Quote: |
Ik krijg het idee dat vogels zich toch door zo'n vorm en de hoogte laten afschrikken. |
Carel v/d Sanden wrote: | ||
Je moet hem natuurlijk niet midden op de heide neerzetten en dan verwachten dat de vogeltjes binnen een kwartiertje lekker rondom komen zitten fluiten. maar met enig beleid en voorbereiding werken deze dingen fantasties. |
Han Bouwmeester wrote: |
Gezien je omschrijving vrees ik dat je niet veel verschil zult ondervinden tussen je camouflagekleed een een schuiltent. Vogels kijken niet waar je in zit. Zoek het meer in het leren zoeken naar geschikte plekken, vogelgedrag, benadering, zang, enz. Zorg er inderdaad voor dat je je kleed of tent laat opgaan in de omgeving; dus tegen een struik aan gaan zitten of zo. Als je dat een beetje gaat leren zul je zien dat je in dat opzicht niet veel verschil zult merken tussen een kleed of een tent. Het een sluit het ander niet uit. Zelf gebruik ik beiden maar vaker een kleed dan een tent; vooral omdat het makkelijker mee te nemen is.
Succes, hoop dat het lukt. |
Marcel van Kammen wrote: |
Een tentje kun je uiteraard ook voor een paar dagen laten staan,dat zie ik een kleed nog niet doen zonder dat je eronder zit ![]() Zo hoog zijn die buteo's niet hoor,met een stoeltje erin zit je al bijna met de kuif tegen het dak aan. Duurzaamheid is ook prima,die van mij staat al een jaar in weer en wind op dezelfde plek en de enige schade zijn brandgaten van sigaretten die per ongeluk tegen het doek komen. Ik noem ze nu maar gewoon extra luchtgaten,dat klinkt wat beter.. |
Ja, ik heb ze niet op alle vogels uitgeprobeerd,maar dat zijn er ook iets van een paar miljoen alleen al in Nederland,maar..... ik heb in een jaar tijd meer dan 40 verschillende soorten voor het tentje gehad. Ik heb het tentje gewoon op een redelijk open plek tussen heel veel struiken staan en daar heb ik een vijvertje en wat vogelvoer hangen. Verder geen extra cammouflage,ik zit zelfs gewoon te roken in dat ding en dat stoort ze ook niet.
Voorvoeren helpt wel,alhoewel ik vorig jaar al staartmezen op het ene vetbolletje had hangen toen ik de vetbol 2 meter naar rechts nog aan het ophangen was. Dat was het eerste kwartier dat ik daar uberhaupt aanwezig was. Als het tentje er een tijdje staat,zien de vogels het gewoon als een vast object. Vorige week nog een grote bonte specht op de tent, vorig jaar pimpelmees en koolmees op de 500mm lens. Zelfs een blauwe kiekendief die op 5 meter van de tent ging zitten (met zn kop achter de spechtenstronk ![]() |
Dat inklappen van die Buteo snap ik ook nog steeds niet......daarom staat ie er ook al een jaar :-p Voor de rest wel een perfect tentje,bewegingsruimte genoeg en ook onderin zit nog een opening voor de lens. Die gebruik ik altijd voor het vijvertje. Opening bovenin zit ook op precies de goeie hoogte (als je tenminste een juist stoeletje erbij hebt).
Ik zou niet zo'n zwaar ding doen,mocht je een locatie hebben die een eindje lopen is en waar je hem niet kunt laten staan dan is het erg onhandig zoveel gewicht. |
V-Sanders wrote: |
Ga nu eens onder dat camouflage net ergens liggen.
Had er 2 maanden terug ook een net gekocht, gebruikt om een ijsvogel te platen. De truc is om gewoon stil te blijven liggen. De 2e keer dat ik onder het net lag kwam de ijsvogel biddend in de lucht naast mij op letterlijk 1 meter afstand naar kijken wat nou het geluid van de sluiter was. Voorzichtig draaide ik mijn hoofd zijn kant op, bleef gewoon in de lucht hangen. Zelfs 2x achter mekaar |
ruben vdb wrote: |
Ik vind dat enorm veel geld voor een tent waar je opnieuw geen kijkgaten net boven de grond hebt volgens mij, of ben ik verkeerd?
Voor dat geld maak ik er makkelijk 20 die misschien iets minder waterdicht zijn maar die wel voldoen aan de situatie waar ik ze voor wil gebruiken. Dan investeer ik die 200euro liever in een nieuwe lens, een goed statief,... Tenzij je natuurlijk zegt dat geld geen probleem is maar ik vermoed dat je een nog een relatief jong persoon bent aangezien je nog maar net je rijbewijs hebt en dan is het budget (zoals bij mezelf) meestal redelijk beperkt. Ook die andere zaken die je hebt gekocht zijn relatief makkelijk zelf te maken. Met een oude kous maakte ik mijn lens camouflage en zo een 'raamcamouflage-ding' moet ook makkelijk te maken zijn. Maar dit is uiteraard je eigen keuze. |