Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

vogelparken

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 08 Dec 2011, 14:59    Post subject: vogelparken
Misschien een heel domme vraag Embarassed

Is het de moeite waard om (ook in deze maanden) naar een vogelpark te gaan om wat te oefenen met fotograferen? Ik wil uiteraard zo min mogelijk (of helemaal geen) last hebben van hekwerk e.d.

Als het wat is, welke vogelparken zijn dan de moeite?

Groet, Hugo

temmie

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 08 Dec 2011, 15:23    Post subject:
Puur om te oefenen wat betreft fotograferen (instellingen, vliegende objecten), kan je misschien beter een opgezette vogel scoren, of bij de landingsbaan van een luchthaven postvatten.

Als het gaat om vogelfotografie, (dus gesteld dat je weet hoe je camera werkt), dan spelen enkele factoren een rol die je niet kan vergelijken met een vogelpark, en dan denk ik voornamelijk aan het benaderen van een vogel. Dat alleen vergt in bepaalde geval veel kennis, kunde, geduld en observatie. Op die manier weet je waar, wanneer, op welke afstand en met welk licht je best een vogel fotografeert.
Ik ben er zeker van dat er ook in jouw buurt vogels zitten (eenden, reigers, mussen, mezen, vinken), waarom gebruik je die niet als studie objecten?
Back to top
Reply with quote

5dfan

PostPosted: Thu 08 Dec 2011, 15:29    Post subject:
Als het gaat om vogelfotografie, (dus gesteld dat je weet hoe je camera werkt), [/quote]

Ja, als je een 5D koopt dan ben je wel zover dat je een beetje kunt fotograferen Rolling Eyes ...

Vogelparken bij deze down the drain. Logisch ook..... Ik ga het veld in.

joppie

PostPosted: Thu 08 Dec 2011, 16:02    Post subject:
Ik denk dat het beter is om in een hutje o.i.d. te gaan zitten.
Bijvoorbeeld op de Hoge Veluwe, Oostvaardersplassen.
Back to top
Reply with quote

temmie

PostPosted: Thu 08 Dec 2011, 17:24    Post subject:
5dfan wrote:
Ja, als je een 5D koopt dan ben je wel zover dat je een beetje kunt fotograferen Rolling Eyes ...

Zolang ik geen foto's zie, kan ik echt niet inschatten wat je kan. Ik probeer zo onbevangen en onbevooroordeeld te reageren. Vogelfotografie is nu éénmaal een aparte tak van sport, en er komt wat meer bij kijken dan enkel je camera kunnen bedienen. Er zijn weinig soorten fotografie waarbij het belangrijker is om je onderwerp te leren kennen...
Maar als je toch zelf vanalles insinueert (je bent blijkbaar een held met je camera?), dan vraag ik me af waarom je in een vogelpark zou willen oefenen, behalve om de settings te testen?
Back to top
Reply with quote

polariteit

PostPosted: Thu 08 Dec 2011, 17:25    Post subject:
Vogelparken zou ik ook niet doen; ik zou ook beginnen bij vogels in je buurt. Ik kan me eignelijk gewoonweg niet voorstellen dat er bij jou in de buurt geen sloot met eenden en meerkoeten is Wink

Die laatste zijn overigens nog eens verdomd lastig ook. Krijg je die goed onder de knie, dan voorspel ik niet zoveel problemen meer qua beheersen van de instellingen Wink
Sigma 150-500mm OS
Tamron 11-18mm
Back to top
Reply with quote

josephine

PostPosted: Thu 08 Dec 2011, 17:40    Post subject:
Ik vind zo'n vogelpark, of een dierentuin, nog zo gek niet om te oefenen. Een beetje fotograaf weet met het hekwerk wel raad, en je kunt er nog een leuke dag aan overhouden (een bakkie met appelgebak in het restaurant als fijne onderbreking).
Je zou ook kunnen kijken of er misschien ergens een roofvogelcentrum is (waar ze die beesten trainen voor shows), dat is om te oefenen echt leuk. Zelf heb ik dat één keer gedaan, vond het bedroevend om te zien hoe de beesten daar op hun paaltjes met de poot vastgebonden zitten te wachten op hun beurt, maar als ze mogen vliegen kun je goed fotograferen - en bemerken dat het verdomd moeilijk is zo.
Overigens ben ik zelf gewoon met de nederlandse algemene vogels gaan oefenen, en de beesten in de tuin, waar al behoorlijk wat uitdaging in zit.
Echt makkelijk is een pimpelmeesje niet hoor!
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Art

PostPosted: Thu 08 Dec 2011, 22:19    Post subject:
Hoi,

Ik weet niet of je in het bezit bent van een tuin waar veel vogels komen, of als je ze met voer lokt, zouden kunnen komen.
Of wellicht ken je iemand met zo'n tuin die het niet erg vind dat je er wat tijd doorbrengt.
Ik heb veel geleerd en vind het nog steeds een genot om vogels in de tuin te fotograferen.
Je leert ze zelfs in sommige gevallen individueel kennen.
Je leert veel van het gedrag van vogels, en dt is heel erg belengrijk.
Tevens kun je ze dan met wat geduld erg dicht voor de lens krijgen.
Prima omgeving om te oefenen, maar ook om als je geoefend bent te fotograferen

Grt Art

Last edited by Art on Fri 09 Dec 2011, 9:57; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Gerard Visser

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 09 Dec 2011, 7:42    Post subject:
Nou - ik wil geen reclame maken natuurlijk Cool , maar in Blijdorp zit een kolonie wilde Aalschovers, er zijn met wat geluk wilde Kwakken te vinden en er zitten vaak Ooievaars op de nesten langs de spoorlijn.
Bovendien wemelt het er van de Mussen, Merels, Roodborsten, Mezen, benaderbare Houtduiven.
Er zijn vrije vlucht-doorloopvolieres voor inheemse weidevogels (inclusief eenden en Veldeeuweriken), een zeer grote doorloopvoliere voor Gieren en Zwarte Wouwen, en een grote centrale vijver met veel inheemse eendensoorten (ook Nonnetjes, Krooneenden en Eiders).
Wat lastiger - vanwege het glas - zijn de antarctische Pinguins en de vogelrots met Papegaaiduikers, Zeekoeten en Drieteenmeeuwen.
Volgens mij is het een zeer goed oefenterrein!
gr
G

temmie

PostPosted: Fri 09 Dec 2011, 8:21    Post subject:
Burger's Zoo in Arnhem is ook goed om te oefenen. Er zitten soorten van Z-Amerikaans en Z-oost Aziatisch regenwoud. Sommige daar, zoals Hooded Pitta en Chestnut-capped Thrush, laten zich niet gemakkelijk zien. Andere soorten zoals Screaming Piha en Nicobar Pigeon (ja, die zitten er allemaal tesamen!) zitten hoog in de bomen. Het is er donker en vochtig, zoals een regenwoud moet zijn Wink Eigenlijk heerlijk in de winter! Je hoeft enkel T-shirt en korte broek aan te doen en je kan je daar een hele dag vermaken.
Back to top
Reply with quote

Wybe

PostPosted: Fri 09 Dec 2011, 13:38    Post subject:
Vogelpark Waslrode,het grootste vogelpark ter wereld, prachtige omgeving aangelegd en onderhouden,met een eenorme collectie vogels van kolibrie tot HARPY,met een vliegschouw van alerlij roofvogels papegaaien kraanvogels pelikanen ibissen teveel om op te noemen.natuurlijk is het geen vrij veld maar voor mensen die graag vogels zien dan wil ik dit park jullie graag aanraden.

Neem mij niet kwalijk voor de schrijf form (dislexie)

Gr Wybe
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum