Posted: Tue 20 Sep 2011, 21:04 Post subject: 300mm f2.8 (+ex2.0) of 500mm f4 (+ex1.4)
Excuus voor het "compacte" verzoek.
- 300mm 2.8 vind ik een mooie lens omdat deze een mooie scherpte diepte heeft.
- 500mm f4 heeft haar lengte mee...
ik zou deze lenzen in combinatie met een extender willen gebruiken , en ben nieuwsgierig naar de ervaringen hiermee.
Dus hoeveel kwaliteit verlies ik met de 300mm 2.8 met 2.0ex t.o.v een 500mm f4 met 1.4ex, daarbij wil ik vogels in vlucht fotograferen, verlies ik snelheid met "AF" of is deze te verwaarlozen als een 300 met een 500 vergelijk met bovenstaande extenders?
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Tue 20 Sep 2011, 21:16 Post subject:
er zijn hier een aantal recente draadjes waarin mensen die de spullen in handen hebben gehad evalueren over een 300 2,8 met 2x convertor versus een 500 4 met 1,4. Deels over canon, zelfde verhaal nikon.
samengevat is de 300 prettig hanteerbaar en fantastisch zonder convertor. En kun je voor AF-snelheid en beeldkwaliteit beter een 500 kiezen.
Voor vogels in vlucht laat je de convertor best thuis, of anders in de zak. En dan wint opeens die 300 natuurlijk, zowel in beeldkwaliteit als autofocussnelheid... Als je vogels voldoende dichtbij komen natuurlijk, waarbij een mens kan overwegen dat een vliegende vogel drie keer zo groot is als een zittende.
Voordat je gaat profiteren van de onscherpte van de F2,8, moet je natuurlijk wel een redelijke afbeeldingsmaatstaf halen. Als je er een 2x convertor opzet is de scherptediepte van de 500 met 1,4 convertor juist geringer (want grotere afbeeldingsmaatstaf en zelfde diafragmawaarde).
Ik gebruik met alle tevredenheid de 300 2.8 met zowel de 1.4x ii als 2x ii. Voorheen heb ik deze ook met de versie I converters gebruikt en dat beviel achteraf ook eigenlijk prima.
Lekker compact voor op reis en toch nog een prima scherpte. Het grote voordeel is dat je mega flexibel bent in zowel mm als in lichtsterkte. Voor wat betreft vliegbeelden presteert de 300 2.8 echt super. I.c.m. de 1.4x zeer goed en met de 2x ii nog vrij redelijk. Dit overigens i.c.m. de 7D.
Een 300mm met een 500mm vergelijken lijkt me niet heel relevant. Het is altijd consesies doen, in gewicht of in scherpte maar vooral in prijs. De vraag blijft hoe je de lens wil gaan gebruiken en wat wil uitgeven.
Ik heb met beide combinaties gewerkt.
Voor scherpte en vluchtfoto's wint de 500 + 1.4x het met gemak: echt scherper en echt sneller!
Wat hanteerbaarheid en gewicht betreft wint de 300 + 2,0x het natuurlijk.
Ook is de 300 mm in zijn eentje een prachtige snelle lens.
Helder zicht!
Wim _________________ Nikon D 810. Nikkor 80-400 mm; Nikkor 500 mm 4.0; Nikkor 20 mm. www.wimpics.com
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum