Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Nikon 300F4 versus Sigma 300 F2.8 DG Apo

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 13 Oct 2011, 23:11    Post subject: Nikon 300F4 versus Sigma 300 F2.8 DG Apo
Beste BP ers. Graag advies gevraagd. Wie werkt er met een Sigma 300 F2.8 DG Apo lens ??? Momenteel werk ik met de Nikon 300 F4 en TC 1.4 en TC 1.7 . Wil graag naar een iets lichtsterker objectief, dus de 300 F2.8 . Zag een goede occasion van Nikon ,maar die is financieel niet haalbaar voor mij voorlopig. Zag ook een occasion staan van een Sigma 300 F2.8, en dit is financieel wel realistisch ?? De Sigma 300 F2.8 heeft geen stabilisatie volgens mij ,en is niet al te zwaar (2400gr) en redelijk compact. Nu is die stabilisatie niet het allerbelangrijste voor mij omdat ik toch vaak vanuit auto of vanaf monopod werk. En wie heeft er met zowel de Nikon 300 F4 gewerkt alsmede de Sigma 300 F2.8 DG Apo. Zit er veel verschil in tussen deze twee ,wat scherpte betreft ?? En hoe is de Sigma 300 F2.8 DG Apo met convertors. Kan hier op het forum niets vinden over de Sigma 300 F2.8 vandaar mijn adviesverzoek. Bvd. Gr. Jos.
Back to top
Reply with quote

Martijn de Jonge

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 14 Oct 2011, 11:05    Post subject:
Check deze site:

http://www.naturephotographers.net/sigma30028.html

Wel goed te realiseren dat de Sigma ruim 1 kilo zwaarder is dan de door jou genoemde Nikon 300. Een ander punt is puur zakelijk: Nikon-lenzen zijn zeer waardevast, bij Sigma ligt dat anders terwijl de markt kleiner is doordat de meeste Nikon-gebruikers toch wel een echte Nikon-lens willen. Elke lenzenboer hanteert zijn eigen bargoens voor de divesre functies, zo heet vibratiereductie bij Sigma OS. Bij Canon is dat IS en bij Nikon VR. De door jouw genoemde Sigma heeft overigens zoals je al zegt geen OS wat de waarde op termijn zou kunnen verminderen indien er een nieuw type komt.

Groet en succes!

Martijn

Mies
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 14 Oct 2011, 11:36    Post subject:
volgens mij doet de 1,7 converter van jou het ook niet op de sigma.
Reply with quote

Jos vd Leijgraaf

PostPosted: Fri 14 Oct 2011, 11:49    Post subject:
Hallo Martijn, bedankt voor je reactie. Heb artikel gelezen en de Sigma 300 F2.8 Apo DG EX HSM komt goed uit de test. Zelfs met de 1.4 TC en 2.0 TC verliest hij niet aan snelheid !!!. Dat is een verassende constatering. En ik weet dat deze lens 1kg zwaarder is dan de Nikon 300 F4 . Maar hij is 500 gram lichter dan de Nikon 300 F2.8. die 2900 gram weegt. En wat de marktwaarde betreft is voor mij niet zo relevant. Dit is de allerlaatste telelens die ik aanschaf, dus moet ik goede overwegingen maken. Zou het liefst de Nikon versie hebben uiteraard, alleen die is ruim 2700 euro duurder, echter wel met VR functie. Ik woon dicht bij de Veluwe en wil ook herten ,zwijnen en reeen gaan fotograferen naast vogelfotografie. Dan is een 300 F2.8 uitstekend geschikt hiervoor. Met de 300 F4 kom je dan net tekort gezien de lichtomstandigheden in het bos. Verder heb ik dan een naast een 300 F2.8 ,een 420 F4 en 600 F5.6 voor de vogelfotografie. Ga volgende week testopnamen maken bij de winkel en beslis dan. Gr. Jos.
Back to top
Reply with quote

Jos vd Leijgraaf

PostPosted: Fri 14 Oct 2011, 12:07    Post subject:
Klopt Mies. Zal dan al mijn Nikon convertors moeten inruilen en de Sigma 1.4 en 2.0 moeten aanschaffen. Dus dat verlies van 250 tot 500 euro moet ik dan ook incalculeren. Maar het is voor mij of de Sigma 300 F2.8 of de Nikon 300 F2.8. Voor de laatstgenoemde lens zal ik dan misschien nog een jaartje langer moeten doorsparen en een keer niet op vakantie moeten gaan en een keer tegen een goede Nikon 300 F2.8 occasion aanlopen. Geduld is een van de belangrijkste eigenschappen van een natuurfotograaf, dus wellicht is dit hier ook van toepassing. Zal volgende week ook eens vragen of ik de Nikon 300 F2.8 mag testen ,dan kan ik de verschillen wellicht zien en dan pas beslissen. Gr. Jos.
Back to top
Reply with quote

Anton Meijer

PostPosted: Fri 14 Oct 2011, 18:52    Post subject:
Hallo Jos,

De Sigma 300mm F2.8 heb ik zelf een poos in mijn bezit gehad. Binnen niet al te lange tijd heb ik toch de Nikon 300mm F2.8 met VR aangeschaft. De sigma was vaak niet scherp, de kleuren zijn minder en het contrast is echt stukken minder. Zeker met converter vond ik de resultaten vaak bedroevend. Nu fotografeer ik al enkele jaren met de Nikon met diverse converters en ik kan je alleen maar zeggen dat is een toppertje!!

Verder is het een kwestie van de juiste sites in de gaten houden voor een leuke tweedehands.

Heel veel succes met je keuze.

Groeten Anton
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Fri 14 Oct 2011, 19:19    Post subject:
Ik zou ik 100% bij nikon blijven. Heb me als canon gebruiker ook verdiept in deze lens. Tis gewoon minder scherp, althans minder details. Ondanks het zonder converters sneller is. Dat komt natuurlijk door de f/2.8 opening maar laat je niet te veel aanpraten. De Nikon 300/4 is beter. En de Nikon 300/2.8 is helemaal een mooi stukje glas.

Succes!

Gr Jeffrey Wink

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 14 Oct 2011, 21:04    Post subject:
Vergeet de Sigma met converters, heb er al diverse malen hier op het forum over geschreven. Heb de Canon versie gehad. Met 1,4x converter diafragmeren naar f8.0, dan haal je nog goede resultaten. Met de 2x converter bagger, geen scherpe foto uit te krijgen. Snelheid met converters loopt wel degelijk terug, en Sigma staat hoe dan ook niet bekend als zijnde de snelste objectieven. Heb niet voor niets al mijn Sigma glaswerk vervangen door L glas van Canon. Heb alleen de 150 mm macro van Sigma gehouden, die si nl. wel goed.
Investeer in Nikon glas is mijn advies. Krijg je geen spijt van!
Succes.

Groet,
Ruud

Jos vd Leijgraaf

PostPosted: Fri 14 Oct 2011, 22:13    Post subject:
Hallo allen, valt me dan toch tegen de praktijkvoorbeelden die hier genoemd worden. De auteur van het artikel waar Martijn aan refereerde was erg positief over deze lens.Dan idd maar wat langer doorsparen en afwachten tot er iets op mijn pad komt in de toekomst. In ieder geval heb ik alle convertors al van Nikon. De 1.7 TC zal ik dan wel ooit een keer verkopen.Voorlopig houd ik mijn Nikon 300 F4 nog maar. In januari komt het spaarloontegoed geheel vrij dus dat is al een begin. Dank eenieder voor de bijdragen. Gr. Jos.
Back to top
Reply with quote

melism

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 15 Oct 2011, 18:21    Post subject: sigma 300 2.8
Mijn keuze zou zijn, de nwe sigma 120-300 2.8 os, schijnt een toplens te zijn !

Succes met je keuze.....

Groet,
Mike
Sigma 150 mm macro
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Sun 16 Oct 2011, 11:52    Post subject:
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/629-sigma120300f28oseos?start=2

Op deze site geven ze aan dat de lens ongeveer even scherp is als de 300/4L IS en dat het een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft. Als ik zo de resultaten bekijk op f/4 en f/2.8 ben ik helemaal met ze eens. Een goede 120-300mm OS met f/2.8.

Gr Jeffrey Wink

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum