Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Marktplaats

Gezocht: Canon EF 70-200 f2.8L IS USM

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 13 Nov 2011, 19:16    Post subject: Gezocht: Canon EF 70-200 f2.8L IS USM
Beste allen,

Ik ben momenteel van plan om een 70-200 f2.8L IS USM aan te schaffen. Het gaat mij tussen de non IS versie en de ander welke wel IS heeft. Ik heb de non IS versie al meerdere malen gezien, maar ik denk dat ik het liefste toch een wel IS versie zou vinden. Aangezien ik deze bijna nergens kan vinden en al helemaal niet in erkende camera winkels (welke ik ken) vroeg ik me af of iemand hier een plaats weet waar er een voor een redelijk bedrag verkocht wordt en ik een redelijke staat.

Ik heb voor deze lens een budget van +/- 1200 euro.

Vriendelijke groeten,
Martijn
Back to top
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Mon 14 Nov 2011, 12:51    Post subject:
Misschien dat doorsparen een goede optie is: de nieuwe versie van de 70-200 IS schijnt heel erg goed te zijn qua scherpte hetgeen vaak een probleem is bij zoomlenzen.
Nadeel is dat-ie niet goedkoop is: om en bij de 2200 euries ... een bak met geld maar ik denk wel de moeite waard om toch te overwegen bij de aanschaf van een lens waar je langere tijd mee wilt doen. Voor vogelfotografie zijn daarnaast extenders (1,4x en 2x) uiteraard ook nog een 'must'.

Gr, Phil

Martijn Horsten

PostPosted: Mon 14 Nov 2011, 13:34    Post subject:
Hallo Phil,

Ik heb het overwogen, maar niet gedaan omdat ik bezig ben een deel van mijn set te vernieuwen. Als ik dan heel veel geld ga uitgeven voor een lens als deze dan heb ik over een paar maanden voor dat doel geen geld meer. Ik zal er over nadenken, maar 2200 euro gaat denk ik toch iets te ver. Converters 1.4x en 2x heb ik al wel dus dat zal het probleem niet zijn. Jullie horen het nog wel.

Groeten,
Martijn
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 14 Nov 2011, 13:45    Post subject:
Ha Martijn,

In aanvulling op Phil; ik neem aan dat je dit topic op NP ook al had gelezen?: http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?p=58992
Ik zag tijdens een weekendje Ameland vorige maand voor het eerst de nieuwe 70-200 mm f2.8 L USM IS versie II met de 2x extender versie II in actie. Ik was stomverbaasd over de ragscherpe resultaten hiermee... Shocked Dit tegen de "wet" in dat zoomlenzen en converters niet goede resultaten geven, bij deze nieuwe zoom lijkt dit ineens niet meer op te gaan. En dan heb ik nog niet de resultaten gezien met de 2x extender versie III....
Maar ik snap dat het prijskaartje van deze nieuwe zoom niet meewerkt Wink , dus je moet uiteraard helemaal voor jezelf de grens trekken hoeveel je aan 1 lens wil uitgeven. De 70-200 mm f2.8 L USM IS versie I is zonder converters ook ragscherp, denk dat je het verschil zonder converters tussen versie I en II maar enkele keren zult merken in "buitenfoto's" (bij studiofoto's misschien wel). Die versie I wordt overigens ook vaak met goede resultaten gebruikt met 1.4 converter.
Anyway; hou vooral www.fotoapparatuur.nl en http://forum.belgiumdigital.com/f11/ in de gaten voor een leuk tweedehandsje voor de versie I, maar 1200 zal je misschien net niet halen, denk eerder 1500...

Groetjes en succes,

Joep

Martijn Horsten

PostPosted: Mon 14 Nov 2011, 15:37    Post subject:
Hoi Joep,

Ik zal het in ieder geval eens overwegen Very Happy

Maar ik heb intussen al wel een lens gevonden die goed lijkt voor 1250 en een andere is nog in onderhandeling.

Vriendelijke groeten,
Martijn
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 14 Nov 2011, 20:34    Post subject:
Over jaartje is er waarschijnlijk een Canon EF 100-400mm f/4-5.6L IS USM op de markt. Met zoomring, 82mm filterformaat rond de 2000euro en wheater sealed. Althans dat zijn de verwachtingen. Hij schijnt te komen na dat de 200-400mm 1.4x officieel op de markt is. Dan komt het announcement van de nieuwe 100-400mm. Als je dan bedenkt dat er potent aangevraagd is op de 300/4L IS II USM, is het begrijpelijk dat de 100-400 die sinds 1998 op de markt is, ook is vervangen wordt!

Bron: http://www.canonrumors.com

Verder zou ik echt de 70-200/2.8L IS minimaal nemen. Ik heb gefotografeerd met de L IS en de L IS II. De versie II is natuurlijk een fantastische lens. Stond echt even te kijken dat canon toch weer een goed verbeterde 70-200L op de markt bracht. Tja die 70-200/2.8L IS tis een mooie maar waar ga je hem voor gebruiken? Ik zou mezelf afvragen of je het echt nodig hebt Wink.

Gr Jeffrey Wink

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Mon 14 Nov 2011, 22:21    Post subject:
De 70-200mm is een goede lens, ook in combinatie met de 2x converter. Realiseer je dat nu wel erg veel overlap het in omdat je de 100-400mm hebt. Je schiet er qua mm geen zak mee op.
Wil je hem voor de f2.8 gebruiken (ik bedoel met minder licht kunnen fotograferen) hou er dan rekening mee dat je scherptediepte flinterdun is.
Ik zou dan persoonlijk iets zoeken als de 24-70mm f/2.8L of de 24-105 mm f/4.0L. Maar wie ben ik Very Happy

Succes.

Groet,
Ruud

Martijn Horsten

PostPosted: Mon 14 Nov 2011, 22:27    Post subject:
Hallo Ruud,

Ja, dat is overwogen. Ik heb al een van de lenzen waar je het over had. Ik wil nu een 70-200 om te gebruiken voor landschappen, portret, sport en natuur (vogels en dieren in voornamelijk Scandinavië ). De 100-400 wordt over niet al te lange tijd waarschijnlijk ingeruild voor een andere lens. De 100-400 is een fijne lens, maar bijvoorbeeld in Zweden heb ik niets aan de 400mm. Dan kan ik beter een snelle 200mm gebruiken dan een trage 400. Ik wil de 70-200 misschien nog wel met een converter gebruiken, maar dan voornamelijk voor vluchtfoto's. Ik heb bijvoorbeeld het doel om van zoveel mogelijk vogels eens een goede vluchtfoto te maken (zangvogels). Dat kan ik haast wel vergeten met de 100-400 omdat die véél te traag is en handmatig is meestal ook geen optie. Dat zit wat dat betreft wel goed. Voor mij staat het eigenlijk ook wel vast intussen dat ik een 70-200 f2.8L IS USM wil, maar nu de uitvoer nog Very Happy

Groeten,
Martijn
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Mon 14 Nov 2011, 22:36    Post subject:
Zal ik je meteen maar uit de droom helpen. Gaat je ook niet lukken met de 70-200mm en zeker niet in combinatie met de 2x converter. De autofocus wordt dan een heel stuk trager, trager als de 100-400mm (spreek uit ervaring...... ).
Ik weet niet op wat voor een afstand de vogels in Zweden vliegen, maar een 500mm heb je volgens mijn bescheiden mening dan toch minimaal nodig. Die beesten zitten hoog.... Very Happy
Zelfs met de 600mm zijn ze nog lastig te fotograferen.
Voor landschappen zou ik de 70-200mm alleen voor detail opnames gebruiken. Voor overzichten een goede groothoek zoom.

Groet,
Ruud

Martijn Horsten

PostPosted: Tue 15 Nov 2011, 8:03    Post subject:
Hallo Ruud,

qua converter bedoelde ik eigenlijk alleen de 1.4x
Sommige vogels zitten ver weg in Zweden ja, maar intussen heb ik daar binnen de 1 meter gehad (of zelfs op mijn handen/benen etc): koolmees, pimpelmees, kuifmees, matkop, zwarte mees, goudvink, grote barmsijs, bosruiter, noordse kwikstaart, grote jager,huismus, tapuit, Boomklever, Taigaboomkruiper, witte kwikstaart, rouwkwikstaart, wilde eend... en zo nog wel een paar.
Het probleem met de kleine vogeltjes is dat als ik ze net scherp heb ze al weer weg zijn (voornamelijk Matkoppen en Boomklevers). En dat is dan ook een doel om de lens mee te gebruiken.

... maar als iemand een 500/4.0 voor een leuk prijsje kwijt wil ben ik daar ook wel bereid toe hoor Very Happy

Groeten,
Martijn
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 15 Nov 2011, 9:56    Post subject:
jvh11 wrote:
... Bron: http://www.canonrumors.com
...

is dit een bron?

het zal in ieder geval een bron zijn die niet snel opdroogt.

soms staan er niet alleen 'rumors' maar ook concrete feiten, maar zelden meer dan enkele weken voor de officiele aankondiging.
Reply with quote

Jeffrey van Houten

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 15 Nov 2011, 12:25    Post subject:
peter wijn wrote:
jvh11 wrote:
... Bron: http://www.canonrumors.com
...

is dit een bron?

het zal in ieder geval een bron zijn die niet snel opdroogt.

soms staan er niet alleen 'rumors' maar ook concrete feiten, maar zelden meer dan enkele weken voor de officiele aankondiging.

Ja, tis ook maar van horen zeggen van hun. Bleek al vaker dat ze het mis hebben.

@ martijnH: je stuurde me PB. Zal 'm ff beantwoorden!

Joo

Birdpix.nl Forum Index -> Marktplaats

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum