Age: 65 Joined: 07 Dec 2004 Posts: 1406 Location: Leeuwarden
Posted: Sun 29 Jan 2006, 11:30 Post subject: Diafragma 0.0 op Canon 20D :(
De laatste tijd heb ik regelmatig last van een "vastlopende" camera; tijdens het fotograferen stopt hij er gewoon mee en geeft de waarde 0.0 aan voor het diafragma. In 1e instantie dacht ik aan problemen met de 1.4 converter omdat het probleem het meest optreed bij gebruik van de converter met de 300/4, maar helaas komt het ook voor zonder de converter. Een paar vaststellingen:
-Met de kitlens treedt de fout nooit op
-Het lijkt vaker te gebeuren bij "zwaardere" taken dus bv. bij gebruik van ai-servo in combinatie met IS
-Bij koud weer vaker last
-Camera uit/aan, batterij uit/in of objectief los/vast heft de fout meestal in 1x op
-Err 01 kreeg ik af en toe ook tussendoor dus ik heb m'n lenscontacten goed schoongemaakt zonder al te veel resultaat.
Ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit probleem hebben/kennen en wat er aan te doen valt. Bij voorbaat dank voor reacties!
Jaap _________________ cps Jaaps foto's op het web
Gender: Male Age: 66 Joined: 07 Dec 2004 Posts: 204 Location: Barneveld
Posted: Sun 29 Jan 2006, 12:00 Post subject:
Hallo Jaap,
dit riekt naar een contactprobleem, als er geen lens gemonteerd is geeft de camera ook 0.0 aan. Probeer je contacten van de lens en converter een met een schone doek schoon te maken, waarschijnlijk zit er nog wat vettigheid op.
Anders zit er niks anders op dan naar Etbass te rijden in Roosendaal.
Ook de handleiding zal in de richting wijzen van contactproblemen. Echter, ik had precies hetzelfde op mijn 100-400L lens. De oorzaak bij mij was een defecte IS module en dat is niet fijn. Duurde bij mij 8 weken vanwege drukte bij ETBASS.
Snelste workaround voor mij was even de lens een stukje losdraaien en weer vast. Maar kost je vaak wel een fotomoment.
Kreeg de tip van een prof. fotograaf om de lens bij Canon in Hoofddorp aan te bieden want dan zou ik een andere meekrijgen in bruikleen. Helaas kwam de tip een week te laat.
Succes met de lens!
Groeten,
Peter _________________ Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-40L USM, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Gitzo 1325 Mk.2
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum