Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Volgende stap

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 17 Oct 2011, 12:18    Post subject: Volgende stap
Hallo allemaal,

na een paar maanden 'uitvogelen' met de kitlens vind ik het nu tijd worden voor de volgende stap. Ik heb een beperkt budget rond de 500 euro. Ik bezit een Canon 450D. Na een zoektocht op het internet is mijn oog op deze lens gevallen: Canon EF 70-300MM F/4-5.6 IS USM NL van 440 euro nieuw.

Ik vroeg me af wat de BP'ers van deze lens weten en of ik toch beter voor een tweedehands kan gaan? Ik verwacht uiteraard geen topkwaliteit omdat mijn budget daarvoor veel te laag is.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,
Daan
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 17 Oct 2011, 13:06    Post subject:
Wat is je maximale budget en waarvoor gaat de lens je van dienst zijn? Ik heb de 70-300 IS USM overigens gehad, mooie lens om mee te beginnen. Je bent er lekker flexibel mee. Maar toch als je meer geld hebt... zijn er betere.

Gr Jeffrey Wink

Danos

PostPosted: Mon 17 Oct 2011, 14:28    Post subject:
Max budget is zoals gezegd 500 euro. Meer geld heb ik niet te besteden. Onder het motto van less is more wil ik er vogels mee gaan fotograferen. Ben van plan om op een strategische plek te gaan staan/zitten dus gewicht maakt niet echt uit.
Back to top
Reply with quote

nelappelmelk

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 17 Oct 2011, 16:27    Post subject:
Zelf heb ik die lens gehad. 70-300mm. Het was de grootste miskoop die ik gedaan heb. Ik had last van back-focus. De lens is weggeweest. Was niet veel beter. Heb hem ingeruild bij het kopen van de vaste 300mm lens. Een stukje duurder. Maar mijn ergernissen waren voorbij!
Groeten Nel
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Mon 17 Oct 2011, 18:15    Post subject:
Canon EF 200/2.8L USM + 1.4x type II converter is een leuk alternatief op 'less is more'. Maar ik denk dat het toch iets te duur is. Ik heb zelf een 70-300 IS USM gehad die prima was. Met heel weinig licht last van hunten maar goed het is geen hele dure L lens. Dus 2e hands 300euro. Volgens mij moet dat wel lukken. Ik denk dat het je veel plezier gaat opleveren. Ben je echt overtuigd van Less is more dan is de 70-200/4L USM de beste keus voor jou. Ook 2e hands goed te doen. ZO'n 400euro en het is ragscherp (L-lens heh). Denk er maar is over na.

Gr Jeffrey Wink

Lesley van Loo

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 17 Oct 2011, 19:46    Post subject:
ik ken de 70-300 IS ook maar vind het niet echt een top lens.
als die 70-200 F4 echt voor 400 euro te krijgen is zou je die evt. met 1.4x converter kunnen gebruiken, denk een beter optie dan de 70-300.

misschien is de tokina 80-400 wel wat, als ik jou was zou ik hem eens testen in een fotowinkel:
http://www.cameranu.nl/nl/Objectieven/Tokina/Telezoom/Tokina-AT-X-D-80-400mm-f45-56-Canon/H132_533_2791/

ik heb een macrolens van tokina gehad en ik moet zeggen dat die retescherp was.

Jeffrey van Houten

PostPosted: Mon 17 Oct 2011, 19:50    Post subject:
http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/fotografie-lenzen-en-objectieven/491522336-canon-70-200mm-f4-l-usm.html?return=eJwtjFEKwjAQRO9SaP9sN6laSAlSPUloIg1tkqWboije3S36NW%2FmLWuUUG%2BvoCclOlAFObOOUz%2FljKpp5oQu1sGsc8bFmEx1XJrfSY0TXp6LFpUlnVPZDqJsr9YzcC6Z8%2BWRke6W%2Fhb3FRgCiyFuwa1%2B5Do%2FuN5MTLGUJwkdHCRACGwS7Q9lhbhpqDBRHpN1%2BtwdRdF%2FvlzTOoI%3D&df=1&fta=eNpNkM1u5CAQhN8FKXOL1EBjoNGccs8rjDA%2FWWvtsRU8yShR3j1ukpX29qnUVBUVydJnI0fi9jpf3uLcRGjkFYn7fJan3M77SjLkicK808e0hVZzO5RtJwjLRtfbUl6nFP6%2B01O8rtcHBRYeFcCyhLVNpE7bdjvDaVvbntZczoNFyRlIYosvRYTpcGukSUy5hyt7tNGjT2XAeJd5KKOFxKBShsKQawQ4QA%2FGj8iKl6NyDLbmWjuUpIcOPibZAcHoHwWi7YbeWH%2F%2FP0sBuv4KVOnHpg4OGTCOTnelKBc5wqSq9MgQldWcjgm84mLGJBj7jVEaDQNUha5DSYUVrCh7eUyoHfugd77XQFmS5J8ijD8R%2BshyyPPIY6l93WJul7lcX%2FY%2F%2Fxb0JJZ4v%2FCox46ZFG9JIr6L8PyLbyJEAvr8%2BvoGqLeW6A%3D%3D&fta_ind=21&fs=1

http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/fotografie-lenzen-en-objectieven/493349942-canon-ef-70-200mm-f-4l-usm-inc-uv-filter-67mm-kenko.html?return=eJwtjFEKwjAQRO9SaP9sN6laSAlSPUloIg1tkqWboije3S36NW%2FmLWuUUG%2BvoCclOlAFObOOUz%2FljKpp5oQu1sGsc8bFmEx1XJrfSY0TXp6LFpUlnVPZDqJsr9YzcC6Z8%2BWRke6W%2Fhb3FRgCiyFuwa1%2B5Do%2FuN5MTLGUJwkdHCRACGwS7Q9lhbhpqDBRHpN1%2BtwdRdF%2FvlzTOoI%3D&df=1&fta=eNpNkM1u5CAQhN8FKXOL1EBjoNGccs8rjDA%2FWWvtsRU8yShR3j1ukpX29qnUVBUVydJnI0fi9jpf3uLcRGjkFYn7fJan3M77SjLkicK808e0hVZzO5RtJwjLRtfbUl6nFP6%2B01O8rtcHBRYeFcCyhLVNpE7bdjvDaVvbntZczoNFyRlIYosvRYTpcGukSUy5hyt7tNGjT2XAeJd5KKOFxKBShsKQawQ4QA%2FGj8iKl6NyDLbmWjuUpIcOPibZAcHoHwWi7YbeWH%2F%2FP0sBuv4KVOnHpg4OGTCOTnelKBc5wqSq9MgQldWcjgm84mLGJBj7jVEaDQNUha5DSYUVrCh7eUyoHfugd77XQFmS5J8ijD8R%2BshyyPPIY6l93WJul7lcX%2FY%2F%2Fxb0JJZ4v%2FCox46ZFG9JIr6L8PyLbyJEAvr8%2BvoGqLeW6A%3D%3D&fta_ind=8&fs=1

Als je beetje goed kijkt, moet 375euro wel lukken voor die 70-200/4L USM. Ik had het wel geweten. Converter erbij voor 200euro (dan heb je de canon ex II) de type I kost 125-150euro 2e hands zo'n beetje.

Succes!

Danos

PostPosted: Mon 17 Oct 2011, 21:23    Post subject:
Bedankt allemaal voor de moeite. Morgen maar even meer informatie opzoeken en hopelijk snel een keuze maken want anders kom die foto's nooit he Wink . Grappig dat op internet wordt gesproken over een 'hidden' l lens maar de mensen hier op dit forum niet zo enthousiast erover zijn. Helaas komt die 70-200 met converter redelijk boven mijn budget uit..
Back to top
Reply with quote

Korandoke

PostPosted: Tue 18 Oct 2011, 1:49    Post subject:
Danos wrote:
Bedankt allemaal voor de moeite. Morgen maar even meer informatie opzoeken en hopelijk snel een keuze maken want anders kom die foto's nooit he Wink . Grappig dat op internet wordt gesproken over een 'hidden' l lens maar de mensen hier op dit forum niet zo enthousiast erover zijn. Helaas komt die 70-200 met converter redelijk boven mijn budget uit..

idd, voor zijn prijs is deze lens goed. door zijn breed zoom bereik scoort deze lens onder de amateurs en beginners goed, mede door gebrek aan beter weten of beperkt butget
maar je mag deze lens niet vergelijken met L glas.
de enige lens die voor zijn prijsklasse zeer goed is, is de 400/5.6 van canon deze lens is ragscherp. deze lens wordt regelmatig aangeboden op diverse foras door mensen die overgegaan zijn naar de langere tele's uit het canon gamma.

grts

Danos

PostPosted: Tue 18 Oct 2011, 10:58    Post subject:
Als ik het zo zie raden jullie me eerder aan om te wachten met de aankoop van een lens. Eerst flink sparen voor een kwaliteitslens, bijvoorbeeld die 400. Misschien moet ik de aankoop inderdaad
maar een tijdje uitstellen tot na de zomervakantie haha.
Klopt het dat de prijs van een 2ehands Canon EF 400mm f/5.6L USM 850 euro is?

Groeten
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Tue 18 Oct 2011, 11:16    Post subject:
Ik zou gewoon eerst een 70-200/4L + 1.4x type II kopen. En als je het geld later hebt, een 300/4L IS of beiden weg doen en een 100-400mm kopen.
Kijk, die L-lenzen daar verlies je weinig geld op. Sterker nog ik heb al 300euro winst er mee gemaakt XD.

Prijs 400/5.6L 2e hans = 900-950euro hangt af van de staat van de lens.

Gr Jeffrey Wink

Korandoke

PostPosted: Tue 18 Oct 2011, 11:37    Post subject:
Danos wrote:
Als ik het zo zie raden jullie me eerder aan om te wachten met de aankoop van een lens. Eerst flink sparen voor een kwaliteitslens, bijvoorbeeld die 400. Misschien moet ik de aankoop inderdaad
maar een tijdje uitstellen tot na de zomervakantie haha.
Klopt het dat de prijs van een 2ehands Canon EF 400mm f/5.6L USM 850 euro is?

Groeten

kijk, als het de bedoeling is om vogels te fotograferen komt het aan op de MM.
de 400 mm is het minimum voor te beginnen want mm komt je steeds te kort.
met deze lens zeker voor het kleine grut, vink, mees enz. moet je redelijk dicht bij je onderwerp komen 3 a 4 meter.
dus een schuiltentje of vanuit schuilhut is aangewezen om deze korte afstand kunnen te halen.
heb ik het geld niet, en wil toch een redelijke tot goede lens dan zou ik eerder opteren voor de 150-500 van sigma hier heb je 100 mm extra tov. de 400mm en kost tussen 800 en 900€ nieuw je hebt ook IS erop wat een paar stoppen verschil kan opleveren.
deze lens heeft iets mindere kwaliteit dan canon maar bij de juiste techniek levert deze lens hoge kwaliteit platen op (dit geld overigs voor elke lens) zoek anders maar eens op de naam dieder plu deze vogelfluisteraar gebruikt deze lens.
uiteraard testen voor aankoop is zeker aangewezen want er zitten een wat onscherpe exemplaren tussen ook nieuwe.
uiteraard een 500/f4 van canon is top maar de prijs eveneens he
grts.

Hendrik

PostPosted: Tue 18 Oct 2011, 18:23    Post subject:
Je kunt beter wat meer landschap rondom de vogel hebben, of iets meer croppen met 400mm dan een sigma vaas kopen van zogenaamd 500mm.
Welke de 500mm niet eens haalt en in het laatste bereik (EDIT redelijk waardeloos, sorry, laat ik het netter houden, nog minder is) qua prestatie*

Prestatie = o.a. scherpte, contrast, snelheid, lichtsterkte, oplossend vermogen, kleur, degelijkheid, gewicht, etc etc.

(Oeps, Ik mocht niet meer schelden op sigma materiaal.)
Back to top
Reply with quote

Korandoke

PostPosted: Tue 18 Oct 2011, 18:55    Post subject:
Hendrik wrote:
Je kunt beter wat meer landschap rondom de vogel hebben, of iets meer croppen met 400mm dan een sigma vaas kopen van zogenaamd 500mm.
Welke de 500mm niet eens haalt en in het laatste bereik (EDIT redelijk waardeloos, sorry, laat ik het netter houden, nog minder is) qua prestatie*

Prestatie = o.a. scherpte, contrast, snelheid, lichtsterkte, oplossend vermogen, kleur, degelijkheid, gewicht, etc etc.

(Oeps, Ik mocht niet meer schelden op sigma materiaal.)

je zal een slecht exemplaar gehad hebben. is daarom dat ik zeg dat je ze moet testen voor de aankoop.
wat ik zelf steeds doe ook bij L-materiaal.
heb ook een sigmavaas zoals jij ze noemt waar ik tevreden van ben.

grts

ChristianNL

PostPosted: Tue 18 Oct 2011, 20:45    Post subject:
Ik zou gaan sparen, uiteindelijk ga je toch 'beter' willen en had je het geld dat je besteedde aan bijv. de 70-300 kunnen gebruiken voor de betere lens.
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Tue 18 Oct 2011, 21:05    Post subject:
Dan heb ik wel heel veel pech, ik heb er meerdere onder handen gehad.
Je kunt best tevreden zijn, maar het is duidelijk geen L-glas. Heel duidelijk. Die sigma zooms zijn reuze handig als vakantie lens of wildlife lens als je niet meer kunt / wilt dragen. Ook als je niet meer uit kunt / wilt geven, en toch van standaard bereik tot super tele bereik wilt hebben. Of als je buiten niet wilt wisselen van lens, en geen 2e camera hebt etc etc.
Voor vogelfotografie alleen, zijn ze een groot compromis. Als je bijna alle lenzen die hiervoor in aanmerking komen uitgebreid hebt getest, meerdere exemplaren, dan wordt dat wel duidelijk.
Maar goed, zelfs een groot compromis kan werken. Wel merk ik dat er veel mensen zijn die toch spijt van de sigma keuze hebben, en uiteindelijk echt glas kopen. Meestal schiet je daar bij in helaas.
Ik weet niet wat het is, misschien een soort drang van me om mensen te behoeden voor eventuele miskopen. Het heeft mij in het verleden ook geld gekost namelijk.
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 18 Oct 2011, 21:27    Post subject:
Ik kan de mening van Hendrik alleen maar onderschrijven. Spaar door en koop goed glas. Ik heb in de loop der jaren ook het één en ander van Sigma gehad, en op de 150mm macro lens van Sigma na, alles vervangen door L glas. Echt een wereld van verschil.

Groet,
Ruud

Danos

PostPosted: Tue 18 Oct 2011, 23:22    Post subject:
Als ik alles zo bekijk dan denk ik dat het beter is om even door te sparen. Veel werken in de vakanties en dan op een
kwaliteits lens inzetten. Koop liever gelijk een goede lens zonder dat
ik al de nodige euro's heb verspild aan ander glas. Mijn gevoel gaat
nu uit naar de Canon EF 400MM F/5.6L USM. Het werken met een prime hoeft geen nadeel te zijn, wanneer de vogel te dichtbij is maak
je een mooi portret van de kop of licht je gewoon een ander deel
van de vogel eruit.

Nogmaals bedankt voor alle reacties!

Daan
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum