Gender: Male Age: 31 Joined: 11 Aug 2006 Posts: 71 Location: Reutje
Posted: Wed 30 Nov 2011, 9:30 Post subject: Beste oplossing
Hallo BP´ers,
Ik weet dat jullie het allemaal heel erg druk hebben, maar toch zou ik graag even een klein beetje van jullie tijd vragen. Jullie kunnen me namelijk veel beter helpen dan de verkoper in de lokale camera-shop. Ik heb hier al wat draadjes gelezen, maar echt helemaal kom ik er nog niet uit, vandaar mijn vraag.
Afgelopen zomer ben ik op vakantie naar zuiden Zweden geweest en al bij aankomst terplekke (na ontiegelijk lang in de auto te hebben gezeten) gaf mijn Tamron 70-300 na 2 of 3 plaatjes een fout aan en het diafragma bleef dicht hangen. Gedurende de vakantie mij hier maar wat mee beholpen en bij thuiskomst in Nederland naar de lokale lenzenboer geweest. Lens is opgestuurd naar de importeur van Tamron in NL en na een weekje kreeg ik telefonisch bericht; "kom de lens maar halen, er is een chip in versleten. Reparatie is net zo duur als een nieuwe lens." Dus heb ik er nu een nieuwe mok bij
Echter ga ik komend jaar een heel studiejaar op stage (half jaar op Texel, half jaar in Scandinavië), en ik wil daar wel zo goed mogelijke foto's maken. Echter hangt het budget niet meer over om aan de witte lenzen te denken (reparatie van m'n laptop bleek erg duur...) maar toch wil ik zo scherp mogelijke vogelfoto's maken. Mijn budget ligt tussen 500 tot 550 eurotjes, en ik gebruik Canon.
Graag zou ik wat advies krijgen over welke lenzen ik zou kunnen gebruiken, want doorsparen is nog maar een zeer beperkte oplossing!
Alvast bedankt voor het lezen en eventueel reageren ,
Micha _________________ Kijk ook eens op mijn website:
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Wed 30 Nov 2011, 10:20 Post subject:
misschien vind je wel ergens 2e hands sigma 150-500?
of misschien vind je wel ergens een 2e hands Canon 300 F2,8 FD, daarbij koop je een (waarschijnlijk nieuwe) FD - EOS verloopring. Of een andere oude kwaliteits-exoot waar vast wel een verloopring voor wordt gemaakt (op Canon EOS past vrijwel alles met een verloopring).
of misschien vind je wel ergens een 400 F5,6 Sigma APO macro (alleen die is goed) voor veel minder dan je budget (maar wel heel goed!)
of misschien vind je wel ergens ....
2e hands is erg veel mogelijk _________________ hi lui
mooi licht
Posted: Wed 30 Nov 2011, 10:40 Post subject:
toevallig pas iemand aan een sigma 120-400 geholpen, als ik het zo bekeek was dat best een leuke lens voor een stuk minder dan je budget maar zoals Peter al schrijft 2de hand is veel mogelijk alleen moet je het wel even vinden.
ook kan je evt. nieuw een tokina 80-400 kopen voor rond die prijs, ik weet alleen niet hoe de kwaliteit van die lens is maar dat zou je in de fotowinkel eens kunnen testen, ik heb een 100mm macrolens gehad van tokina en die deed qua scherpte en kleur niet onder voor de canon macrolens die ik nu heb. _________________ www.ltdphoto.com
Gender: Male Age: 69 Joined: 09 Mar 2006 Posts: 983 Location: Ermelo
Posted: Wed 30 Nov 2011, 10:43 Post subject:
een 2e hands bigma (sigma 50-500) moet voor dat bedrag toch ook mogelijk zijn..van deze lens heb ik al jaren veel plezier _________________ Nikon D90...in combi met sigma 50-500 mm.........
'life is for living' (Coldplay)
Gender: Male Age: 31 Joined: 11 Aug 2006 Posts: 71 Location: Reutje
Posted: Wed 30 Nov 2011, 17:24 Post subject:
heren, mijn dank voor de snelle antwoorden.
Op nederlands grootste en populairste 2e handswebsite staan wel een aantal 120-400mm's en 50-500mm's van sigma, echter is het overgrote deel met nikon vatting. Ook de vraagprijs ligt hoog (hier kan natuurlijk nog over onderhandeld worden).
Als de lens het waard is kan ik nog wel een paar eurotjes ergens vandaan toveren, maar dan moet het glas het ook waard zijn.
Nu liggen mij echter nog 2 keuzes voor: 1) de 120-400 of de 50-500? De 120-400 schijnt iets scherper te zijn, maar de 50-500 heeft de 100mm meer....?
2) als ik uit keuze 1 ben volgt nog de strijd lens met OS of zonder OS? Met is duurder, maar heeft stabilisatie en kan dus makkelijker mee uit de losse hand gewerkt worden. Zonder is goedkoper, en dus eerder aan statief gebonden...lastig!
Ik vind die keuze nogal lastig eerlijk gezegd..
Alvast bedankt
Micha _________________ Kijk ook eens op mijn website:
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum