijke reacties, ik weet wat me te doen staat Smile .
@Michiel: dat is exact wat ik wil gaan doen, ik twijfelde nog even, aangezien LR3 mijn volledige RAM-werkgeheugen zal gaan benutten (2 GB....pffff....hopelijk gaat dat goed op m'n PC....). Ik ga het proberen!

Groetjes en dank nogmaals,

Joep

Misschien kan je wat extra geheugen toevoegen. Het is een erg makkelijk klusje en je hoeft erna geen software installeren of downloaden.

Ik heb vorige week mijn 4gb geheugen vervangen voor een setje 8gb geheugen. Vooral bij zware taken zoals foto's importeren, exporteren, heel snel door je foto's bladeren en full HD video exporteren merk je het verschil. Ook het laden van foto's in lightroom gaat eens stuk sneller.
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Wed 17 Aug 2011, 20:15    Post subject:
Ha Freek,

Daar heb 'n punt natuurlijk.
Ik wilde het eigenlijk niet zeggen....maar....mijn pc is een laptop, een vaste pc heb ik nog niet. Volgens kan ik op m'n (f)laptop niet - of tegen een onredelijk bedrag - het RAM geheugen uitbreiden. Een vaste PC staat op mijn lijstje, maar dat komt denk ik pas over 'n jaar of anderhalf....
Bedankt voor het meedenken in ieder geval Wink

Groet, Joep

Freek Wijffels

PostPosted: Wed 17 Aug 2011, 20:24    Post subject:
Joep Tomlow wrote:
Ha Freek,

Daar heb 'n punt natuurlijk.
Ik wilde het eigenlijk niet zeggen....maar....mijn pc is een laptop, een vaste pc heb ik nog niet. Volgens kan ik op m'n (f)laptop niet - of tegen een onredelijk bedrag - het RAM geheugen uitbreiden. Een vaste PC staat op mijn lijstje, maar dat komt denk ik pas over 'n jaar of anderhalf....
Bedankt voor het meedenken in ieder geval Wink

Groet, Joep

Het is nog mooier dat het lijkt!

Ik heb ook een laptop en mijn 8gb geheugen heeft me 44eu gekost! Erg makkelijk in te bouwen en kost niet veel.
Alleen even checken hoeveel geheugen je laptop maximaal ondersteund. Misschien kan hij maar 4gb aan.

Zie hier: http://tweakers.net/pricewatch/cat/582/so-dimm-(laptopgeheugen).html

Ik heb de bovenste, Corsair 8gb
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Wed 17 Aug 2011, 20:34    Post subject:
Fantastisch Freek, bedankt! Ik ga het es bekijken....44 eurie moet ik nog wel ergens in m'n ouwe sok hebben.... Cool

Groet, Joep

Arnou

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 18 Aug 2011, 0:06    Post subject:
Hallo joep,

lezend dat jij nog ergens 44 eurie in een oude sok hebt zullen dat er waarschijnlijk meer zijn, want wie spaart nu nog in een oude sok, alleen mensen die geen geld op de bank willen hebben en meestal zit er ook nog geld in meerdere oude sokken, omdat men niet meer weet welke oude sok men het eerste gebruikt heeft als spaarpot.

Groet Arnou
Back to top
Reply with quote

Speedy B

PostPosted: Thu 18 Aug 2011, 14:14    Post subject:
@Freek
Pas deze op "alle" laptops want ik heb een Dell inspiron 1720 en die kan wel een extra "boost" gebruiken Laughing
Zeker voor LR3 een aanrader...

Canon 50D en veel te weinig glas Wink
Wereldkiek
Back to top
Reply with quote

Freek Wijffels

PostPosted: Thu 18 Aug 2011, 14:46    Post subject:
Speedy B wrote:
@Freek
Pas deze op "alle" laptops want ik heb een Dell inspiron 1720 en die kan wel een extra "boost" gebruiken Laughing
Zeker voor LR3 een aanrader...

Ik ga er wel van uit ja.
Voor laptops hebben ze een speciale (kleinere) maat gemaakt omdat er in een laptop gewoon minder ruimte is. "SO DIMM" noemen ze deze maat.
Zoek nog even in je handleiding of op internet op hoeveel max ram geheugen je laptop ondersteund.

Ram geheugen word geleverd in verschillende snelheden, opzich is dat geen probleem want als je geheugen koopt dat sneller is dan je computer aan kan, 'degradeert' je computer de snelheid gewoon. Het is dus geen probleem, maar als je de juiste snelheid had gekocht had het je waarschijnlijk 10 a 20eu bespaard. Zonde van de extra snelheid dus.
Dus kijk nog even in je handleiding of bij de specificatie's welk ram geheugen er nu in zit en/of wat de laptop aan kan.
Voor oudere computers is dat waarschijnlijk 1066Mhz, tegenwoordig word er vaak 1333Mhz geleverd in computers en je kan het ook uitbreiden naar 1600Mhz.
Voor zo ver ik weet geeft extra snelheid vrij weinig winst, tenzij je erg zware taken uitvoert. Vooral het extra geheugen zelf geeft de winst.

EDIT:
Even gegoogled op je Dell inspiron 1720. Misschien is dit handig voor je Wink
http://www.geheugen.com/memory/DEL/dell/notebook/DEL00383/Inspiron_1720_Core2DuoT7300_2G_uitbreidingen.htm
Ik zie op youtube dat het iets lastiger is dan bij mn macbook, maar als je net zo voorzichtig doet als met je camera lukt het zeker Smile
Reply with quote

Speedy B

PostPosted: Thu 18 Aug 2011, 15:48    Post subject:
He Thx
Daar had ik in het verleden al eens naar gekeken maar ik dacht dat laptopgeheugen veel duurder was.
En via het filmpje op youtube (is top, had ik zelf nog niet aan gedacht) gaat het wel lukken. Laughing

Canon 50D en veel te weinig glas Wink
Wereldkiek
Back to top
Reply with quote

fwbosch

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 19 Aug 2011, 16:00    Post subject:
Je bent niet alleen gebonden aan je computer maar ook aan je besturingssysteem. Op de volgende website kun je zien wat je besturing aankan

http://www.crucial.com/kb/answer.aspx?qid=3743

gr

Frank
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Fri 19 Aug 2011, 16:08    Post subject:
Wat hoeveelheid geheugen een bestluringssysteem aankan is niet zo heel moeilijk. 32 bits besturingssysteem maximaal 3,2 gigabyte, 64 bits besturingssysteem een veelvoud van 3,2 gigabyte.
Voorbeeld: mijn pc draait onder Windows 7 Enterprise 64 bit, en heb daar 16 gigabyte geheugen in zitten. Dit wordt dan ook volledig gebruikt.

Groet,
Ruud

Joep Tomlow

PostPosted: Thu 08 Sep 2011, 10:19    Post subject:
Hoi,

Heb zojuist eerst maar een uitbreiding voor mijn RAM geheugen besteld. Met nogmaals dank aan de posts hierover (met name Freek). Ik heb de mijne besteld via www.replacedirect.nl voor 42 eurie inc. verzending. Deze webwinkel heeft een fijne indeling zodat je snel bij de juiste uitbreiding komt.
Ervan uitgaande dat ik maar 'slechts' over een 32 bits besturingsprogramma beschik (Windows Vista, volgens mij een van de eerste versies 32 bit) heb ik nu een 2 GB uitbreiding besteld. Dat wordt dan na installatie totaal 4 GB RAM, waarvan dan 3,2 GB benut gaat worden. LR3 'vreet' dus 2 GB RAM geheugen, dus dat moet goed gaan (in theorie). Zodra dit allemaal geinstalleerd is, post ik nog een berichtje hier.

Groet, Joep

Roland IJdema

PostPosted: Thu 08 Sep 2011, 11:09    Post subject:
Heb je ook gekeken of er nu al 2 blokjes geheugen in zitten? Waarschijnlijk heb je nu 2 x 1gb. Als je dan dus je uitbreiding erbij wilt plaatsen dan moet je eerst een 1gb blokje eruit halen en heb je alsnog maar 3 gb.

Joep Tomlow

PostPosted: Thu 08 Sep 2011, 11:29    Post subject:
Ha Roland,

Geen idee........ Embarassed
Ik ging er eigenlijk van uit dat ik er niets uit hoef te halen om deze speciale uitbreiding erin te doen. Volgens de webwinkel is deze geheel afgestemd specifiek voor mijn laptop. En anders zal ik jou instructie opvolgen (dank daarvoor). Als het te ingewikkeld wordt ga ik wel naar de lokale computerzaak voor hulp bij installatie (ben geen IT'er ofzo....).

Groetjes, Joep

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum