Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Vogels in Oostenrijk?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 14 Aug 2011, 17:06    Post subject: Vogels in Oostenrijk?
Hallo,

Ik ga in september 2 weken naar Oostenrijk. Eerst 1 week naar Tirol (Kramsach) en vervolgens 1 week naar Steiermark (St Peter am kammersberg).

Wie van jullie weet of het hier goed 'vogelen' is. Wat zijn tips om eens te gaan kijken? En welke vogelsoorten moet ik zeker naar uit kijken. Ik heb al gelezen dat bijv. De Notenkraker hier voorkomt. Natuurlijk een interessante soort.

Alvast bedankt voor jullie reacties, en vriendelijke groet,

Arno
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 14 Aug 2011, 17:33    Post subject:
Hoi Arno,

In principe moet je met geluk daar steenarend en lammergier kunnen zien, maar fotograferen is een ander verhaal....
Lammergieren zitten dan nog redelijk hoog, juist in de winter komen ze naar lager gelegen delen omdat de sneeuw dan invalt op de grotere hoogtes.
Ben zelf in 2002 en 2003 in omgeving Tirol (o.a. Grossglockner - hoogste berg) geweest. Daar hadden we dus steenarend, lammergier helaas niet (zit er wel). Verder ook leuk daar; steenbokken en tamme alpenmarmotten....en tamme alpenkauwen (gevoerd door de toeristen....maar even goed leuk om te zien). Zie ook www.hohetauern.at
Meen nog een lokale natuurclub te weten daar, als ik daar nog het foldertje van vindt plaats ik het hier nog even.

Verder; de bergbeekjes moet in theorie goed zijn voor waterspreeuw (roodbuik-variant), let in de bossen naast notenkraker ook op specialiteit citroenkanarie en in bergen op sneeuwvinken (boven 1900 m). Voor overige soorten een kwestie van de vogelgids goed checken op de verspreidingskaartjes (met name de hoenders, uilen, spechten en de zangers). En ook heel handig tegenwoordig zijn de kaartjes van www.observado.org , (waarneming.nl voor de wereld - van dezelfde stichting), die doen niet onder voor de kaartjes in de boeken...

Succes en veel plezier dan.

Groet,

Joep

Digibird

PostPosted: Sun 14 Aug 2011, 18:10    Post subject:
Behalve op het internet (tripreports, soortenlijsten) kun je ook bv in de broedvogelatlas (uitgekomen in 2009 of 2010) van BirdLife kijken (Die vogelwelt Wiens).

Gr, Phil

Pascal Gielen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 14 Aug 2011, 21:17    Post subject:
Notenkrakers zal je er wel zien denk ik. Ik ben eind juli tegen Zwitserland geweest. Hier waren de notenkrakers ook heel erg tam en je kon ze goed fotograferen.
Zie enkele foto's op mijn profiel.

Al je gaat wandelen zou ik gewoon goed rondkijken, ik merkte wel hoe hoger je gaat klimmen (wandelen) hoe meer je er gaat zien.

Groetjes
Pascal Gielen

Manfrotto 680B Monopod Black
Back to top
Reply with quote

Harmen

PostPosted: Mon 15 Aug 2011, 22:06    Post subject:
Hoi Arno,

Ik ben net een weekje terug van een vakantie in Kramsach.
Ter info ik zat op camping toni seeblick. Ik weet niet of jij ook naar deze camping gaat maar als dat het geval is dan krijg je gratis een pasje waarmee je veel dingen gratis kan bezoeken. (ook bij andere campings kan je dit volgens mij krijgen)
één van die dingen is dat je gratis een paar liften kan gebruiken. Nadeel is dat veel mensen dit doen en het daar al snel erg druk wordt. MAAR als het slechter weer is (gewoon wat bewolking zodat er niet veel uitzicht is) dan is het meteen al veel rustiger daarboven. Maar als het mooi weer is dan zijn het heuse snelwegen daarboven...

Ik raad je aan om in iedergeval naar de wiedersbergerhorn te gaan. (bij niet te mooi weer) Op deze plek is het meteen ook veel rustiger dan bij de rosskogel lift. Overigens heb ik bij de rosskogel wel een aantal keer een steenarend gezien. (helaas niet goed op de foto gekregen, ze zijn te ver weg...)

Ik heb daar best leuke foto's gemaakt, ik wil daar ook zeker nog hier op bp zetten. Als je daar de lift uitgaat moet je links gaan door het poortje en dan omhoog. Hier zie je veel kleine vogeltjes (bij slecht weer) zoals: gekraagde roodstaart (die zijn hier erg veel, en mooi te fotograferen op het hekje rechts van de weg, hier heb ik ook een leuke foto van ookal fotografeer ik nog niet zolang...), vele vinken, groenling, mezen en ik heb in de boompjes rechts van de weg een specht gezien.

Als je vervolgens verder loopt loop je op de top van de berg af (is niet zo heel veel hoger meer, maar toch) Je kan hier linksom of rechtsom gaan. Als je linksom gaat (ook de snelste weg) dan moet je goed op de berg letten want hier zitten overal sneeuwvinkjes ennnnn marmotten. Zelf heb ik wel een uur bij deze beestjes gezeten. Ze lieten zich goed benaderen ik kon er op een meter of drie naast zitten en ze negeerde me nog steeds. Je zult hier veel holen tegenkomen van deze beestjes. Nog een tip voor deze beestjes: er is een aparte manier om bij deze beesten te komen: Je moet juist wat geluid maken, klakken met je tong of fluiten ofzo, dan kijken ze even op en gaan dan weer gewoon verder waar ze mee bezig waren. Geloof me op die manier kom je veel dichter bij!!!

Voor de rest zijn er nog veel meer leuke plekken je moet er maar gewoon wat op uit gaan. Je moet trouwens niet denken dat ik dit hier boven allemaal in één keer gezien heb, ik ben er in totaal 3 keer geweest. 1 keer met mooi weer (ik zag toen bijzonder weinig) en twee keer met minder mooi weer, maar dit was voor mij wel mooi Wink

Zelf ben ik overigens niet alleen wezen fotograferen maar ook gewoon lopen, zo ben ik die wandeling verder gelopen tot bijna de grosser galtenberg. Hier heb ik een beflijster gezien en wat hoenders (maar helaas niet op de foto). Ook heb ik op een wandeling drieteenspechten gezien (die zijn daar redelijk veel voorkomend) wat goudvinken en nog veel meer vogels.

De beste tip die ik je kan geven is om gewoon de natuur in te gaan, juist ook bij slecht weer (tenzij het echt hard regent) en vooral op niet toeristische plaatsen.

Het is een lang verhaal geworden, ik hoop dat je er ook wat wijzer van bent geworden...
Back to top
Reply with quote

arnootje

PostPosted: Wed 17 Aug 2011, 20:53    Post subject:
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Klinkt wel goed daar in Tirol. En Harmen, wij gaan ook naar Seeblick Toni. Is het een beetje een 'leuke' camping? We huren er een huisje van vacansoleil. Op de camping zullen we wel niet vaak zijn, want er is genoeg te beleven op vogel/dieren/natuur gebied lees ik al haha.

Nog mensen die wat te melden hebben over Steiermark? En wat ik daar kan verwachten?

Vriendelijke groet,

Arno
Back to top
Reply with quote

Harmen

PostPosted: Fri 19 Aug 2011, 18:27    Post subject:
Ik vind het een mooie camping, ookal was ik er ook haast nooit.
's Avonds is het er lekker rustig en je zit bij een mooi meer. Trouwens, achter de camping is een weggetje dat steil omhoog gaat dan kom je bij een kapelletje aan. Hier heb je in de avond een mooi uitzicht over Kramsach. Als je dan rechtsaf gaat en goed op de bosjes/grond aan de rechterkant kijkt zie je zeer waarschijnlijk wel een gloeiwormpje (ofzo, we wisten niet zeker wat het waren, neem dan even een zaklantaarn mee de diertjes zien er interressant uit).

O ja even een foto over hoe dicht ik bij die marmot kwam:

http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=142143
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum